Metų pradžioje derlus medžio drožėjas, skulptorius, dusyk tautodailininkų konkurso „Aukso vainikas“ laureatas Saulius Lampickas įžengė į septintą dešimtį. Kaip pats sako, mieliausia tai, kad pagrindiniu 60-mečio akcentu buvo ne vaišių stalas, o „toks susibėgimas“ Alytaus kraštotyros muziejuje, jo surengtoje parodoje „33 metai duonos kasdieninės“, jos akcentu originaliai pasirinktas ne atidarymas, bet uždarymas. „Pasižadėjau šiai parodai išdrožti Džiaugsmą“, – sako jubiliatas. Ir jam pavyko – muziejaus parodų erdvė buvo pilna jo talentų gerbėjų, kultūros ir džiaugsmo. Visa tam nurimus – Aldonos KUDZIENĖS šventinis interviu apie Sauliaus LAMPICKO mene nuvilnijusius 33 metus.
– Sakoma, kad dirbantys žmonės skirstomi į tris tipus: nuo Dievo, padėk, Dieve, jiems ir neduok, Dieve, tokio darbininko. Jūs, Sauliau, be abejo, į Žemę atsiųstas paties Kūrėjo ir Jo gausiai gebėjimais apdovanotas. Tai ir paatviraukite, už kokius talentus jam labiausiai dėkojate?
– Už visumą. Už visą kelią, kuriuo einu. Gal jau per daug išlepintas to savo ėjimo, o gal įtikėjau, kad tai man ir ne ką galiu pakeisti. Taip, nemažai tų talentų, bet kažkaip nesureikšminu. Esu koks esu ir gyvenu.
Kai močiutė mane vaiką nusivesdavo bažnyčion, man labai patikdavo, bet kartu buvo tarsi kažkoks atstūmimas. Patiko stebėti žmones, interjerą, visą tą grožį, bet nedalyvauti tame. Tą pastebėjusi močiutė tepasakė: „Turėk Dievulį širdy. Būk geras.“
O Dievą atrandi eidamas gyvenimo keliu. Ir kuo labiau sekasi, tuo labiau įtiki. Ir dėkoji. Tikrai pagalvoju, kodėl gana daug žmonių, kuriems nesiseka, o kitiems sekasi. Yra kažkokia jėga, kuri saugo. Ir veda tuo keliu. Ir gauni tam tikrus ženklus, įspėjimus, nuojautas, į kurias turi įsiklausyti. Negali jų ignoruoti. Aš ir skendau kelis kartus, ir nuo stogo kritau, ir mirties pirštus jaučiau, mačiau šviesos tunelį, kai nespalvotai prabėgo gyvenimo tarpsniai. Ir automato vamzdis buvo įremtas į kaktą (čia iš anų laikų, anos armijos, nenoriu sakyti – tarybinės), neapsakomai baisus jausmas. Kad ir susižeidimai, kuriuos turėjau – tik įbrėžimai. Užsiuvo, bet nieko rimto. Tad ir dėkoji Dievui už kiekvieną dieną. Mintyse. Bet, kad man davė talentą kurti medinius dievukus, paukštukus, tai, be abejo, didžiausia padėka. Pastaruoju metu patinka stebėti gyvenimą, pasigilinti, kas, kaip. Mes nemokame ar nenorime padėkoti tam, kas mus supa. O reikėtų.
– Jūsų pasaulis išsiskiria dvasine ir estetine harmonija. Jūs – ieškantis, neramus, bet neabejojantis, chaoso Jumyse nėra. Tai gauta su genais? Svarstau, ar tą sielos harmoniją ir ramybę galima prarasti?
– Nežinau, kiek mumyse tos harmonijos ir ramybės. Ko gero, kiekvieno kūrėjo viduje pilna lūžių, abejonių, destrukcijos. Aš – ne išimtis. Bet privalai tai nuslopinti. Visada norisi pasirodyti geresniam nei esi, suvaidinti. Nematau tame kažko smerktino, bet kūryboje, jei nori, kad ji būtų šviesi, talpi gerumo, prasmės turi atrasti harmoniją, ramybę.
