Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Rudens keliai – lyg žmonių gyvybių grobėjai

Lietuvos policija nuolat skelbia apie dažnus policininkų reidus šalies keliuose, nes taip siekiama kurti saugią aplinką ir kartu drausminti eisme dalyvaujančius neatsakingus asmenis, tačiau visiems puikiai žinoma, kad ne vien nuo tokių reidų ir pačių policininkų priklauso eismo nelaimių gausa. Pirmiausia drausmingesni turi būti patys eismo dalyviai.

Skaičiai tebeliūdina

Besibaigiantį spalį, su kuriuo kartu prasidėjo ir tikrai rudeniškas – vėjuotas, labai lietingas, vis tamsėjantis – laikmetis, pavojingas eismo dalyviams, lydi ir liūdna per avarijas žuvusiųjų statistika – šį mėnesį šalies keliuose vėl žuvo jau ne vienas žmogus. O nuo metų pradžios dėl eismo nelaimių Lietuvoje netekome mažiausiai apie 150 žmonių. Galima palyginti: pernai per visus metus Lietuvos keliuose avarijos nusinešė 188 žmonių gyvybes (arba vidutiniškai po 15 kas mėnesį), užpernai – net 242. Spalio pradžioje šalies policija skelbė, jog šiais metais šalies keliuose žuvo 10 procentų daugiau asmenų negu per tokį patį laikotarpį pernai.

Tragiškų eismo nelaimių priežastys išlieka tos pačios – viršytas greitis, neblaivūs eismo dalyviai, kitų Kelių eismo taisyklių (KET) nepaisymas.

Gana dažnai nesėkmė keliuose lydi motociklų, mopedų, motorolerių vairuotojus.

Šalies kelių policininkai nuolat stebi ir kontroliuoja ne tik transporto vairuotojus, bet ir pėsčiuosius, dviratininkus, vadeliotojus, patruliuoja ne tik miestų gatvėse, pėsčiųjų perėjose, sankryžose, bet ir kaimų keliuose bei didžiosiose automagistralėse. Taigi policininkai savo darbą dirba aktyviai, tačiau jų pajėgos nėra tokios, kad patruliai galėtų tuo pat metu stebėti eismą išsidėstę absoliučiai visuose šalies keliuose. Gerai, kad atsiranda vis daugiau eilinių vairuotojų, automobilių šviesomis mirksinčių sutiktiems vairuotojams, kai pastebi, kad šie lekia lyg akis išdegę, viršydami greitį. Esą – netoli policijos patruliai! Nors iš tiesų tų patrulių ten ir nėra.

Žuvo net 3 moterys

Kokia trapi žmogaus esybė, dažnas susimąsto tik išgirdęs oficialų pranešimą apie nelaimę, per kurią žuvo žmogus, arba tik pats savo akimis pamatęs įvykio vietą po šiurpios avarijos. Tokie vaizdai norom nenorom priverčia susimąstyti.

Štai „Akistatos“ skaitytojas marijampolietis Vaidas (48 m.), patyręs vairuotojas, teigė nelinkęs pažeidinėti KET, tačiau po to, kai pats pravažiavo avarijos vietą Marijampolės–Vilniaus kelio sankryžoje su Igliaukos kaimu ir matė ne tik sumaitotus du automobilius, bet ir du kūnus juoduose apvalkaluose, paguldytus pakelėje, pasakojo vairą valdantis dar atsakingiau. Mat vyras tuo pačiu keliu važiavo apie 16 valandą Prienų link ir jokios avarijos nebuvo, o, kaip vėliau sužinojo, po 15 minučių toje sankryžoje kaipmat užgeso dviejų moterų gyvybės. Apie 18 valandą Vaidas savo automobiliu važiavo atgal į Marijampolę ir jau buvo priverstas matyti šiurpų vaizdą, nes avarijos padariniai buvo dar tik tvarkomi, žuvusiųjų kūnai dar neišvežti.

