Didieji prekybos ir pramogų centrai ruošiasi galimybių pasų patikrai. Jie bus tikrinami prie įėjimų, tad gyventojai be galimybių paso ar kito jį atitinkančio dokumento, kuris įrodo vakcinacijos, persirgimo faktą arba neigiamo testo rezultatą, negalės patekti ne tik į parduotuves, bet ir įstaigas, kuriose galimybių pasas nereikalingas. Pavyzdžiui, gyventojai negalės lankytis vaistinėse, pašte ar banke. Šių įstaigų atstovai sprendimą kritikuoja.
Lietuvos prekybos
įmonių asociacijos direktorės Rūtos Vainienės teigimu, pagal naujausią
nutarimą, į vaistines, bankus ar paštą, kurie yra prekybos centruose,
galės patekti tik galimybių pasą turintys asmenys, nes jis bus
tikrinamas prie prekybos centrų pagrindinių įėjimų. Anot jos, visiems
galios vienoda tvarka ir išimčių nebus.
„Juk prekybos centre įsikūrusi vaistinė, paštas ar bankas nėra
vienintelės paslaugų teikimo vietos mieste. Yra ir kitų vietų, kur
žmonės gali nueiti be galimybių paso.
O prekybos centre, mūsų nuomone, turėtų būti visiems vienoda tvarka.
Jeigu visus įleisime, tada nepasieksime tikslo, kurio norime – sukurti
saugią aplinką darbuotojams ir pirkėjams. Juk prekybos centruose su
galimybių pasu pirkėjai galės nebedėvėti kaukių, todėl ir būtina
užtikrinti visiems vienodą tvarką, kad žmonės būtų saugūs ir
neužsikrėstų“, – sakė prekybininkų atstovė.
Vaistinės su sprendimu nesutinka
Lietuvos vaistinių asociacijos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė teigė,
kad vaistai yra būtinosios prekės, žmogus negali nuspręsti tiesiog jų
nebevartoti.
„Tokiu atveju žmogui gali grėsti ligos komplikacijos, liga taptų
nebekontroliuojama ir ženkliai pablogėtų pacientų sveikata bei
savijauta. Valstybei tai kainuotų dar daugiau, nes tokie žmonės patektų į
gydymo įstaigas, kurios dabar ir taip yra apkrautos.
Suprantame valstybės norą ir tikslą, kad kuo daugiau žmonių
pasiskiepytų, ir jį palaikome.
Vaistinės prisideda ir vakcinuodamos, ir teikdamos informaciją gyventojams apie COVID-19 vakcinų naudą, o šiuo metu ir išduodamos galimybių pasus Lietuvos gyventojams. Jau esame išdavę 122 tūkst. galimybių pasų. Ir manome, kad į visas Lietuvos vaistines turi patekti visi Lietuvos gyventojai“, – sakė K. Nemaniūtė-Gagė.
Ji tikisi išvengti kurioziškų situacijų, kai žmogus negali ateiti į vaistinę, kurioje nori pasiimti galimybių pasą arba pasiskiepyti nuo COVID-19.
„Be to, dar nėra įteisintos galimybės užsisakyti receptinius vaistus į
namus, todėl apribojus galimybę patekti į vaistinę sumažės reikalingų
vaistų prieinamumas. Siūlyti gyventojams eiti į kitą vaistinę taip pat
nėra išeitis. Ne visi gyventojai tai gali padaryti, dalis mūsų pacientų
turi judėjimo negalią, jiems vykti į kitą vaistinę būtų nepatogu, o
kartais ir neįmanoma.
REKLAMA
Be to, vaistinėse skiriasi ir vaistų asortimentas.
Retų ir brangių vaistų rinkoje tiek nėra, kad jie būtų prieinami kiekvienoje vaistinėje. Todėl negalėdamas patekti į konkrečią vaistinę žmogus bus priverstas laukti, kol jam reikalingas vaistas bus pristatytas į kitą vaistinę. Tai gali užtrukti 2 darbo dienas mieste arba 4 darbo dienas kaimo teritorijoje“, – įspėjo vaistinių asociacijos atstovė. K. Nemaniūtė-Gagė teigė suprantanti, kad šioje sudėtingoje situacijoje visi turi susitelkti ir galvoti ne tik apie patogumą atskiriems verslams, bet ir apie tai, kaip laikantis saugumo reikalavimų užtikrinti būtinųjų paslaugų teikimą.
