Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Iš seno automobilio į apynaujį ar naują: kada tokie mainai atsiperka

Automobiliai sensta tiek techniškai, tiek morališkai. Į priekį sparčiai žengianti automobilių pramonė prie to tik prisideda, dėl to retas vairuotojas viena transporto priemone naudojasi labai ilgai, juo labiau iki gyvenimo galo. Žmonės parduoda senus, perka naujesnius automobilius. Tačiau šie procesai gali būti sudėtingi ir sukelti ne tik teigiamų emocijų. Kaip sunkumų išvengti ir kada verta tą daryti?

Pardavimas – iššūkiai

Naujo automobilio pirkimas – savotiška šventė. Ir čia nekalbama vien apie iš salono išvažiavusius, dar dažais kvepiančius modelius. Vienam naujas automobilis bus tiesiai iš gamyklos, su 10 km rida, kitam – jau 5 metus keliuose zujęs modelis, nuvažiavęs 100 tūkst. km, galbūt dar senesnis, su dar didesne rida.

Svarbu – naujesnis, modernesnis ir geresnis už senąjį, pasąmonėje leidžiantis pajusti, kad gyvenimas gerėja, vargai atsiperka komfortiškesniu, malonesniu važiavimu arba tiesiog baigiasi kančios su senatvinius marazmus pradėjusiu rodyti ankstesniuoju modeliu. Tačiau ne kiekvienas gali sau leisti naują automobilį vos panorėjęs. Dažnu atveju reikia atsikratyti senuoju. Vieniems tai gali būti labai paprasta, o kitiems – sukelti rimtų rūpesčių.

Iš principo automobilio pardavimo procesas nėra sudėtingas. Jei automobilį pirkote patys grynaisiais ar pavedimu, jis priklauso jums, įdedate skelbimą, surandate pirkėją, užpildote pirkimo–pardavimo sutartį ir parduodate.

„Bet šis procesas gali būti ir keblus. Jeigu automobilį pirkote lizingu ir norite parduoti, kai jo terminas dar nepasibaigęs, yra likutinė vertė, reikia rasti iš karto visą sumą sumokėsiantį pirkėją, tada reikia automobilį išsipirkti iš lizingo bendrovės, tapti savininku, perleisti pirkėjui, o jei dar jis nori pirkti išsimokėtinai, gali užklupti nemažai iššūkių, ypač tuos, kurie nežino, kaip užpildyti dokumentus“, – sako automobilių rinkos specialistas Gintenis Dauparas.

Kur seną keisti į naujesnį?

Turint naujesnių automobilių lizingą, naudinga kreiptis į pačius mažai naudoto transporto pardavėjus, siūlančius atpirkti automobilius. Dažniausiai tokias paslaugas siūlo didelės ir gamintojų įgaliotosios įmonės. Ten galima atvažiuoti senu automobiliu – atstovai įvertins jo būklę ir pateiks atpirkimo kainą. Už ją bus galima padengti naujesnės transporto priemonės pirkimo pradinį įnašą ar net nemenką dalį sumos.

Naudotų automobilių atpirkimo paslaugą teikia ir nemaža dalis mažesnių pardavėjų, tačiau didieji rinkos žaidėjai neretai ne tik pasiūlo geresnes kainas, bet ir sutvarko visus lizingo reikalus. Taigi, jie nuo savininkų pečių numeta papildomų rūpesčių naštą. Be to, didžiosios įmonės gali pasiūlyti geresnes naujesnio automobilio finansavimo sąlygas.

Žinoma, kartais žmonės nedrįsta savo vairuojamą automobilį pasiūlyti naudoto transporto pardavėjui, nes mano, kad iš jo negaus tokios sumos, kokios yra vertas jo ratuotis. Dažnas įsitikinęs, kad parduodamas transporto priemonę kitam asmeniui pagal skelbimą jis gali gauti daugiau.

Tai gali būti tiesa: automobilių verslu užsiimančios įmonės turi uždirbti, be to, jei keičiamas automobilis su defektais, prieš paleidžiant į antrinę rinką jį reikia sutvarkyti. Vieni į trūkumus gilinasi mažiau, kiti, ypač ilgas garantijas suteikiantys įgaliotieji centrai, – labiau. Taigi ir siūlomos atpirkimo kainos daug kur gali gana smarkiai skirtis.

Tačiau viskas priklauso nuo parduodamo automobilio ir situacijos. Štai populiarus 3-iosios serijos BMW su gausia įranga gali rasti naują savininką ir per vieną ar kelias dienas, o mažai kam žinomas ir dėl to mažai kam reikalingas retas „Inifinity“ sedanas ar labai brangus, išskirtinės komplektacijos 7-osios serijos BMW limuzinas skelbimų portaluose gali šmėžuoti mėnesių mėnesius, netgi pusmetį ar ilgiau.

„Atiduoti kai kuriuos automobilius prekybos agentui – saugiau, logiškiau. Jei automobilis tavo kieme stovės pusę metų, jis ir taip nuvertės, tad, norint su juo atsisveikinti, reikės leisti kainą. Šiaip ar taip, tuos pinigus prarasi, nes stovintis automobilis netenka vertės“, – paaiškino ekspertas.

Taisyti gali būti netikslinga

Nors į smulkesnius ar didesnius eismo įvykius automobiliai pakliūva nuolat, visgi, net ir sumaitoti automobiliai po remonto pirkėjams gali pasirodyti labai tvarkingi. Kai kurie defektai apie anksčiau nutikusius įvykius primena tik po kurio laiko.

