Rugsėjo 9-oji minima
kaip Pasaulinė elektromobilių diena. Deja, Lietuvoje ją, matyt, švęs vos
3585 asmenys. Šio mėnesio duomenimis, būtent tiek elektromobilių yra
registruota mūsų šalyje. Tai – vos 0,2 proc. nuo viso gyventojų ir
juridinių asmenų automobilių parko. Ko reikia, kad bent priartėtume prie
tokių šalių kaip Vokietija ar Portugalija, kur elektromobiliai sudaro
13.5 proc. autoparko? Ir ar nauji automobilių registracijos ir naudojimo
mokesčiai gali paskatinti lūžį Lietuvoje?
Pasaulinė
elektromobilių diena (angl. World EV Day) inicijuota tik pernai, kaip
judėjimo, skatinančio pokyčius mobilumo srityje, dalis. Ji kviečia
švęsti pažangą vystant aplinkai draugiškesnes asmeninio, komercinio ir
visuomeninio transporto alternatyvas ir siekti gyventojų ir verslo
įpročių kaitos bei politikos pokyčių.
Lietuvoje apie poreikį pereiti prie elektrinio transporto kalbama jau
seniai, tačiau iki šiol konkretūs politiniai veiksmai, skatinant šį
procesą, buvo nepakankamai greiti ir ryžtingi. Būtent todėl sprendimą
persėsti iš vidaus degimo varikliu varomo automobilio į elektrinį
priimti ryždavosi tik dideli (ir, neslėpkime, dažniausiai pasiturintys)
entuziastai.
Kadangi pati neseniai tapau elektromobilio vairuotoja,
jaučiu pareigą pasidalinti, kaip stipriai motyvaciją šią alternatyvą
rekomenduoti kitiems gali sumažinti nepakankamai elektromobiliams
draugiška sistema.
Elektromobilis yra – bet nėra kaip jį pakrauti?!
Norint be streso keliauti elektromobiliu, svarbu planuoti – tiek
ketinamą nuvažiuoti atstumą, tiek maršrutą, tiek laiką. Kitaip tariant,
kaskart būtina įsivertinti, kokiam kilometrų skaičiui pakaks baterijos
energijos, ar pakeliui bus įkrovimo stotelė, ar užteks suplanuoto laiko
rezervo, jei atvykus prie įkrovimo stotelės ji bus užimta arba neveiks
(o tai pasitaiko gana dažnai).
Pastebėtina ir tai, kad nors Lietuvoje infrastruktūra plėtojama sudarant galimybę įkrauti visų tipų elektromobilius, stotelėse nėra pakankamai galios vienu metu greitojo krovimo jungtimi įkrauti du automobilius vienu metu. Tokia vairuotojus apsunkinanti situacija susidaro todėl, kad elektromobiliams aktualios infrastruktūros vystymas neina koja kojon su rinka.
Elektromobilių skaičius Lietuvoje per praėjusius metus paaugo 220
procentų, tuo tarpu stotelių – tik keliais.
Ieva Budraitė
Visgi reikia pripažinti, kad panaši tendencija matyti ir kitur. Per
pastaruosius 3 metus Europoje prekyba elektromobiliais padidėjo 110
proc., o įkrovimo stotelių tinklas per tą patį laikotarpį paaugo tik 58
proc.
Be to, įkrovimo infrastruktūra yra labai netolygiai paskirstyta Europos
teritorijoje. 2020 m. duomenimis, keturiose 27 proc. regiono ploto
užimančiose valstybėse – Nyderlanduose, Vokietijoje, Prancūzijoje ir
Jungtinėje Karalystėje – yra daugiau nei 75 proc. visų elektromobilių
įkrovimo vietų. Tuo tarpu mažiausią įkrovimo tinklą turinčios šalys yra
Kipras (70 stotelių), Malta (96) ir Lietuva (174).
Ko reikia pokyčiams?
Vieni svarbiausių uždavinių, siekiant lūžio automobilių parke yra
elektromobilių prieinamumo ir motyvacijos jais naudotis didinimas.
Kokios konkrečios priemonės prie to prisidėtų jau dabar?
