Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Tinstančios galūnės slepia rimtas ligas

Nors medikai ramina, kad vasarą tinstančios kojos nebūtinai rodo ligą, vis dėlto gali būti, kad tai – sutrikusios venų kraujotakos požymis. Taip pat kojos gali tinti dėl širdies ar inkstų nepakankamumo bei daugelio kitų priežasčių.

Kaupiasi skysčiai

Anelei Lukauskienei dažnai tinsta kojos. Ši bėda paaštrėja vasarą. „Kai tik ilgiau pavaikštau, ima skaudėti kojas, kelias dienas šlubuoju, vargina sustingę raumenys, – pasakojo moteris. – Kai tenka pavaikščioti su batais aukštesniais kulnais, savijauta dar labiau pablogėja. Tepu kojas įvairiais tinimą mažinančiais tepalais, tačiau jie nepadeda.“

Nemalonūs simtomai, su kuriais susiduria Anelė, pažįstami daugeliui – pakilus oro temperatūrai, ilgiau pavažiavus autobusu ar skrendant lėktuvu kojos gali stipriai ištinti.  Pasak šeimos gydytojos Editos Svikščiūtės, vasarą dažnai pasitaiko, kad dėl karštų orų šiek tiek sutrinkai kojų limfos kraujotaka. „Dėl to organizme kaupiasi skysčiai ir atsiranda tinimas, – sakė ji. – Ypač dažnai su šia problema susiduria dirbantieji sėdimą ar stovimą darbą.“

Pasak gydytojos, norint atsakyti, kodėl tinsta kojos, reikia žinoti ligonio amžių, jo kūno sudėjimą, venų kraujotakos ypatumus, kardiologinę būklę. Neatlikus echoskopinio kojų kraujotakos tyrimo, tiksliai nustatyti diagnozės neįmanoma. Dažniausia šio negalavimo priežastis, ypač kalbant apie vyresnio amžiaus pacientus, yra širdies veiklos nepakankamumas. Kojos tinsta ir ir ergant limfine edema. 

Priežastys

Kojos gali tinti dėl įvairių priežasčių, tačiau vasarą įtaką daro tvankus oras, karštos patalpos, per mažas aktyvumas ir dažniau pasitaikančios kelionės, – teigė kraujagyslių chirurgė Ilona Taluntienė. – Atostogų metu žmonės paprastai ignoruoja organizmo sutrikimus ar prastesnę savijautą, tačiau jeigu kojos tinsta dažnai, į tai nereikėtų žiūrėti pro pirštus.“

Kojos gali tinti vystantis plokščiapadystei, kitoms pėdos ir čiurnos deformacijoms, susirgus kaulų, raumenų ir raiščių, taip pat kuriomis nors vidaus organų – inkstų, vidaus sekrecijos liaukų, širdies – ligomis.

Jeigu tinsta ne tik kojos, bet ir rankos, veidas, padidėja arterinis kraujospūdis, galima įtarti, kad negaluoja inkstai. Jei labiausiai tinsta kulkšnys ir keliai, jie skauda, pakyla temperatūra, sąnariai pasidaro nejudrūs, galbūt sergama reumatiniu sąnarių uždegimu. 

Pagalba sau 

Anot I.Taluntienės, jei kojos tinsta dažnai, vizito pas kraujagyslių chirurgą reikėtų neatidėlioti. Gydytojas parinks efektyviausią gydymo būdą – kojų tinimą sumažinti galima įvairais medikamentais, kompresų terapija ar taikant chirurginį gydymą. 

Tinimas gydomas įvairiais būdais. Pirmoji stadija gali būti įveikiama vaistais ar pritaikius kompresų terapiją. Chirurginis gydymas taikomas uždelstai kojų varikozei (išsiplėtusioms venoms – red. past.) gydyti. Beje, ši liga paveldima. Ji būdingesnė moterims nei vyrams. Dėl išsiplėtusių venų neretai skundžiasi net jaunos merginos. Jeigu pastebėjus simptomus liga pradedama gydyti anksti, diskomforto galima nusikratyti ilgam laikui“, – aiškino chirurgė.

