Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiSveikata
Atskirk pelus nuo grūdų
Konkursai
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Verslas
Muitinės Alytaus krovinių postas: jei išliks, turės keistis
Valstietis.lt 2018-02-20 13:12

Aly­taus mies­to sa­vi­val­dy­bės va­do­vai, įver­tin­da­mi ver­sli­nin­kų su­si­rū­pi­ni­mą dėl ga­li­mo pa­nai­kin­ti Kau­no te­ri­to­ri­nės mui­ti­nės Aly­taus kro­vi­nių pos­to, dis­ku­tuo­ti pa­kvie­tė Mui­ti­nės de­par­ta­men­to prie Fi­nan­sų mi­nis­te­ri­jos at­sto­vus ir ver­sli­nin­kus. Po dis­ku­si­jų pa­aiš­kė­jo, jog šio pos­to kol kas ne­si­ren­gia­ma nai­kin­ti, bet jis tu­ri keis­tis, kad ati­tik­tų ke­lia­mus rei­ka­la­vi­mus.

„Rei­kia ieš­ko­ti ke­lių dėl pos­to per­spek­ty­vų“

Dis­ku­si­jo­je da­ly­va­vęs Mui­ti­nės de­par­ta­men­to ge­ne­ra­li­nio di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas Jo­nas Miš­ki­nis pir­miau­sia pri­sta­tė Eu­ro­pos Są­jun­go­je įgy­ven­di­na­mą Mui­ti­nės ko­dek­są, ku­rio es­mė – ju­dė­ti į be­po­pie­ri­nę ap­lin­ką: „Mui­ti­nė tu­ri iš­mok­ti ap­tar­nau­ti ver­slą be­kon­tak­čiu bū­du, per ben­drą elek­tro­ni­nę sis­te­mą, pa­tik­rai at­ren­kant kro­vi­nius. Tuo sie­kia­ma, kad ver­slas pa­tir­tų kuo ma­žiau nuos­to­lių dėl mui­ti­nės ap­tar­na­vi­mo.“

Kal­bė­da­mas apie mui­ti­nės pos­tus J.Miš­ki­nis įvar­di­jo pa­grin­di­nę jų pro­ble­mą – ne­ma­žai jų įsi­kū­rę pri­va­čio­se te­ri­to­ri­jo­se, mui­ti­nė ar sa­vi­val­da ne­ga­li in­ves­tuo­ti į jų pri­va­čią in­fra­struk­tū­rą, ima­mi au­to­mo­bi­lių įva­žia­vi­mo mo­kes­čiai, o taip ne­tu­rė­tų bū­ti. Pri­va­čio­se te­ri­to­ri­jo­se vei­kian­tys mui­ti­nės pos­tai su­ku­ria ne­skaid­rią at­mo­sfe­rą dir­ban­tiems pa­rei­gū­nams.

„Aly­taus kro­vi­nių pos­tas di­so­nuo­ja su šiuo­lai­ki­ne lo­gis­ti­ka, rei­kia ieš­ko­ti ke­lių dėl pos­to per­spek­ty­vų. Kaip lo­gis­ti­kos vei­das Aly­taus pos­tas at­ro­do liūd­nai. Taip pat šio pos­to pa­rei­gū­nų ap­kro­vi­mas dar­bu nė­ra pats di­džiau­sias, pa­ly­gin­ti su ki­tais mui­ti­nės pa­da­li­niais. Ta­čiau, ma­nau, kad įma­no­ma su­ras­ti spren­di­mus, ku­rie ten­kin­tų Aly­taus re­gio­ną“, – sa­kė Mui­ti­nės de­par­ta­men­to ge­ne­ra­li­nio di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas.

Kau­no te­ri­to­ri­nės mui­ti­nės Aly­taus kro­vi­nių pos­tas du de­šimt­me­čius vei­kia pri­va­čio­je mies­to ver­sli­nin­kui Va­liui Smai­džiū­nui, tiks­liau, jo va­do­vau­ja­mai ben­dro­vei „Ai­gin­ta“ pri­klau­san­čio­je te­ri­to­ri­jo­je ir pa­tal­po­se Nau­jo­jo­je gat­vė­je.

Kaip tvir­ti­no dis­ku­si­jo­je dėl šio pos­to at­ei­ties da­ly­va­vęs V.Smai­džiū­nas, ke­lio dan­ga į pos­to te­ri­to­ri­ją iš tie­sų yra su­si­dė­vė­ju­si, su­ti­ko, jog ją rei­kia tvar­ky­ti, ta­čiau pa­brė­žė apie de­šimt me­tų ne­gau­nan­tis mo­kes­čių už pa­tal­pų ir te­ri­to­ri­jos nu­omą. Pos­tas nau­do­ja­si 1 tūkst. 575 kv. met­rų dy­džio te­ri­to­ri­ja ir 130 kv. met­rų „Ai­gin­tai“ pri­klau­san­čių pa­tal­pų.

