Nuo 2018 m. liepos pradžios aplinkosaugos sistemą ištiko „netikėta stichinė nelaimė“ - reorganizacija. Gimė Aplinkos apsaugos departamentas (AAD). Gimė, bet lig šiol nepaeina. Taip liudija šaltiniai įstaigoje.
Dabar tas laikas, kai galima drąsiai brakonieriauti, teršti gamtą ir siųsti aplinkosaugos inspektorius pas baltuosius lokius, taip redakcijai teigia žinomas Vilniaus regiono aplinkos apsaugos departamento pareigūnas, formaliai perkeltas į niekaip negalintį pradėti visavertės veiklos AAD. Laikinasis įstaigos vadovas teigia, kad chaosas truko tik keletą dienų.
Žlugę konkursai
AAD yra viena iš daugelio institucijų, kurios, šiai vyriausybei valdant, ilgokai gyveno ir tebegyvena be nuolatinio vadovo. Čia, autoriaus nuomone, panašu į vieną iš tų atvejų, kai konkursas rengiamas iki pageidaujamo laimėtojo triumfo. Vienas konkursas žlugo birželį, kitas – liepą. Neva nė vienas kandidatas nesurinko pakankamai balų – net minimalių 6, nors dalyvavo ir buvę iškilūs aplinkosaugos vadovai, ir buvę Aplinkos ministerijos viceministrai. Minimalaus balo šiame konkurse nesurinkęs ir buvęs Vilniaus regiono aplinkosaugininkų vadas Marius Šveikauskas vėliau laimėjo iš eilės du konkursus į valstybės tarnybą. Ar reikalavimų kartelės kabo įstrižai, ar laukiama konkretaus asmens, ateinančio į šias pareigas.
Oficialiai pranešta, kad „esant tarnybinei būtinybei“ (t. y. kai nesugebi laiku surasti vadovo) vadovauti departamentui Aplinkos ministerijos paskirtas buvęs aplinkosaugos pareigūnų profsąjungos lyderis Vaidas Laukys.
Kad būtų aiškiau: AAD – naujai įsteigta biudžetinė įstaiga, ji tapo vienintele aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę šalyje vykdančia institucija. Departamentas sujungė iki šiol atskirai veikusias aštuonias institucijas – regioninius aplinkos apsaugos departamentus. Tačiau sujungimas išėjo kreivas.
Apie tai – Vilniaus regiono aplinkos apsaugos departamento pareigūno pasakojimas:
Darbuotojo išpažintis
Ar tiesa, kad jūsų institucijos darbuotojų pažymėjimai negalioja nuo liepos 1 d.?
Pažymėjimai galioja, remiantis tuo, kas ant jų parašyta. Tačiau institucijos, kuri juos išdavė, nuo liepos 1 d. nėra. Atvykęs į bet kokį objektą, esu ne pareigūnas, o Vardenis Pavardenis. Jei dar būsiu įžūlesnis – užlaušiu ranką, antrankius uždėsiu, – byla bus pralaimėta, nes tokios institucijos nėra. Gudresnis asmuo pasisamdys protingą advokatą – man iškart iškels bylą dėl savavaldžiavimo.
Gal bylą iškels valstybei dėl netvarkos?
Labai abejoju, kad valstybei. Viskas bus suversta konkrečiam pareigūnui.
Iliustruokite įvardydami konkrečią galimą situaciją.
Labai paprasta. Nelegalūs šiukšlių surinkėjai, kurie Vilniuje yra labai opi problema, išveža ir išverčia šiukšles į gamtą. Pilietiškas asmuo pamato ir mums paskambina. Mes imame neegzistuojančios institucijos tarnybinį automobilį ir važiuojame, sulaikome asmenis, surašome protokolą. Asmenys pasisamdo advokatus ir įrodo, kad juos nubaudė neegzistuojanti institucija.
Bet juk yra nauja institucija – AAD?
Tai darinys, egzistuojantis nuo liepos 1 d. Vadovas laikinas, daugelio inspekcijų vadovai – laikini. Laikinasis vadovas (Vaidas Laukys – red. past.) ir dauguma jo laikinųjų padėjėjų yra esami arba buvę profsąjungos nariai. Pareigūnų profsąjungos, kuri turėtų ginti paprastą pareigūną. Ta profsąjunga dažniausiai būna prieš pačius pareigūnus. Ministerija nuo šių metų sausio 1 d. nesugeba organizuoti konkurso ir išrinkti AAD vadovo. Vienas konkursas buvo „užgesintas“ neva pretendentams nesurinkus reikalingų balų, kitas konkursas vyko liepos 19 d. ir taip pat nepavyko.
Tai jums nesakoma, kada bus naujas vadovas?
