Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaGamtaKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Gamta
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Nutukimo epidemija palietė ir vaikus. Kaip jos išvengti?

 Skaičiuojama, kad Europoje vienas iš trijų 11 m. vaikų yra nutukęs arba turi antsvorio. Lietuvoje tokių vaikų ir paauglių gerokai mažiau, bet nuo šio amžiaus pradžios jų sparčiai daugėja. Specialistai teigia pastebintys, kad svoris neretai padidėja vaikui pradėjus lankyti darželį ar mokyklą ir įspėja, kad antsvorio turintis vaikas greičiausiai taps ir antsvorio turinčiu suaugusiuoju, o tai gali smarkiai padidinti riziką susirgti sunkiomis ligomis.

Nutukusių paauglių daugėja

Nors skirtingai nei suaugusiųjų pagal penkiolikmečių antsvorį ir nutukimą Lietuvos rodikliai yra vieni geriausių ES – 2017 m. šalies sveikatos profilyje skelbiama, kad šioje amžiaus grupėje „Lietuvos rodiklis yra antras pagal mažumą ES“, nuo 2001–2002 m. iki 2013–2014 m. jie išaugo daugiau nei tris kartus – nuo 4 iki 13 proc. Ši tendencija Europos Komisijai kelia itin didelį susirūpinimą, nes labai tikėtina, kad „antsvorio turintis ar nutukęs vaikas arba paauglys taps antsvorio turinčiu arba nutukusiu suaugusiuoju“. Tame pačiame dokumente skelbiama, kad, apklausų duomenimis, yra nutukę ar turi antsvorio beveik 17 proc. suaugusių Lietuvos gyventojų, tai šiek tiek daugiau nei ES vidurkis, kuris yra 16 proc.

Specialistai teigia, kad vaiko svoris neretai padidėja jam pradėjus lankyti darželį ar mokyklą ir sieja tai  su pasikeitusiu mitybos režimu ir fiziniu aktyvumu bei miego trūkumu. Vaiko antsvoris, kuris neretai tampa patyčių ar socialinės atskirties priežastimi, gali sukelti daug bėdų ir ateityje – padidėjęs kūno svoris vaikystėje gali lemti nutukimą suaugus, didina širdies ligų, cukrinio diabeto, kitų ligų atsiradimo riziką.

Kaip to išvengti ir į ką turėtų atkreipti dėmesį tėvai, prasidėjus naujiems mokslo metams, pasakoja VšĮ Karoliniškių poliklinikos gydytoja dietologė Edita Saukaitytė-Butvilė.

Edita Saukaitytė-Butvilė

Mažyliai mokosi iš suaugusiųjų

Kūdikystėje ir ankstyvoje vaikystėje, kai formuojami vaikų sveikos mitybos įgūdžiai, svarbiausios yra tėvų ir ugdymo įstaigų darbuotojų (darželio auklėtojų, mokytojų, jų padėjėjų) vaikams perduodamos žinios ir pavyzdys, kurį vaikams rodo patys suaugusieji. Skatinti tokio amžiaus vaikus kasdien būti fiziškai aktyviems taip pat reikia asmeniniu pavyzdžiu.

Tyrimai rodo, kad ankstyvoje vaikystėje būtent teigiamas sveikos gyvensenos pavyzdys yra efektyviausias būdas išvengti antsvorio ir nutukimo. Sveikos gyvensenos sąvoka apima įvairią ir subalansuotą mitybą, reguliarų fizinį aktyvumą, laiko, praleidžiamo sėdint – žiūrint televiziją, žaidžiant kompiuteriu ar telefonu, – ribojimą, taip pat pakankamą miego ir poilsio trukmę bei kokybę ir, žinoma, aplinką be cigarečių dūmų.

Ypatingas dėmesys pradinukams

Kai vaikas pradeda lankyti mokyklą, ryškėja sąsaja tarp maisto porcijų padidėjimo, padažnėjusio užkandžiavimo nesveiku maistu ir antsvorio atsiradimo, todėl tėveliai turėtų ypač atkreipti dėmesį į savo vaiko mitybą – išsiaiškinti, ką vaikas valgo ugdymo įstaigoje, ar neprašo papildomos porcijos, ar neužkandžiauja sveikatai nepalankiais maisto produktais, ar nepradėjo gerti saldžių gazuotų gėrimų.

Nors mokyklose vykdomos efektyvios nutukimo prevencijos programos, kurios formuoja ir skatina sveikos gyvensenos įgūdžius, labai svarbu, kad tokių pačių principų būtų laikomasi ir namie.

Fizinio aktyvumo trukmė taip pat turėtų didėti. Pagrindinių judėjimo įgūdžių lavinimas vaikystėje lemia teisingas fizinio aktyvumo nuostatas ir judresnį gyvenimą ir suaugus, bet tam vien kūno kultūros pamokų mokykloje tikrai nepakanka. Vaiko laisvalaikis taip pat turėtų būti aktyvus, o tuo turėtų pasirūpinti tėveliai.

Pasirinkimą reikia kontroliuoti

Vaikai pradeda suprasti maisto naudą sveikatai maždaug nuo 11 m., tačiau ir tuomet jiems gali kilti dilema renkantis tarp sveiko ir skanaus maisto. Vaikai negimsta gebėdami pasirinkti subalansuotą ir vertingą maistą, o potraukis saldžiam skoniui yra įgimtas, tad jei vaikui bus leidžiama rinktis bet kokį maistą, jis dažniausiai pasirinks saldų, o ne tą, kuris naudingas jo sveikatai.

