Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Į lytiškumo ugdymo pamokas neleisti vaikų negalėsite!

Gyvenimo įgūdžių išmokys už beveik 80 milijonų eurų

Šie mokslo metai prasidėjo su trenksmu – nuo pat pirmos klasės mokyklose vaikai bus mokomi gyvenimo įgūdžių kartu su lytiškumo ugdymu. Per trejus metus tokios pamokos atsieis kone 80 milijonų eurų. Nemažai tėvų jau piestu stojasi prieš tokį švietimo reformuotojų sumanymą ir rašo raštus mokykloms, kad atsisako leisti vaikus į tokias pamokas, tačiau į solidžias dešimtis milijonų nusitaikiusiems valdininkams tokie vaikų tėvų prašymai nė motais. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija teigia, kad gyvenimo įgūdžių pamokos, kuriose bus mokoma ir lytiškumo, yra privalomos, kaip yra privaloma matematika, lietuvių kalba ar bet kuri kita pamoka. Be to, šiose pamokose įgytos žinios bus vertinamos. Ministerija teigia, kad gyvenimo įgūdžių pamokų, kuriose bus ugdomas ir lytinis švietimas, atsisakyti NEGALIMA. 

Pamokų kaina – įspūdinga

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija buvo įvardijusi, kad gyvenimo įgūdžių pamokoms šiems mokslo metams prireiks 7,2 mln. eurų, vėliau, didinant pamokų skaičių, 2024 metams – 28,8 mln., 2025 metams – 43,2 mln. eurų.

„Palaipsniui nuo 1 iki 10 klasės šiam dalykui bus skiriama po 1 savaitinę pamoką.

Svarbiausias šios pamokos tikslas – ugdyti mokinių socialinį ir emocinį raštingumą. Tai socialinių-emocinių kompetencijų stiprinimas“, – sako ministerija.

Lytiškumas – tik vienas iš klausimų

Gyvenimo įgūdžių pamokose bus vykdomas socialinis ir emocinis ugdymas, psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencija, patyčių ir smurto prevencija, savižudybių prevencija, sveikatos ugdymas, pirmoji pagalba, žmogaus sauga ir, žinoma, lytiškumo ugdymas.

„Lytiškumo ugdymas – tik viena iš temų, Gyvenimo įgūdžių programoje ji sudarys maždaug 10–15 proc. Ji glaudžiai siesis su tokiomis temomis, kaip emocijų pažinimas ir valdymas, gebėjimas kurti santykius su kitais žmonėmis ir kt.

Lytiškumo tema pateikiama vaikams atsižvelgiant į mokinių amžių, fizinę ir emocinę brandą, programa neatstovauja jokiai ideologijai, ji parengta remiantis moksliniais tyrimais ir gerbiant visų žmonių teises. Programoje nėra nieko, kas menkintų ar žemintų šeimos sampratą. 

Kokią informacinę medžiagą naudoti, pedagogai galės spręsti patys, tardamiesi su mokinių tėvais“, – ramina Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, tačiau neneigia, kad vaikai bus mokomi ir lytinės tapatybės bei seksualinės orientacijos – homoseksualūs, biseksualūs santykiai šiems bus pateikiami kaip normalūs ir įprasti.

Pamokų pasiekimai bus vertinami

Kadangi gyvenimo įgūdžių pamokos yra privalomos, jose pasiekta mokinių pažanga bus vertinama.

Siekiant veiksmingai organizuoti visą ugdymo procesą mokytojas vadovausis stebėjimu ir analize grįsto mokymo ir vertinimo proceso organizavimo principais, vertinimą organizuos etapais.

Mokslo metų pradžioje atliks diagnostinį vertinimą, kuris padės nustatyti klasės mokinių socialinių ir emocinių įgūdžių lygį, o vertinimas vyks ir praėjus pusei mokslo metų, ir mokslo metų gale.