O prarasti galima viską. Gal dėl išorinių veiksnių, kurie pažeis vidinę stiprybę, jei ją turi. Harmonija ir ramybė tai irgi palaima. Ir džiugu, kad manyje jos daugėja. Ko gero, dėl to, kiek esu laisvas, nepriklausomas nuo kitų.
Kaip sakant, esi sau ponas.
– Pagal klasiką amžini dalykai – grožis, brolystė, kilnumas, gėris. Yra net ir pasakymas – pasaulį išgelbės grožis. Bet grožis neapibrėžiamas, o kas yra grožis pagal Saulių Lampicką?
– Grožis – kas gražu. Kiekviename daikte, reiškinyje gali atrasti grožį, jei tik nori. Jei ne visumoje, tai detalėse. Kalbant apie menus, tai juose ieškau ne tik grožio, bet ir tikrumo, jausmo. Būna taip, kad man negražu. Čia gal daugiau apie tapybą. Nuraminu save, kad nesuprantu ir nesigilinu. Kalbant apie mano kūrybą, tai tik pastaraisiais metais pradėjau ja džiaugtis, kad gražu. Kai išgirstu iš kitų, patikiu pats. Anksčiau bijojau džiaugtis. Atrodė, jei pradėsiu gali nesisekti, išnyks visa tai, o ir nekuklu.
Bet grožis, manau, slepia savyje ir tobulumą. Visur, o ypač gamtoje. Paimkite, kad ir jurginų žiedą, koks grožis ir tobulumas! Arba varnėną. Juodas paukštis, bet kiek tame juodume blizgesio atspalvių pavasariniuose tuoktuvių apdaruose.
Grožio daug, bet turi turėti savyje ir norą, ir gebėjimą jį pastebėti.
– Ar tiesa, kad kūryba yra žmogaus veidrodis?
– Ko gero, taip. Kaip gyveni, koks esi kūryboje atsispindi. Gal ir gali apgauti tą veidrodį, bet kokia prasmė? Kūryba nebus tikra, nuoširdi, o ir gera. Kai gyvenu iš kūrybos, tenka groti dviem smuikais. Vienu – sau, kitu – kitiems, daugiau ar mažiau pataikaujant. Ir tai tokia nelaimė, ypač pastaraisiais metais. Tad jau dažniau groju tuo pirmu smuiku. Impulsus kūrybai semiu tiek iš savęs, tiek iš supančio pasaulio, bet juos reikia atsirinkti, ypač iš aplinkos, sudėlioti mintyse, savyje ir kūryboje. Labai geras jausmas, kai nugirsti, kad kūryba susiliejusi su manimi kaip žmogumi, bet, šiaip ar taip, esu ieškojimuose. Juk visą gyvenimą ieškome.
– Apie Jūsų paskutinę parodą teko išgirsti tokį atsiliepimą: joje sušilau, pasiguodžiau ir pasijutau geriau… Turbūt tik apie labai gerą kūrybą taip galima pasakyti?
– Gerą kūrybą pajauti. Milane muziejuje teko matyti tapybos pasaulinius šedevrus. Žinojau juos iš nuotraukų, bet, kai gyvai pamatai, užburia. Ir nesupranti, kaip taip. Aš nei Budapešto nacionaliniame muziejuje, nei Šanchajaus neatlaikiau to emocinio krūvio, kurį skleidžia ten esantys kūriniai. Kažkiek pamačiau ir turėjau išeiti. Eiliniam žiūrovui gal kitaip.
Apie savo kūrybą kažkaip nejauku kalbėti. Kai ji įvertinta parodose, konkursuose kaip gera, tegaliu pritarti. Gera kūryba turi paliest kažką giliai. Joje turi atrasti dalykus, kuriuos pamiršai ar apie juos nepagalvojai. Jeigu kūrinys geras, nereikia nieko apie jį aiškinti. Dažnai dabar šiuolaikinio meno atstovai pasakoja kas, kaip. Gali net pavadinimo nebūti. Man atrodo tapytojas Algis Griškevičius yra pasakęs: „Tiesa žiūrinčiojo akyse.“
Aš pirmą kartą parodoje nerašiau nei pavadinimų, nei datų. Pagalvojau, ieškokite ir suraskite sau.
