Vaikai, piešdami automobilius, dažniausiai pradeda nuo pagrindinių jų dizaino elementų – ratų, variklio ir bagažinės dangčių bei centrinės dalies, kur sėdi keleiviai. Tai šiek tiek primena automobilių dizainerių darbą, kai baltame popieriaus lape turi gimti naujo kūrinio linijos.
Tiesa, čia ir prasideda sunkioji dalis, mat automobilio dizainas turi būti ne tik patrauklus akiai, bet ir atlikti įvairias funkcijas, atitikti saugumo reikalavimus, mašinoje privalo tilpti skirtingi agregatai ir panašiai.
Nors pastarieji dalykai yra objektyvūs, užduotis patraukti akį, atrodytų, yra itin subjektyvus tikslas, tačiau tam tikri standartai leidžia net ir tai įvertinti objektyviai, o kai kurie techniniai sprendimai padeda dizaineriams sukurti tokius automobilius, kokie jie yra.
Kalbant apie šiuolaikinių produktų dizainą, negalima nepaminėti prestižinio dizaino konkurso „Red Dot“, rengiamo nuo 1955 metų. Jame už geriausius dizaino pasiekimus ir proveržius apdovanojami produktai, prekių ženklų ir komunikacijos dizaino sprendimai bei dizaino konceptai.
Produktų kategorijų sąraše puikuojasi ir automobiliai. Tarp jų galima rasti ir tokių kasdienių modelių kaip „Škoda“ ar „Peugeot“, taip pat „Ferrari“, „Maserati“ ar kitų išskirtinių automobilių.
Įprasti „Red Dot“ apdovanojimai yra skiriami už aukštos kokybės dizainą, o „Red Dot: Best of the Best“ aukščiausiąjį apdovanojimą pelno tik savo kategorijoje išsiskiriantys unikalaus dizaino produktai, kurie rinkoje yra sukėlę naujų proveržių.
Tarp šį titulą gavusių automobilių galima rasti „Ferrari Daytona SP3“, „McLaren 720S“ ar vieną naujausių laureatų – „Maserati MC20“.
„Šis modelis yra tikrai vertas garbingo įvertinimo – industrijos profesionalų komisija jį skyrė už dizaino autentiškumą ir originalumą. Šis automobilis buvo geriausias, jis pranoko visus varžovus“, – apdovanojimo teikimą komentuoja automobilių dizaineris Dominykas Budinas.
Kalbėdamas apie automobilio dizaino kūrimą, D.Budinas pasakoja, kad pirmiausia gaires jam nurodo kai kurios kuriamo modelio charakteristikos. Jos yra žinomos dar prieš pradedant paišyti eskizus.
„Dizainu visų pirma norėčiau vadinti būtent tai, kas apibrėžia automobilio charakterį ir kompoziciją: koks variklis bus naudojamas ir kaip jis bus išdėstytas? Kur sėdės vairuotojas ir keleiviai? Nuo to priklausys bendra proporcija – kas, mano manymu, yra labai stiprus veiksnys, siekiant sukurti dailų dizainą“, – subtilybes atskleidžia specialistas.
Štai jau minėto italų kūrinio „Maserati MC20“ variklis yra sumontuotas tarp ašių už keleivių, tad jo siluetas panašus į daugelio kitų tokios pačios komponuotės išskirtinių automobilių – trumpesnis priekis, nei įprasta matyti gatvėse, ir ilga galinė dalis.
Vėliau sprendžiama, kaip atrodys įvairūs paviršiai, detalės, prekės ženklą ir jo istoriją atspindintys akcentai. Taip pat ir salono funkcionalumas, patogumas, prietaisų interaktyvumas.
Specialistas pateikia kelis išskirtinių automobilių pavyzdžius, kai ranka rankon dirbę dizaineriai bei inžinieriai sugebėjo pasiekti puikių rezultatų. Dizainerio teigimu, nors modeliai labai skirtingi, juos sieja kai kurie elementai.
„Manau, geriausias išskirtinio automobilio pavyzdys iš praeities yra „Lamborghini Miura“. Jis yra laikomas šios kategorijos pradininku. Šį titulą „Miura“ modelis pelnė ne tik dėl pažangių technologijų, bet ir dėl nesenstančio Giuseppe Bertone dizaino. Kaip kontrastą norėčiau įtraukti modernių laikų automobilį „Rimac Nevera“, – sako pašnekovas.
Abiejų automobilių dizainas, anot jo, tam tikra prasme yra vienodai nepakartojamas: nepaisant ryškių technologinių skirtumų, jiems būdingas labai panašus siluetas, žema vairuotojo sėdimoji vieta, aptakus kėbulas, kuriame kiekvienas ortakis turi savo aiškią funkciją.
Lygindamas išskirtinius senesnių ir modernių laikų automobilius, pašnekovas neslepia, kad atsakyti, kurie modeliai yra gražesni, būtų sudėtinga. Tačiau D.Budinas drąsiai teigia, jog naujųjų modelių dizainas yra geresnis jau vien dėl efektyvumo, naudojamų medžiagų bei aerodinaminių savybių.