Naudoti automobiliai Lietuvoje vis dar sudaro didžiausią šalies rinkos dalį, todėl vairuotojams svarbu, ko laukti šiais metais, kuria kryptimi judės automobilių kainos ir mados. Rinkos ekspertų analizė rodo, kad tie, kurie tikisi kainų mažėjimo, veikiausiai nusivils. O dyzelinių automobilių dalis, nepaisant viešos ir gausios kritikos iš Aplinkos ministro ir kitų valdžios koridorių, nemažės.
Kaina – labai svarbu
Pernai Lietuvoje pirmą kartą įregistruoti 146,6 tūkstančio naudotų lengvųjų automobilių, t.y. 0,3 proc. mažiau nei atitinkamu laikotarpiu 2020 m. (147 tūkstančiai). Vidutinis jų amžius siekė 11,1 metų. Įdomu tai, kad dyzelinių automobilių dalis praėjusiais metais vėl ūgtelėjo ir sudarė 69,4 proc., kai užpernai buvo sumažėjusi iki 67 proc.
Naudotų automobilių pirkėjams visuomet ypač svarbus faktorius buvo mašinos kaina. 2021-aisiais buvo galima matyti ne pačias palankiausias tendencijas, nes naudotų automobilių kainos ne tik nemažėjo, bet net ir gerokai (apie 10–15 proc.) išsipūtė.
Kaip pastebi „Inchcape Certified“ naudotų automobilių verslo vadovė Augustina Černiauskaitė, ryškesnio kainų kritimo nevertėtų tikėtis ir 2022 m.
„Ekonomistai prognozuoja, esą kainų bumas baigsis tik 2023-iųjų pabaigoje, bet dėl didžiulės infliacijos jos negrįš į pirmines vėžes. Svarbi ir transporto priemonių pasiūlos pusiausvyra – ji gali būti pasiekta šių metų spalį. Tai reikštų, jog galbūt smarkiau atpigs tie modeliai, kurių gamintojai galės patiekti rinkai naujų automobilių. Jau dabar gamintojams rūpesčių kelia lustų trūkumas, todėl aukštesnės klasės automobiliai, turintys geresnę komplektaciją, didesnes kainas išlaikys ir toliau“, – teigia A.Černiauskaitė.
Automobilių skelbimų portalo „Autoplius.lt“ vadovas Artūras Mizeras taip pat prognozuoja, kad bent jau artimiausiu metu naudotų automobilių kainos nemažės.
„Anksčiau per metus automobilių kainos susitraukdavo apie 10 proc., tačiau praėjusiais metais kai kurių modelių kainos netgi šoktelėjo. Panašios tendencijos gali išsilaikyti ir 2022-aisiais“, – sako rinkos žinovas.
Netaršūs – tik popieriuje?
Įvairūs ekspertai mėgsta pabrėžti, jog viena ryškesnių pastarojo meto tendencijų – nuolat besiplečianti Lietuvos elektromobilių rinka. Vertinant procentinė išraiška, tai gali atrodyti įspūdingai, nes elektromobilių kiekis kasmet auga šimtais procentų. Tačiau matant, kiek realiai gatvėse važinėja elektra varomų automobilių, tos tendencijos atrodo labiau nei kukliai.
Susisiekimo ministerija skelbia, kad šių metų sausio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo užregistruota 4 841 lengvasis elektromobilis. Štai 2018 m. pabaigoje buvo užregistruota 969 elektromobiliai, 2019 m. – 1 379, per 2020-uosius skaičius padidėjo iki beveik 2 496, o per 2021-uosius jų skaičius augo iki 4 841.
Palyginimui, hibridinių lengvųjų automobilių Lietuvoje yra maždaug 7 kartus daugiau (36 tūkstančiai), benzininių automobilių šalyje važinėja 70 kartų daugiau (370 tūkstančių), o dyzelinių – daugiau nei 1 milijonas.
„Pirkėjai iš tikrųjų nuolat domisi elektra varomais automobiliais. Tam turi įtakos tiek valdžios kalbos apie taršių automobilių apmokestinimą, tiek ir didėjantis pačių vairuotojų sąmoningumas. Deja, infrastruktūros trūkumas vis dar kelia nepatogumų tiems, kurie gyvena ne nuosavuose namuose ar kotedžuose“, – sako A.Černiauskaitė.
A.Mizeras mano, kad naudotų automobilių rinkos dinamika labai priklausys nuo valdžios priimtų sprendimų: tiek skatinimo priemonių, tiek mokesčių – dideli mokesčiai gali pastūmėti vairuotojus rinktis neapmokestinamus modelius.
„Bet kol kas konkrečių sprendimų dar nėra. Jei jie bus, ryškesnių pasikeitimų bus galima tikėtis šių metų antrojoje pusėje, o kol kas daugiau dėmesio vis dar sulaukia automobiliai su galingesniais didesnio darbinio tūrio varikliais, ir tai susiję ne su tarša, o su važiavimo malonumu ir komfortu“, – akcentuoja pašnekovas.
Nėra alternatyvos
Tuo tarpu socialiniuose tinkluose vykstanti automobilių pirkėjų ir pardavėjų diskusija liudija ne valdžios norus skatinti vienokių ar kitokių priemonių įsigijimą, bet elementarų pasiūlos ir paklausos dėsnį.
„Ypač svarbu paminėti, kad prieš 11 metų tarp automobilių, gamintų apie 2010–2012 metus, buvo labai didelė dalis dyzelinių. Tuo metu jie buvo perkamiausi ir rinkoje, dabar jų daugiausiai ir parduodama. O lietuviai juk labai racionalūs – dyzelis tikriausiai vis dar labai apsimoka, o dažnas dyzelis važiuoja ir smagiai, ir pigiau“, – samprotavo vienas socialinių tinklų dalyvis.