Pradinėse klasėse apie lytiškumą nekalbės

Gyvenimo įgūdžių pamokos, integruotai vyksiančios ir pradinėse klasėse, neapims lytiškumo klausimų. Tačiau jau jose bus įvadas kalbant apie lyčių lygybę.

Programoje numatoma, kad pirmokai ir antrokai analizuos emocijas, jų raišką ir valdymą, aptars patiriamus savo ir kito žmogaus jausmus, saugų elgesį, taisykles klasėje. Bus aptariamas lyčių lygybės klausimas, asmeninės atsakomybės klausimas, konfliktų sprendimai, darbai ir pasiekimai, netinkamas ir žalingas elgesys bei jo pasekmės.

Trečiokai ir ketvirtokai apie lyčių lygybę nebekalbės, jie analizuos asmenines žmogaus savybes, patyčių, atstūmimo sukeliamas problemas, kalbės apie pagalbą kitiems.

Taip pat pradinukai bus mokomi saugaus elgesio, bus kalbama apie ugnies, sprogiųjų medžiagų, tabako, alkoholio žalą ir pan.

Ką kuri klasė sužinos apie lytiškumą?

Vis dėlto suprantama, kad itin aršiai pastaraisiais metais stumtas partnerystės įstatymas, masiškai plintančios laisvai keičiamo lyties tapatumo idėjos tėvams kelia nerimą dėl to, ko gi jų vaikai bus mokomi gyvenimo įgūdžių pamokose.

Nors didžioji dalis gyvenimo įgūdžių pamokų turinio skamba gana įprastai, galima matyti, kad pasirinkta metodinė medžiaga iš tiesų gali paliesti tas temas, kurių, tikėtina, didelė dalis tėvų nenori nei matyti, nei girdėti.

Penktoje klasėje – žinios apie pornografiją

Štai ministerija nurodo, kad penktoje klasėje vaikai nagrinės, kas yra priekabiavimas lytiniu pagrindu (pvz., pornografinių nuotraukų rodymas, netinkamas prisilietimas, netinkami pasiūlymai ir pan.), kokios prevencijos galimybės bei kaip padėti (pvz., pranešti tėvams (globėjams), mokytojams, policijai, tvirtabūdiškai pasakyti „Ne“ ir pan.).

Taip pat vaikai tyrinės paauglystėje vykstančius fiziologinius pokyčius kaip normalų ir reikalingą žmogaus raidos etapą, aiškinsis, kas yra poliucijos ir kokie yra berniuko higienos pokyčiai, kas yra menstruacijos ir menstruacinio ciklo dienų kalendoriaus sekimas, aptars higieną menstruacinio periodo metu bei akcentuos sveikos gyvensenos paauglystėje svarbą.

Šeštokams – temos apie seksualinę orientaciją

Ministerija pateikusi siūlymą, kad šeštokai galėtų analizuoti informacijos sklaidą, reklamą ir visuomenės nuomonės formavimą įvairiose žiniasklaidos priemonėse ir mokytųsi argumentuoti, kada žmonių skirtumai vaizduojami netinkamai (pvz., seksualinė orientacija, stereotipai, socialinių-ekonominių ar kultūrinių mažumų diskriminacija).

Septintokams ir aštuntokams ministerija siūlo aiškinti, kokios gali būti lytinės orientacijos (heteroseksualios, homoseksualios, biseksualios orientacijos).Aut. past.

Septintokams – pamokos apie kontracepciją

Septintoje klasėje vaikai analizuos abipusio sutikimo santykiuose principų laikymosi svarbą ir kaip jie padeda išvengti netinkamo sprendimo pasekmių. Diskutuos apie meilę ir lytinį potraukį, sveikatą tausojančius santykius. Susipažins su kontracepcijos sąvoka, Lietuvos Respublikoje prieinamomis kontraceptinėmis priemonėmis, jų tikslingumu. Aiškinsis, kokias kontraceptines priemones galima pasirinkti savarankiškai, o kokias – tik su gydytojo priežiūra.