Automobilių duomenų tikrinimo įmonės statistika iškalbinga: šiais metais Lietuvoje 50,2 proc. iš visų tikrintų transporto priemonių buvo patyrusios apgadinimų.

Tyrimo duomenys rodo, kad 1,3 proc. visų Lietuvoje 2020–2024 metais tikrintų automobilių su pastebėta žalos istorija buvo patekę į didelį eismo įvykį, kuomet patirta žala siekė daugiau nei pusę mašinos vertės.

Jei pusė ekonominės klasės naudoto automobilio vertės gali būti iki 5–10 tūkst. eurų, tai smarkiai apgadinto prabangaus automobilio žala gali siekti ir dešimtis ar net 50 tūkst. eurų. 90 proc. visų platformoje tikrintų ir žalų įrašų turėjusių automobilių buvo patyrę 20 proc. arba mažiau automobilio vertės siekiančių apgadinimų.

„Būna taip, kad apgadinę automobilį vairuotojai pasirenka draudimo išmoką, pigiai ir ne itin kokybiškai jį suremontuoja, o tada parduoda. Toks automobilis naujajam savininkui gali atnešti daugiau galvos skausmo nei malonumo. Vairuotojai turėtų suprasti, kuo rizikuoja – mes manome, kad į saugumą nereikėtų žiūrėti pro pirštus“, – sako įmonės komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Kaip atpažinti apgadintą?

Automobilių rinkos ekspertas priduria, kad jei automobilis buvo patekęs į eismo įvykį ir smarkiai apgadintas, tai dar nebūtinai reiškia, kad jis vertas tik kelionės į sąvartyną. Autorizuotame arba gerą reputaciją turinčiame servise tvarkingai suremontuota transporto priemonė gali ir toliau saugiai dalyvauti eisme. Visgi, kiekvieną atvejį reikėtų vertinti individualiai ir apskaičiuoti, ar smarkiai apgadintą transporto priemonę taisyti verta.

Bene labiausiai pastebimas ženklas, leidžiantis įtarti apie praeities apgadinimus – nevienodai susidėvėjusios padangos. Bandomojo važiavimo metu pirkėjai taip pat turėtų įsitikinti, kad automobilis važiuoja tiesia linija ir jo netraukia į kurią nors pusę. Kartais tokią automobilio elgseną gali nulemti ir elementari smulkmena – skirtingas oro slėgis padangose. Važiuojant reikėtų išjungti muziką ir įsiklausyti, ar variklis ir važiuoklė neskleidžia įtartinų garsų.

Istorijos patikra taip pat gali suteikti daug informacijos apie dominančią transporto priemonę. Duomenys apie apgadintas automobilio vietas bei patirtų apgadinimų vertė istorijos ataskaitoje taip gali tapti puikiu derybiniu svertu tariantis dėl mažesnės kainos. Objektyvūs, faktais pagrįsti argumentai, anot atstovo, beveik visada padeda sutaupyti. Tačiau pasitaiko ir tokių situacijų, kada patys savininkai nežino apie savo parduodamų automobilių praeitį – transporto priemonės galėjo būti patekusios į eismo įvykius prieš daug metų arba galėjo būti perėjusios per daugybę rankų.

„Automobilio istorija gali atskleisti, kokios transporto priemonės dalys buvo pažeistos ir kaip brangiai buvo įvertinta žala. Šia informacija galima pasidalinti autoservise, kad atlikdami apžiūrą mechanikai atidžiai įvertintų, kaip tos vietos buvo suremontuotos“, – aiškina M.Buzelis.

Importuoti – rizikingiausi

Iš užsienio į Lietuvą atkeliaujantys automobiliai atvažiuoja su papildomomis rizikomis. Neretai į šalį jie importuojami po smarkių avarijų, tada pigiai sutvarkomi ir parduodami kaip neturintys trūkumų.

Vokietija – didžiausia Europos naudotų automobilių eksporto rinka, iš kurios transporto priemonės keliauja po visą žemyną. Remiantis įmonės duomenimis, 5,2 proc. daužtų automobilių šioje šalyje turėjo daugiau nei 50 proc. jų vertės viršijančių apgadinimų. Taigi, 1 iš 20 automobilių gali kelti rūpesčių naujiesiems savininkams. Švedijoje tokių transporto priemonių dalis siekė 2,5 proc., Italijoje – 4,8 proc., o Ispanijoje – 2,5 proc.

71,7 proc. žalų įrašų turėjusių automobilių Vokietijoje buvo patyrę 20 proc. ar mažiau jų vertės siekiančių apgadinimų, Švedijoje – 83,5 proc., Italijoje – 79,5 proc., Ispanijoje – 85,6 proc. Nors dauguma daužtų transporto priemonių ir buvo patyrusios smulkią žalą, pirkėjai turėtų suprasti, kad kartais parduodami automobiliai galėjo būti remontuojami tik tam, kad pardavėjai juos parduodami galėtų kuo lengviau pasipelnyti.

Tyrimas atliktas išanalizavus įmonės vartotojų 2020–2024 metais įsigytas automobilių istorijos ataskaitas. Įmonės duomenų ekspertai suskaičiavo, kokia dalis automobilių patyrė apgadinimus, siekiančius iki 10 proc. jų vertės, 10–20 proc., 20–30 proc. ir t.t. Smarkiai apgadintu tyrimo rėmuose laikomas automobilis, kurio žalos vertė siekė daugiau nei 50 proc. jo vertės.

Rekomenduojami video