– Ar kūrėjo įvaizdis kuo nors prisideda prie kūrybos vertinimo?
– Net nežinau. Gali susikurti ar suvaidinti kažkokį įvaizdį, bet, jei kūryba tuščia, be veido, kas iš to? Mano atveju, aš turiu pasitempti prieš savo kūrybą. Jei ji įdomi, graži, tai ir aš turiu būti bent panašus.
Per gyvenimą visko teko nugirsti apie save. Jei tiesa – tenka keistis, tobulėti, jei pramanas – susirenki ir toliau keliauji. Daug netikrumo, pavydo, bet tokia sėkmės kaina. Visi siekia sėkmės, bet nekenčia sėkmingų.
O kai kūryba plačiai pasklidusi, privalau su ja sueiti į tokį vientisą derinį.
– Koks šeimos vaidmuo Jums, kaip kūrėjui?
– Didžiausias. Jei neturėčiau jų palaikymo, ko gero, viskas subyrėtų. Net anūkės, pypliukės, jau vertina. Rimtai juokauju, kad be perspėjimo dirbtuvėn gali užeiti tik anūkės. Parodyk, Sauliuk, ką išdrožei. Ir nesuprantu, kokia magija manyje ar mano varde, kad mažoji, dar neturinti dvejų metų, vadina Sauliuku. Pradžioje buvau Slio.
Žmonai sunku. Sudėti mano išmėtytus daiktus, skalbti ir dar visko atlikti, kas susiję su netvarkingumu. Bet šeimai galiu atriekt kokius 70 procentų savo sėkmės. Beje, drožėjų žmonos labai stiprios moterys, jei palūžta, reiškia, buvo ne jiems skirtos. Kita vertus, su mumis įdomu, nenuobodu.
Ir, žinoma, vaikai. Tas mūsų ryšys sukurtas žmonos pastangomis. Ir vaikai, kurie turi savo šeimas, į gamtą be mūsų, tėvų, nevažiuoja. Tikrai su manimi labai sunku, bet neišmeta iš to draugiško rato. Dažnai įnešu destrukcijos, bet ir žavesio.
Beje, sūnus Vilius – marketingo specialistas, tad sustyguoja daug dalykų. Ir tam tikrą įvaizdį, ir žinomumą. Dukra Banga – dizainerė, patarimai dėl kai kurių meninių sprendimų, spalvų, dekoro, saikingumo tikrai kilsteli mane aukščiau.
Esu savamokslis kūrėjas, tad daug dalykų nepastebiu, kartais per daug užsižaidžiu ir pametu esmę.
– Mėgstate dirbti prie vieno kūrinio ar iškart prie kelių?
– Gal jau neturėsiu tokios prabangos, kad galėčiau kokį mėnesį tūpčioti prie vieno kūrinio. Kai drožyba ne tik mano palaima, bet ir duona, tenka arti iškart dvi vagas. Drožiu angelą, bet kartu ir kokius dešimt paukštukų. Pamilo mane už juos, tai čemodane turiu turėti kasdien. Teko jį atidaryti, kai po parodos užsuko Pakruojo rajono meras Saulius Margis. Pasakė: „Mes be paukštukų neišvažiuosim.“ Tai šventa, neturėjau kur trauktis. Dabar darau Veisiejams koplytėlę, bet ir paukščiukai prašosi. Ir taip kasdien.
– Būna nekūrybingų dienų?
– Beveik ne. Paukščius galiu drožt nors ir kasdien. O jei kažkoks įdomesnis sumanymas, norisi sukurti kažką naujo, netikėto, reikia nuotaikos, nusiteikimo, subrendimo tam. Tenka atsitraukti nuo pradėto darbo, jei pajuntu, kad tai ne ta diena. Būna, kad užvaldo pykčio, tokia nervų banga, tada ieškai nusiraminimo. Darai kažką kito. Mano kūryboje yra keli etapai. Vienam reikia įkvėpimo, nusiteikimo. Kitam būna daugiau techninio darbo. Pernai neišdrožiau nė vieno rūpintojėlio. Norėjau, bet jo nepamačiau tokio, kad viską mesčiau ir pulčiau drožti.
