Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Kuriozai prie gydytojo durų – po kelių mėnesių laukimo dėl neatliktų tyrimų vėl siunčia į eilės galą

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) vis primena, kad pacientas pas šeimos gydytoją turėtų patekti per 7 dienas, o pas specialistą – per 30 dienų, jei nėra objektyvių priežasčių dėl kurių gydymo įstaiga negali paslaugos suteikti laiku. Visgi keli mėnesiai laukimo norint patekti pas specialistą – dar dažna situacija. Akcentuojama, kad ilgos eilės susidaro ne tik dėl kai kurių sričių specialistų trūkumo, bet ir pacientų noro patekti pas konkretų gydytoją.

Tačiau laiku gauti konsultaciją trukdo ir biurokratiniai slenksčiai. Pavyzdžiui, nors užsiregistruoti pas reikiamą specialistą duodamas visas mėnuo, neretai pacientai susiduria su tokia situacija, kai talonėliai registracijos dieną dingsta per kelias minutes.

Siūlo vėl stoti į eilės pradžią

Lietuvos pacientų organizacijų atstovų tarybos pirmininkės Vidos Augustinienės teigimu, sistema neveikia, nes nebuvo tinkamai tam pasiruošta. „Priimtas įstatymas dėl įstatymo, tai nebuvo pagrįsta nei pinigais, nei žmogiškaisiais ištekliais. Juk nepadaugėjo nei gydytojų, nei finansavimas gydymo įstaigoms“, – kalbėjo ji. Pašnekovė svarstė, kad gal rajonų poliklinikoje galima prieiti pas gydytoją per savaitę, bet Vilniuje situacija kiek kitokia. „Kai vis reikia išsirašyti vaistus, turi dėl to prieš dvi tris savaites užsirašyti pas šeimos gydytoją, kad pakliūtum tada, kai baigiasi vaistai. O kitą kartą, jei negali pakliūti, ir vaistai baigiasi, esi priverstas juos pirktis už pilną kainą“, – sakė V. Augustinienė. Ant jos, ir pas gydytojus specialistus eilės kaip buvo, taip ir liko.

Gauti pagalbą trukdo ir įvairūs biurokratiniai slenksčiai. „Kaip tu gali užsiregistruoti, jei ne visur ir elektroninė sistema normaliai veikia. Kitą kartą norėtum pasikeisti, „pasistumti“ registracijos datą, bet tai padaryti sudėtinga. Jei esi užsiregistravęs pas specialistą po dviejų ar trijų mėnesių, juk tiksliai nežinai, kas gali tą dieną atsitikti. Tačiau galimybės pakoreguoti vizito datą toje sistemoje nėra, turi vėl iš naujo stoti į eilę“, – skundėsi pacientų atstovė. Ji pasakojo pati susidūrusi su situacija, kai dėl nenumatytų svarbesnių reikalų negalėjo ateiti pas šeimos gydytoją. „Sakiau, kad galiu tą dieną vėliau arba kitą dieną, tačiau sako, gal gali užregistruoti vėl tik po kelių savaičių. Arba, sakykim, esu užsirašiusi pas specialistą sausio 20 d., bet matau, kad tą dieną visgi negalėsiu, tačiau užtat yra laisvų vietų 22 d. ar 23 d. Bet tam, kad galėčiau užsiregistruoti iš naujo, aš būtinai turiu panaikinti seną registraciją. O kai tą padarau, gali nebelikti tos vienos vietos kitai dienai“, – pasakojo V. Augustinienė.

Pasitaiko ir situacijų, kai pacientui tenka vėl iš naujo stoti į eilė dėl iš anksto neatliktų tyrimų. „Dabar viskas yra užkrauta ant šeimos gydytojo ir, jei jis nepadarė kažkokio tyrimo, specialistai gali nepriimti žmogaus, prašo atsinešti normalų siuntimą. Tada jau reikia registruotis iš naujo, o žmogus gal iš kito miesto turėjo atvažiuoti, tad kitą kartą ji išvis numoja ranka ir nusprendžia, kad gal jam tos pagalbos nereikia“, – sakė ji.

Per mėnesį – tik registracija

Kaip informavo Valstybinė ligonių kasa (VLK), šiuo metu yra reglamentuota, kad gydytojo siuntimas galioja ne ilgiau kaip 30 dienų. Tačiau tai nereiškia, kad per tiek pat laiko ir reikia patekti pas specialistą. „Per šį laikotarpį pacientas turi užsiregistruoti į eilę sveikatos priežiūros paslaugoms gauti – tada siuntimas galioja iki konsultacijos. Taigi jeigu eilėje pas gydytoją tenka laukti kelis mėnesius, siuntimas turi būti laikomas galiojančiu tol, kol pacientas patenka pas gydytoją“, – aiškino VLK Paslaugų ir kontrolės skyriaus patarėja Žydrūnė Baigienė.