Ši avarija savo kraupumu vainikavo pirmąjį rudens mėnesį – paskutinę jo dieną žuvo iškart 3 moterys: be minėtų dviejų žuvusiųjų (22 m. ir 80 m.), netrukus Marijampolės ligoninėje mirė ir tuo pačiu lengvuoju automobiliu „Renault Clio“ važiavusi kita keleivė (78 m.). Kartu vykę du vyrai patyrė lengvesnių sužalojimų.

Šiurpas sankryžoje

Tyrimo duomenimis, žaliu klevo lapu pažymėtas „Renault Clio“, vairuojamas jaunutės, dvejų metų vairavimo patirties dar neturinčios merginos (22 m.), išvažiuodamas į pagrindinį kelią, kažkodėl nepraleido juo važiavusio krovininio automobilio DAF. Šį Marijampolės link vairavo Lenkijos pilietis (76 m.). Sunkiasvorė mašina kliudė staiga į sankryžą išlindusį lengvąjį automobilį ties vairuotojos ir už jos sėdėjusios garbaus amžiaus keleivės vietomis – abi moterys iškart ir patyrė mirtinus sužalojimus. Susikibusios mašinos sustojo važiuojamoje kelio dalyje, nučiuožusios per visą kelią, – į pakelės griovį neįvirto, tačiau juodžiausias darbas buvo jau atliktas.

„Renault“ ekipažas po smūgio kurį laiką buvo įkalintas sumaitotoje mašinoje – prireikė ugniagesių gelbėtojų pagalbos.

Paaiškėjo, kad, ko gero, tuo momentu buvusi nedėmesinga jaunutė vairuotoja, Molėtų krašto gyventoja, tądien vežiojo kelis giminaičius – savo kraštiečius ir prieniškę – po Marijampolės krašte esančias artimųjų kapines. Nebaigta kelionė trims moterims baigėsi ties Igliaukos sankryža – žuvo dvi garbaus amžiaus seserys ir vienos jų anūkė. Beje, ši sankryža žūtimis paženklinta jau ir anksčiau.

Pagal žuvusiųjų skaičių šią avariją galima vadinti viena šiurpiausių šiemet. „Akistatos‘ skaičiavimu, šiemet tokių avarijų, kai iškart žuvo keli žmonės, buvo jau devynios: dviejose žuvo po 3 žmones (Igliaukos avarija ir vasarį įvykusioji Raseinių r.), o 7 avarijos pražudė iškart po 2 žmones.

Reikalingi atšvaitai

Avarija Igliaukos kryžkelėje įvyko šviesiu paros metu, kai eismo sąlygos buvo palankios, tačiau kur kas dažniau tragiškų avarijų įvyksta tamsiu paros metu, o tamsu dabar jau gana ilgai – ir ankstyvą rytą, ir vos pasibaigus darbo dienai. Štai tamsa spalį buvo nepalanki motorolerio vairuotojui Klaipėdos krašte. Vyras (46 m.) važiavo Birbinčių kaimo keliu apie 21 valandą. Tamsiame kelyje nesuvaldytas motoroleris nuvažiavo nuo kelio ir nuvirto. Vairuotojui tai kainavo gyvybę.

Tamsus paros metas labiausiai pavojingas pėstiesiems. Tad dabar gera proga priminti, kad tokiais atvejais gyvybę gali išsaugoti mažytis daikčiukas – atšvaitas. Marijampolės policijos pareigūnai „Akistatai“ pailiustravo pavyzdžiais: ankstų ir tamsų rytą mieste – netgi pėsčiųjų perėjose – automobilių buvo sužaloti du pėstieji. Laimei, nemirtinai. Jų tokiu paros metu būna daug, kaip ir automobilių, kuriais į darbus skuba žmonės. Vairuotojai ne visada pastebi pėsčiuosius, jeigu jie vilki tamsiais drabužiais ir nesegi atšvaitų. O juk tokiomis oro sąlygomis matomumas yra gana ribotas, kelio danga šlapia, dėl to mašinų stabdymo kelias pailgėja – avarija čia pat. Tad atšvaitai yra būtinybė, bene vienintelė priemonė, leidžianti tamsiu paros metu vairuotojams pastebėti tamsiai apsirengusius pėsčiuosius.

