2022 m. birželio 1 d. įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, kurie palies ne tik automobilių vairuotojus, bet ir pėsčiuosius bei važiuojančius motociklais, dviračiais ir elektriniais paspirtukais. Gatvėse atsiras dar nematytų kelio ženklų ir kelio ženklinimo simbolių, tam tikrose vietose atsiras naujo tipo šviesoforai, skirti tik viešajam transportui. Taip pat įsigalios naujas eismo organizavimo būdas – dviračių gatvės su naujais, jas žyminčiais kelio ženklais.
Nauji kelio ženklai
Nuo vasaros pradžios KET bus papildytos naujais kelio ženklais. Pavyzdžiui, kelio ženklu bus ribojamas motorinių dviračių (elektrinių paspirtukų, kurių galia iki 1 kW ir maksimalus greitis iki 25 km/val.) eismas. Kelio savininkai ženklus galės įrengti tose miestų vietose, kur to reikalauja eismo sąlygos – intensyvus pėsčiųjų eismas ir panašiai.
Nauju KET nustatytu kelių ženklinimu (motociklo simboliu) galės būti bus ženklinamos tos A+ eismo juostos, kuriomis leidžiama važiuoti motociklais.
Įspėjamuoju kelio ženklu „Vaikai“ galės būti ženklinami kelio ruožai, kur važiuojamojoje dalyje gali būti vaikų – prie darželių, mokyklų, žaidimų aikštelių.
Įspėjamuoju kelio ženklu „Pėsčiųjų perėja“ galės būti ženklinama važiuojamoji dalis, kur būtina įspėti apie artėjimą prie pėsčiųjų perėjos
Naujais kelio ženklais bus sudaryta galimybė riboti gyvenamųjų transporto priemonių – automobilių arba priekabų – eismą.
Daugiau pakeitimų – miestuose
KET
pakeitimuose reglamentuoti atskiri, tik maršrutiniam transportui skirti
šviesoforo signalai. Šviesoforus bus tikslinga įrengti sankryžose, kur įrengta
raide „A“ pažymėta eismo juosta, taip pat sankryžose, kur, užtikrinant
prioritetą, tikslinga leisti maršrutiniam transportui įvažiuoti į sankryžą
anksčiau nei likusiam transporto srautui.
Atsirado poreikis plėsti maršrutiniam transportui skirtomis eismo juostomis besinaudojančių eismo dalyvių ratą, tose juostose kartu išsaugant maršrutinio transporto pirmumą.
Išskirtos dviejų tipų maršrutiniam transportui skirtos eismo juostos. Pažymėtomis raide A galės važiuoti tik maršrutinis transportas, pažymėtomis simboliu A+, be maršrutinio transporto, galės važiuoti dviračiai, mopedai ir lengvieji keturračiai.
Taip pat automobiliai, pažymėti skiriamuoju ženklu „Neįgalusis“, ir kitos transporto priemonės, kurioms suteikta tokia teisė: motociklai, lengvieji automobiliai taksi, automobiliai, kuriuose važiuoja 4 ir daugiau eismo dalyvių, elektromobiliai, jeigu eismo juosta pažymėta atitinkamu simboliu.
Pakeitimai nustato, kad kelyje, pažymėtame kelio ženklu „Eismo juosta maršrutiniam transportui“ ir simboliu „A+“, bus draudžiama važiuoti ne maršrutinėms transporto priemonėms, išskyrus automobilius, pažymėtus skiriamuoju ženklu „Neįgalusis“ arba neįgalių asmenų automobilių statymo kortele, jei to automobiliu važiuoja neįgalieji į švietimo įstaigą ar iš jos arba į neįgaliųjų dienos užimtumo centrą ar iš jo, jeigu važiavimo maršrutas suderintas su kelio savininku jo nustatyta tvarka.
Dviračių gatvės
Viena įdomesnių naujovių – nuo birželio 1 d. Lietuvos miestuose galės atsirasti „Dviračių gatvės“ – tokiu nauju kelio ženklu pažymėtos gatvės bus skirtos mišriam dviračių ir automobilių, kitų ne motorinių ir motorinių transporto priemonių eismui. Jose eismo dalyviams galios specialūs Kelių eismo taisyklių reikalavimai, o dviratininkai galės jaustis daug laisviau ir saugiau.
„Dviračių gatvių“ atvėrimas – naujas žingsnis skatinant darnų judumą miestuose. Tai gatvės, kuriomis dviratininkai galės važiuoti laisvai, nebūtinai prie dešiniojo krašto, o automobiliai turės dažniau prisitaikyti prie jų judėjimo greičio. Tikiuosi, kad šios naujoviškos gatvės ne vieną paskatins išbandyti jų privalumus, pasimėgauti saugiu važiavimu dviračiu ir įvertinti, kad mieste dviratis gali turėti gerokai daugiau privalumų“, – sako susisekimo viceministras Julius Skačkauskas.
„Dviračių gatvės“ galės atsirasti ramaus, lėto eismo gatvėse, kuriose nėra galimybės įrengti dviračių takų arba dviračių juostų. Taip siekiama sudaryti kuo saugesnes sąlygas dviratininkams ir spręsti dviračių infrastruktūros trūkumo klausimą.
Kur įrengti tokias gatves, spręs miestų savivaldybės. Šios gatvės bus žymimos nauju kelio ženklu „Dviračių gatvė“.
Visiems eismo dalyviams dviračių gatvėse bus leidžiama važiuoti ne didesniu kaip 30 km/val. greičiu. Dviratininkai galės važiuoti laisvai, nebūtinai viena eile ir kuo arčiau dešiniojo krašto. Šiose gatvėse bus draudžiama lenkti išvažiuojant į priešpriešinę eismo juostą, nebent tik apvažiuoti toje pačioje juostoje stovinčią transporto priemonę.
Lietuvoje dviračių gatvės bus rengiamos sekant gerąja kitų Europos šalių praktika – tokių gatvių jau yra Belgijos, Nyderlandų, Vokietijos miestuose, taip pat ir kaimyninėje Latvijoje. Dviračių gatvės sudaro palankesnes eismo sąlygas dviratininkams – taip skatinamas dviračių transportas, daugiau žmonių vietoj automobilių pasirenka aplinkai draugišką transporto priemonę ir sveikesnį susisiekimo būdą, miestuose mažėja oro tarša.
Skaičiuojama, kad šiuo metu Lietuvos miestuose kelionės dviračiais sudaro apie 7 proc. visų keliavimo būdų. Siekiama, kad iki 2030 m. šis skaičius padidėtų iki 12 proc. Dviračių gatvės turėtų prisidėti prie šios tendencijos skatinimo.