– Vienatvės daug Jums reikia?
– Tenka prisipažinti, kad esu vienatvės žmogus. Anksčiau gal būčiau prieštaravęs – oi, ne. Vienas negalėčiau gyventi. Šeima, o dar kai ir anūkės Saulė ir Liepa ją puošia, tai palaima. Bet aš ir šeimoje susikūriau sau vienatvę. Vaikštau su savo mintimis, fantazijomis. Gaunu pastabą – būk su šeima. Vienatvėje gimsta gražiausios mintys, o kūryba toks intymus dalykas, kur reikia vienatvės.
Dalyvauju pleneruose, šventėse, ten drožyba toks pasibovinimas.
Beje, skaičiau, kad dievadirbys Stanislovas Riauba yra pasakęs, kad, kai drožia, kieme negali net višta vaikščioti. Kažkokia nesąmonė. Dabar ir aš turiu išnešti telefoną, kad tik nesuskambėtų. Aišku, tai būna labai retai.
– Kiek Jūsų būtyje yra buities? O kiek tikėjimo?
– Buities mažai. Man ji nėra svetima. Galiu ir moku tvarkyti kambarius, puikiai gaminu valgyti. Bet kūryba pasiglemžė viską. O tikėjimo daugėja.
– Kas Jus dzūkuose stebino ir stebina iki dabar? Prie ko iki šiol nepripratote?
– Neatsargu būtų kalbėti apie dzūkus, bet ar tėviškėje, Rokiškyje ar Kupiškyje, man jaukiau? Svečiuose visada esi labiau mylimas nei savame kaime.
– Dažnai keliai nuveda į gimtinę?
– Tėviškėje gera. Bet yra kažkokie energetiniai dalykai. Pas tėvą man nesiseka drožti. Brolis priglaudžia savo dirbtuvėse, bet vieta neįkvepianti. Turiu bičiulių sodybą pamiškėje po ąžuolais. Va, ten tikrai žolė žalesnė ir dangus aukštesnis.
Bet jaukiausia Alytuje, savame kieme. Juk visus tuos metus, kai čia gyvenu, kūriau savo erdvę. Ne viskas pavyko, bet tai mano.
– Pakalbėkime apie norus. Turbūt Sigitas Parulskis yra pasakęs, kad visuomet lengviau, kai turi planą. Kokių planų Jūs turite? Apskritai – planuojate?
– Mano gyvenimas pilnas gražių, prasmingų dalykų. Ir dar vis nutinka kažkaip savaime, be didesnių norų ar svajonių. Aš jau seniai paleidęs savo gyvenimą tai tėkmei ir man kažkaip ramu.
O norai – žemiški, kaip ir visų, kad sektųsi vaikams, anūkams, kad visi būtume sveiki. Prie planų nenoriu būti pririštas. Kam tas planas, jei jo nesilaikysiu? Taip, yra pažadai, terminai. Jų stengiuosi prisilaikyti. Tik vis sunkiau. Atrodo, dar nejaučiu senatvės alsavimo, bet jau pervertinu savo jėgas, nepaskaičiuoju žaibiškos laiko tėkmės.
– O dienoraštį turite? Kokia ta Jūsų gyvenimo gramatika?
– Nerašau dienoraščio. Jaunystėje rašiau, kai ieškojau meilės, gyvenimo prasmės. Dulka jie kažkur palėpėje. Galvoju, kad klydau, nefiksavęs savo kūrybinio kelio. Nuojauta pavedė, kad bus taip įdomu, netikėta, kad sulauksiu laiko, kai daug dalykų tiesiog pasimirš. Bet, jei būčiau rašęs dienoraštį, kas tada? Sudėti į knygą? Bet vienas bičiulis, kuris labai apsiskaitęs, yra pasakęs: „Jei gali neleisti knygos, neleisk.“
Šiaip tai norėtųsi dar vienos mano kūrybos monografijos su pikantiškais prisiminimais, kol dar neišblėsę, bet tai kainuoja, o ir įdomiausia mums patiems.
