Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Kaip išsaugoti sveikus sąnarius?

Ne vienas mūsų esame patyrę sąnarių maudimą. Tačiau pasitaiko atvejų, kai, atrodo, nekaltas skausmas signalizuoja apie rimtesnius sveikatos sutrikimus.

Kai pažeidžiama kremzlė

Būtent vasaros pabaigoje žmonės pradeda skųstis paūmėjusiomis sąnarių ligomis. Įprasta manyti, jog jos susijusios su senėjimu, tačiau sąnarių skausmai vis dažniau vargina ir jaunus žmones. Pasak prieniškio gydytojo traumatologo-ortopedo Vytauto Martinaičio, kas penktas pacientas kenčia šiuos skausmus. „Yra daug sąnarių ligų, tačiau viena iš labiausiai paplitusių – artrozė, arba sąnario susidėvėjimas, sudilimas“, – pasakojo medikas.

Kiekvieno sąnario paviršių dengia kremzlės sluoksnis. Kol žmogus jaunas, šis sluoksnis yra tvirtas, sąnariai juda sklandžiai, nestrigdami, nekeldami nemalonių pojūčių ar skausmo. Artrozė nustatoma, kai kremzlės audinyje atsiranda susidėvėjusių plotų ar židinių, jos audinys suminkštėja. Dėl atsiradusių pokyčių sąnarį sudarantys kaulai judant ima trintis vienas į kitą.

Sąnarių kremzlės kinta palaipsniui – iš pradžių minkštėja, paskui skilinėja ir pradeda trupėti. Kol sąnarių kremzlinis paviršius yra vientisas, elastingas, žmogus nejaučia skausmo, maudimo ar kitokių nemalonių pojūčių. Kai pažeidžiama sąnario kremzlė, dėl kauliniame audinyje esančių nervinių galūnėlių kiekvienas judesys pradeda kelti skausmą.

Kodėl vienų sąnariai susidėvi gana anksti, o kitų ir senatvėje išlieka gana lankstūs? Pasak V.Martinaičio, vienareikšmio atsakymo nėra. Amžius, sąnarių paviršių pažeidžiančios ligos (reumatoidinis artritas, poliartritas ir kt.), genetiškai paveldėtas polinkis sirgti sąnarių ligomis, sąnariams tenkantis didelis krūvis – tik keletas atsakymų į keliamą klausimą.

Nepamirškite judėti

Pirmasis ženklas, rodantis, kad sąnarys yra pažeistas, – skausmas po didesnio fizinio krūvio. „Tai sąnario kremzlės minkštėjimo požymis, – paaiškino traumatologas. – Organizmas iš pradžių bando šį procesą kompensuoti, mėgina didinti sąnario paviršiaus plotą, kitaip tariant, sąnariuose pradeda formuotis išaugos. Juo labiau formuojasi išaugos, juo stipriau jos spaudžia sąnario kapsulę, aplinkinius audinius, o tai kelia dar didesnį skausmą ir riboja judesius.“

Sąnarių kremzles reikia maitinti. Maisto medžiagų iš kaulo gaunama su krauju bei iš sąnarinio skysčio. Labai svarbu judėti – tik judant sąnarinis skystis gerai sutepa sąnarių kremzles, paskirsto maisto medžiagas. Judėjimas yra reikalingas sąnario mitybai bei tvirtiems aplinkinių sąnarių audiniams (raiščiams, raumenims) palaikyti.

Tvirti ir išsivystę raumenys yra sąnarių stabilumo garantas. Tačiau visur yra riba, nes didelė apkrova žaloja sąnarių kremzlinį audinį ir padaro sąnariui daugiau žalos, nei naudos. Reikia žinoti, jog sutrinta, sužalota sąnario kremzlė neatsigauna. Medikamentais galima tik iš dalies sustabdyti šį procesą ir kuo ilgiau palaikyti sąnario funkciją, bet tai negali trukti neribotą laiką. Galutinis rezultatas yra paprastai neguodžianti perspektyva – sąnario keitimas endoprotezu.

Gydytojo traumatologo teigimu, šiuo metu yra daug preparatų, padedančių kuo ilgiau išlaikyti gerą sąnarių būklę. Tai vaistai nuo uždegimo, mineralai ir mikroelementai, hialurono rūgšties preparatai.

Padeda mankšta ir mityba

Kaunietė šeimos klinikos gydytoja Edita Gecevičienė aiškino, kad, sergant bet kuria sąnarių liga, labai svarbios ir nemedikamentinės gydymo priemonės. Ūminis sąnario skausmas iš pradžių gydomas ramybe, fizine terapija – šalčiu, vėliau – šiluma, fizioterapinėmis procedūromis. „Atsižvelgiant į ligonio būklę, gali būti papildomai sudaroma ir speciali gydomųjų mankštų salėje, vandenyje programa, – pasakojo gydytoja. – Stipriems sąnarių skausmams malšinti gali būti skiriama nesteroidinių vaistų nuo uždegimo. Šie medikamentai gali sukelti šalutinį poveikį, todėl pacientai neturėtų įsigyti jų savo nuožiūra.“

Žmonėms, norintiems išvengti sąnarių skausmų, gydytoja patarė pradėti mankštintis. Reguliari mankšta pagerina sąnarius supančių raumenų ir raiščių tonusą, judesių koordinaciją, todėl padeda išvengti netikėtų sąnarių panirimų, raiščių patempimų ar skausmingų raumenų spazmų. Be to, atliekant fizinius pratimus, gerėja sąnario kraujotaka, todėl jis geriau aprūpinamas maisto medžiagomis, greičiau gyja.

Nereikėtų pamiršti, kad sveikatos būklei didelę įtaką daro ir mūsų mityba. „Rinkitės tokius produktus, kuriuose gausu vitaminų A, E, C bei mikroelementų – cinko, seleno, – patarė medikė. – Šių sąnariams naudingų biologiškai veikliųjų medžiagų gausu vaisiuose, daržovėse. Sąnariams reikalingos ir omega-3 nesočiosios riebalų rūgštys, kurių gausu žuvyse, riešutuose, linų sėmenyse, kanapių sėklose“.

Parengė Lijana Cibulskienė

Rekomenduojami video