Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Avarijų aukų mažėja, bet tai vis tiek nedžiugina

 „Eismo dalyvių elgesys grindžiamas savitarpio pagarba ir atsargumu“, – skelbia vienas Kelių eismo taisyklių (KET) straipsnių. Tačiau būtent pagarbos ir atsargumo trūksta daugybei eismo dalyvių. Antraip neskaičiuotume avarijų tūkstančiais per mėnesį ir žuvusiųjų per avarijas – šimtais kasmet.

Žuvusiųjų mažiau

Ar eismo kultūra Lietuvoje gerėja? Ar girti prie vairo ir milžiniško greičio mėgėjai bei tamsoje „pamiršusieji“ atšvaitus – jau tik liūdna praeitis? Deja, ne.

Vis dėlto policijos pareigūnai džiūgauja: nors 2016-ieji dar nesibaigė, jau skaičiuojama, kad šiais metais žuvusiųjų per avarijas skaičius yra mažesnis nei anksčiau. Štai pernai avarijos šalies keliuose pražudė 241 žmogų, užpernai – 267, 2013-aisiais – 256. O šiemet, iki Naujųjų likus 10 dienų, statistika liudijo, kad nuo metų pradžios Lietuvoje įvykusios avarijos nusinešė 180 gyvybių.

Ar iš to galima daryti išvadą, kad eismo dalyvių kultūra vis dėlto gerėja, o gal dėl mažėjančios statistikos tik reikia „dėkoti“ Lietuvos žmonėms, vis išsikraustantiems į užsienio šalis, dėl ko sparčiai mažėja pats šalies gyventojų skaičius, galėtų atsakyti tik įvairias situacijas analizuojantys ir socialinius tyrimus atliekantys mokslininkai. O kol kas eismo dalyviams dar yra ko mokytis, kad avarijų įvyktų kuo mažiau.

Į mirtį – baltu BMW

Gruodis dar nesibaigė, tačiau jau galima pasakyti, kad šis mėnuo „pirmauja“ pačiomis tragiškiausiomis metų avarijomis. Mat gruodį (iki 22 dienos) šalyje įvyko net 2 avarijos, akimirksniu pražudžiusios ne po vieną, o iškart po 2 žmones. Tokių avarijų šiemet „Akistata“ priskaičiavo mažiausiai 7: Vilkaviškio rajone gegužę žuvo iškart 3 žmonės, o po 2 žmones vėliau žuvo per avarijas Tauragės, Širvintų, Prienų, Raseinių rajonuose, gruodį – Ukmergės krašte ir Radviliškyje.

Pastaroji eismo nelaimė aiškiai patvirtino, kad itin skubantieji gyvena trumpiau. O jeigu dar ir jų požiūris į KET reikalavimus atsainus, tragedija – čia pat. Avarija Radviliškyje pražudė du vyrus (34 m. ir 37 m.), naktį lėkusius visureigiu BMW X5. Anot policijos tyrėjų, spėjama, kad vyrus itin dideliu greičiu nešti automobiliu galėjo ir jų išgertas alkoholis, tačiau oficialiai tai dar nepatvirtinta.

Mirtis prie šių dviejų Radviliškio gyventojų pradėjo sėlinti dar vėlų vakarą, kai jie triukšmingai brovėsi į Radviliškio viešbutį „Puriena“. Įstaigos administratorė paskambino į policiją ir paprašė pagalbos. Moteris tikino, kad tie vyrai girti. Netrukus jiedu pasišalino. O tuoj po vidurnakčio ta pati administratorė vėl paskambino į policiją ir skundėsi, kad viešbučio gyventojų ramybę vėl trikdo tie patys du vyrai, atvykę baltu BMW.

Policijos ekipažas leidosi „Purienos“ link. Netrukus patruliai pastebėjo tą baltą visureigį BMW, lekiantį priešpriešiniame kelyje, ir nutarė jį sustabdyti. Bet tam reikėjo patruliams apsisukti ir patekti į kitą eismo juostą.

Kai patruliai tai padarė, priekyje lekiančio BMW jau nebebuvo matyti. Bet privažiavę prie miesto autobusų stoties policininkai išvydo ką tik įvykusios avarijos vaizdą: buvo susidūrę ir sustoję 2 automobiliai – baltasis BMW ir mikroautobusas „Opel Vivaro“. Šio vairuotojui ir keleivei prireikė medikų pagalbos, o vienas vyras iš BMW buvo jau žuvęs. Kitas buvo išvežtas į ligoninę, tačiau netrukus irgi mirė. Abu šie vyrai policininkų buvo aptikti iškritę iš savo automobilio. Vadinasi, važiavo neprisisegę saugos diržų.

Kas vairavo baltąjį BMW, dar nustatys tyrėjai, bet po avarijos spėta, kad savo bendrovės automobilį greičiausiai vairavęs bendrovės savininkas (37 m.), nes iškritęs iš mašinos jo kūnas buvo rastas vairuotojo pusėje. Šis vyras – mieste žinomas lenktynininkas, verslininkas. Beje, ir jis, ir kitas žuvęs nelaimėlis jau iki šios avarijos buvo žinomi Radviliškio policijai kaip įžūlūs KET pažeidėjai, už tai bausti.

Tyrėjai nustatė, kad visureigis BMW lėkė dideliu greičiu, prisivijo opelį toje pačioje eismo juostoje ir rėžėsi į jo galą, o nuo smūgio opelis nulėkė nuo kelio. BMW nuo smūgio kelis kartus vertėsi. Manoma, kad BMW važiavę vyrai galėjo pamatyti policijos tarnybinį automobilį, įjungusį švyturėlius, tad tik dar padidino greitį, kad paspruktų. Bet kelionės atomazga – žūtis.

