Gyvename skaitmeninių technologijų amžiuje, jos skverbiasi visur, kur tik įmanoma. Ir kiek daug galima nuveikti pasitelkus šiandien plačiai deklaruojamą vieno mygtuko paspaudimą. Deja, alytiškė Viktorija (tikroji moters pavardė ir vardas redakcijai žinomi – A.K.) iki šiol mina klampius kelius, prašydama, jog būtų „atgaivinta“, prikelta iš mirusiųjų, mat nuo šiemečio kovo 8-osios valstybiniuose registruose nurodyta, kad ji yra mirusi. „Negyvumas“ man kelia ypač daug rūpesčių, ryja brangų laiką. Tokiame pažangiame laikmetyje nepaprastai sunku įrodyti, kad esi gyvas, išsibraukti iš mirusiųjų sąrašo, gyventi ir dirbti normaliai“, – sako veikli alytiškė.
Vylėsi, kad visos sąskaitos bus greitai atblokuotos
O istorija, kurią kreipdamiesi į „Alytaus naujienas“ papasakojo vieno gražiai prižiūrimo mūsų miesto daugiabučio gyventojai, yra tokia. Kovo 8 dieną Viktorija, jų namo bendrijos pirmininkė, vienos privačios gydymo įstaigos medikės sutarimu turėjo duoti kraujo tyrimui. Jį priėmusi specialistė, kurį laiką susikaupusi stebėjo duomenis kompiuterio monitoriuje ir nustebusi pratarė: „Duomenys rodo, kad jūs mirusi. Laimė, kad greitai pamatėme klaidą.“
„Klaida pastebėta, tad iki kovo 13-osios, iki vizito pas gydytoją, ramiai leidau laiką namuose. Nurodytą dieną su tyrimų atsakymais atėjusi pas gydytoją, išgirdau, kad esu nedrausta socialiniu draudimu. Gydytoja patikino, kad medikamentų išrašys, nes ji atsimena, kokius naudoju. Ir išrašė“, – prikalbinta neįtikėtiną istoriją paviešinti, pasakoja Viktorija.
Ji yra patyrusi daugiabučio namo savininkų bendrijos pirmininkė. Va, čia moteriai ir skaudžiausia, ji negali prisijungti prie „Sodros“, Valstybinės mokesčių inspekcijos ir užpildyti atitinkamų ataskaitų, kurių šios įstaigos reikalauja iki kiekvieno mėnesio 15 dienos. Ji prarado atstovavimo bendrijai teisę.
Situacija, kurioje atsidūrė alytiškė, – tragikomiška. Visose duomenų bazėse, įvedus jos asmens kodą, pateikiamas atsakymas, jog moteris yra mirusi.
„Dar tą pačią kovo 13-ąją atlėkiau į „Swedbank“ banką – ir čia duomenys rodo, kad esu mirusi. Banko specialistai nusiuntė į Gyventojų registrų centrą, šio specialistai, pakonsultuoti vilniškių, – į Alytaus miesto savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos skyrių.
Čia manęs jau atsiprašė, išdavė raštą, kad mirties įrašas bus anuliuotas, vyliausi, kad ir visos sąskaitos bus atblokuotos“, – kalba Viktorija.
Iš tiesų Civilinės metrikacijos skyriaus vedėjos Rūtos Briliauskienės parašu patvirtintame dokumente rašoma, kad nustatyta, jog, remiantis medicininiu mirties liudijimu, kovo 8 dieną išrašytu UAB „In Medica“ ir perduotu elektroninėmis priemonėmis, Alytaus miesto savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos skyriuje 2023 m. kovo 10 d. buvo sudarytas mirties įrašas, kurį medicinos įstaiga kovo 13 dieną elektroninėje erdvėje atšaukė kaip negaliojantį.
Moteris nerimauja, nežino, kas dar ir kada išlįs
Nors alytiškės mirties įrašas anuliuotas, banko sąskaitos užblokuotos. Bankas priima tik iš anksto užsiregistravusius savo klientus, bet, kaip teigia Viktorija, ją priėmė kaip privatų asmenį. O kaip bendrijos pirmininkei jai vėl teko atskirai keliauti. Banko darbuotojai dokumentus greitai sutvarkė, bet sąskaitas atblokavo tik kovo 17 dieną.
„Jau trečią kartą ateinu į „Sodrą“, rašau daug įvairių prašymų, kad netaikytų sankcijų už įmokų nesumokėjimą. Su Mokesčių inspekcija irgi panaši padėtis – neleidžia prisijungti, registruotis. Einu ir visur atsiprašinėju, prašau atkurti duomenis.
