Vienintelė Suomijos kompanijos „Valtra“ technika Lietuvoje prekiaujanti UAB „Rovaltra“ neseniai pasibaigusioje parodoje „Sprendimų ratas 2016“ savo veiklą vainikavo dar viena pergale. Parodos medaliu įvertintas Lietuvos ūkininkų gerais žodžiais minimas traktorius „Valtra N154 E Versu“ ir medienos ištraukimo priekaba „Kronos 140 4WD“ bei hidraulinis manipuliatorius „Kronos 6020 L“.
Taupo degalus
Prieš metus „Valstiečių laikraštis“ rašė apie daugelyje ES šalių kilusį ažiotažą, kai rinkoje pasirodė naujieji „Valtra N4“ serijos traktoriai. Kai kurių ES šalių ūkininkai šios serijos traktorių galėjo įsigyti tik šių metų vasarą, o štai lietuviai jų galėjo nusipirkti jau šių metų pradžioje. Ypatingo dėmesio sulaukė modelis „Valtra N154 E“. Kodėl būtent jis? Viena iš priežasčių – šio modelio savininkai gali sutaupyti degalų, dirbti ekonomiškiau. „Valtra N154 E“ įdiegta EcoPower sistema.
„Sistemos esmė tokia – variklio sukimo momentas padidėja, o didžiausios apsukos ir vidutinis stūmoklio greitis sumažinamas iki 20 proc. Sumažėja variklio keliamas triukšmas ir vibracija, todėl sutaupoma net iki 10 proc. degalų! Visi žinome, kad dėl mažesnių apsukų ir stūmoklio greičio mažiau dėvisi variklis, o tai padeda pailginti traktoriaus eksploatacijos laiką“, – sakė UAB „Rovaltra“ generalinis direktorius Romualdas Trainaitis.
Apkrovimo rezervai
Baltijos šalyse „Valtra“ traktoriumi ūkininkai per metus vidutiniškai dirba tik po 1 000 valandų, nors jo rezervas yra gerokai didesnis. Štai kompanijos „Valtra“ bandomieji traktoriai itin sunkiomis sąlygomis dirbo net 30 tūkst. valandų ir ne bet kur, o už poliarinio rato Suomijoje bei karščio kamuojamoje Portugalijoje. Taip buvo ieškoma šio traktoriaus silpnųjų vietų. Jeigu jų buvo randama, konstruktoriai dar padirbėdavo. Taigi dabar į rinką patiektas itin kokybiškas traktorius, lyderis, vertinant pagal kokybės ir kainos santykį. Beje, kaip tik atsižvelgdami į tai Lietuvoje „Valtros“ traktorius renkasi miškininkai ir miško turintys ūkininkai. VĮ Ukmergės miškų urėdija per pastaruosius metus padarė didelę pažangą ne tik rengdama medžiokles, bet ir atlikdama darbus miške. Anksčiau ji įstengdavo pati iškirsti tik 1 proc. metinės biržės. Reikalai iš esmės pasikeitė, kai urėdija įsigijo naują miškakirtę. Tada patys iškirto 31 proc. metinės kirtimo biržės, arba apie 42 tūkst. kietmetrių medienos. O ją juk reikia iš miško išvežti. Todėl ši urėdija, beje, kaip ir kitos urėdijos, pagal viešuosius pirkimus pasirinko būtent „Valtros“ traktorius.
Miške darbai sudėtingi
Ukmergės miškų urėdijos urėdą Vigantą Kraujelį sutikome geros nuotaikos, nes rankose jis dar šildė parodos „Sprendimų ratas 2016“ medalį už profesionaliosios medžioklės tradicijų puoselėjimą. Tačiau šį kartą kalbėjomės ne apie medžioklę. Pasiteiravome, kodėl įmonė pasirinko „Valtros“ traktorių. „Pirmiausia rėmėmės Viešųjų pirkimų įstatymu, kuris ir reglamentuoja, kaip turime pirkti techniką. Atsižvelgdamos į mūsų pageidavimus, kelios kompanijos mums pateikė pasiūlymus. „Valtros“ traktoriai buvo pigiausi, tačiau juos pasirinkome ne tik dėl kainos, bet ir dėl kainos bei kokybės santykio“, – sakė V.Kraujelis.
Žinoma, miškininkų darbo sąlygos Suomijoje ir Ukmergės miškų urėdijoje labai skiriasi. Todėl jeigu šie traktoriai puikiai dirba atšiaurioje Suomijoje, tai palyginti švelnaus klimato šalyje jie gali tarnauti labai ilgai. „Miške darbai sudėtingi, daug sudėtingesni nei dirbant žemės ūkio darbus. Čia daugiau pavojų. Todėl technikos patvarumas yra labai svarbus veiksnys“, – priminė V.Kraujelis.
Vienas „Valtra“ traktorius urėdijoje dirba jau 5 metus, o kitas darbuojasi trečiuosius ir urėdas tikisi, kad „Valtros“ traktoriai tarnaus ne trumpiau nei 10 metų. Ukmergės miškų urėdijoje šie traktoriai per metus dirba apie 2 000 motovalandų, o štai kai kuriose kitose urėdijose puikiai atlaiko ir 3–4 tūkst. motovalandų apkrovas. „Šis traktorius yra patvarus, papildomai sutvirtinta apačia. Iki šiol mes turėjome techniką tik iš Rytų, todėl jos kokybės neverta net lyginti su vakarietiška“, – svarstė V.Kraujelis.
