Prasidėjus šiltojo sezono kelionėms, technines apžiūras Lietuvoje atliekanti bendrovė „Tuvlita“ pakvietė vairuotojus į degalinių tinklą „Circle K“, kur šie galėjo nemokamai pasitikrinti savo automobilių techninę būklę degalinėse Vilniuje, Avižieniuose ir Elektrėnuose. Tris dienas trukusios iniciatyvos metu buvo patikrinta daugiau nei 200 automobilių, o rezultatai parodė, kad net 7 iš 10 automobilių turėjo tam tikrų techninių trūkumų, galinčių turėti įtakos eismo saugumui.
Problema – žibintai
Patikros metu buvo tikrinami šie automobilio saugumo parametrai: žibintų, atšvaitų ir padangų būklė, rėmo arba kėbulo išoriniai pažeidimai, matomumui svarbūs komponentai – valytuvų, priekinio stiklo, galinio vaizdo veidrodžių būklė.
Pasak UAB „Tuvlita“ Vilniaus techninės apžiūros centro vadovo Tomo Bagdanavičiaus, dauguma nustatytų trūkumų buvo susiję su automobilio apšvietimo sistema ir matomumą lemiančiais komponentais.
„Trečdalis patikrintų automobilių buvo visiškai tvarkingi, tačiau didesnė dalis – 67 proc. – turėjo mažesnių ar didesnių techninių trūkumų. Kaip ir įprastos techninės apžiūros metu, taip ir šįkart dažniausiai nustatytas trūkumas buvo netinkamai sureguliuoti artimųjų šviesų žibintai. Dėl jų kontrolieriai pastabų turėjo maždaug kas ketvirtam vairuotojui. Šis parametras ypač svarbus tamsiuoju paros metu, kai tinkamas apšvietimas gali lemti eismo saugumą“, – teigė T. Bagdanavičius.
Be artimųjų šviesų problemų, beveik taip pat dažnai buvo fiksuoti ir priekinių bei galinių rūko žibintų nuokrypiai. Jie pasitaikė maždaug kas ketvirtame automobilyje.
„Atėjus pavasariui, kai rūkas yra dažnas reiškinys, o keliuose neretai pasirodo laukiniai gyvūnai, tinkamas matomumas tampa dar svarbesnis. Tai ne tik techninis reikalavimas, bet ir gyvybiškai svarbus saugumo faktorius. Veikiantys ir tinkamai sureguliuoti žibintai gali padėti išvengti nelaimingų atsitikimų“, – akcentavo „Tuvlita“ atstovas.
Noriai naudojosi galimybe
„Circle K“ degalinių tinklo generalinis direktorius Skirmantas Mačiukas įvardija, kad toks didelis vairuotojų dėmesys automobilio techninei būklei maloniai nustebino.
„Nepaisant nenuspėjamų oro sąlygų, per tris akcijos dienas patikrinome per du šimtus automobilių. Dalis vairuotojų išsirikiavę eilėje laukė nuo pat akcijos starto rytais, kiti pasinaudojo proga atvykti per pietus ar į darbo pabaigą. Galima pagirti vairuotojų sąmoningumą. Tai buvo pirmas toks mūsų projektas, todėl buvo sunku prognozuoti, kiek vairuotojų savo noru atvyks pasitikrinti“, – dalijasi S.Mačiukas.
Dalis vairuotojų atvyko paskatinti šeimos narių, kiti pasinaudojo proga pasitikrinti automobilio būklę prieš artėjančią įprastą techninę apžiūrą.
„Bendravome su senjorais, kurie pasakojo, kad apie galimybę jiems pranešė vaikai. Kiti minėjo, kad netrukus vyks į privalomąją techninę apžiūrą, todėl jiems buvo labai naudinga išgirsti specialistų rekomendacijas. Trečia vairuotojų grupė sakė, kad žiemą automobiliu važinėja retai, tad nori įsitikinti, kad transporto priemonė paruošta šiltojo sezono kelionėms. Kontrolierių fiksuoti rezultatai parodo, kad akcija iš tiesų buvo prasminga ir reikalinga, nes rekomendacijų turėjome didžiajai daugumai vairuotojų“, – tvirtina S.Mačiukas.
Prasta stiklų būklė
Kontrolieriai, tikrindami priekinių stiklų būklę, ieškojo įdaužų, įskilimų ir kitų trūkumų, galinčių bloginti matomumą. Paaiškėjo, kad tokių trūkumų rasta beveik kas šeštame automobilyje.
„Automobilio
stiklai – svarbi saugumo dalis. Jie padeda užtikrinti gerą matomumą, palaiko
automobilio konstrukcinį tvirtumą, o eismo įvykio metu veikia kartu su oro
pagalvėmis. Pastebėjus pirmąsias įdaužas, būtina nedelsti. Net ir nedidelis
pažeidimas dėl temperatūrų svyravimų, vibracijos ar staigaus stabdymo gali
greitai išplisti. Laiku nesuremontuota įdauža gali virsti rimtu įtrūkimu, o
tuomet vienintelis sprendimas – viso stiklo keitimas.
Akcijos organizatoriai priduria, kad yra ir pagirtinų rodiklių – Lietuvos vairuotojai atsakingai rūpinasi savo padangų būkle. Iš visų patikrintų automobilių tik vieno padangos neatitiko minimalaus leistino protektoriaus gylio reikalavimo.
„Nors prasidėjus šiltajam sezonui leidžiamas minimalus vasarinių padangų protektoriaus gylis mažėja iki 1,6 mm, primename – kuo geresnė padangų būklė, tuo trumpesnis stabdymo kelias ir saugesnė kelionė. Džiugu, kad dauguma vairuotojų skiria tam dėmesio – tik vienam automobiliui rekomendavome keisti padangas dėl per mažo protektoriaus gylio“, – teigia T.Bagdanavičius.
Seniausiai mašinai – 32 metai
Į patikrą atvyko ir visiškai naujų, ir jau gana daug kilometrų įveikusių automobilių. Tai tik patvirtina – saugumas svarbus visiems. Seniausia į patikrą atvykusi transporto priemonė buvo 1993-ųjų metų gamybos „Audi“ markės automobilis.
„Jeigu pažvelgtume į patikrintų automobilių amžiaus vidurkį ir populiariausias markes, dažniausiai matėme 2010 m. gamybos „Toyota“, „Volkswagen“ ir „Volvo“ automobilius. Pastebėjome, kad senesnių automobilių būklė dažniau kėlė klausimų – pavyzdžiui, 1993-ųjų „Audi“ modelyje buvo užfiksuoti net 7 trūkumai su atitinkamomis rekomendacijomis. Tuo tarpu 2023 m. automobiliams kontrolieriai neturėjo jokių pastabų“, – pasakoja T.Bagdanavičius.
Kiekvienas į patikrą atvykęs vairuotojas gavo individualias rekomendacijas, kaip pašalinti nustatytus trūkumus. Organizatoriai džiaugiasi vairuotojų aktyvumu ir ateityje planuoja tęsti tokio pobūdžio iniciatyvas, siekdami skatinti didesnį dėmesį eismo saugumui bei techninei automobilių priežiūrai