V.Smai­džiū­nas pa­tvir­ti­no, kad ima­mas mo­kes­tis už įva­žia­vi­mą į „Ai­gin­tos“ te­ri­to­ri­ją, ku­rio­je ir įsteig­ta Aly­taus kro­vi­nių pos­to mui­ti­nio tik­ri­ni­mo vie­ta. Už tai ten­ka su­si­mo­kė­ti 5,8 eu­ro.

Kaip ir Mui­ti­nės de­par­ta­men­to ge­ne­ra­li­nio di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas, mies­to sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos va­do­vai tvir­ti­no ne­tu­rin­tys tei­si­nio pa­grin­do in­ves­tuo­ti į pri­va­čią te­ri­to­ri­ją ir jo­je su­tvar­ky­ti duo­bė­tą įva­žia­vi­mą į pos­to nau­do­ja­mą aikš­te­lę. Ne­bent sa­vi­nin­kas vals­ty­bės nau­dai su­tik­tų at­si­sa­ky­ti da­lies skly­po.

Taip pat įvar­dy­ti ir ki­ti mui­ti­nės Aly­taus kro­vi­nių pos­to trū­ku­mai – čia nė­ra au­to­mo­bi­lių nu­me­rių nu­skai­ty­mo sis­te­mos, už­da­rų, ra­ki­na­mų pa­tal­pų pre­kėms tik­rin­ti.

Kam la­biau­siai rei­kia mui­ti­nės pos­to?

Lie­tu­vos mui­ti­nė ša­ly­je tu­ri 12 krovinių pos­tų, Kau­no te­ri­to­ri­nei mui­ti­nei pri­klau­so 5. Aly­taus ap­skri­ty­je yra vie­nin­te­lis Dzū­ki­jos sos­ti­nė­je ir Pie­tų Lie­tu­vos re­gio­ne kro­vi­nių pos­tas, ap­tar­nau­jan­tis ke­tu­ris mui­ti­nės san­dė­lius Aly­tu­je, vie­ną Laz­di­juo­se, aš­tuo­nias pre­kių tik­ri­ni­mo vie­tas ir vi­sas im­por­to, eks­por­to ir ki­tas mui­ti­nės pro­ce­dū­ras vyk­dan­čias šio ir ne tik šio re­gio­no įmo­nes. Šiuo me­tu pos­te dir­ba še­ši pa­rei­gū­nai.

Pos­to vir­ši­nin­ko Al­gi­man­to An­ta­ne­vi­čiaus tei­gi­mu, per­nai per mė­ne­sį vi­du­ti­niš­kai įfor­min­ta apie 200 tran­zi­to de­kla­ra­ci­jų, 100 Car­net TIR kny­ge­lių, išduota apie 29 trans­por­to prie­mo­nių tin­ka­mu­mo tarp­tau­ti­niam per­ve­ži­mui liu­di­ji­mus.

Vyk­dant cen­tra­li­zuo­tą im­por­to ir eks­por­to de­kla­ra­ci­jų įfor­mi­ni­mą Aly­taus pos­te mui­ti­niam įfor­mi­ni­mui per mė­ne­sį vi­du­ti­niš­kai pa­tei­kia­ma 150–200 im­por­tuo­ja­mų ir 350–400 eks­por­tuo­ja­mų kro­vi­nių. Jų pa­tei­ki­mo kon­tro­lę ir fi­zi­nę prie­žiū­rą vyk­do Aly­taus kro­vi­nių pos­to pa­rei­gū­nai. Įver­ti­nus ri­zi­kas, iki 10 proc. kro­vi­nių at­lie­ka­mas de­ta­lus pre­kių fi­zi­nis pa­tik­ri­ni­mas.

Aly­tu­je tik sep­ty­nios stam­bios įmo­nės tu­ri įvai­rius su­pap­ras­ti­ni­mus, ku­rie su­tei­kia tei­sę pa­teik­ti pre­kes ne mui­ti­nės pos­te, o įmo­nių te­ri­to­ri­jo­se bei pa­tiems to­kių lei­di­mų tu­rė­to­jams at­lik­ti kai kuriuos mui­ti­nės pa­rei­gū­nų atliekamus veiksmus.