Septintokams ir aštuntokams ministerija siūlo aiškinti, kokios gali būti lytinės orientacijos (heteroseksualios, homoseksualios, biseksualios orientacijos).

Aštuntokams – žinios apie nėštumą ir jo nutraukimą

Aštuntokai analizuos, kas yra seksualiniai nusikaltimai, kaip atpažinti situacijas, kuriose atsiranda grėsmė būti įtrauktiems į prekybos žmonėmis tinklą, tapti pornografijos pramonės dalyviu, ir siūlys prevencinius būdus, kaip išvengti tokių situacijų.

Aštuntokai taip pat analizuos, kas yra nėštumo planavimas, planuotas, neplanuotas nėštumas, fiziniai, socialiniai ir emociniai nėštumo aspektai bei atvejai, kai reikalinga medicininė, psichologinė ir socialinės pagalba. Bus aptariamos nėštumo nutrūkimo pasekmės.

Devintokai ir dešimtokai mokysis stiprinti lytinį potraukį ir išvengti venerinių ligų

Devintoje ir dešimtoje klasėje paaugliai nagrinės, kaip siejasi lytinis potraukis su hormonų kiekio svyravimais organizme, kokie yra lytinį potraukį stiprinantys veiksniai, jo išraiškos valdymas, rūpinimosi savimi svarba, aiškinsis lytiškai plintančios infekcijos sąvoką, lytiškai plintančių ligų simptomus, kaip išvengti šių ligų ir kur kreiptis dėl profilaktinio patikrinimo bei pagalbos pajutus ligos simptomus.

Dešimtokai mokysis planuoti nėštumą

Dešimtokams bus aiškinama, kaip planuojamas nėštumas (pvz., menstruacinio kalendoriaus sekimas, kontracepcijos priemonės, nėštumo planavimas, abipusių santykių įvertinimas, pasekmių numatymas, tolesnio gyvenimo planavimas ir kt.), į ką kreiptis iškilus klausimams dėl lytinės ir reprodukcinės sveikatos.

Homoseksualūs ir biseksualūs santykiai bus pateikiami kaip normalūs ir įprasti

Ministerija nurodo, kad vienas iš šaltinių, kuriais mokytojai vadovausis vesdami lytiškumo temas, bus vaikų ir paauglių ginekologijos profesionalės, profesorės Žanos Bumbulienės vadovaujamos gydytojų akušerių ginekologių ir medicinos psichologės komandos parengta knyga, skirta įvairiapusiškai, suprantamai ir atsižvelgiant į skirtingus raidos etapus aptarti mergaičių paauglystės laikotarpį (10–19 metų amžiaus tarpsnį).

Knygoje greta visų temų yra nagrinėjamos ir lytinės tapatybės, seksualinės orientacijos bei lytiškumo temos, aktualios tiek mergaitėms, tiek berniukams.

Taigi panašu, kad iš tiesų nagrinėjant lytiškumo temas nebus išvengta klausimų apie homoseksualius, biseksualius santykius ir šie bus pateikiami kaip normalūs ir įprasti santykiai.

Taip pat tikėtina, kad bus kalbama apie lytinę tapatybę ir bus paliesti klausimai, kai biologinė lytis tarsi yra atskiriama nuo tos lyties, kuria save įsivaizduoja žmogus. Vis dėlto metodinę medžiagą pedagogai galės pasirinkti, tad tėvams reikia būti aktyviems ir bendradarbiaujant su mokyklos bendruomene išsakyti savo lūkesčius.

Ką apie šias naujas gyvenimo įgūdžių pamokas ir lytiškumo ugdymą mano Kėdainių rajono pedagogai ir vaikų tėvai, skaitykite vėlesniuose „Rinkos aikštės“ numeriuose.

Rekomenduojami video