Primintina, kad atšvaitą pėstiesiems reikia užsidėti ant bet kurios rankos taip, jog jis būtų gerai apšviečiamas automobilio priekinių žibintų šviesos. Tinka atšvaitu paženklinti ir savo rankinę ar kuprinę. Neturint atšvaitų, galima naudoti šviečiantį prožektorių.

Taip pat puiki priemonė pėstiesiems, kaip ir dviratininkams ar vadeliotojams, ypač užmiesčio keliuose, yra ryškiaspalvė šviesą atspindinti liemenė.

Tos nelemtos promilės

Vis dar išlieka labai opi problema – neblaivūs eismo dalyviai. Štai vien savaitgalį girti eismo dalyviai šalies keliuose sukėlė 6 skaudžias avarijas – per jas buvo sužalota žmonių. Dar 12 neblaivių vairuotojų irgi sukėlė avarijas, tik per jas žmonės, laimei, nenukentėjo.

Nors nuo šių metų pradžios vairuotojams, sulaikytiems neblaiviems prie vairo, jeigu nustatomas girtumas yra daugiau negu 1,5 promilės, taikoma jau ne administracinė, o baudžiamoji atsakomybė ir gresia ne tik teistumas, bet netgi ir nelaisvė iki vienų metų, tačiau realiai tokių (įkalinimo) konkrečių pavyzdžių yra mažai (mat dažnai būna pirmas teistumas, dėl kurio į „zoną“ nesiunčiama), galbūt todėl vairuotojai dar dažnai drįsta sėsti prie vairo būdami neblaivūs.

Štai, pavyzdžiui, per trijų spalio dienų (savaitgalio) reidus šalies pareigūnai nustatė net 102 neblaivius vairuotojus (o kiek dar neįkliuvo, nepatekę į policininkų akiratį!): 58-iems iš jų buvo nustatytas didesnis negu 1,5 prom. girtumas; beje, dešimtadalis nustatytų neblaivių vairuotojų – moterys.

Turbūt šiurpiausia, kai dėl neblaivių vairuotojų kaltės nukenčia visai niekuo dėti žmonės.

Primintina, kad asmuo yra apsvaigęs nuo alkoholio, kai jo kraujyje yra 0,41 promilės ar daugiau alkoholio. Vairuotojai laikomi neblaiviais ir tada, kai jie vengia tikrintis (ne)blaivumą arba vartojo alkoholio po eismo įvykio iki jo aplinkybių nustatymo.

Tik faktai:

  • Gera žinia vairuojantiems alkoholio garbintojams: spalį iš Seimo pasklido informacija, kad keli Seimo nariai (Kęstutis Glaveckas, Gintaras Vaičekauskas, Juozas Baublys ir Jonas Liesys) siūlo taisyti įstatymą: leisti prie vairo sėsti girtesniems nei dabar – neblaivumo ribą didinti iki 0,5 promilės.
  • Esą reikia daryti taip, kaip yra daugelyje Europos Sąjungos šalių.
  • Daug kam sunku suprasti tokį seimūnų „švelnumą“, kai karas Lietuvos keliuose vis dar yra liūdna kasdienybė ir kai dabartinis šalies Ministras Pirmininkas Saulius Skvernelis, dar būdamas vidaus reikalų ministru, buvo prakalbęs apie reikalavimą asmenims vairuoti tik visiškai blaiviems – 0 promilių.
  • Minėta pasiūlyta naujovė šiuo metu dar negalioja – vyksta diskusijos.

Irena ZUBRICKIENĖ

Rekomenduojami video