Ne, mums nesakoma. Anksčiau sakydavo, kad turėsite naują vadovą iki tam tikros datos. Dabar viskas nutylima. Blogiausia – pareigūnams, kurie turi atsakyti į žmonių skundus. Pagal Viešojo administravimo įstatymą turime tai padaryti per dešimt darbo dienų. Tačiau negalime, nes nėra patvirtinto net naujo firminio blanko, nėra patvirtintų inspekcijos viršininko, valdybos viršininko parašų – tų, kurie dedami ant to paties firminio blanko. Nėra paties įgaliojimo, pagal kurį galėtume atlikti patikrinimą. Patikrinimo aktas tarsi ir yra ministro patvirtintas patikrinimo aktas, bet ką rašyti fabuloje?
O kaip yra su specialiųjų priemonių naudojimu tokioje situacijoje?
Ginklų ir specialiųjų priemonių neturime. Viskas iš mūsų surinkta, nes ir vėl nesutvarkyti dokumentai.
Vadinasi, jei kas nori teršti gamtą ar brakonieriauti – dabar geras laikas?
Pradėkime nuo pradžių – teisiškai šiandien gamtos apsaugos pareigūnų nėra. Visi dirbantys sistemoje yra neformalūs vardeniai pavardeniai. Jie neturi teisės patikrinti įmonės, stabdyti transporto priemonės ir t. t.
Jei sėdžiu ir žvejoju ne vietoje, ne laiku ar netgi su tinklais ar elektra?
Ateinu aš ir jūs mane galite pasiųsti toli toli...
Ar tokių situacijų jau buvo?
Realiai, ačiū Dievui, tokio atvejo dar nebuvo, bet jau buvo atvejų, kai verslininkai naudojosi situacija, nes jau turi informacijos, kad aplinkos inspektoriai neturi įgaliojimų. Juk yra nustatyta tvarka, kaip tikrinti įmonę. Tam reikia gauti institucijos pavedimą, o tai šiuo metu yra neįmanoma misija.
O jūs pats dabar dirbate?
Tiesą sakant, nežinau.
O gavote kokius nors atleidimo lapelius ar pan.?
Ne. Buvo tik įsakymas, kad esame perkeliami iš Vilniaus RAAD į AAD ir tiek.
Visas etatų sąrašas ir visi pareigūnai perkelti automatiškai?
Ne, ne automatiškai. Tie pareigūnai, kurie nesutiko su sąlygomis, atidirbo iki liepos 1 d. ir buvo atleisti, kiti perkelti. Pagal garsųjį ministro (Kęstučio Navicko – red. past.) planą su kiekvienu pareigūnu turėjo būti atskirai bendrauta, į kiekvieną regioninį departamentą turėjo atvykti speciali komisija. Vienintelis pokalbis buvo, kai prieš Naujuosius metus buvo atvykęs viceministras Dalius Krinickas (dabar jau atsistatydinęs – red. past.) ir Raimundas Sakalauskas, kurie pristatė viziją. Jie pasakė: nesijaudinkite, viskas bus gerai, įtampų nebus. Bus operatyvinis vadovas ir t. t. Na, o paskui ėmė ir paslaptingai atėjo liepos 1 d. ir štai vadovas kad ir laikinas, atsibunda – ką dabar daryti? Juk yra ir tokie dalykai kaip planiniai įmonių tikrinimai. Kaip juos atlikti?
Kokios darbuotojų nuotaikos?
Blogos. Nes mes, paprasti darbuotojai, nežinome, ką daryti. Skundai plaukia, mes į juos neatsakome. Vieną dieną ateis kritinė riba. Nei inspekcijų vadovai, buvę agentūrų vadovai, nei valdybų vadovai, t. y. buvę departamentų vadovai, nieko negali pasakyti. Ateini, klausi, kaip elgtis, ką daryti, sako – nežinau. Liepia klausti ministerijos. Tikrai pripažįstu – bent keturis interesantus ir esu nukreipęs į ministeriją. Pastaroji, spėju, eis paprasčiausiu keliu. Pradės tarnybinius tikrinimus konkretiems inspektoriams, kodėl jie neatliko užduoties laiku. Ir tikrai neįvertins to, kad neturėjome nei blankų, nei įgaliojimų, nei elementarių priemonių.
Tokį klausimą galėtų kelti pareigūnų profsąjunga.
Galėtų, bet nekels – ji dabar valdžioje. Dar vienas dalykas – domėjausi, kaip yra vykusios reorganizacijos kitur. Kažkada pasienio policija virto Valstybės sienos apsaugos tarnyba. Tada ministras išleido įsakymą, kad vykstant reorganizacijai iki tam tikro laiko galioja senieji pažymėjimai. Kad savo pareigą atliekantis pareigūnas galėtų teisiškai apsiginti. Mūsų atveju nieko panašaus nėra. <...> Savo tiesioginiams viršininkams apie tai kalbame kasdien, bet niekas nesikeičia. Gal tai priklauso nuo aukštesnės valdžios – nežinau. <...> Reorganizacija nenukrito iš dangaus. Apie ją buvo žinoma prieš metus. Tad kodėl nebuvo galima pakeisti pažymėjimų? Tiesa, Lietuvoje, kiek žinau, reiktų pakeisti apie 400 pažymėjimų, tiek ministrui reiktų pasirašyti. Turbūt ranką paskaustų. Dar pusdienio reiktų pasirašyti įsakymams, kurie teisiškai apgintų pareigūnus.
