Ieškant tinkamiausio automobilio mažesnei ar platesnei veiklai vykdyti, jo nebūtina tiesiog pirkti. Šiandien jį galima įsigyti lizingu, naudoti pagal veiklos nuomą, taip pat – pagal veiklos nuomą su paslaugomis. Dar ne visi žino, kad galima rinktis ir automobilio abonementą ar trumpalaikę nuomą. Kokio tipo verslams kokie transporto priemonės naudojimo būdai tinkamiausi ir kokie jų niuansai?
Retai moka grynaisiais
Pats paprasčiausias automobilio naudojimo būdas – jo įsigijimas, kai įmonė transporto priemones perka už savo apyvartines lėšas. Šis metodas gali pasirodyti logiškas, nes jis pigiausias: automobiliai nuperkami iš karto, nereikia mokėti palūkanų bankams, nėra jokių skolų, visas turtas priklauso įmonei.
Tačiau šiais laikais taip elgiasi gana maža dalis bendrovių. Joms daug patogiau turimas apyvartines lėšas investuoti į verslo skatinimą ir jo plėtrą, nei išleisti dideliems pirkiniams. Juolab jei reikia atnaujinti visą transporto parką, gali susidaryti labai apvali suma. Ne visos įmonės gali sau leisti šimtus tūkstančių kainuojančias vienkartines investicijas.
„Įmonėms, ko gero, pirkti automobilius neapsimoka, nebent jos turi labai daug apyvartinių lėšų, nenori plėstis ir leisti pinigų kitur, nes šiandien pinigai patys vertingiausi. Bankai leidžia juos mokėti ilgai, bet po mažą dalį, tad geriau lėšas investuoti į savo veiklos plėtrą. O taip automobilius gali pirkti galbūt tik milžiniškos bendrovės su milijardinėmis apyvartomis, kurioms transporto priemonės vertė nebus reikšminga. Tuomet gerai nemokėti palūkanų“, – paaiškina automobilių rinkos specialistas Gintenis Dauparas.
Pasak jo, čia į pagalbą ateina lizingas. Kam šiandien išleisti 30 tūkst. eurų už automobilį, jei gali išleisti tik 3 tūkst. ir vėliau kiekvieną mėnesį mokėti 300 eurų, kurie taps verslo sąnaudomis? Juk lieka 27 tūkst. eurų, kuriuos gali investuoti į pardavimą, rinkodarą, gamybos įrenginius ar bet ką kita, priklausomai nuo to, kuo užsiimi, ir auginti verslą.
Alternatyva – veiklos nuoma
O kam reikalinga automobilio veiklos nuoma? Juk jos veikimo principai labai panašūs į lizingo. Pasak G.Dauparo, daug kas įsivaizduoja, kad veiklos nuoma yra tas pats, kas automobilio pirkimas lizingu su likutine verte, bet tai ne visai tiesa.
„Veiklos nuomą administruoja ne bankai, o kažkas kitas, ir pabaigoje nebūtinai leidžia išsipirkti automobilį. Ir tai neįrašoma į įmonės sąnaudas, nereikia imti lizingo. Tai apsimoka tuo atveju, jeigu įmonė, pavyzdžiui, už milijonus yra nusipirkusi gamybinės įrangos, turi skolų ir bankas nebeleidžia skolintis, nors verslas turi suplanuotas pajamas, jam reikia automobilių ir jis žino, kad gali sau juos leisti. Šiuo atveju juos gauti padeda veiklos nuoma“, – aiškina pašnekovas.
Dabar populiarėja ir veiklos nuoma su paslaugomis. Į paslaugos mėnesinę kainą įskaičiuota ir transporto priemonės eksploatacija, t.y. draudimu, technine priežiūra, padangų keitimu ir kitais klausimais rūpinasi automobilį suteikianti įmonė – naudotojams lieka tik važiuoti ir pilti degalus. Tai patogu didelius transporto parkus valdantiems verslams, nereikia atskiro etato rūpintis automobiliais, jų dokumentais. Tačiau už šį patogumą tenka mokėti atitinkamai didesnę kainą, nei perkant lizingu.
Abonementas – lanksčiausias
Dar paprastesnis transporto priemonių naudojimo būdas – automobilio abonemento paslauga. Tai lanksčiausias būdas verslui užsitikrinti tinkamą mobilumą. Dėl savo privalumų abonementas yra dažna alternatyva tiek lizingui, tiek veiklos nuomai.
Tokios paslaugos teikėjas suteikia automobilį naudotojui ir rūpinasi visais eksploataciniais klausimais, išskyrus degalų pylimą. Lyginant su veiklos nuoma, didžiausias ir pagrindinis abonemento skirtumas tas, kad nereikia sudarinėti ilgalaikių sutarčių: pavyzdžiui, automobilius galima užsiprenumeruoti nors ir keletui mėnesių, be jokių įsipareigojimų. Taip pat nereikia mokėti pradinio įnašo.
„Automobilio abonementas naudingas įmonėms, kurioms jo reikia laikinai, pavyzdžiui, sezoniniam verslui. Kam mokėti pinigus tuomet, kai automobiliu nesinaudojama? Paslauga tinka ir toms įmonėms, kurios pradeda vykdyti veiklą ir kurioms būtina daug važinėti, taip pat įmonėms, turinčioms laikinų, pagal kontraktą dirbančių darbuotojų“, – dėsto portalo „Autoasas.lt“ įkūrėjas Nerijus Paketūras.
Tačiau vien šia auditorija neapsiribojama – automobilio abonementu noriai naudojasi ir didesnės bendrovės, valdančios didelius autoparkus, kurioms tinkamas šios paslaugos profilis. Automobilio abonemento paslauga tinka ir tiems, kas atnaujina parkus. Jei vieni automobiliai jau išvažiavo, o kitų dar reikia laukti, gali būti geras sprendimas kelis mėnesius taip pavažinėti.
Pasirinkimas pagal prioritetus
Galiausiai išskiriama trumpalaikė nuoma. Tai ne toks populiarus būdas tarp verslo atstovų, bet jis vis vien naudojamas. Trumpalaikė nuoma dažniausiai tinka trumpiems, nepasikartojantiems projektams, laikinam žmonių pervežimui ar, pavyzdžiui, garbingo partnerio iš užsienio transportavimui.
Jeigu įmonės parke nėra aukštos klasės automobilių, trumpalaikė nuoma gali išspręsti problemą. Ji brangiausia, naudojama gana retais atvejais ir, kaip sako pavadinimas, skirta trumpam laikotarpiui.
„Verslo matematika paprasta: jis turi uždirbti pinigus, o tą geriausiai daro vykdydamas savo veiklą. Dėl to, kalbant apie veiklos vykdymo priemones, pavyzdžiui, automobilius, puikiai veikia tokios skirtingos paslaugos.
Nuo įmonės prioritetų priklauso jos pasirinkti automobilio naudojimo būdai: ar yra noras turėti kuo mažiau rūpesčių su automobiliais, ar viską daryti pigiau?“ – apibendrina N.Paketūras.