„Sprendimai gali būti labai paprasti, pavyzdžiui, užtikrinti galimybę
visiems pacientams patekti į vaistinę, tačiau apribojant galimybę iš jos
patekti į prekybos centrą, kur visi kiti klientai yra su galimybių
pasais.
Turint noro tikrai galima rasti techninių galimybių tai įgyvendinti“, –
tikino vaistinių asociacijos pirmininkė.
Praras klientus
„Camelia“ vaistinių tinklą valdančios bendrovės „Nemuno vaistinė“
generalinė direktorė Aušra Budrikienė irgi nesutiko su sprendimu.
„Juk vaistinės suteikia būtinąją farmacinę paslaugą – čia pacientai ir
konsultuojasi, ir įsigyja vaistus. Į vaistines, esančias prekybos
centruose, buvo galima patekti ir karantino metu, tam nereikėjo ir
atskiro įėjimo, tad, manome, kad dabartinis ribojimas yra neteisingas“, –
sakė vaistinių tinklo vadovė.
Anot jos, vaistinėse gyventojai taip pat ir skiepijami nuo COVID-19.
„Mūsų vaistinės, kuriose atliekamas skiepijimas nuo COVID-19, yra
prekybos centruose Vilniuje – „Nordika“ ir „Helios City“. Kadangi šiose
vaistinėse yra skiepijimo kabinetai, šios vaistinės turi asmens
sveikatos priežiūros įstaigos statusą, tad patekimas į jas turi būti
neapribotas.
Visgi, kadangi šios vaistinės yra prekybos centruose, galiojantys
reikalavimai nurodo, kad skiepytis ateisiančius pacientus vaistininkas
turėtų ateiti pasitikti prie pagrindinių prekybos centro durų, o po
skiepijimo išlydėti iki pat pagrindinių prekybos centro durų.
Tai smarkiai apsunkintų skiepijimo procesą, nes neturime darbuotojų, kurie užsiimtų lydinčiojo asmens darbu, dėl to nukentėtų farmacinės paslaugos suteikimas kitiems pacientams, o skiepijantis vaistininkas turi pasiruošti skiepijimui, po procedūros sutvarkyti darbo vietą, ruoštis kitiems skiepijimams ir pan.“ – komentavo A. Budrikienė.
Ji tikino, kad jei nesikeis šiuo metu patvirtintas nutarimas, dalį
klientų vaistinės praras.
„Skaičiuojame, kad vaistinių, esančiose prekybos centruose, visoje
šalyje turime apie 50. Taip pat, nors suteikiame COVID-19 skiepijimo
paslaugą kai kuriose vaistinėse, pagal dabartinį nutarimą, skiepyti
negalime“, – sakė vaistinių tinklo vadovė.
Bankai siūlo reikalus tvarkyti internetu
Lietuvos bankų asociacijos (LBA) komunikacijos vadovė Valerija
Kiguolienė tikino, kad finansų ir kredito įstaigos savo veikloje
vadovaujasi Lietuvos Respublikoje galiojančiais teisės aktais ir deda
visas pastangas, kad asmenų aptarnavimo tvarkos pasikeitimai nesudarytų
nepatogumų klientams.
„Svarstant apsilankyti skyriuje, patariama pirmiausia susipažinti su
aktualia informacija dėl paslaugų teikimo konkretaus banko interneto
svetainėje bei užsiregistruoti vizitui iš anksto telefonu ar internetu.
Galimybių paso neturintiems klientams, norintiems apsilankyti banko
skyriuje, patartume atkreipti dėmesį į aktualią lankymosi prekybos
centruose tvarką – norint išvengti nesklandumų, šiems klientams
rekomenduotume rinktis padalinius, turinčius atskirą įėjimą iš lauko“, –
siūlė bankų asociacijos atstovė.
Anot jos, kaip ir anksčiau pandemijos metu, rekomenduojama kasdienius
finansų reikalus tvarkyti nuotoliniu būdu:
„Visi bankai skyrė itin daug dėmesio ir išteklių tam, kad padėtų
klientams kuo daugiau klausimų išspręsti nevykstant į fizinius
aptarnavimo skyrius: telefonu, el. paštu, interneto svetainėse ir kitais
elektroniniais kanalais.“
LBA narių duomenimis, šiuo metu daugiau kaip pusę telefonu besikreipusių
klientų klausimų pavyksta išspręsti nuotoliniu būdu.