Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Saugaus įdegio nebūna

Šį pavasarį saulė nešykšti spindulių, daugelis jau net spėjo gražiai įrusti. Mūsų šalyje paprastai saulėtų dienų būna tiek nedaug, kad joms atėjus skubame mėgautis saulės voniomis. Medikai primena, kad neturėtume pamiršti, kad ultravioletiniai spinduliai ne visada naudingi, todėl neatsargiai mėgaudamiesi saule galime prisidaryti bėdų.

Nuo vitamino D iki vėžio

Saulės spinduliai sužadina įvairias teigiamas biologines žmogaus organizmo reakcijas, jie veikia  mūsų nuotaiką, todėl saikingas buvimas saulėje gali padėti išvengti sezoninės depresijos. Be to, saulė grūdina mūsų organizmą.

„Mažos ultravioletinių spindulių (UV) dozės mums būtinos, kad gerai jaustumėmės ir vyktų vitamino D, vadinamojo saulės vitamino, sintezė. Net iki 90 proc. jo pasigamina veikiant saulei ir tik 10 proc. vitamino D gauname su maistu. Šis vitaminas skatina kalcio apykaitą, taigi ir kaulų augimą, sumažina riziką susirgti daugeliu ligų, pavyzdžiui, alergija, gripu, diabetu, tuberkulioze, nutukimu, hipertenzija, išsėtine skleroze, inkstų bei širdies ir kitomis ligomis“, – pasakoja gydytoja higienistė, Sveikatos apsaugos ministerijos Rizikos sveikatai valdymo skyriaus vyriausioji specialistė Regina Burbienė.

Tačiau mėgautis saulės spinduliais reikia saikingai, nes oda dėl tiesioginio spindulių poveikio gali ne įdegti, bet nudegti jau per kelias pirmas valandas. Be to, galima patirti saulės smūgį. „Jis pasireiškia galvos svaigimu ar skausmu, pykinimu, vėmimu, gali ištikti ūmi organizmo dehidratacija, žmogus gali prarasti orientaciją. Taip pat kyla grėsmė, kad bus pažeisti vidaus organai. Į tai ypač linkę vaikai ir senyvo amžiaus žmonės“, – įspėja R.Burbienė.

Gydytoja higienistė aiškina, kad oda turi atmintį, o saulės spindulių poveikis joje kaupiasi. „Tyrimų duomenys rodo, kad net apie 80 proc. saulės sukeltų odos pažeidimų atsiranda iki 18 metų, o jų padariniai išryškėja po 20–30 metų, tad nudegimai, patirti vaikystėje, padidina riziką susirgti odos vėžiu suaugus“, – įspėja ji ir primena, kad melanoma, arba vadinamasis juodasis odos vėžys, vystosi iš pigmentą gaminančių ląstelių. Tai yra agresyviausias odos vėžys, kurį aptikus vėlai prognozės gali būti gana liūdnos.

„Ypač atsargiai mėgautis tiesioginiais saulės spinduliais turėtų žmonės, kurių oda labai šviesi, šlakuota, ir tie, kurie turi daug apgamų, įspėja Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Sveikatos mokyklos visuomenės sveikatos edukologė Vida Dubinskienė. – Jų organizme gaminasi mažiau melanino, todėl tokie žmonės  labiau už kitus linkę susirgti odos vėžiu.“

Vida Dubinskienė

Ilgalaikis ultravioletinių spindulių poveikis neigiamai veikia ir mūsų akis. „Moksliniais tyrimais įrodyta, kad dėl ilgalaikio saulės spindulių poveikio greičiau drumstėja lęšiukas ir gana jauniems žmonėms gali išsivystyti katarakta, ar net tinklainės geltonosios dėmės degeneracija. Labai jautri ultravioletinių spindulių poveikiui yra ir oda aplink akis – joje atsiranda raukšlių, pigmentinių dėmių, be to, gali išsivystyti ir voko navikai, dažniausiai – bazalinių ląstelių karcinoma, kuri yra viena iš pagrindinių nemelanominio vėžio rūšių“, – teigia R.Burbienė.

Skirtingas poveikis

Gydytoja higienistė pasakoja, kad saulės spinduliai – elektromagnetinės bangos, kurių spektras, atsižvelgiant į bangos ilgį, skirstomas į matomąją šviesą, infraraudonuosius spindulius ir UV. Pastarieji spinduliai dar skirstomi į A spektro UVA spindulius, B spektro UVB spindulius ir UVC spektro spindulius.

„UVA spinduliai yra ilgiausi. Jie prasiskverbia giliau į odą ir pažeidžia kolageno ir elastino skaidulas, dėl to sutrinka odos atsinaujinimo procesai. Būtent dėl UVA spindulių poveikio vyksta vadinamasis fotosenėjimas, mūsų oda paranda spalvą, tampa suglebusi, formuojasi raukšlės. Be to, silpnėja organizmo imuninė sistemą. O UVB spinduliai, kurie gali negiliai prasiskverbti į išorinį odos sluoksnį, vadinamą epidermiu, ir yra tie spinduliai, nuo kurių mūsų oda įdega arba nudega“, – aiškina R.Burbienė. Itin dideliems saulės vonių mėgėjams medikė primena, kad ilgalaikis šių spindulių poveikis gali tapti pagrindine odos vėžio priežastimi.

UVC spinduliai yra trumpi – jie dažniausiai neprasiskverbia pro ozono sluoksnį ir nepasiekia mūsų odos.