Nuotaikos niūrios?
Kai ministru buvo Valentinas Mazuronis, buvome įgavę pasitikėjimo savimi ir net altruizmo, o per tuos mėnesius, kai ministras yra K. Navickas, – visiškai priešingas vaizdas.
Juk tai – „žaliųjų“ ministras?
Taip, bet tai ir pirmas ministras mano darbo praktikoje, kuris nė karto nėra pasirodęs kokiuose nors aplinkos apsaugos inspektorių bendruomenės renginiuose, gyvai bendravęs. Mes, aplinkos inspektoriai, K.Navicko gyvo nematėme. Matome tik nuotraukose.
Laikinas vadovas laukia
AAD laikinasis vadovas V.Laukys „Valstiečių laikraščiui“ pripažino, kad problemų būta, bet neigė jų mastą. „Taip, pirmomis dienomis buvo galima matyti tam tikro chaoso. Bet tikrai ne mėnesį. <...> Jokių krizinių situacijų neiškilo, išskyrus keletą nepatenkintų darbuotojų paburnojimų“, – sakė jis ir pabrėžė, kad institucijoje esama „kelių nepatenkintų darbuotojų“.
Anot V.Laukio, tie pareigūnai, kurie norėjo aktyviai dirbti, dirbo. „Buvo išaiškinta ir brakonieriavimo atvejų“, – teigė jis. Pasak jo, pareigūnai turi visus reikalingus įgaliojimus ir laikini nesklandumai, kuriems buvo laiko pasiruošti pora metų, esą buvę neišvengiami.
Laikinai paskirtas vadovas teigė nematąs problemų ir surinktuose ginkluose, ir negaliojančiuose blankuose bei abejotinos vertės pažymėjimuose. „Ar jūs norėtumėte ginkluoto pareigūno? Aplinkosaugos inspektoriaus ginklas šiais laikais yra tušinukas, popieriaus lapas ir telefonas. <...> Mes turėjome paimti ginklų. Teko bendradarbiauti ir su policijos komisariatais, nes tai sudėtinga procedūra. Tai teisiškai neišvengiama“, – tvirtino V.Laukys.
Pats AAD vadovas pripažįsta nelabai žinąs, ar yra laikinas, ar nuolatinis. „Konkursas dar nėra paskelbtas, matysime, kai grįš ministras iš atostogų“, – sakė jis „Valstiečių laikraščiui“.
Reikia keisti tradicijas
Lietuvos privačiųjų miškų savininkų asociacijos vadovas Algis Gaižutis teigia, kad svarbiausia – keisti tradicijas aplinkosaugoje. „Kad reforma buvo neva netikėta valdiškai įstaigai, nieko keisto. Mes nelabai susidūrėme su minėtais dalykais. Miškų tvarkymo ūkine dalimi užsiima ne ta tarnyba. Ji šios reformos dar neliečiama. Aplinkosaugos inspektoriai yra atskira, labai didelę autonomiją turinti respublika. Nepasakyčiau, kad dabar jaučiame permainas, neturiu signalų. Nuo ministro V.Mazuronio laikų jau įprastas reikalas, kad šalia baudų už pažeidimus siūlomos dar ir neproporcingo dydžio žalos gamtai atlyginimo sumos, ir tai yra keistina. <...> Jau esame kėlę klausimą – kodėl nusikaltimai tiesiogiai prieš žmogų kainuoja pigiau. Inspektoriams įdiegta, kad neskyrę baudų jie blogai dirba“, – sakė jis „Valstiečių laikraščiui“.
Europarlamentaras, buvęs aplinkos ministras V.Mazuronis teigia, kad dabar vykdomos reformos gali sužlugdyti gan efektyviai veikusią sritį. „Organizuojami konkursai pasižymi noru išlaukti, kol atsiras savas kandidatas. Kol jie tokio neturi, konkursai pareigoms eiti, panašu, yra gesinami. Visada šis procesas turėjo partinio tvaiko, bet taip ryškiai ir atvirai niekas nesiautėjo. Žinodamas inspektorių virtuvę esu linkęs patikėti pareigūnais, o ne valdžia. <...> Kalbant apie žalą gamtai, į brakonieriavimą arba teršimą žiūriu kaip į tam tikrą vagystę iš mūsų visų. Ką padarysi, jei kas nors nori ginti vagis“, – „Valstiečių laikraščiui“ sakė buvęs ministras.
Kad ir kaip ten būtų, kol kas AAD dirba tik popieriuose.