Jei kojų tinimas ima varginti itin dažnai ir tęsiasi net pasibaigus karštoms dienoms, užsiimti savigyda nerekomenduojama. Jei kojos tinsta tik užplūdus karštiems orams, šį negalavimą galite sumažinti keliais būdais. Visų pirma reikia daug judėti. Avėkite patogią avalynę, geriau be aukštos pakulnės. Vakarais kojas palepinkite kontrastiniu dušu: šilta – šalta. Miegokite kojas padėję ant nedidelės pagalvėlės – tuomet pagerėja kraujotaka ir limfos nutekėjimas.

Karštomis vasaros dienomis venkite druskos, rinkitės sveiką, lengvai virškinamą maistą. Į dienos racioną įtraukite kuo daugiau daržovių. „Patartina dažniau vaikščioti, kas 30 minučių daryti pertraukėles darbo metu, – aiškino I.Taluntienė. – Pasukiokite kojas, pavaikščiokite ant kulnų, jas laikysite kiek pakeltas. Puiki priemonė po darbo ar atostogų metu – plaukioti. Labai gerai pabraidyti šaltame vandenyje, tai atpalaiduoja ir sumažina kojų sunkumą. Be to, nepamirškite mažinti antsvorį. Beje, tiek vyrams, tiek moterims kojų tinimą gali padėti sumažinti kokybiškos kompresinės kojinės.“

Kaip išvengti kojų tinimo?

  • Būtina avėti patogią avalynę. Netinka labai siauri, aukštakulniai batai – jie deformuoja ir vargina pėdą, silpnina blauzdos raumenis. Tinkamiausi yra batai, kurių pakulnė – 3–5 cm. Labai žemi kulnai irgi netinka.
  • Batų padas turi būti kietas, atitinkantis kojų formą. Avint batus minkštais padais ilgainiui gali atsirasti plokščiapadystė.
  • Namuose taip pat geriau avėti šlepetes kietais, o ne minkštais padais.
  • Vasarą visiems – tiek suaugusiesiems, tiek vaikams – labai sveika kuo daugiau vaikščioti basomis.
  • Tiems, kurių darbas stovimas (pardavėjams, kirpėjams ir kt.), patartina avėti patogius neaukštais kulniukais ir kietais padais batus, dar geriau, jei jie yra su blauzdą lengvai suveržiančiais auliukais. Dirbantiesiems tokį darbą rekomenduojama mūvėti elastines kojines.
  • Kas 1–2 valandas reikėtų padaryti 5 min. pertraukėles. Jų metu pasimankštinti: pasistiebti, pritūpti, pamasažuoti pėdas ir blauzdas. Visa tai išjudina venose susitvenkusį kraują, todėl sumažėja tinimas, nuovargis, kojų audiniai geriau aprūpinami maisto medžiagomis ir deguonimi.
  • Kojų kraujo ir limfos apytaką teigiamai veikia ir tonizuoja saikingas sportas, maudymasis, plaukiojimas, ypač jūros vandenyje, važinėjimas dviračiu. Labai naudingi kasdieniai 1–1,5 valandos pasivaikščiojimai po 4–6 km. Jie ypač rekomenduotini dirbantiesiems sėdimą darbą.
  • Labai greitas vaikščiojimas, nesaikingas sportas perkrauna venas ir skatina kojų tinimą. Neigiamai kojas veikia ir labai lėtas vaikščiojimas.
  • Kojoms labai kenkia antsvoris. Per didelis svoris trukdo kraujui ir limfai nutekėti iš kojų bei labai perkrauna širdį.
  • Jei kojos tinsta, naktį jas būtina pakelti aukščiau ir nešiltai pridengti. Tai mažina tinimą.
  • Svarbiausia priemonė esant didesniems tinimams – kasdienis elastinių kojinių mūvėjimas arba tvarstymas specialiu elastiniu tvarsčiu. Elastinės kojinės užmaunamos arba kojos sutvarstomos elastiniu tvarsčiu ryte, o vakare po darbo jie nuimami.
  • Kas vakarą naudinga daryti drungnas kojų voneles su soda ar trupučiu druskos. Po jų kojas reikia gerai nusausinti.

Rekomenduojami video