Nauji automobiliai stebina personalizavimo ir komplektavimo galimybėmis: vairuotojai gali susikurti transporto priemonę pagal savo norus bei pageidavimus. Bet yra ir neigiamas momentas – už reklamuojamą kainą „nuo“ dažnai gausite gana skurdų modelį, o jei užsigeisite geriausių variklių ir komforto, automobilio kaina gali išsipūsti netgi dvigubai. Ko tikrai reikia kasdieniams automobiliams ir kaip juos geriausia komplektuoti?
Komplektuoti logiškai
Naujų automobilių reklamose pateikiami vaizdai ir informacija neretai disonuoja: paveikslėlyje vaizduojamas gražios spalvos modelis su puikiais ir dideliais ratlankiais, dailiausiomis sėdynėmis ir didžiausiais ekranais, o šalia viliojančios kainos būna pridėtas prierašas „nuo bazinio modelio“. Labai tikėtina, kad siūlomas automobilis bus baltas, su skardiniais ratais ir su ne itin gausia standartine įranga.
Už didžiąją dalį papildomos įrangos reikės primokėti. Jei panorėsite galingesnio variklio ar automatinės pavarų dėžės, taip pat teks plačiau atverti piniginę.
„Manau, jog eiliniam, paprastam vairuotojui niekada neverta rinktis nei bazinio, nei visiškai sukomplektuoto modelio. Bazinis bus pigus, bet kels diskomfortą; po eksploatacijos jo niekam nereikės, todėl jį teks labai ilgai pardavinėti. Lygiai taip pat su geriausia komplektacija: gerokai permokėsite už automobilį, visko neišnaudosite, vėliau norėsite jį brangiai parduoti, o brangūs automobiliai mažiau perkami“, – aiškina automobilių rinkos specialistas Gintenis Dauparas.
Pasak jo, logiškai pasirinkta įranga, atsižvelgiant į automobilio paskirtį, dydį, klimatą, su logišku varikliu džiugins kiekvieną dieną, o vėliau toks automobilis greitai ir brangiai bus nupirktas, nes rinka tokios transporto priemonės norės.
Negausite visai „pliko“
Tiesa, ieškodami naujo kompaktinės ar vidutinės klasės modelio šiandien jūs nenusipirksite visiškai „pliko“ automobilio. Gamintojai juos sukomplektuoja gana gausiai, visi automobiliai turi bazinius komforto atributus, pavyzdžiui, oro kondicionierių, elektra valdomus langus, multimediją.
Nemažai gamintojų vis dar giriasi gausia bazinės versijos saugumo įranga, tačiau ji ES – būtina. Visuose naujuose automobiliuose įdiegtos avarinio automatinio stabdymo ir ESP sistemos, sumontuotos oro pagalvės.
O ką iš komforto įrangos reikėtų turėti šiuolaikiniame modelyje? Gamintojams ne viskas savaime suprantama.
Svarbu – sąsaja su telefonu
Pašnekovo manymu, Lietuvos klimato sąlygomis šildomos sėdynės ir šildomas vairas yra būtini. Svarbu įdėmiai rinktis multimediją: paprasčiausioje versijoje gali pritrūkti funkcijų, o geriausios nebūtinai prireiks.
„Jei tenka dažnai važinėti į kaimą – visų varančiųjų ratų pavara bus pats tas, ir vertę išlaikys. Tačiau jei jos galimybių niekada nepanaudosite, kam permokėti? Taip pat tikrai vertėtų rinktis automobilį su automatine pavarų dėže tiek dėl komforto, tiek dėl likutinės vertės. Na, o be „Android Auto“ ar „Apple CarPlay“ programėlių, manau, tiesiog neįsivaizduojamas šiandieninis automobilis“, – dėsto G.Dauparas.
Sąsaja su telefonu šiandien yra būtinas, bet ne savaime suprantamas dalykas. Štai net renkantis prabangų „premium“ segmento automobilį už tokį atributą kaip „Apple CarPlay“ gali tekti sumokėti papildomai. Pavyzdžiui, „Audi Q3“ kainoraštyje nurodyta, jog ši funkcija atsieis 609 eurus, o kai kuriuose kompaktiškuose krosoveriuose ji sumontuota jau baziniame modelyje.
Kieno didžiausios „žirklės“?
Didžiausios papildomos įrangos ir komplektavimo „žirklės“ vyrauja būtent vokiškų „premium“ automobilių kainoraščiuose.
Nors standartinė jų komplektacija gana
gausi, visi prabangos atributai, kurie „premium“ automobilį išskiria iš kitų,
tokie kaip adaptyvios važiuoklės, geriausios multimedijos, pažangios vairuotojo
pagalbos sistemos, adaptyvieji žibintai, kainuoja papildomus pinigus.
Taip pat apvalią sumelę gali tekti atseikėti ir už stiliaus detales: sportišką apdailą, gražesnius ratus, spalvą, vidaus apdailą ir sėdynes. Nepriklausomai nuo variklio, geros komplektacijos modelio kaina gali būti net 30–50 proc. didesnė nei bazinės versijos. Kainos gali skirtis nuo kelių iki keliasdešimt procentų.
Vidutinėje klasėje padėtis panaši, tačiau čia nemažai lemia ir variklių įvairovė. Pavyzdžiui, „Volkswagen T-Cross“ bazinis modelis kainuoja 24 tūkst. eurų ir turi visą bazinę komforto įrangą. Tačiau jis bus komplektuojamas su silpnu 1 litro varikliu, išvystančiu vos 95 AG, ir 5 pavarų mechanine transmisija. 1 litro variklis su 115 AG ir automatine transmisija kainuos nuo 29 tūkst. eurų; pasirinkus geresnę multimediją, garso aparatūrą, kaina išaugs iki daugiau nei 30 tūkst. eurų.
Žemesnėje klasėje vis dar galima aptikti skurdžiai sukomplektuotų automobilių, nes jie aktualūs įmonėms. Jų bazinė kaina iškreipia bendrą gamos vaizdą.
Daugiau poreikių šeimynai
Trumpiausi kainoraščiai dažniausiai būna korėjietiškų ir japoniškų automobilių pardavėjų rankose. Didžiausia bėda su tokiais kainoraščiais – personalizavimo galimybių trūkumas. Jūs galite pasirinkti nebent tik kitą automobilio spalvą ar vieną kitą įrangos detalę. Šis trūkumas ypač išryškėja renkantis didesnius šiuolaikinius šeimos automobilius, kuriuose norisi dar daugiau komforto.
„Jeigu automobilį naudos šeima, žiūrėčiau, kad šildomos sėdynės būtų ne tik priekyje, bet ir gale. Jei automobilį vairuos ne vienas žmogus, imčiau elektrines sėdynes su atminties funkcija, nes jei vyras 1,9 metro ūgio, o žmona – 1,6 metro, labai erzina kiekvieną kartą reguliuotis sėdimąją padėtį, o elektra valdomos sėdynės tai labai gerai išsprendžia“, – pataria G.Dauparas.
Taigi, perkant naują automobilį nereikėtų taip tiesmukai žiūrėti į gundančią kainą „nuo“. Priklausomai nuo markės, modelio dydžio, norint gerai sukomplektuoto automobilio kasdienai su tinkamu varikliu, kuris išliktų likvidus, prie bazinės kainos išmintinga pridėti bent 10–30 proc. Ir patartina atsakingai rinktis papildomą įrangą.