A.An­ta­ne­vi­čiaus pa­ste­bė­ji­mu, ke­le­tą pro­ce­dū­rų per me­tus vyk­dan­čioms smul­kioms įmo­nėms lei­di­mus įvai­riems su­pap­ras­ti­ni­mams, pa­vyz­džiui, įga­lio­to siun­tė­jo, įga­lio­to ga­vė­jo, AEO sta­tu­sui, gau­ti yra ga­nė­ti­nai su­dė­tin­ga, to­dėl joms tu­rė­tų at­sto­vau­ti mui­ti­nės tar­pi­nin­ko veik­la už­si­i­man­čios įmo­nės: „Šiuo me­tu nė vie­na Aly­taus re­gio­ne esan­ti mui­ti­nės tar­pi­nin­ko įmo­nė įga­lio­to siun­tė­jo, įga­lio­to ga­vė­jo ar AEO sta­tu­so ne­tu­ri.“

Aly­taus mies­to sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos Tur­to val­dy­mo ir ver­slo sky­riaus duo­me­ni­mis, mies­te vei­kian­čio kro­vi­nių pos­to tei­kia­mo­mis pa­slau­go­mis nau­do­ja­si dau­giau nei 100 Aly­taus mies­to ir ra­jo­no bei Laz­di­jų ir Va­rė­nos ra­jo­nų įmo­nių.

Lie­tu­viš­kos kil­mės pre­kių iš Aly­taus ap­skri­ties įmo­nių per me­tus eks­por­tuo­ja­ma už 343,4 mln. eu­rų, tai su­da­ro apie 2,5 proc. vi­so lie­tu­viš­kų pre­kių eks­por­to. Dau­giau­sia iš­ve­ža­ma ap­skri­ties įmo­nė­se pa­ga­min­tos me­die­nos ir jos dir­bi­nių (16,8 proc.), bal­dų, pa­ta­ly­nės, čiu­ži­nių (15 proc.), ma­ši­nų ir me­cha­ni­nių įren­gi­nių (13,8 proc.), plas­ti­ko ir jo ga­mi­nių (10,9 proc.). Pa­grin­di­nės eks­por­to rin­kos ša­lys – Len­ki­ja, Vo­kie­ti­ja, Jung­ti­nė Ka­ra­lys­tė, Nor­ve­gi­ja, Aust­ri­ja ir Ru­si­ja.

Pa­ren­gė krei­pi­mą­si

„Jei ne­lik­tų Aly­taus kro­vi­nių pos­to, re­gio­nas tap­tų ma­žiau kon­ku­ren­cin­gas. Jo pa­slau­go­mis be­si­nau­do­jan­čios įmo­nės pa­tir­tų di­de­lių iš­lai­dų at­lik­da­mos iš­mui­ti­ni­mo pa­slau­gas Kau­ne ar Vil­niu­je. Pos­tas tu­rė­tų iš­lik­ti bent kol bus vi­siš­kai pa­reng­ta ir iš­ban­dy­ta elek­tro­ni­nė mui­ti­nės pa­slau­gų sis­te­ma“, – tvir­ti­no Lie­tu­vos smul­kio­jo ir vi­du­ti­nio ver­slo ta­ry­bos pir­mi­nin­kė, Aly­taus kraš­to ver­sli­nin­kų aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tė Da­lia Ma­tu­kie­nė.

Aly­taus kraš­to ver­sli­nin­kų aso­cia­ci­ja, Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmų Alytaus filialas, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ atstovai yra pa­ren­gę krei­pi­mą­si į Fi­nan­sų mi­nis­te­ri­ją, Mui­ti­nės de­par­ta­men­tą dėl Aly­taus kro­vi­nių pos­to, kaip svar­baus re­gio­nui ob­jek­to, iš­sau­go­ji­mo.

Mui­ti­nės de­par­ta­men­to ge­ne­ra­li­nio di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas J.Miš­ki­nis Aly­taus mies­to sa­vi­val­dy­bės va­do­vų su­reng­to­je dis­ku­si­jo­je dėl šio pos­to pa­brė­žė, kad šis pos­tas nuo ko­vo 1-osios ne­dings­ta, iki šios da­tos Kau­no te­ri­to­ri­nė mui­ti­nė tu­ri pa­teik­ti iš­va­das dėl pos­te esan­čių trū­ku­mų. O jie be­veik vi­si bu­vo įvar­dy­ti dis­ku­si­jo­je.

Kaip juos rei­kės iš­tai­sy­ti, jau bus ne tik mui­ti­nės, bet ir mies­to val­džios, no­rin­čios pa­dė­ti ver­sli­nin­kams, gal­vos skaus­mas.

 

Alma MOSTEIKAITĖ

Rekomenduojami video