Įdegti, bet ne nudegti

Prasidėjus šiltajam metų sezonui daugelis skubame pasideginti, bet pamirštame, kad po žiemos mūsų oda būna jautresnė tiesioginiams saulės spinduliams ir galime ją smarkiai nudeginti. Kad taip nenutiktų, R.Burbienė pataria naudoti apsaugos priemones. Kartu ji pabrėžia, kad specialūs apsauginiai kremai ir losjonai nuo saulės skirti ne tam, kad galėtumėte ilgiau joje būti, bet tam, kad apsaugotų mus nuo tiesioginių saulės spindulių.

R.Burbienė

„Kasdienei apsaugai tinka apsaugos priemonė su SPF 15, o būdami saulėkaitoje – paplūdimyje ar lauke – rinkitės SPF 30–50+ ir būtinai apsaugančius nuo UVA ir UVB spindulių. Vienam kartui jo reikėtų 2 mg kv cm arba 2 valgomųjų šaukštų visam kūnui. Išsitepkite juo 30 min. prieš eidami į saulę, o vėliau kas 2 val. tepkitės kremu pakartotinai. Taip pat pasitepkite kiekvieną kartą išsimaudę ar gausiau suprakaitavę, nes vanduo, oras ir smėlis sumažina šių kremų efektyvumą“, – pataria ji. Ypač saugoti nuo tiesioginių saulės spindulių reikia naujagimius ir kūdikius, kurių iki šešių mėnesių apsauginiais kremais nuo saulės tepti negalima.

Gydytoja išsklaido mitą, kad intensyvioms saulės vonioms odą galima paruošti apsilankius soliariume. Dirbtinės saulės apskritai patariama vengti. Įdegis soliariume prieš išvykstant atostogauti tikrai nepadės, nes jis viso labo atitinka SPF 2–3 apsaugos faktorių, o dirbtinių spindulių vonios metu patiriamas intensyvus UV spinduliuotės poveikis.

„Saugaus įdegio nėra, – pabrėžia R.Burbienė. – Įdegimas odoje pasirodo tada, kai pažeidžiama ląstelių deoksiribonukleorūgštis (DNR). Pažeista DNR siunčia informaciją, kad organizmas turi pradėti melanino gamybą. Mokslininkai nustatė, kad jei DNR pažeidimai nestiprūs, ji atsikuria per 24 val., todėl saikingai būdamas saulėje ir darydamas ilgesnes pertraukas tarp deginimųsi sveikas žmogus nepatirs sunkių pasekmių.“

Jei saulės buvo per daug

Saulės spindulių sukeltas nepageidaujamas poveikis pasireiškia ne iš karto. Grįžus iš paplūdimio medikai pataria apžiūrėti visa savo kūną, o vėliau kartoti tai kas mėnesį, ypatingą dėmesį atkreipiant į tai, ar nepakito pigmentinės dėmės ir apgamai. Jei pastebėsite pakitimų, nedelsdami apsilankykite pas savo gydytoją. Bet kai kurie požymiai, kad saulės buvo per daug, išryškėja jau tą patį vakarą.

„Jei oda parausta, tampa karšta, pradeda skaudėti ar perštėti praėjus kelioms valandoms po deginimosi saulėje, vadinasi, jūs ne įdegėte, o nudegėte. Jei tai tik nedidelis paraudimas – dar nieko baisaus, o jei iškyla skaidraus skysčio prisipildžiusios pūslės – patyrėte antro laipsnio nudegimą ir po kurio laiko ims luptis oda“, – nemalonumus, kurie ištinka pernelyg atkaklius įdegio gerbėjus, primena V.Dubinskienė.

Jei oda tik paraudo, ji rekomenduoja dėti šalto vandens kompresus arba sudrėkinti paklodę šaltu vandeniu ir susukti į ją nukentėjusįjį. Bet jeigu iškilo pūslės, jokiu būdu negalima jų prakiurdyti, kad nepatektų infekcija ir nekiltų dar daugiau bėdų. „Geriau uždėkite sterilų tvarstį“, – pataria ji.

Specialistės rekomenduoja prieš rengiantis į paplūdimį pasirūpinti priemonėmis nuo nudegimo (t. y. deguonies turinčiu kremu, skirtu odos uždegimui malšinti, jis gerai padeda uždegiminei, nudegusiai odai atsigauti), kad vakare pajutę nesaikingo mėgavimosi saule pasekmes galėtumėte iš karto jas panaudoti ir sumažinti varginančius odos tempimo, perštėjimo, deginimo ir skausmo pojūčius. Bet geriausias būdas apsisaugoti nuo nudegimo saulėje ar saulės smūgio – saugotis tiesioginių jos spindulių.

R.Burbienė ir V.Dubinskienė pataria saulės atokaitoje dėvėti natūralaus pluošto audinius, rinktis nepersišviečiančius šviesių atspalvių drabužius, kurių apsaugos faktorius SPF 15–50 yra didesnis negu persišviečiančių (SPF< 15), o ant galvos užsidėti plačiabrylę skrybėlę. Jei įmanoma – vasarą reikėtų vengti stiprios tiesioginės saulės šviesos, o nuo 11 iki 16 valandos, kai jos spinduliai yra kenksmingiausi, geriausiai būtų likti šešėlyje.

Nepamirškite ir akinių nuo saulės. Jie būtinai turi būti su specialiu apsauginiu ultravioletinių spindulių filtru. Pašnekovės pabrėžia, kad lęšiai ir paprasti akiniai neapsaugo akių nuo ultravioletinių spindulių poveikio.

Viktorija Mitkutė

 

Rekomenduojami video