– 0 proc. PVM tarifas elektromobiliams. Nors mokestinės lengvatos
paprastai traktuojamos kaip iškreipiančios rinką, pereinamuoju metu tai
taptų stipria paskata mažinančia prekės kainą vartotojui.
– Didesnės subsidijos įsigyjantiems tiek naujus, tiek naudotus
elektromobilius. Šiuo metu valstybės teikiamos kompensacinės išmokos už
įsigytą naudotą elektromobilį siekia 2500 Eur, už naują – 5000 Eur.
Visgi siekiant maksimalaus teisingumo ir efektyvumo, vertėtų
apsvarstyti, ar subsidijos dydis neturėtų būti diferencijuojamas pagal
pareiškėjo pajamas.
– Parama įkrovimo stotelių į(si)rengimui. Kodėl valstybė ar savivaldybės
negalėtų bent iš dalies kompensuoti stotelių ar jų įrengimo kaštų, su
sąlyga, jei jos būtų prieinamos ne vien privačiam, bet viešam
naudojimui? Be to, juk akivaizdu, kad neišvengiamai augs įkrovimo
stotelių poreikis šalia daugiabučių namų, tokia iniciatyva galėtų padėti
šį poreikį patenkinti. Taip pat svarbu mažinti biurokratinę naštą, kuri
šiandien lydi įsirengimą.
– Paskatos automobilių dalijimosi paslaugų įmonėms plėsti elektrinę
parko dalį. Taip pat skatinimas ar įpareigimas prisidėti prie viešų
stotelių krovimo infrastruktūros plėtros, kadangi šiuo metu būtent
nuomai siūlomos mašinos sudaro ženklią viešų stotelių naudotojų dalį,
taip sumažindamos galimybes krautis privatiems vairuotojams.
– „Minkštųjų“ paskatų įvairovė.
Šiuo metu elektromobiliams suteikiama teisė naudotis dalimi A juostų, daugelis savivaldybių atleidžia juos nuo parkavimo mokesčio (tiesa, leidimų sistema nėra vieninga). Tačiau svarbu ieškoti ir įvairesnių paskatų – pavyzdžiui, sureguliuoti naudojimosi viešomis įkrovimo stotelėmis tvarką, kad nebūtų karo tarp norinčiųjų pasikrauti ir piktnaudžiaujančiųjų tam dedikuota parkavimosi vieta.
– Greenwashing’o užkardymas. Kad elektrinis automobilis atliktų savo
funkciją – išlaisvintų mus nuo iškastinio kuro priklausomybės ir to
pasekmių, labai svarbu, kad jam reikalinga energija būtų švari, t.y.
įkrovimo stotelės būtų aprūpintos tik iš atsinaujinančių energijos
šaltinių pagaminta elektra.
Taršos mokesčiai – baubas ar panacėja?
Aplinkos ministerija ketina reformuoti „valstiečių” priimtą taršos
mokesčio parodiją. Tai reikalingas sprendimas, nors, drįstu teigti, per
mažai ambicingas ir pavėluotas.
Ministerija siūlo įvesti du mokesčius: vienkartinį už pirmąją
automobilio registraciją ir metinį naudojimo mokestį, kuris laikui
bėgant augs.
Abu mokesčiai sukonstruoti pagal tą pačią formulę, įtraukiančią du
techninius automobilių parametrus – kuro naudojimo efektyvumą (kiek
gramų anglies dioksido emisijų tenka vienam kilometrui) ir sukeliamos
oro taršos koeficientą (jis susietas su kuro rūšimi/EURO standarto
kriterijumi).
Kitaip tariant, mokestis sudėliotas taip, kad skatintų
nesirinkti taršiausią kurą naudojančių ir neefektyviai tą darančių
automobilių. Taip pat siunčia signalą, kad pasirinkimus reikia daryti
dabar, nes mokestis ateityje kils.
Praktikoje tai reiškia, kad šiuo metu ketvirtadalis vairuotojų
atnaujinto mokesčio nemokės, o apie pusei jis nesieks daugiau nei 100
Eur per metus.
