Lietuvoje vis dar apstu transporto priemonių, turinčių netvarkingą išmetamųjų dujų sistemą dėl juose pašalintų katalizatorių ir kietųjų dalelių filtrų. Šios automobilių dalys dėl jose esančių tauriųjų metalų yra vertingos atliekos, tačiau siekiantys uždarbio ar sutaupyti nesuka sau galvos, kad tokios transporto priemonės itin teršia aplinką, rašoma pranešime spaudai.
Benzininiuose ir
dyzeliniuose automobiliuose montuojami katalizatoriai ir kietųjų dalelių
filtrai (angl. Diesel Particulate Filter, DPF) naudojami išmetamųjų
dujų kiekiui ir toksiškų medžiagų patekimui į aplinką sumažinti. Kai
kurie vairuotojai, siekdami sumažinti degalų sąnaudas ir prailginti
variklio bei turbinos ilgaamžiškumą, kietųjų dalelių filtrus netgi
šalina arba išjungia. Dar kiti atitarnavusių filtrų ir katalizatorių
nepakeičia naujais.
„Kietųjų dalelių filtrai ir katalizatoriai yra pakankamai brangi atlieka, nes joje yra daug vertingų tauriųjų metalų, kaip platina, rodis, paladis ar auksas. Šių metalų kaina ir paklausa, ypač pastaruoju metu, sparčiai augo. Nauji filtrai ir katalizatoriai daug kainuoja, todėl taupantys ir neatsakingi vairuotojai naudoja transporto priemones be šių taršą mažinančių dalių ir negalvoja apie aplinkai daromą žalą“, – sako Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoit.
Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovės Astos
Pakštaitė-Marcinkienės teigimu, katalizatoriai gali būti išpjaunami ir
nepakeičiami naujais ir nelegaliuose autoservisuose, ypač mažesniuose.
Tokie autoservisai nėra registravę savo veiklos
Vieningoje gaminių,
pakuočių ir atliekų apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS), nevykdo
atliekų apskaitos, o automobilių atliekas priduoda atliekų tvarkytojams
kaip fizinis asmuo.
Lietuvoje dar dažni ir atvejai, kai katalizatoriai ir kietųjų dalelių
filtrai neteisėtai išpjaunami iš kiemuose stovinčių automobilių – dėl to
pastaruoju metu itin nukenčia, pavyzdžiui, „Toyota Prius“ savininkai.
Nors Lietuvos policija pripažįsta, kad katalizatorių vagysčių būna, tačiau atskirai duomenų, kiek jų išpjaunama iš automobilių, nerenka. Taršos mastas Specialistai techninės apžiūros metu neturi teisės ardyti automobilio ar atskirų jo agregatų. Dėl to išmetamųjų dujų neutralizavimo (toksiškumo mažinimo) įranga patikros metu apžiūrimi tik vizualiai. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ teigimu, šiuo metu nėra sukurta jokios kitos metodikos ar diagnostinės įrangos, kuri leistų fiksuoti katalizatoriaus ar kietųjų dalelių filtro pašalinimo atvejus.
Net prisijungus prie automobilio kompiuterio per OBD
jungtį to padaryti neįmanoma, jei šį nusikaltimą (išpjovę katalizatorių
ar kietųjų dalelių filtrą) atlikę asmenys stengėsi užmaskuoti
intervencijos pėdsakus ar sumontavo atitinkamus klaidinančius signalus
generuojančią įrangą.
„Transekstos“ duomenimis, 2020 metais privalomosios transporto priemonių
techninės apžiūros metu buvo identifikuotas tik 0,1 proc. automobilių,
kuriems minėtos išmetamųjų dujų neutralizavimo (toksiškumo mažinimo)
įrangos dalys buvo akivaizdžiai pašalintos ar sugadintos.
Automobilių atliekos Techninės apžiūros įmonių pateikta praėjusių metų statistika taip pat liudija, kad su netvarkinga ir nesandaria išmetimo sistema į patikrą buvo atvykę 6,41 proc. visų tikrintų M1 (lengvasis automobilis) ir N1 (lengvasis krovininis automobilis) klasių transporto priemonių.
Per
didelis dūmingumas buvo nustatytas 6,26 proc. dyzelinius variklius
turintiems automobiliams, o dėl per didelio išmetamųjų dujų kiekio
teigiamos techninės apžiūros išvados negavo 3,37 proc. benzininių
automobilių. Šie rodikliai buvo šiek tiek prastesni nei fiksuoti 2019
metais, kai tokių automobilių buvo atitinkamai 6,04 proc., 6,11 proc. ir
3,28 procento.
Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros metu automobilių
katalizatoriai griežčiau pradėti tikrinti nuo 2013 metų kovo 1 dienos,
įsigaliojus atitinkamiems ES teisės aktams.
„Atlikęs vizualią automobilio išmetimo sistemos apžiūrą techninės
apžiūros kontrolierius pastabų dėl katalizatoriaus neturės dviem
atvejais: jei transporto priemonė buvo pagaminta be jo arba pirmą kartą
įregistruota iki 2004 metų sausio 1 dienos, taip pat, jei Lietuvoje
automobiliui pirmą kartą privalomoji techninė apžiūra buvo atlikta iki
2013-ųjų kovo 1 dienos.
Visais kitais atvejais automobiliai su
išpjautais katalizatoriais arba katalizatoriais, turinčiais bakelio
pjovimo, jį gaubiančio elemento virinimo žymių ar panašių konstrukcijos
pakeitimų, bus laikomi turinčiais didelių trūkumų.
Nustačius, kad
katalizatorius neveiksmingas ar pažeistas, jis turi būti pakeistas per
išmetimo sistemos išardomųjų sujungimų vietas, nes šiam elementui
remontas nėra numatytas“, – teigia bendrovės „Transporto studijos“
direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.
Specialistas atkreipia dėmesį, kad visais atvejais automobilis privalo atitikti atitinkamas leistinos taršos normas. Vertingos žaliavos Automobilių katalizatoriai ir kietųjų dalelių filtrai yra vertinga antrinė žaliava dėl juose esančių brangiųjų metalų, todėl už jų pridavimą atliekų tvarkytojams gaunamas atlygis. Kuro ir tepalų filtruose yra ne tik metalo, bet ir alyvos, oro filtruose – plastmasės ir filtruojančios medžiagos. Metalą galima daug kartų perdirbti, nes jo pagrindinės savybės nekinta, ir tokiu būdu taupyti senkančius gamtos išteklius.
Panaudoti automobilių katalizatoriai ir filtrai, jei
netinkamai tvarkomi, kelia pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai.
Katalizatorių, filtrų, kaip ir kitų automobilių atliekų, kaip
akumuliatorius, amortizatorius, padangos, alyva, stiklas ar plastikas
daugiausia susikaupia autoservisuose transporto priemonių remonto metu.
Gyventojai gali perduoti teisę tokias atliekas tvarkyti turinčiam
atliekų tvarkytojui. Naudojantis autoservisų paslaugomis, visos
automobilių atliekos lieka autoservise. Jei transporto priemonė
remontuojama namuose, susidariusias atliekas galima nuvežti ir į
savivaldybių didelių gabaritų atliekų aikšteles. Daugiau informacijos,
kokias atliekas ir kokiomis sąlygomis jas priima atliekų tvarkytojai ir
savivaldybių atliekų aikštelės, galima rasti www.atliekos.lt.