Griežtėjantys ekologiniai reikalavimai, aplinkos ministro Simono Gentvilo nuolatinis gąsdinimas dėl naujų mokesčių taršiems automobiliams, kalbos apie didesnį akcizo mokestį dyzelinui ir kitos aplinkybės verčia vairuotojus mąstyti apie tai, kokias mašinas rinktis ateityje. Vienas galimų variantų – hibridiniai automobiliai, kurie turi ir elektrinį, ir benzininį variklius, o dar įdomesni yra iš tinklo įkraunami („plug-in“) hibridai, galintys veikti ir kaip elektromobiliai, ir kaip įprasti automobiliai.
Skirtingos savybės
Kas yra iš tinklo įkraunamas hibridas? Tai automobilis, kuris suderina elektromobilio ir įprasto benzininio automobilio savybes. Mieste tokiais automobiliais galima važiuoti lyg įprastais elektromobiliais, o panorėjus – drąsiai leistis į tolimesnes užmiesčio keliones. Tai – vienas didžiausių jų privalumų.
Kol iš tinklo įkraunamas hibridas naudoja tik elektros energiją, jis yra grynas elektromobilis su visais moraliniais ir ekologiniais tokių automobilių pliusais. Jei tokių transporto priemonių būtų daugiau, tikrai būtų galima išvengti miestų taršos ir turėti laisvę keliauti. Kasdien po miestą zuiti galima naudojant tik elektros energiją, bet jei reikia nukakti į sodybą ar kažkur toliau, nebus jokių rūpesčių, nes jis turi ir paprastą benzininį variklį.
Tiesiog, skirtingai nei važiuodamas grynu elektromobiliu, žmogus netampa mažai išvystytos infrastruktūros ar įveikiamo atstumo įkaitu.
Egidijus Babelis, žurnalistas ir Lietuvos metų automobilio rinkimų komisijos narys, mano, kad iš tinklo įkraunami hibridai yra universalesnis pasirinkimas nei elektromobiliai.
„Elektromobiliai, bent jau keliaujantiems Lietuvoje, vis dar lyg rakštis panagėj. Teko bandyti modelių, kurie gali greitai įsikrauti, dideliu greičiu įveikti nemažą atstumą, bet išvažiavus iš Vilniaus – viskas, laisvė baigiasi. Taip, stotelių Lietuvoje yra, bet jos gali neveikti, būti užimtos, todėl iš kelionės teks grįžti kur kas vėliau, nei planavai. Automobilis su vidaus degimo varikliu leidžia važiuoti kur nori ir kada nori, yra visa infrastruktūra. Tačiau tokiu atveju jau kalbame apie du automobilius. O įkraunamasis hibridas leidžia mieste važiuoti lyg elektromobiliu, o užmiestyje – lyg paprastu automobiliu“, – akcentuoja žurnalistas.
Tiesa, palyginti su įprastais hibridiniais automobiliais, įkraunamų „plug-in“ pasiūla vis dar labai kukli. Štai, didžiausiame Lietuvoje automobilių pardavimo portale autoplius.lt siūlomi vos 73 naudoti įkraunami hibridai, kai tuo tarpu paprastų hibridų parduodama net dešimt kartų daugiau – 771. Suprantama, kad absoliučią daugumą parduodamų hibridinių automobilių sudaro „Lexus“ ir „Toyota“, kuri pirmąjį hibridą „Prius“ pristatė dar 1997 metais ir nuo to laiko nuosekliai tobulina šią technologiją.
Kasdieniams poreikiams
Naujausiais iš tinklo įkraunamais hibridais vien elektra galima nukeliauti nuo 40 iki 60 km. Pavyzdžiui, „Mitsubishi Outlander PHEV“ modeliu nesukant galvos galima nusigauti apie 40–45 km, o „Citroën C5 Aircross PHEV“, turinčiu 13,2 kW talpos akumuliatorių, įveikiamas ir didesnis nei 50 km atstumas be vidaus degimo variklio įsikišimo. Pasak automobilių ekspertų, tiek pakanka, kad kasdien po miestą būtų galima riedėti naudojant tik elektrinę hibridinės pavaros dalį.
Judant įprastu režimu su nedideliu taupumo prieskoniu, bet netampant našta ir kliūtimi kitiems eismo dalyviams, tikrai galima nuvažiuoti atstumą, kurį deklaruoja gamintojas. Daugeliui žmonių pakanka 40–50 tik elektra nuvažiuojamų kilometrų, kad jie net neįjungtų vidaus degimo variklio. Jei tą dieną neturima ypatingų reikalų, daugeliui žmonių didesnės ridos nė nereikia.
Sėdi ir važiuoji
Kai kurie vairuotojai tiek į tradicinius, tiek į iš tinklo įkraunamus hibridus žiūri kiek nepatikliai, nes abejoja jų važiavimo savybėmis, be to, yra šventai įsitikinę, jog neturint specifinių žinių geriau nė nesiartinti prie tokių automobilių. Tačiau automobilių žinovai tvirtina, kad norint sėsti prie hibridų vairo jokių papildomų įgūdžių nereikia.
„Tiesiog sėdi ir važiuoji. Jei naudoji tik elektros energiją, gali mėgautis švelniu ir tolygiu pagreitėjimu. Įkraunamųjų hibridų elektrinės pavaros ne tokios galingos kaip elektromobilių, todėl nėra tos stiprios momentinės dinamikos ir galima riedėti labai švelniai. Tuo metu, kai įsijungia benzininis variklis, važiuoji kaip įprastu automobiliu“, – teigia E.Babelis.
Benzininis režimas niekuo nesiskiria nuo paprasto benzininio automobilio, o elektrinis – nuo elektromobilio. O hibridinis režimas labai panašus į tradicinį neįkraunamąjį hibridą: viskas paprasta ir aišku, tikrai nereikia specialių įgūdžių.
Kaip pastebi ekspertai, iš tinklo įkraunami hibridiniai automobiliai iš esmės veikia kaip elektromobiliai, bet neturi jiems būdingų trūkumų, todėl gali tapti tarpine stotele tiems, kurie svarsto apie elektrinio modelio įsigijimą, bet dar yra apnikti tam tikrų baimių ir dvejonių. Mat įkraunamasis hibridas suteikia galimybę išbandyti elektrinę pavarą, bet jaustis užtikrintai, nes vairuotojo ir kartu važiuojančiųjų neriboja įveikiamas atstumas.