Keletas konkrečių pavyzdžių: 2004 metų dyzelinė Toyota Yaris (variklis:
1.4l, 55 kW, CO2: 113 g/kg), 2011 m. dyzelinė VW Passat (1.6l, 77 kW,
CO2:116 g/km), 2017 metų benzininė Skoda Octavia (1.4l 110 kW, CO2:
119-124 g/km) nei registracijos, nei naudojimo mokesčio nemokės. 2013 m.
dyzelinu varomai BMW 5 (2.0l 135 kW, CO2: 134 g/km) registracijos
mokestis sieks 295 Eur, o naudojimo mokestis – 74 Eur per metus. 2016 m.
benzininės Renault Espace (1.6l 147 kW, CO2: 140 g/km) registracijos
mokestis sieks 100-200 Eur, o naudojimo mokestis – iki 100 Eur per
metus.
Ar tokie mokesčio dydžiai bus pakankami, kad persodintų gyventojus iš taršių į elektrinius automobilius?
Manau, ne. Kaip nebus pakankama
paskatų sistema, jei bus taikoma viena. Tačiau, jei abu įrankiai veiks
komplekse, tada rezultato galima sulaukti.
Kaina ir planetai, ir sveikatai, ir piniginei
Iškastinio kuro – naftos, dujų, anglių – deginimas yra šio amžiaus
prakeiksmas, lemiantis klimato krizę.
Priklausomybės jam pasekmes jau
jaučiame (karščio bangos, potvyniai, staigios ir stiprios liūtys ne tik
apsunkina kasdienybę, bet ir ardo mūsų infrastruktūrą), tačiau
skaudžiausiai pokyčiai palies mūsų vaikus.
Visas pasaulis, taip pat ir Lietuva, yra įsipareigoję iškastinio kuro
naudojimą mažinti, tačiau pastaruosius penkiolika metų (2005-2019 m.)
mūsų šalies transporto sektoriaus sukeliamos šiltnamio dujų emisijos tik
augo ir dar tokia apimtimi, kokia nesiplėtė joks kitas sektorius – net
50 proc.
Vidaus degimo varikliais varomi automobiliai daro poveikį ir mūsų
sveikatai. Jų išskiriamos kietosios dalelės kenkia žmogus kvėpavimo
takams, imuninei ir nervų sistemoms. Skaičiuojama, kad Lietuvoje oro
tarša sukelia 2,8 tūkst. priešlaikinių mirčių (2018 m. duomenys).
Kietosios dalelės taip pat nusėda ant dirvožemio ir paviršinių vandenų, o
paskui šios medžiagos patenka į maisto grandinę.
ES užsibrėžė ambicingus tikslus siekdama sumažinti šios pragaištingos
taršos mastą.
Neseniai Europos Komisijos pristatytas priemonių planas
„Fit for 55“ transporto sektoriui numato radikalių pokyčių: iki 2035 m.
automobilių anglies dvideginio emisijos standartas bus sumažintas iki 0
g/km, o tai reiškia, kad automobiliai su vidaus degimo varikliu –
dyzeliniai ir benzininiai – de facto bus uždrausti. Plane taip pat
įrašytas tikslas gerokai padidinti įkrovimo stotelių skaičių, įrengti
jas kas 60 km.
Sekdama šiuos tikslus Lietuva taip pat brėžia ambicingus uždavinius. Nuo
2023 m. sausio 1 d. visose statomose arba rekonstruojamose degalinėse,
autobusų ir geležinkelio stotyse, oro uostuose reikalausime įrengti bent
vieną viešą didelės arba labai didelės galios elektromobilių įkrovimo
prieigą. Iki 2030 m. iš viso įrengti 6 tūkst. viešų arba pusiau viešų
įkrovimo prieigų.
Kad tai pavyktų, labai svarbu išmintingai derinti įvairias viešosios
politikos priemones. Todėl viliuosi ir linkiu, kad parlamentui užtektų
politinės valios priimti net ir tokius trumpoje perspektyvoje
nepopuliariai skambančius, bet itin reikalingus sprendimus kaip realių, o
ne butaforinių taršos mokesčių įvedimas. Tą jau daro 21 iš 27 ES narių.
Ar ne laikas ir mums?
Komentaro autorė – Ieva Budraitė, Lietuvos žaliųjų partijos pirmininkė.