Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Nagai – organizmo būklės atspindys

Ar dažnai atkreipiate dėmesį, kaip atrodo jūsų nagai? Tai daryti verta, mat nagai it veidrodis atspindi organizmo būklę, – teigia sveikatos specialistai. Pakitusi nagų spalva, tekstūra ar forma gali būti ženklas, kad organizme vyksta nepageidaujami procesai.   

Jei pakito spalva ir forma

Sveiki nagai yra tvirti, elastingi, netrapūs, jų paviršius blizga, yra lygus ir švelnus, nago plokštelės vienodo storio, šviesiai rožinės. Pakitę nagai yra ženklas, kad kažkas negerai.

„Dažniausiai žmonės skundžiasi, jog nagai pagelto. Tai nutinka rūkantiems, mat nagų spalvą pakeičia nikotinas. Taip pat nagą nugeltoninti gali į jo plokštelę įsigėręs dažnai naudojamas tamsios spalvos nagų lakas. Tačiau nagai gali pagelsti ir dėl grybelio – ši infekcija sukelia maždaug 50 proc. visų nago spalvos pokyčių atvejų“, – pranešime žiniasklaidai pasakoja vaistininkė Kristina Jančiukienė.

Jos teigimu, melsvi nagai, ypač pusmėnulio dalyje, gali būti apsinuodijus vaistais, sidabro junginiais, jei dėl plaučių ar širdies ligų organizme trūksta deguonies. Ruda arba juoda nagų ir odelės spalva reiškia itin didelį fluoro kiekį organizme.

Violetinis nago pusmėnulis gali įspėti apie Vilsono ligą, sukeltą per didelio vario kiekio, raudonas – apie širdies nepakankamumą, vilkligę. Jei pusmėnulis išnyksta, o nagas pasidaro rudas – galimas inkstų nepakankamumas. Pusmėnulis dažnai išnyksta sergant anemija ar inkstų ligomis – taip nutinka maždaug 30 proc. ligonių, gydomų dialize.

„Ne mažiau svarbi ir nago forma. Jei nagai staiga įdumba, tampa tarsi šaukštelio formos, tai dažniausiai yra mažakraujystės, atsiradusios dėl geležies stokos, požymis, tačiau toks pokytis būdingas ir sergant sklerodermija ar esant antinksčių patologijai“, – teigia K.Jančiukienė.

Banguotas nagų paviršius gali rodyti magnio trūkumą. Skersinės vagelės per visą nago plotį atsiranda dėl ūmaus toksinio pažeidimo, sukelto infekcinių ligų (skarlatinos, gripo), apsinuodijimo arsenu, taliu ar citostatikais, sutrikusios skrandžio ir žarnyno funkcijos, hepatito, trūkstant B grupės vitaminų.

Vertikalios nagų linijos nėra tokios reikšmingos, jos dažniausiai tiesiog sietinos su senėjimu, o kartais atsiranda dėl nevisavertės mitybos.

Nagų grybelis

Nagų grybelis – labai dažna užkrečiamoji liga, su kuria susiduria kas ketvirtas pasaulio gyventojas.

„Mūsų šalyje gajūs mitai, kad nagų grybeliu suserga tik neprisižiūrintys, retai besiprausiantys žmonės. Tai netiesa. Nagų grybelis klesti viešosiose pirtyse, baseinuose, dušuose – kur drėgna. Lengvai galima užsikrėsti naudojantis bendra avalyne, pavyzdžiui, boulingo bateliais ar pačiūžomis. Būna atvejų, kai pacientas net nežino, kur užsikrėtė, nes inkubacinis ligos laikotarpis labai įvairus, o grybelis itin gyvybingas – namų kilimuose gali išgyventi ne vienerius metus“, – atkreipia dėmesį K.Jančiukienė.

Grybelio pažeistų nagų plokštelė tampa neskaidri ir trapi, praranda blizgesį. Vėliau nagas pagelsta, sustorėja, tampa gruoblėtas. Iš pradžių gali būti pažeidžiamas vienas nagas, vėliau apimami ir kiti. Patiems gydytis nepatariama, verčiau pasirodyti dermatologui.

Norintiems apsisaugoti nuo nagų grybelio vaistininkė pataria skrupulingai rūpintis higiena, nesinaudoti svetima avalyne ar rankšluosčiais, einant į pirtį ir baseiną avėti šlepetes, rinktis patogią ir geros kokybės avalynę, kurioje koja neprakaituoja. Taip pat galima vaistinėje įsigyti specialaus priešgrybelinio nagų lako, kuriuo nagai tepami profilaktiškai.

Kas kenkia nagams

Kartais nagai ima sluoksniuotis ir trupėti.

„Taip gali nutikti dėl kelių priežasčių. Pavyzdžiui, kai organizmui trūksta cinko ir kalcio, užtikrinančių nago plokštelės tvirtumą ir elastingumą. Dažniausiai nagai lūžinėjimu protestuoja prieš dažną rankų mirkymą, darbą, nemūvint pirštinių, su valymo priemonėmis, tokiomis kaip vonių ar langų valikliai, indų plovikliai. Valikliuose esančios medžiagos džiovina odą ir nagus, pamažu ardo jų struktūrą, todėl šie pradeda lūžinėti, sluoksniuotis“, – tikina vaistininkė. 