– Kam dažniausiai pritrūksta laiko?
– Viskam. Ir kūrybai, ir tvarkai, ir poilsiui, gėlynams. Esu per daug apžiojęs. Bet nieko nenoriu atsisakyti ar keisti. Toks jau mano gyvenimas.
– Kūryba – žmogiškojo bendravimo būdas. Kūryba vienija žmones. Iš dokumentinio filmo apie Jus supratau, kad bičiuliškai bendraujate su keramikos meistru Vytautu Valiušiu, kuris Leliūnuose įkūręs keramikos muziejų. Su kokių meno sričių meistrais greičiausiai randate kalbą? Apie savo darbų muziejų nesvajojate?
– Man įdomu bendrauti su kūrėjais. Pasitikrinti tam tikras tiesas, atrasti naujas. Išgirsti jų patirtis. Viena yra su drožėjais, bet labai įdomu su tapytojais, aktoriais. Turėjau labai netikėtų pažinčių.
Didžiausia gyvenimo staigmena ir dovana, kad vienaip ar kitaip prisiliečiau prie tų žmonių ir jų kūrybos, kurių gražiausiame sapne nesusapnuosi… Vaikas juos žinojau, žavėjausi ir štai, po daugelio metų, jie mano svečiai, geriame kavą. Ir tie pasikalbėjimai – aukso vertės. Jie tampa tokiais kelrodžiais.
Paatvirausiu tik vienu epizodu. Žinojau, žavėjausi bene geriausio latvių režisieriaus Janio Streičio filmais. Tai gana senas laikas, bet atėjo metas ir jis geria pas mus kavą. Atvažiavo rūpintojėlio, su didžiule pagarba mano kūrybai, po to jau aš jo 80-mečio iškilmėse – Rygoje, Šv. Petro bažnyčioje. Turiu daug tokių žavių istorijų, bet visi mes turime pikantiškų nutikimų. Ir belieka jais džiaugtis, jei jie mus praturtina, nuskaidrina.
Pakalbame su žmona Audrone apie muziejų. Tokį, kuris apimtų ir drožinius, ir visa mane supančią aplinką, dirbtuves, gėlynus, akmenų kolekciją. O ir namas, statytas žmonos senelių prieš 60 metų, tremtinių, grįžusių iš Sibiro, ištremtų iš to paties Pakruojo rajono. Daug pridrožta, o po penkerių metų iš Rokiškio krašto muziejaus sugrįš dar šešiolika mano skulptūrinių kompozicijų, tarp jų ir pagal Jurgio Kunčino kūrybą.
Nedegu muziejaus noru, bet kažkas ateityje turės priimti sprendimą. Kai vyko Alytaus kraštotyros muziejaus renovacija, paklausiau, ar neatsirastų kampas mano smutkeliams? Ne. Gal dar Lietuvos nacionalinis muziejus kažką priglaus, gal dar kažkas. Protingiausia būtų nusiraminti, nesusireikšminti ir gyventi ta diena, gyventi kūryba. Keičiasi kartos, tradicijos, vertybės, poreikiai. Ne kartą teko išgirsti, kad tautodailė yra atgyvena. Beje, ir Alytuje. Pakalbame su kolegomis, kad šiandien mes patys sau reikalingiausi ir įdomiausi.
– Rokiškio krašto muziejuje tiesiog buvo sunku akis atitraukti nuo dievdirbio Liongino Šepkos darbų. Jūs esate du kartus įvertintas šio kūrėjo vardo premija. Būtų smagu išgirsti Jūsų komentarą apie… žemietį ir jo kūrybą.
– Tai kažkas nežemiška. Pirmas įspūdis kerta kaip žaibas… Atsitokėjęs pabandai tai suvokti, paaiškinti protu, bet gauni dar vieną trenksmą. Jo fantaziją, giluminį pasaulį gali suvokti (visi mes, dievdirbiai, esame šiek tiek trenkti), bet iš kur tas darbštumas, kantrybė?
