Ne vienai Žemės ūkio rūmų (ŽŪR) organizacijai aktualus klausimas – mokestis už aplinkos teršimą iš mobilių taršos šaltinių, todėl ŽŪR kreipėsi į Aplinkos ministeriją dėl šio klausimo išaiškinimo.
2022 m. sausio 17 d. Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos
ministerijos (toliau – Departamentas) pateikė atsakymą į klausimą ir
informavo, kad žemės ūkio veiklą vykdantiems asmenims būtina žinoti, kad
pagal nuo 2021 m. sausio mėn. 1 d. įsigaliojusios Lietuvos Respublikos
mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo (toliau – Įstatymas) redakcijos 4
straipsnio 4 dalies nuostatas mokesčio objektas yra mobiliųjų taršos
šaltinių, išskyrus oro transporto priemones, naudojamas keleiviams ir
kroviniams vežti ir žemės ūkio veiklai naudojamus ne keliais judančius
mechanizmus, eksploatavimui Lietuvos Respublikoje sunaudoti degalai,
nurodyti šio įstatymo 5 priede.
Taip pat pagal Įstatymo 4 straipsnio 7
dalies nuostatas mokesčio objektas yra ir žemės ūkio veiklai naudojami
ne keliais judantys mechanizmai, registruojami pirmą kartą Lietuvoje ar
keičiantis žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo
valdytojui Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų
registre (toliau – Registras). Vadovaujantis Įstatymo 5 straipsnio 2
dalies nuostatomis mokestį už aplinkos teršimą iš mobiliųjų taršos
šaltinių moka fiziniai asmenys, juridiniai asmenys, kitos organizacijos
ir jų padaliniai, kurie komercinei veiklai naudoja mobiliuosius taršos
šaltinius, siekdami gauti ir (ar) uždirbti pajamų ar kitos ekonominės
naudos.
Nuo 2021 m. sausio mėn. 1 d. Žemės ūkio veiklą vykdantys asmenys turi mokėti:
1.
Mokestį už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais
judančių mechanizmų. Jis apskaičiuojamas ir sumokamas taip: Mokestis už
aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių
mechanizmų apskaičiuojamas Įstatymo 6 priede nustatytą tarifą dauginant
iš tarifo koregavimo koeficiento, kai ne keliais judantis mechanizmas
atitinka bent vieną iš šio įstatymo 7 priede nustatytų techninių
ypatumų, ir iš indeksavimo koeficiento;
Šis mokestis mokamas registruojant žemės ūkio veiklai naudojamus ne keliais judančius mechanizmus, t.y. mokestis už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių mechanizmų sumokamas prieš jų įregistravimą Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registre (toliau – Registras) arba keičiantis žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojui, išskyrus atvejus, kai keičiamas žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojo, juridinio asmens pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir (ar) pavardė, o pakeitus duomenis faktinis žemės ūkio veiklai naudojamo ne keliais judančio mechanizmo valdytojas nesikeičia, mokestis už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių mechanizmų sumokamas prieš Registro duomenų pakeitimą;
2. Mokestį už
aplinkos teršimą iš mobilių taršos šaltinių, t.y. iš kitų mobiliųjų
taršos šaltinių, išskyrus oro transporto priemones, skirtas keleiviams
ir kroviniams vežti, ir žemės ūkio veiklai naudojamus ne keliais
judančius mechanizmus. Jis apskaičiuojamas ir sumokamas taip: Lietuvos
Respublikoje sunaudotą degalų kiekį dauginant iš tarifo, nurodyto
Įstatymo 5 priede, tarifo koregavimo koeficiento, kai transporto
priemonė atitinka bent vieną iš Įstatymo 7 priede nustatytų techninių
ypatumų, ir indeksavimo koeficiento ;
Šis mokestis už aplinkos teršimą
sumokamas teikiant mokesčio už aplinkos teršimą deklaraciją (forma
FR0521). Deklaracija pateikiama ir mokestis sumokamas ne vėliau kaip
pasibaigus mokestiniam laikotarpiui, iki kalendorinių metų, einančių po
to mokestinio laikotarpio, vasario 15 dienos Valstybinei mokesčių
inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos. Mokesčio už
aplinkos teršimą iš mobilių taršos šaltinių apskaičiavimo tvarkos
aprašas yra patvirtintas Lietuvos Respublikos Aplinkos ministro 2021 m.
kovo 10 d. įsakymu Nr. D1-143 „Dėl mokesčio už aplinkos teršimą ir
nuslėptą taršą apskaičiavimo už 2021 ir vėlesnius metus tvarkos aprašų
patvirtinimo“. Mokesčio už aplinkos teršimą iš mobilių taršos šaltinių
deklaracijos formos FR0521 pildymo taisyklės yra patvirtintos
Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų
ministerijos viršininko ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2008
m. gruodžio 8 d. įsakymu Nr. VA-61/D1-658 „Dėl mokesčio už aplinkos
teršimą deklaracijų FR0521, FR0522, FR0523 ir FR0514 formų ir jų pildymo
taisyklių patvirtinimo“.
Apskaičiuojant mokestį už aplinkos teršimą iš
mobilių taršos šaltinių gali būti taikomos Įstatymo 6 straipsnio 2
dalyje numatytos lengvatos – nuo mokesčio už aplinkos teršimą iš
mobiliųjų taršos šaltinių atleidžiami:
1) mokesčio mokėtojai,
teršiantys: iš M1 ir N1 kategorijos kelių transporto priemonių, varomų
benzinu ir (ar) dujomis, kurios pirmą kartą registruotos ne anksčiau
kaip prieš 4 metus, ir iš M2, M3, N2 ir N3 kategorijų transporto
priemonių, kurios pirmą kartą registruotos ne anksčiau kaip prieš 3
metus. Transporto priemonės naudojimo laikotarpis skaičiuojamas nuo
transporto priemonės pirmosios registracijos dienos iki mokestinio
laikotarpio paskutinės dienos;
2) mokesčio mokėtojai, teršiantys iš transporto priemonių, naudojančių Lietuvos techninės specifikacijos standartus atitinkančius biodegalus: biodyzeliną, atitinkantį standartą LST EN 14214, ir sintetinį dyzeliną, atitinkantį standartą LST EN 15940, – už sunaudotą biodegalų kiekį, kurio sunaudojimas patvirtintas biodegalų įsigijimo dokumentais. Svarbu pastebėti, kad nebėra numatyta, kad šio mokesčio lengvata būtų taikoma žemės ūkio veikloje naudojamoms transporto priemonėms, kaip buvo iki 2020-12-31.
Taip pat atkreipiamas dėmesys į tai, kad Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. D1-324 yra patvirtintas Mobiliuosiuose taršos šaltiniuose Lietuvos Respublikoje sunaudotų degalų, oro transporto priemonių atliktų kilimo ir tūpimo ciklų apskaitos tvarkos aprašas, kuriame yra numatyta kaip turi būti vykdoma sunaudotų degalų apskaita.
Departamentas atkreipia dėmesį, kad atsakymas ŽŪR yra parengtas pagal atsakymo pasirašymo dieną galiojančius teisės aktus ir negali būti laikoma Departamento sprendimu konkrečioje situacijoje. Papildomai pateikus informaciją apie konkrečias faktines aplinkybes, gali pasikeisti ir Departamento konsultacijos turinys.