Problemų priežastimi gali būti ir netinkama nagų priežiūra: gilus odos aplink nagus karpymas, per dažnas nagų paviršiaus šlifavimas ir poliravimas, dildymas metalinėmis dildėmis, neteisingas dildymas – tai turi būti daroma viena kryptimi, o ne judesiu pirmyn atgal. Nagams kenkia ir per trumpas kirpimas, nes taip pažeidžiama aplink nagą esanti oda. Taip pat jei odelės karpomos ar atstumiamos prieš tai jų nesuminkštinus – tai gali sukelti mikroįtrūkimus ir kraujavimą, didinama infekcijos tikimybė.

Išpopuliarėjus ilgalaikiam lakavimui dažnai pamirštama, kad nagams reikia leisti pailsėti. Turint priaugintus nagus, svarbu stebėti, ar neatsirado žalių atspalvių – tai bakterinės infekcijos ženklas. Besilakuojančioms nagus namuose patariama bent dvi dienas per savaitę pabūti nelakuotais nagais, o nenuvalyto nagų lako nelaikyti ilgiau nei 10 dienų.

Reikia ir kremo ir bei kaukių

Pasak vaistininkės, nagams dėmesio skiriama nepakankamai. Kad jie būtų gražūs ir neskilinėtų, nagus derėtų tepti drėkinamaisiais ar maitinamaisiais kremais, taip pat tokiais, kuriuose yra karbamido, fosfolipidų ar pieno rūgšties. Nagus galima tepti ricinų, migdolų ir alyvuogių aliejais, skatinančiais augimą. Jei nagai itin sluoksniuojasi, o rankų oda trūkinėja, rekomenduojama patepti rankas storu kremo sluoksniu, užsimauti pirštines ir palaikyti per naktį.

„Nagus verta palepinti ir kaukėmis bei vonelėmis. Pavyzdžiui, pamirkyti stiprinančiame jūros druskos tirpale, pagamintame iš 1/3 druskos ir 2/3 vandens. Jei norima, kad nagai taptų šviesesni, juos 10 min. reikėtų mirkyti tirpale iš 4 šaukštų citrinų sulčių ir 3 šaukštų šilto vandens“, – patarimai dalijasi K.Jančiukienė.

Ji sako, kad trapius nagus puikiai stiprina želatinos vonelės. Pusę pakelio želatinos reikia sumaišyti su puse puodelio karšto vandens ir palaikyti jame pirštus 10 minučių.

Nagams ir rankų odai labai naudinga kiaušinių, pieno ir medaus kaukė. Du kiaušinių trynius reikia sumaišyti su ketvirtadaliu puodelio pieno ir šaukšteliu medaus. Ištepus šiuo mišiniu rankas ir nagus, palaikyti apie 15 minučių ir tada nuplauti.

Buities darbams – pirštinės

Specialistai pataria reguliariai, maždaug kas 2 ar 3 savaites, daryti higieninį manikiūrą. Būtina naudoti įvairiausias nagų priežiūros priemones: nagų stipriklius, kietiklius, intensyviai drėkinančius kremus, nagus stiprinančius serumus ar aliejus. Ne per didelėmis, bet sveikomis šių priežiūros priemonių dozėmis palepinti nagus po dienos darbų.

Norint išvengti žalos nagams, visus ūkio, sodo ir daržo darbus reikėtų atlikti su pirštinėmis. Ta pati taisyklė galioja ir naudojant buitinę chemiją namų ruošoje. Taip pat svarbu gerai rankas nusausinti ir jų šlapių ar drėgnų nekišti į pirštines.

Vyrų nagų priežiūros rutina iš esmės nesiskiria nuo moterų. Tačiau dirbantiems fizinį darbą patartina naudoti barjerinius kremus. Jie ne tik drėkina, bet padengia rankų ir nagų paviršių plonu sluoksniu, saugančiu nuo nešvarumų keliamų infekcijų.  

Nagus stiprinanti mityba

Labai svarbu į kasdienį mitybos racioną įtraukti maisto medžiagų, kurios padėtų palaikyti sveikus ir gražius nagus.

Į maisto racioną specialistai pataria įtraukti jūros gėrybių ir žuvies, nes jose esančios maistinės medžiagos suteikia nagams labai reikalingo cinko, padedančio visų ląstelių ir reikalingų baltymų gamybai. Visagrūdžiai ir ankštiniai produktai suteikia biotino, kuris reikalingas baltymų skaidymui, naujų ląstelių augimui ir keratino gamybai.

Sojų produktai, kiaušiniai, vaisiai, uogos padeda gauti silicio, kuris dalyvauja kolageno ir elastano gamyboje – vienų svarbiausių medžiagų, būtinų stipriems ir sveikiems nagams. Kolageno ir elastano sintezei sustiprinti reikėtų valgyti maistą, kuriame yra vitamino C: paprikas, citrusinius vaisius, brokolius ir Briuselio kopūstus.

Svarbu vartoti ir geležies turinčių produktų – mėsos, džiovintų vaisių, burokėlių, riešutų. Geležis reikalinga tam, kad kraujas aprūpintų organizmą maisto medžiagomis ir perneštų deguonį į audinius. Visavertėje mityboje taip pat turėtų netrūkti vitaminų A, E, seleno, omega rūgščių ir gerųjų riebalų.  

Rekomenduojami video