Norėjau ir aš savo kūryboje tokios ritmiškos ornamentikos, nepradėjęs nuleidau rankas. Kaip atspirties tašką sau pasirinkau žemaitį Stanislovą Riaubą. Arčiau žemės. Gali norėti būti panašus į kažką, bet, jei esi kūrėjas nuo Dievo ir visa tai liejasi iš vidaus, ieškai tikrojo savęs.
Man nusišypsojo laimė vieno plenero metu Rokiškio dvare matyti japonų turistus. Užėjo į pagrindinę Šepkos salę ir sutriko. Jiems tai buvo kažkoks stebuklas, kažkas švento, kai kurie atsiklaupė. Dar kartą sau pasakiau tada, tai – stebuklas.
– Dar pakalbėkime ir apie tai, kad kūryba kūrėjui padovanoja ir tokį patyrimą kaip pasaulio pažinimas, juk išvykstate į plenerus, stovyklas, parodas.
– Plenerai, parodos, kūrybiniai susitikimai, ko gero, yra tokie dvasiniai dalykai, be kurių menininkas užgestų. Jei nugirstu sakant, kad aš kuriu tik sau, man tai dvelkia nenuoširdumu. Visi norime būti pastebėti, įvertinti geru žodžiu. Parodose aš galiu save įvertinti kitų kontekste, kūriniai nušvinta kitomis spalvomis, nes namuose, kai juos kasdien matai, tai kartais atrodo tokia pilkuma.
Pleneruose plečiasi žinojimo, draugų, pažinčių ratas. Labai gerai užkrauna plenerai Veisiejuose. Pernai dalyvavo poetas Vladas Braziūnas. Jo žodis – amžina šviesa, o ir dailininkai pabarsto tokių perliukų, kad tik susirink juos ir bus jaukiau gyventi. Kaip pavyzdys – Jono Daniliausko tapyba. Man tai – šviesų šviesa.
– Saulėtekis ar saulėlydis Jūsų labiau mėgiamas?
– Saulėlydžiai gražu, bet aš – ryto vaikas. Koks gražus žodis brėkšta! Iš vaikystės. Pas mus Rozalime nieks nesakydava saulėteks, o tik brėkšt, o vakaras – saule leidžias… Man rytais ir dangus, ir žolynai, medžiai gražesni. Šviesos kritimas toks paslaptingas. Ypač rasotoje žolėje. O dar rudenėjant voratinkliai…
– Ką garbinate?
– Garbinu liaudies meną, tradicijas. Bet kažkokio stabo, kurį garbinčiau, neturiu ir neturėjau. Pastaruoju metu didelę pagarbą jaučiu nuoširdumui, kurio sparčiai mažėja. O kai jaučiu tą nuoširdumą iš jauno žmogaus, tai toks džiaugsmas. Kaziuko mugėje Vilniuje daug nuoširdumo. Matyt, ateina šviesūs žmonės ieškoti šviesos. Tad mus su Audrone vilioja Kaziukas ne tiek dėl pinigėlio, kiek dėl emocijų.
– Ką kolekcionuojate?
– Rimtai – nieko. Bijau kolekcionavimo ligos. Kažką turiu surinkęs iš inercijos, ypač pakeliavęs po pasaulį. Visos egzotinės kelionės, o ir po Europą – su alytiškių ansambliu „Dainava“. Ten aš tik tam, kad atitrūkčiau nuo to savo pamišimo dėl drožybos.
Prisimenu, kavinėje Prancūzijoje espreso kavą pateikė tokio subtilumo puodelyje, kad padėjau 10 eurų, sakau, ar galiu su puodeliu? Ok. Man jo taip reikėjo, jis toks gražus. Turiu jų dabar virš trisdešimt ir kelis tūkstančius cukraus pakelių iš kavinių.
– Bičiulių dovanas branginate? O pats mėgstate dovanoti?
– Branginu bičiulių dovanas. Daugiausia Vytauto Valiušio uzbonų prikabinta. O aš dovanoju atsargiai. Tiems, kam tikrai patiks, bus brangu. Turiu savo drožinių, kurie buvo išmesti, o sugrįžo tik todėl, kad pažįstami juos pastebėjo ir pažino, kad tai mano.