Suprantu tai, kad, kas nedirba, tas nedaro klaidų. Jų visiems pasitaiko, bet, parašius prašymą, klaidos taisomos. Šiuo atveju – ilgas paieškų maratonas, priėmimo terminai ilgi. Aš su prašymais kaip didžioji nusikaltėlė tik lakstau, minu įvairių institucijų kelius, o visi į mano mirties faktą žiūri su mintimi, kaip tai įmanoma, kad gyvas žmogus paverstas mirusiu, bet jų mano situacija visiškai nejaudina.
Suprantu, kad nauja sistema mirties faktą išrašo elektroniniu būdu, bet kodėl negali anuliuoti irgi elektroniniu būdu, perduoti visiems registrams, kurie tokią žinutę gauna apie asmenį?
Atvirai kalbant, aš nerimauju, juk nežinau, kas dar ir kada išlįs“, – tai nesuprantama ir visiškai nejuokinga išsilavinusiai, taikiai ir ramiai moteriai, kai niekas neskuba atitaisyti klaidos.
„Mes padarėme, o tu kapstykis, jei sveikatos turi“
Viktorijai ne tik dėl daugiabučio namo bendrijos reikalų reikia tiek laiko gaišti, daug ko negali atlikti, kol dokumentais neįrodys, kad yra gyva. Vis dar nepavyksta jai išsibraukti iš numirėlių sąrašo ir gyventi normaliai.
„Sodroje“ parašiau prašymą, kad išmokėtų man priklausančias išmokas, bet kaip bus – neaišku. „Sodrai“ reikalingas ataskaitas pildžiau ranka ir klausiau, kaip bus kitą mėnesį, atsakė, kad turi mano kontaktus ir praneš.
Kad Mokesčių inspekcijos sistema galėtų vėl mane pažinti, kad galėčiau atstovauti bendrijai, kovo 20 dieną kreipiantis į Alytaus mokesčių inspekciją buvau informuota, kad mane vizitui gali registruoti tik balandžio 2 dienai. Man jau labai vėlu, tad rekomendavo skambinti trumpuoju numeriu 1882, prisiskambinau kitą dieną, 21-ąją, konsultantai perdavė mano prašymą Valstybinės mokesčių inspekcijos Informacinių technologijų pagalbos tarnybai PT, kuri susisiekė su manimi ir patikino, kad užsiims šiuo reikalu. Pažadėjo pranešti, guodžiančių žinių dar neturiu.
Žmonės, kurie šią istoriją seka, teigia, kad save gerbianti gydymo įstaiga, kuri įvėlė klaidą, turėtų padoriai visa tai užbaigti – Viktorijos galėtų skirti kelialapį sanatoriniam gydymui ir poilsiui. Gal net padengti patirtas važinėjimo į įvairias institucijas išlaidas.
Duomenų bazėje – mirusi. Įdomu, kurioje kompiuterinėje sistemoje atsirado klaida? Oficialiai nepatvirtintais duomenimis, kovo 8 dieną apie 8 valandą susiblokavo įrašai, kai medikė registravo Viktorijos vizitą ir kito žmogaus mirtį.
Bet kažkas, pašnekovų pastebėjimu, sistemą turi prižiūrėti. Ir ne bet kaip, o atsakingai. „Dabar visiems „dzin“. Mes padarėme, o tu kapstykis, jei sveikatos turi“, – taip apie namo pirmininkės vis dar nesibaigiančius rūpesčius kalba gyventojai.
„Kad visos institucijos viską būtų atkūrusios tuoj pat, po to, kai kovo 13 dieną Civilinės metrikacijos skyrius atšaukė medicininį mirties liudijimą kaip negaliojantį, jausčiausi taip, lyg nieko tokio ir neįvyko. Bet kovo 22 dieną vėl atėjo žinutė iš banko. Pranešama, kad negavo mano įmokos už turto draudimą, iki šiol atitinkama suma nuo sąskaitos buvo automatiškai nurašoma. Prašo susirūpinti šios įmokos sumokėjimu. Man ir vėl nerimas, kad nenuskaitytas mokėjimas. Ieškau, skambinu, aiškinu padėtį, prašau atsižvelgti. Bet tik žodžiu patikino, kad kitą mėnesį nurašys. Ar prisimins žodinį pažadą?“ – dar vienas galvos skausmas Viktorijai.