Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Motociklų sezonas: „nematomiems“ vairuotojams pagrindinio kelio nėra

Praėjusį savaitgalį sostinėje įvykęs oficialus motociklų sezono atidarymas siunčia žinią – sezono pradžia paliečia visas eismo dalyvių grupes: automobilių vairuotojai jau turi būti atsargesni ir nuolat stebėti, ar pastebės į kelius sugrįžusius motociklininkus, o pėstieji turi būti atsargesni eidami per perėjas.

Nėra pagrindinio kelio

„Kas iš to, jei tu teisus, bet negyvas“, – turbūt tokį pareiškimą yra girdėjęs ne vienas motociklo vairuotojas, kuris piktinosi, kad jo nepraleido automobilis. Ir ne be reikalo.

Motociklininkai dažnai yra nematomi, ypač pavasarį. Per tuos 5–6 mėnesius, kai nevairuojama, dingsta įgūdžiai, o į gatves pavasarį išvažiavę motociklininkai neretai pervertina savo jėgas. Ir nesvarbu, ar vairuoja naujokas, ar ilgametis vairuotojas – viskas priklauso nuo žmogaus būdo. Per žiemą nevažiuojant motociklu visuomet prarandami įgūdžiai.

Bene dažniausia klaida – pavasarį išvažiavę motociklistai neįvertina oro sąlygų. Kaip ir šiais metais, kai prasidėjo pirmos šiltos dienos, daug motociklininkų jau važiavo, tačiau asfaltas dar šaltas, druskos ir žvyras nuo asfalto dar švariai nenuvalytas, o tai turi įtakos stabdymo keliui – tas pats, kaip važiuotų šlapia kelio danga. Pamiršta ir tai, kad automobilių vairuotojai nėra įpratę. Kai važiuoji motociklu – tau pagrindinio kelio nėra, saugotis būtina visada.

Asociacijos „Lietuvos motociklistų klubas“ prezidentas Virginijus Aučyna teigia, kad motociklininkams ypač atsargiems reikėtų būti T formos ir kitose sankryžose.

„Dažnas atvejis, kai motociklininkas važiuoja pagrindiniu keliu, o automobilis į T formos sankryžą įvažiuoja iš šalutinio kelio. Vairuotojas tarsi apsidairo, bet motociklo nepamato, užkerta jam kelią ir motociklas trenkiasi į automobilį“, – pavyzdį pateikia V.Aučyna.

„Dabar smėlis ir žvyras, kuris buvo likęs po žiemos, daug kur jau nuplautas, gatvės valomos, tad vairuoti ne taip pavojinga. Be to, šiemet oro ir dangos temperatūra greitai pakilo, sukibimas geras. Bet ankstyvą pavasarį tikrai pavojinga važiuoti. Motociklininkams labai pavojingos ir duobės. Jei automobilis jose prakerta padangą, motociklas gali tiesiog verstis kūlversčiais. Svarbu nepamesti proto važiuojant pirmus kilometrus. Vėliau įgūdžiai jau atsibunda“, – teigia „Lietuvos motociklistų klubo“ prezidentas.

Pagalvoti ir už kitus

Edvardas Vanagas, vairavimo mokyklos „ARV-auto“ vairavimo instruktorius, besiruošiantiems pirmoms kelionėms pirmiausia pataria neskubėti. Šaltojo sezono metu motociklininkai neturi galimybės lavinti motociklui valdyti reikiamų įgūdžių, todėl atėjus pavasariui pirmiausia reikėtų skirti laiko šiai užduočiai.

„Reikėtų neskubėti ir palaipsniui atgaivinti turimus įgūdžius. Naujam sezonui reikėtų save paruošti netgi fiziologiškai, nes po žiemos motociklininko reakcija nebebūna tokia aštri, o kai kuriems ir išlaikyti lygsvarą pirmosiomis dienomis gali būti sudėtingiau. Būtų idealu, jei motociklininkai savo įgūdžius galėtų prisiminti uždarose aikštelėse, kur jie būtų visapusiškai saugūs – juk ir automobilių vairuotojai prasidėjus sezonui būna pamiršę, jog keliuose važinėja motociklai. Tiems, kurie iškart važiuos į gatves, siūlau pradžioje vengti didesnio greičio, kad kūnas spėtų priprasti ir prisiminti, ką reiškia važiuoti motociklu“, – patarimais dalijasi E.Vanagas.

E.Vanagas pabrėžia, kad išvažiuojantys į gatves taip pat turėtų prisiminti, kad kitiems eismo dalyviams motociklą pastebėti sunku, todėl netgi važiuojant pagrindiniu keliu reikėtų didesnį dėmesį skirti šalutiniais keliais važiuojančioms ar manevrus atliekančioms transporto priemonėms. Jų vairuotojams motociklininko nepastebėjus, bent jau pats motociklo vairuotojas galės imtis veiksmų, kad apsaugotų save.

Dėmesys – padangoms

E.Vanagas ragina motociklininkus atsižvelgti ir į tai, kokios padangos yra sumontuotos ant motociklo, mat saugiam važiavimui svarbūs net keli veiksniai.

Skirtingiems motociklams montuojamos skirtingos padangos, tačiau motociklininkai turi būti sąmoningi ir suprasti, kad Kelių eismo taisyklėse numatyta 0,8 mm nusidėvėjimo riba neturėtų būti pasiekta. Netgi padangų gamintojai nurodo, koks minimalus protektoriaus gylis, kuris užtikrina maksimalų sukibimą, ir kokia nusidėvėjimo riba, kai padangos jau praranda savo efektyvumą. Kai kuriais atvejais žymima, kad kai lieka 2 mm protektoriaus, padanga praranda savo gerąsias savybes, todėl siekiant pasirūpinti maksimaliu saugumu, derėtų susimąstyti apie padangų keitimą naujomis.