Norėčiau atkreipti dėmesį, kad labai svarbu riboti saldintų gėrimų, greitų užkandžių ir kitų rafinuotų angliavandenių vartojimą, o maisto porcijos turi atitikti vaiko amžių, nes labai svarbu, kad jis nepersivalgytų. Vienų metų vaikas turėtų suvalgyti 1/3–1/2 suaugusiojo maisto normos, 3 m. vaikas – apie pusę suaugusiojo porcijos, o 6 m. sulaukęs vaikas – 2/3 suaugusiojo maisto normos.

Saldėsis – ne atlygis

Jei vaikas išrankus maistui, neverskite jo valgyti, taip pat neverskite suvalgyti visą į lėkštę įdėtą ar nemėgstamą maistą, nevalgydinkite per prievartą ar nukreipdami dėmesį į pašalinius dalykus. Nebarkite, jei nevalgo, ir jokiu būdu nesiūlykite mainų, pavyzdžiui, „gausi saldainį, jei suvalgysi šią morką“. Leiskite su naujais produktais susipažinti palengva. Svarbu, kad, siūlydami kokius nors produktus vaikui, juos valgytumėte ir patys.

Valgydami venkite neigiamai kalbėti apie maistą. Vaikai greitai mėgdžioja suaugusiuosius, todėl jei tėtis ar vyresnis brolis pasakys, kad, pavyzdžiui, morkos yra neskanu, labai tikėtina, kad vaikas jų atsisakys net neragavęs. Vis dėlto kad vaikas paragautų ir pradėtų valgyti naują – sveikesnį – maisto produktą, prireiks kantrybės – paprastai tėvai jį turi pasiūlyti apie 8–15 kartų ir patys mielai jį valgyti.

Jokiu būdu negalima saldėsio siūlyti kaip atlygio už tai, kad vaikas suvalgė brokolį ar kitą daržovę, nes taip formuojamas geidžiamo maisto kaip atlygio, blogų emocijų malšintojo įvaizdis. Leiskite vaikui pačiam pasirinkti tarp morkos, burokėlio ir kopūsto, bet ne tarp mėsos ar bandelės. Pagundų suvalgyti nesveiko maisto vaikui sumažės, jei nepirksite ir nelaikysite namuose viliojančių, bet nesveikų maisto produktų.

Mitybos rekomendacijos

  • Nuo vienų metų vaikas turėtų valgyti sėdėdamas prie bendro šeimos stalo.
  • Stenkitės valgydami sukurti malonią aplinką. Joje negali būti pašalinių dirgiklių, pavyzdžiui, įjungto televizoriaus.
  • Į šeimos valgiaraštį įtraukite kuo daugiau sveikatai palankių maisto produktų.
  • Dažniau rinkitės augalinės kilmės maistą – daržoves, ankštinius, viso grūdo gaminius, vaisius, bulves.
  • Saikingai vartokite gyvulinės kilmės maisto produktus – pieną ir pieno produktus, žuvį, mėsą, kiaušinius.
  • Itin apribokite vartojamo pridėtinio cukraus ir saldiklių kiekį.
  • Atkreipkite dėmesį į cukraus kiekį maiste ir gėrimuose. Troškuliui malšinti rinkitės vandenį ir nesaldintus gėrimus.

Fizinio aktyvumo rekomendacijos

  • 3–5 m. vaikams kasdien būtina bent 60 min. trukmės struktūruota fizinė veikla vadovaujant treneriui ar ugdymo įstaigos darbuotojui – mankšta, sportiniai žaidimai, rungtys.
  • Ikimokyklinio amžiaus vaikas kasdien turi fiziškai judėti nuo 60 min. iki kelių valandų. Tinka judrūs žaidimai, aktyvi kasdienė veikla, namų ruoša. Nejudėdamas vaikas negali būti ilgiau kaip 60 min. be pertraukos (išskyrus miegą).
  • Mokyklinio amžiaus vaikams rekomenduojama ne trumpesnė nei 60 min. vidutinio ar didelio intensyvumo fizinė veikla kasdien arba nueiti ne mažiau kaip 10 000 žingsnių per dieną. Išskyrus laiką, praleistą mokykloje, sėdima veikla tokio amžiaus vaikas gali užsiimti iki 1 val. per dieną.
  • Paaugliams rekomenduojama ne trumpesnė nei 60 min. vidutinio ar didelio intensyvumo fizinė veikla kasdien arba nueiti ne mažiau kaip 12 000 žingsnių per dieną. Išskyrus laiką, praleistą mokykloje, sėdima veikla jis turėtų užsiimti iki 2 val. per dieną.

Išmaniosios technologijos, televizorius

  • Vaiko miegamajame negali būti televizoriaus.
  • Ribokite laiką, praleidžiamą prie televizoriaus ar išmaniųjų prietaisų ekranų:
  • vaikams iki 3 m. – 0 min.,
  • 3–6 m. vaikams – iki 30 min. per dieną,
  • 7–11 m. vaikams – iki 1 val. per dieną,
  • 12 m. ir vyresniems – iki 2 val. per dieną.

 

Parengė Rasa Žuolytė

 

 

Rekomenduojami video