Lietuvos ugdymo įstaigose registruota per 13 tūkst. vaikų iš Ukrainos. Teigiama, kad karo pabėgėlių pikas fiksuotas pavasarį, bet vis dar sulaukiama naujai atvykstančiųjų iš raketomis rusų be perstojo apšaudomos šalies.
Kaip ukrainiečiams sekasi mokytis kartu su alytiškiais, komentuoja Laima KAIRIENĖ, Alytaus miesto savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė.
– Kiek ukrainiečių vaikų mokosi Alytuje? Kuriose mokyklose jų daugiausia?
– Alytaus miesto savivaldybės švietimo įstaigose šiuo metu mokosi 169 mokiniai iš Ukrainos: 1–4 klasėse – 44 moksleiviai, 5–8 klasėse – 54 moksleiviai, o I–IV gimnazijų klasėse – 17 gimnazistų.
Lopšeliuose-darželiuose ir mokyklose-darželiuose pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas ugdomi 54 vaikai.
Daugiausia ukrainiečių mokosi Dzūkijos mokykloje (24 mokiniai) ir Dainavos progimnazijoje (21 mokinys).
– O kiek iš Ukrainos atvykusių vaikų į Alytaus švietimo įstaigas integravosi dar pavasarį, pirmaisiais karo mėnesiais?
– 2022 metų kovo duomenimis, mūsų mieste mokėsi 81 mokinys iš Ukrainos. Iš jų 26 lankė 1–4 klases, tiek pat buvo ir 5–8 klasėse, o I–IV gimnazijų klasėse – 7, lopšeliuose-darželiuose ir mokyklose-darželiuose pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas buvo ugdomi 22 vaikai, su šeima pabėgę nuo karo.
Nuo kovo iki metų pabaigos mokinių iš Ukrainos skaičius padidėjo 52 procentais.
– Kuriuos darželius ikimokyklinio amžiaus vaikams pasirinko mūsų mieste apsistojusių karo pabėgėlių iš Ukrainos šeimos?
– Pasibaigusio gruodžio duomenimis, miesto ikimokyklines įstaigas lankė 54 vaikai iš Ukrainos. Daugiausia – dešimt – vaikų pasirinko lopšelį-darželį „Pasaka“. Lopšelį-darželį „Saulutė“ lanko šeši, po penkis vaikus ugdo „Vyturėlis“, „Volungėlė“ ir „Boružėlė“. Keturi ukrainiečių vaikai lanko „Putinėlį“, po tris – „Šaltinėlį“, „Linelį“ ir „Girinuką“. Po du vaikus ugdo „Nykštukas“, „Pušynėlis“, „Drevinuko“ ir „Vilties“ mokyklos-darželiai, po vieną – „Obelėlė“ ir „Du gaideliai“.
– Kokios lengvatos suteikiamos iš kariaujančios Ukrainos atvykusių šeimų vaikams?
– Ukrainiečių vaikams suteikiamos visos lengvatos, numatytos teisės aktuose, – Alytaus miesto savivaldybės tarybos 2020 m. vasario 27 d. sprendimu Nr. T-64 „Dėl Mokesčio už vaikų išlaikymą Alytaus miesto savivaldybės švietimo įstaigose, įgyvendinančiose ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas, tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir 2019 m. sausio 30 d. sprendimu Nr. T-32 „Dėl Kreipimosi dėl socialinės paramos mokiniams, mokinių nemokamo maitinimo mokyklose ir Paramos mokinio reikmenimis įsigyti tvarkos aprašų patvirtinimo“ patvirtintuose tvarkos aprašuose.
– Kiek iš 169 Ukrainos vaikų lanko neformaliojo švietimo užsiėmimus, kokius būrelius jie renkasi?
– Kaip rodo 2022 metų gruodžio duomenys, 33 mokiniai iš Ukrainos lanko keturias neformaliojo švietimo įstaigas: Alytaus muzikos mokyklą pasirinko septyni ukrainiečiai, Alytaus dailės mokyklą – vienas, Jaunimo centrą – du, Alytaus sporto ir rekreacijos centrą – daugiausia, net 23, moksleiviai.
– Su kokiomis problemomis susiduriama ugdant ukrainiečius mokinius?
– Alytaus miesto savivaldybės švietimo įstaigų vadovai nurodė tokias problemas: pirma – ukrainiečių socialinė integracija ir motyvacija. Jie jaučiasi liūdnai atskirti nuo savo draugų Ukrainoje.
Antra problema – mokyklose besimokantiems mokiniams dažnai stinga motyvacijos mokytis lietuvių kalbos, lankyti mokyklą, kai Ukrainos mokyklose mokomasi nuotoliniu būdu.
Trečia – susiduriama su emigracijos sukeltomis psichologinėmis problemomis, nenoru bendrauti su bendraamžiais, ribotomis galimybėmis užsiimti mėgstama veikla po pamokų. Tačiau didžiausia problema yra kalbos barjeras: lietuvių kalbos nemokėjimas apsunkina mokymosi medžiagos suvokimą; mokytojams sudėtinga organizuoti ir perduoti ugdymo turinį dviem kalbomis iš karto, pavyzdžiui, skaitant literatūros kūrinius, mokant ir skiriant žodines užduotis. Mokytojams sunku kalbėti taisyklinga rusų kalba tiek su vaikais, tiek su jų tėvais. Jaučiamas psichologinis diskomfortas dėl kalbos barjero bei perduodamos informacijos tikslumo.
Visų dalykų mokytojai ne tik dėsto pamoką, bet ir dirba vertėjais. Dažnai tam, kad paaiškintų ukrainiečiams temą, mokytojas labai daug laiko skiria terminų ar specifinių žodžių išvertimui. Taip pat trūksta mokymo(si) medžiagos. Skaitmeninėje mokymo(si) aplinkoje „Eduka klasė“ yra tik istorijos vadovėlis „Laikas“, išverstas į rusų kalbą, o kitų vadovėlių nėra, todėl mokiniai tekstus verčia su „Google“ vertėju.
Tad blėsta mokinių motyvacija mokytis lietuvių kalbos, retas ukrainietis stengiasi su klasės draugais bendrauti lietuviškai, dažniau bendrauja anglų kalba arba verčia per „Google“ vertėją.
Dėl papildomų (individualių, pritaikytų) užduočių rengimo padidėjo mokytojų darbo krūvis.
Parengė Aldona Kudzienė