Paklausta, ką daryti tokiais atvejais, kai talonėlių pas gydytoją nebelieka ir kita galimybė vėl registruotis būna tik po mėnesio, t. y. kai siuntimas jau nebegalios, specialistė sutiko, kad jeigu pacientas pasirinko gydytoją, pas kurį didelė eilė, natūralu, jog gali tekti palaukti. „Todėl ligonių kasos pataria pasidomėti apie eiles kitose įstaigose ir pasirinkti apsilankyti ten, kur eilės yra mažiausios. Informaciją apie eiles gydymo įstaigose galima pasitikrinti“, – sakė ji.

Kartu Ž. Baigienė priminė, kad gydytojas išduodamas siuntimą pas specialistą turi informuoti pacientą, kur tokios paslaugos teikiamos – turi nurodyti bent 3 įstaigas. „Pacientas turite teisę laisvai pasirinkti, kurioje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje pageidauja gauti siuntime nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas (gali pasirinkti ir kitą įstaigą, nebūtinai siunčiančio gydytojo rekomenduotą). Svarbu tik kreiptis į įstaigą, sudariusią sutartį su paciento gyvenamosios vietos teritorine ligonių kasa (TLK) dėl šių paslaugų teikimo ir jų išlaidų apmokėjimo.

Gydytojo siuntime negali būti nurodyta konkreti įstaiga ar specialistas. Be to, pacientas ir pats gali rasti gydymo įstaigų, turinčių sutartį su TLK, jų svetainėse“, – patarė specialistė.

Privalo pasiūlyti anksčiausią laiką

SAM Asmens sveikatos departamento Pirminės sveikatos priežiūros ir slaugos skyriaus vedėja Rasa Biekšienė pabrėžė, kad pagal šiuo metu galiojančią tvarką gydymo įstaigos privalo registruoti visus pacientus jų kreipimosi į įstaigą metu ir pasiūlyti anksčiausią paslaugos suteikimo datą. „Siuntimą pas gydytoją specialistą išduodantis gydytojas sprendžia, kaip skubiai reikalinga gydytojo specialisto konsultacija. Jei nusprendžiama, kad pacientui reikalinga skubi gydytojo specialisto konsultacija, tai nurodoma siuntime“, – aiškino ji. R. Biekšienė pabrėžė, kad registravimo terminai neturi būti ribojami.

„Net jei yra ilga eilė, žmogus iškart turi sužinoti, kada jis paklius pas jam reikiamą specialistą – po mėnesio ar kelių. Jeigu šeimos gydytojas arba gydytojas specialistas, įvertinęs paciento sveikatos būklę, nusprendžia, kad jam reikalinga gydytojo specialisto konsultacija (skubi arba planinė), pagal nustatytą tvarką, išduodamas siuntimą gydytojas privalo pacientui pasakyti, kada yra artimiausias vizito pas specialistą laikas toje pačioje gydymo įstaigoje“, – aiškino specialistė.

Jei tai viršija 30 dienų terminą, pacientas gali sutikti laukti arba kreiptis į kitas gydymo įstaigas ir pasirinkti tą, kurioje yra mažiausia šių paslaugų laukimo eilė. „Siunčiantis gydytojas sprendžia dėl gydytojo specialisto konsultacijos skubumo. Jei nusprendžiama, kad pacientui reikalinga skubi gydytojo specialisto konsultacija, tai nurodoma siuntime.

Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 4 straipsniu yra nustatyta, kad pacientas teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę pasirinkti sveikatos priežiūros įstaigą ir specialistą, tad jei netenkina esamos gydymo įstaigos nustatyta tvarka, pacientas gali pasirinkti kitą gydymo įstaigą“, – portalui yra aiškinusi specialistė.

Gelbės išankstinė pacientų registravimo sistema?

Sausio pirmomis dienomis antikorupcinį vertinimą atlikusi Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) nurodė, kad eilių patekti pas gydytojus problemą bei dėl to kylančias korupcijos rizikas padėtų išspręsti viešai skelbiama vieninga registracijos sistema. STT vertinimu, daugiausia problemų siekiant patekti pas medikus kyla būtent todėl, jog iki šiol nėra sukurta tinkamai veikianti, vieninga ir į pacientą orientuota registravimo sistema.

Taip pat nėra suformuotos vienodos darbo praktikos visose Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemai priklausančiose gydymo įstaigose. Atlikusi tyrimą, STT nustatė, kad didžiausia korupcijos rizika kyla tuomet, kai visą informaciją apie pacientų registracijai skirtus laikus valdo gydymo įstaigos darbuotojai – informacija apie pacientų registracijai skirtus laikus nėra viešai prieinama.

Aigustė Tavoraitė

Rekomenduojami video