Be atšvaitų – žūtis

Ši avarija su dviem aukomis Radviliškyje įvyko praėjus vos 5 dienoms po avarijos Ukmergės rajone, kai Deltuvos seniūnijoje, kelyje Kaunas–Zarasai–Daugpilis, ties sankryža į Leonpolio kaimą, per avariją žuvo 2 moterys (42 m. ir 55 m.) – pėsčiosios. Leonpolio kaimo gyventojų kasdienybė nutrūko ankstų rytą, prieš aštuonias, kai abi moterys ėjo į autobusų stotelę laukti autobuso į netolimą Deltuvos miestelį.

Abi pėsčiąsias, esant blogam matomumui (tamsus rytas) ir šlapiai kelio dangai, kliudė, partrenkė ir mirtinai sužalojo sunkvežimis „MB Actros“, vairuojamas 55 metų vyro. Šis, ištiktas šoko, pareigūnams aiškino neapšviestame kelio ruože tamsiu paros metu pėsčiųjų kelyje iš anksto nepastebėjęs, nes jos ėjusios dešiniąja važiuojamosios kelio dalies puse ir be jokių šviesą atspindinčių elementų.

Moterys nuo savo namų sėkmingai buvo įveikusios apie 2 kilometrų kelio atkarpą. Joms reikėjo vykti į Deltuvos seniūniją. O kad moterys būtų pasiekusios savo kelionės tikslą, reikėjo, atrodo, visai nedaug – tik arba turėti atšvaitus, arba vilkėti šviesą atspindinčias liemenes. Kaip nuolat skelbia policininkai, šiuo laikotarpiu, kai šviesusis paros metas yra trumpiausias, o krituliai dar labiau apsunkina matomumą keliuose, pėstieji keliuose be atšvaitų ir šviesą atspindinčių liemenių yra visiškai nematomi vairuotojams, vadinasi, labai rizikuoja tapti avarijų aukomis. Ir toks tamsusis periodas truks dar kelis mėnesius.

Gruodį tokių avarijų, kai pėsčiųjų gyvybę galėjo išgelbėti atšvaitai, buvo ir daugiau – Marijampolėje, Kaune, Kauno rajone, Radviliškyje, Šiauliuose...

Kovoja aktyviai

Kovodami su KET pažeidėjais, policijos pareigūnai dirba labai aktyviai – nuolat rengia reidus, kad užbėgtų tragedijai už akių, kad pamokytų pažeidėjus, paauklėtų ir nubaustų. Kelių policija netgi skelbia, kada ir kur vyks tokie reidai, kad eismo dalyviai, tai žinodami, būtų atidesni ir reiklesni sau, pavyzdingesni.

O policijos reidų keliuose rezultatai stulbina: štai per 11 šių metų mėnesių šalyje buvo užfiksuoti net 337 503 (!) KET pažeidimai. Daugiausia nustatyta greičio viršijimo atvejų – 122 843. Nerimą vis dar kelia ir girtų eismo dalyvių skaičius: iki gruodžio 1-osios šalies keliuose policininkai išaiškino 18 786 girtus vairuotojus, tarp jų – 8587 dviračių vairuotojus ir 176 vadeliotojus. Beje, buvo sulaikyti 3237 asmenys, kurie transporto priemones vairavo ir būdami neblaivūs, ir išvis neturėdami teisės vairuoti. Vadinasi, džiaugtis, kad eismo dalyviai gerbia vienas kitą ir visi yra atsargūs, dar labai anksti.

Pažeidėjai, lenktynės...

Nuo eismo nelaimių neapsaugo nei eismo dalyvių amžius, nei lytis, nei pareigos. Štai neseniai, laimei, nedidelės avarijos dalyviu tapo Seimo narys Julius Sabatauskas (58 m.). Jo vairuojamas automobilis vakare pėsčiųjų perėjoje Alytuje kliudė pėsčiąjį (33 m.). Šis buvo girtas (2,51 promilės alkoholio kraujyje), labai rimtų sužalojimų jis išvengė. Seimo narys buvo blaivus. Kas avarijos kaltininkas, dar neatsakyta.

Sena tiesa, kad KET pažeidėjais tampa ir patys policininkai, turintys kovoti su KET pažeidėjais, ir įstaigų vadovai, ir net autobusų bei taksi automobilių vairuotojai, atsakingi vienu metu už kelių ar keliolikos keleivių gyvybę. Štai praėjusią savaitę Vilniuje, oro uosto prieigose, įkliuvo visiškai girtas (2,99 prom.) taksistas, atvykęs... laukti keleivių. Jis įtartinai manevravo automobiliu, todėl buvo patikrintas vietos pareigūnų ir sulaikytas.

O ką jau kalbėti apie KET pažeidėjus, užkluptus ir surizikavusius dalyvauti „lenktynėse“ su policijos patruliais... Tokių atvejų šalyje vis daugėja, tarsi KET pažeidėjai – bėgliai – turėtų tikslą pamatyti savo pavojingus manevrus per televiziją, nes policija pastaraisiais metais tokius įvykius vis parodo žiūrovams – blogais pavyzdžiais, gresiančiais avarijomis, bando atgrasinti kitus nuo tokių poelgių.

Bet, kol visi eismo dalyviai nespindės aukšta vidine kultūra, tragiškas avarijas skaičiuosime ir toliau, nes KET pažeidėjai net nepaiso, kad jau antrus metus šalies teismuose galioja praktika, kai mirtiną avariją padaręs nuolatinis KET pažeidėjas teisiamas kaip žmogžudys. Kol kas Lietuvoje yra vienas toks nuteistasis, tačiau netrukus tokį teismo nuosprendį gali išgirsti ir antrasis (dėl avarijos Šalčininkų r.).

 

Irena ZUBRICKIENĖ

 

Rekomenduojami video