Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Tyrimas: dyzelinas su palmių aliejumi – staigmena, apie kurią daugelis vairuotojų nebuvo girdėjęs

Praėjusią žiemą dauguma Lietuvos degalinių pardavinėjo dyzeliną su HVO biopriedu, kurio gamybai naudojamas palmių aliejus. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad šį faktą žinojo vos kas dešimtas vairuotojas.  Dauguma gyventojų pasisako prieš palmių aliejaus naudojimą ir siūlo kuo greičiau uždrausti šį aliejų naudoti degaluose arba bent jau įpareigoti pardavėjus žymėti degalinėse.

Per dvejus metus palmių aliejaus naudojimą degaluose smerkiančių gyventojų skaičius išaugo beveik trigubai – nuo 20 proc. 2019 m. iki 57 proc. šiemet. Tai parodė rinkos tyrimų bendrovės „Spinter tyrimai“ atliktos visuomenės nuomonės apklausos rezultatai.

Nors didžioji dalis lietuvių palmių aliejaus naudojimą smerkia, tik retas iš jų (10 proc.) žinojo, kad žiemą daugumoje degalinių dyzelinas buvo parduodamas su HVO bio priedu, kurio gamybai naudojamas palmių aliejus. Likusieji arba „buvo kažką girdėję“ arba visai nežinojo šio fakto. Praėjusią žiemą pirmą kartą degalų pardavėjai po ilgos pertraukos dyzelino sudėtyje buvo įpareigoti naudoti 7 proc. bio priedų. Rinkoje dominuojanti „Orlen Lietuva“ degalinių tinklams vietoje Lietuvoje pagamintų biodegalų žiemos periodu pasiūlė su dyzeliną su HVO biopriedu, kurio gamyboje naudojamas palmių aliejus.

„Pastebime akivaizdžią tendenciją – visuomenei vis labiau rūpi aplinkosauga, vis daugiau žmonių supranta, kad palmių aliejaus vartojimas prisideda prie ekologinių problemų, todėl reikia mažinti šios žaliavos naudojimą – ne tik maisto ar kosmetikos gaminiuose, bet ir transporto sektoriuje.  Deja, šią žiemą rinkoje net 80 proc. dyzelino buvo parduodama su HVO priedu, kurio gamybai panaudotas palmių aliejus, todėl vairuotojai pasirinkimo alternatyvų turėjo labai mažai“, – teigė tyrimą iniciavusios Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas.

Pasak M. Palijansko, daugiau nei pusė gyventojų pripažino, kad jei žinotų, jog naudoja degalus su palmių aliejumi, rinktųsi aplinkai draugišką alternatyvą. Tačiau faktą, kad įsigyja degalus su palmių aliejumi žinojo nedaugelis.

Kaip vieną iš efektyviausių problemos sprendimo būdų gyventojai įvardijo žymėjimą. Beveik du trečdaliai apklaustųjų pasisakė, kad degaluose naudojami bio priedai prekybos vietose būtų žymimi, aiškiau ir suprantamai nurodant iš kokios žaliavos jie yra pagaminti. Aiškiam bio priedų žymėjimui dažniau pritaria moterys, aukščiausio išsimokslinimo respondentai ir didžiųjų miestų gyventojai.

Apklausos rezultatai parodė, kad net 76 proc. respondentų pripažino, kad palmių aliejaus naudojimas yra problema, kurią reikia spręsti. Europos Sąjunga palmių aliejaus naudojimą degaluose ketina laipsniškai mažinti ir galutinai uždrausti 2030 metais – šiam sprendimui pritaria 43 proc. gyventojų. Dar 45 proc. žmonių ragina nieko nelaukti ir palmių aliejų transporto reikmėms uždrausti jau dabar, nes jeigu bus delsiama, iki 2030 metų bus padaryta didelė žala atogrąžų miškams.

83 proc. Lietuvos gyventojų pritaria, kad Lietuvoje turėtų būti labiau naudojami vietoje ir iš vietinių žaliavų pagaminti biodegalai. Didesniam vietinių biodegalų naudojimui dažniau pritaria aukštesnio išsimokslinimo, didžiausių pajamų respondentai, rajonų centrų ir kitų miestų gyventojai.

Rekomenduojami video