Į tai dėmesį atkreipti turėtų tie, kurie mėgsta greitį bei agresyvesnį vairavimą. Be abejonės, ypač svarbus ir padangų amžius. Net jei protektoriaus nusidėvėjimas yra nedidelis, tačiau padanga sena, jos veikimo efektyvumas nebus toks, kokio gali tikėtis vairuotojas. Reikėtų žinoti ir tai, jog sumontavus visiškai naujas padangas, pirmų kelionių metu taip pat nereikėtų skubėti, nes tik padangai nudilus apie 1 mm, jos sukibimo ir veikimo savybės bus geriausios.

Kaip patikrinti padangų slėgį? Tai galima padaryti manometru, kuris gali būti įmontuotas pompoje (arba specialiame aparate degalinėje). Taip pat galima vizualiai įvertinti, ar padangoje slėgis ne per mažas. Reikiamas padangų slėgis paprastai nurodomas motociklo vartotojo vadove.

Taip pat svarbu patikrinti, ar padanga ne per sena. Dar vizualiai gerai atrodanti padanga gali būti nebetinkama naudoti, jei ji per sena. Su amžiumi padangos guma sukietėja ir tampa pavojinga stabdyti, daryti posūkius. Padangos amžių galite perskaityti ant pačios padangos. Tikrai nereikėtų naudoti senesnių nei 10 metų amžiaus padangų.

Remiantis administracinių teisės pažeidimų (ATP) kodeksu, vairavimas transporto priemonių, kurių padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų, užtraukia nuo 30 iki 40 eurų baudą.

Patekę su tokiomis padangomis į eismo įvykį, rizikuojate negauti draudimo išmokos. Beje, tai galioja tiek užsakius privalomąjį vairuotojų civilinės atsakomybės draudimą, tiek KASKO draudimą.

Tinkama apranga

Be šalmų važinėjančių motociklininkų šalies keliuose jau nebeliko, tačiau specialios aprangos privalumus dar vertina ne visi.

Galvos šalmas turi būti itin kokybiškas bei atitikti tarptautinius saugumo reikalavimus. Taip pat jis negali būti pažeistas, o esant tokiai tikimybei jį patartina keisti nauju.

Dar viena kūno dalis, kurią itin svarbu apsaugoti – stuburas.

Parduotuvėje motociklininkų kostiumas atrodo puikiai ir masyviai. Bet kai tik suprasite, kaip naudinga juos turėti kelyje, jie taps jūsų kasdieniu rūbu. Apsauginiai kostiumai yra saugesni nei standartinės apsaugos.

Tie, kuriems jau teko griūti, žino, kad net nedidelis greitis be specialios aprangos gali lemti rimtas traumas. Tokia apranga reikalauja šiek tiek priežiūros ir sukelia nepatogumų, kai lauke karšta, tačiau krintant ir čiuožiant asfaltu geriau turėti specialų kostiumą, kuris apsaugos nuo negrįžtamų sužalojimų.

Patarimai mašinų vairuotojams

Rodykite posūkius iš anksto, kad motociklininkai jus matytų. Jei vienas automobilio vairuotojas neparodys posūkio, o kitas nesupratęs manevro į jį atsitrenks, daugeliu atvejų viskas baigsis eismo įvykiu, kuriame bus apgadintos dvi mašinos. Tuo atveju, jei motociklininkas nesupratęs, ką ruošiasi daryti automobilio vairuotojas, kris, padariniai gali būti tragiški.

Nuolat stebėkite veidrodėlius. Net jei esate itin patyręs ir dėmesingas vairuotojas, jums tai irgi galioja. Netgi kuklaus miestų gatvėms skirto motociklo dinamika yra artima įspūdingam sportiniam automobiliui – nuo 0 iki 100 km/val. dažnas motociklas gali įsibėgėti greičiau nei per 4 sekundes. Be to, jis užima mažesnį plotą regėjimo lauke.

Vairuodami nesinaudokite mobiliaisiais telefonais, nes tuomet jūs nematote, kas vyksta prieš nosį, o apie posūkius ir veidrodėlių stebėjimą nėra net kalbos.

Atsargumo reikėtų imtis ir išlipant iš automobilio, pastatyto šalia gatvės: prieš išlipant derėtų žvilgtelėti į šoninį veidrodėlį, sau per petį, ir įsitikinti, kad neatvažiuoja dviratė transporto priemonė.

Patarimai pėstiesiems

Atsargūs turėtų būti ir pėstieji. Motociklininkas turi praleisti pėsčiąjį, norintį pereiti per perėją. Tačiau ir pėstieji turi suprasti, kad reikia būti atsargiems: jei mato greitai atskriejantį motociklą, turėtų palaukti, o ne šokti į kelią.

Šiuo atveju motociklų privalumas – garsesnis variklių gausmas, todėl artėjančią transporto priemonę visuomet išgirsite, jei jūsų dėmesio netrikdys pašaliniai prietaisai, pavyzdžiui, mobilieji telefonai ir ausinės.

Beje, turintys B vairuotojo kategoriją gali įgyti teisę vairuoti lengvuosius motociklus supaprastinta tvarka. Jei esate ne jaunesnis kaip 24 metų asmuo ir turite ne mažesnį kaip 2 metų B kategorijos transporto priemonių vairavimo stažą, jūs galite supaprastinta tvarka įgyti teisę vairuoti lengvuosius motociklus.

A1 kategorijai priklauso motociklai, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 cm3, bet ne didesnis kaip 125 cm3, galia neviršija 11 kW.

Rekomenduojami video