Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Kaip nepakenkti nugarai?

Pasaulinės sveikatos organizacijos duomenimis, net 60–70 žmonių bent kartą per gyvenimą yra patyrę itin sunkius nugaros skausmus. Vis daugiau žmonių dirba sėdimą darbą, todėl daugėja ir nugaros problemų.

Amžius jaunėja

„Pastebime, kad pastaruoju metu pacientų, turinčių įvairių nugaros problemų, amžius jaunėja. Prieš 10–15 metų sakydavome, kad stuburo išvarža yra vyresnių pacientų bėda, dabar su ja susiduria ir jaunimas. Jauni žmonės daug laiko praleidžia sėdėdami, tačiau pamiršta, kad natūrali anatominė žmogaus pozicija yra stovėjimas, todėl praleidus bent 5–6 valandas sėdomis ir nepakeitus pozicijos, pradeda skaudėti nugarą juosmens ir sprando srityse“, – pranešime žiniasklaidai teigia sveikatos centro „Energetikas“ kineziterapeutas Mindaugas Kirkila.

Vyresnio amžiaus žmonėms nugarą skaudėti pradeda dėl natūralių priežasčių – stuburo diskų susidėvėjimo, žmogaus ūgio mažėjimo, liemens srityje prie penkto slankstelio dažnai atsiranda išvarža. Anot M. Kirkilos, padėti gali kineziterapija, specialistų parinkti pratimai, tačiau taip pat didelę naudą gali turėti tiesiog kasdienis rūpinimasis nugara.

„Dirbant įvairius darbus tiek buityje, tiek darbe, kurių metu apkraunama nugara, svarbu nepamiršti keisti pozą, daryti pertraukas ir tokiu būdu nugarą pailsinti. Jei nėra konkrečios bėdos, o tiesiog paskausta nugarą, visada galima prasitempti atsigulus ant grindų ir lenkiant kelius prie pilvo, galima pakaboti ir pratempti nugarą, atsigulus ant pilvo kišti rankas po savimi, nugarą verčiant atgal, taip pat galima nueiti į masažą“, – paprastus savipagalbos būdus siūlo M.Kirkila.

Dirbant – ergonomiška padėtis

Nugaros traumos tyko ne tik darbe, bet ir buityje. Anot M.Kirkilos, labai kenčia mažus vaikus auginančių mamų nugara – ne tik dėl apkrovos per nėštumą, bet ir dažno netaisyklingo ūgtelėjusių vaikų kilojimo.

„Daugelis žmonių nemoka taisyklingai kelti sunkių svorių. Mamos vaikus ant rankų kelia pasilenkdamos ir apkabindamos, o taip labai apkraunama nugara. Reikėtų kelti pritūpus, nugarai tenkantį krūvį kompensuot kojomis. Jei jaučiamas nugaros skausmas, reikia ieškoti būdų, kaip nugarą atpalaiduoti“, – pataria kineziterapeutas.

Nugara apkraunama dirbant kasdienius buities darbus, pavyzdžiui, plaunant grindis. Norint palengvinti nugaros dalią, reikėtų pasirūpinti ergonomiškais įrankiais, kad kuo mažiau tektų būti susilenkus, nepatogioje padėtyje. Grindis geriausia plauti stovint tiesia nugara, pasiėmus šluotą ilgu kotu, o tuos darbus, kurių stovint atlikti neišeina, reikėtų atlikti po truputį, vis pailsint ir keičiant kūno padėtį.

„Atliekant darbus, kurie neverčia mūsų keisti kūno padėties, varginama nugara, ilgainiui raumenys pradeda trumpėti. Būnant nepatogioje padėtyje, mūsų raumenys bando kompensuoti svorį, todėl jie įsitempia, viena kūno pusė pertempiama, o kita atpalaiduojama, taigi atsiranda stuburo nestabilumas. Dirbant reikia jausti, kada pečiai įsitempia, rankos tirpsta, kada keliamas svoris yra per sunkus ir stengtis keisti kūno padėtį, pailsėti, pasikviesti pagalbą“, – sako M.Kirkila.

Padėti gali reabilitacija

Nugaros problemoms spręsti gydytojai skiria specialią reabilitaciją – tai mažiausiai dvi mankštos per dieną, mankštos baseine arba vertikalioje vonioje, raumenims stiprinti skiriama elektros stimuliacija arba raumenis atpalaiduojanti elektrostimuliacijos procedūra, būklę pagerinti gali ir įvairios šilumos terapijos.

„Turėjome 22 metų pacientą, kuris atvažiavo į reabilitaciją jausdamas didelį skausmą kaklo ir juosmens srityje. Pasiteiravus, gal pacientas žino, iš kur galėjo atsirasti skausmas, jis atsakė, kad jau šešerius metus profesionaliai žaidžia kompiuteriu turnyruose, todėl beveik visą dieną praleidžia prie kompiuterio, prie jo net ir valgo. Pacientui padėjome tempimo pratimais vandenyje, kabant ant specialios trapecijos, pečių juostai taikėme elektrostimuliaciją, nes raumuo buvo pertemptas, spazmuojantis, darėme masažus. Po dviejų savaičių pacientas pasijuto kur kas geriau“, – dalijosi M.Kirkila.

Tiesa, kineziterapeutas įspėja, kad svarbu ne tik reabilitacija, bet ir gyvenimo būdo pokyčiai po jos – grįžus prie įprasto gyvenimo, problemos irgi gali sugrįžti. Jei sėdimo darbo atsisakyti nėra galimybių, kineziterapeutas rekomenduoja reguliariai mankštintis namuose, atlikti masažus, dirbant nepamiršti daryti pertraukų.

Rekomenduojami video