Šią tiesą neabejotinai įrodo skelbimų
kiekis didžiausiame automobilių pardavimo portale autoplius.lt: tarp visų
parduodamų naudotų lengvųjų automobilių dyzelinių buvo 17,6 tūkstančio, benzininių
– 8,7 tūkstančio ir vos 350 varomų elektra.
Socialiniuose tinkluose vykstanti automobilių pirkėjų ir pardavėjų diskusija liudija ne valdžios norus skatinti vienokių ar kitokių priemonių įsigijimą, bet elementarų pasiūlos ir paklausos dėsnį.
Taigi, norintiems įsigyti naudotą elektromobilį tiesiog nėra iš ko rinktis, nėra alternatyvos įprastais degalais varomam, o mokėti apie 30 tūkstančių eurų už naują elektromobilį išgali toli gražu ne kiekvienas.
Pirkėjai tapo atsargesni
2021-aisiais naudotų automobilių rinkos ekspertai pastebėjo, jog pirkėjai nori gauti daugiau aiškios informacijos apie tai, ką perka, o pardavėjai vis dažniau suteikia įvairias garantijas. Tokie pirkėjų poreikiai ir pardavėjų pasiūlymai 2022-aisiais išliks aktualūs ir populiarūs.
„Įsigydami automobilį, vairuotojai nori kokių nors garantijų. Pardavėjai vis dažniau jas suteikia, ypač apynaujiems, ne senesniems nei dešimties metų automobiliams. Kalbant apie šią amžiaus kategoriją, vis didesniu privalomu laikoma tai, kad automobilis buvo pirktas ir eksploatuotas Lietuvoje. Tai suteikia galimybę lengviau surasti jo istoriją, įrašus apie remontą ir techninę priežiūrą“, – pastebi A.Mizeras.
Tokius pirkėjų poreikius akcentuoja ir A.Černiauskaitė. Ji priduria, kad, patikrinus transporto priemonės istoriją, kai kada vairuotojai sulaukia nemalonių staigmenų: „Auga pirkėjų skaičius, kuriems svarbi jų perkamo automobilio istorija bei garantijos.“
Pirkinys – kaip loterija
Įdomu tai, kad nors automobilis dažnai yra antras brangiausias pirkinys po namo ar buto, tačiau priešingai nei pirkdamas nekilnojamąjį turtą, rinkdamasis automobilį dažnas pirkėjas į jo patikrą žiūri pro pirštus. Ekspertai primena kelis būtinus momentus, į kuriuos atkreipus dėmesį sumažėtų nemalonių staigmenų tikimybė ateityje.
Naudoto automobilio pirkimas dažniausiai prilygsta loterijai, tačiau sėkmingą bilietą pirkėjas gali ištraukti vadovaudamasis ne sėkme, bet žiniomis. Ne veltui specialistai pataria prieš įsigyjant transporto priemonę gerai ja pasidomėti ir galiausiai išsamiai patikrinti autoservise. Visgi tai dar negarantuoja, jog nusipirktas naudotas automobilis nesukels rūpesčių. Dažnai pardavėjai stebina išradingumu slepiant transporto priemonės defektus, galinčius pareikalauti rimto remonto, nemenkų išlaidų ar sukelti grėsmę saugumui, skelbiama pranešime žiniasklaidai. Todėl specialistai atkreipia dėmesį į svarbiausius perkamo naudoto automobilio patikros aspektus, pridurdami, jog jį įsigijus svarbu pasirūpinti ir perregistravimu, ir privalomuoju draudimu.
Daromos klaidos
Sprendimai priimami impulsyviai. Prieš išleisdami pinigus sportiniam automobiliui, gerai pagalvokite apie savo tikruosius poreikius. Galingesni varikliai ilgainiui gerokai padidina degalų sąnaudas, visureigiams reikia brangesnių padangų, o prabangūs automobiliai dažniau genda. Pabandykite sukonkretinti savo pasirinkimą: kokio automobilio norite ir kam jis bus skirtas, įsivertinkite biudžetą, palyginkite skirtingų gamintojų modelius.
Ignoruojama automobilio istorija. Net ir šiandien ganėtinai daug naudotų automobilių pirkėjų vis dar pasitiki nesąžiningais pardavėjais. Tarp dažniausiai pasitaikančių sukčiavimo atvejų yra ridos atsukimas, neprofesionalus remontas ar patirtų avarijų nuslėpimas. Tačiau šių apgavysčių lengva išvengti tiesiog patikrinus automobilio istoriją. Dabar kiekvienas gali per kelias minutes patikrinti bet kokio naudoto automobilio istoriją – tereikia turėti VIN numerį.
Neatliekamas bandomasis važiavimas. Daugumą pavarų dėžės ar variklio problemų galima nustatyti tik bandomojo važiavimo metu. Automobilio išbandymas leis jums įvertinti važiavimo komfortą, nustatyti, ar automobilis neskleidžia neįprastų dunksėjimo garsų, atpažinti kitas problemas.
Pirkimas be mechaniko konsultacijos. Jeigu nežinote, kaip tinkamai įvertinti automobilio būklę ir neturite tinkamų įrankių, verta nuvežti automobilį profesionalui, kad šis atliktų galutinę patikrą. Mechanikas apžiūrės pakabą, variklį, stabdžius, atliks kompiuterinę diagnostiką ir nustatys galimas problemas.
Nesvarbu, kokia automobilio kaina, netinkamas pasirinkimas perkant automobilį gali sukelti brangiai kainuojančių problemų. Visuomet išbandykite automobilį patys, aiškiai įvertinkite savo poreikius, patikrinkite automobilio istoriją ir pasikonsultuokite su specialistu.