Įspūdingi duomenys
Planuojantieji įsigyti „Valtra N154 E Versu“ vertina ne tik šio modelio galimybę sutaupyti degalų, bet ir dėl pakopinės, pusiau dinaminės „Valtra“ 5PS (Power shift), turinčios 30 pavarų pirmyn ir tiek pat – atgal, transmisijos, kurioje įdiegta tiksli kompiuterizuota automatinė diapazonų ir dinaminio reduktoriaus laipsnių automatinio greičių sinchronizavimo ir perjungimo sistema. Ji leidžia važiavimo greitį didinti arba mažinti labai tolygiai. Maksimalus traktoriaus greitis siekia 50 km/val. „Šioje transmisijoje įdiegtas automatinio buksavimo valdymo reguliatorius ASR (Automatic Slip Regulator), kuris, pasiekus vairuotojo iš anksto nustatytą ratų buksavimo ribą, sumažina traktoriaus variklio galingumą ir važiavimo greitį, kol normalizuojasi buksavimas“, – apie svarbią savybę būsimiems traktoriaus savininkams pasakojo R.Trainaitis.
Tiems, kurie dirba miškuose ir kalvotose vietovėse, labai svarbus kitas šio modelio privalumas, padidinantis darbų saugumą. „Daugiadiskiai stabdžiai yra su stiprintuvu – kaip įprasta, stabdomi visi keturi ratai, tačiau papildomai įdiegta traktoriaus savistabdos, o šiuo atveju ir prie jo prikabintos priekabos, turinčios stabdžius, laikymosi įkalnėje funkcija (Hill hold sistema)“, – aiškino R.Trainaitis.
Medalis už komplektą
Parodos „Sprendimų ratas 2016“ medaliu apdovanotas ne tik traktorius „Valtra N154 E Versu“, bet visas komplektas, t. y. kartu su miško priekaba „Kronos 140 4WD“ ir hidrauliniu manipuliatoriumi „Kronos 6020 L“. „Priekaba turi tvirtą rėmą, todėl gali vežti itin sunkų krovinį – maksimali keliamoji galia siekia 14 000 kg. Plačios padangos, galinga hidraulinė vilktis, hidrauliškai varomi ratai 4WD užtikrina gerą veikimą net sudėtingomis darbo sąlygomis. Priekabos svoris – 4 500 kg, bendras priekabos plotis – 2,5 m, o aukštis – 2,83 m. Priekabos prikabinimo mechanizmo posūkio kampas – 45 laipsniai. Maksimalus greitis iki galo pakrovus gali siekti apie 30 km/val.“, – sakė R.Trainaitis.
4WD modelio galia perduodama ratams naudojant hidraulinį veleną, sumontuotą tarp ratų. Hidraulinis velenas gauna spaudimą iš traktoriaus hidraulinės sistemos arba išorinės hidraulinės pompos. Ši papildoma trauka naudojama sunkiomis darbo sąlygomis. Vairuotojas pats gali perjungti hidraulinį veleną iš kabinos, o išvažiavęs į kelią tiesiog išjungti ir traukti priekabą pasitelkdamas traktoriaus jėgą.
Šios priekabos gali būti komplektuojamos ir be manipuliatoriaus, tačiau joje numatyta manipuliatoriaus pastatymo vieta. Mūsų atveju tai būtų hidraulinis manipuliatorius „Kronos 6020 L“, pritaikytas montuoti ant didelių traktorių ir miško priekabų. „Tvirtos konstrukcijos sijos ir aukštos kokybės hidrauliniai komponentai užtikrina ilgaamžį darbą. Hidraulinės linijos apsaugotos nuo išorinių pažeidimų, pritaikytos įvairaus tipo griebtuvams ir pjovimo galvutėms“, – sakė R.Trainaitis.
Maksimalus strėlės ilgis – iki 8,3 m, o maksimali keliamoji galia, esant 4 m strėlės siekiui, – net 1 080 kg, strėlės pasukimo horizontalioje plokštumoje kampas – 360 laipsnių.
Įvertino nuovargį
Būtina paminėti dar vieną svarbų niuansą. Darbas miške greitai nuvargina, o nuvargusio žmogaus darbas ne tik mažiau našus, bet ir, svarbiausia, nesaugus. Atlikę daugybę tyrimų, suomių specialistai padarė išvadą, kad „Valtra N154 E Versu“ su „Kronos 140 4WD“ ir hidrauliniu manipuliatoriumi „Kronos 6020 L“ darbas miške ir raižytose vietovėse yra ne tik efektyvus, ekonomiškas, bet ir saugus. Tai tapo įmanoma įdiegus naujas traktoriaus modelio automatines sistemas. „Jos reaguoja greičiau ir tiksliau tiek ryte, kai dirbantieji dar nenuvargę, tiek vakare, kai žmogus pradeda jausti nuovargį. Tyrimai parodė, kad minėtos sistemos mažina žmogaus nuovargį, leidžia jam daugiau dėmesio skirti darbo kokybei, parinkti tinkamus automatinio valdymo parametrus“, – sakė R.Trainaitis.
Mes tik apibūdinome parodos medaliu įvertintą technikos komplektą, o išsamią informaciją jums pateiks UAB „Rovaltra“ specialistai.