Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Artūras Paulauskas: vietoj skaidrumo sprendimų savivaldoje – politinė krizė ir grėsmė stabilumui Valstybėje

Ant visų Lietuvos savivaldybių tarybų kritusi neskaidrumo dėmė akis bado jau trečią mėnesį, tačiau sisteminiai pokyčiai iki šio nepasiūlyti, o atsakingas požiūris į viešuosius finansus savaime neatsiras.

Pirmas žingsnis žengtas – problema įvardyta. Visos partijos (su maža išimtimi) pripažino, kad daug metų savivaldoje taikytas kompensavimo už išlaidas transportui, ryšio ir kitoms priemones mechanizmas buvo ydingas ir sudarė prielaidas vietos politikams iš savivaldybės biudžeto pasemti daugiau nei realiai išlaidų patirta. Matome, kad dalis politikų kompensavimo galimybę traktavo savaip, todėl nugręžė biudžetą nesikuklindami. Tai nuvilia rinkėjus.

Mažai apie tai kalbama, tačiau savivaldybių tarybų nariai gauna du mokėjimus – apmokamas ir darbas, ir patirtos išlaidos. Pagal Vietos savivaldos įstatymą, yra apmokamas darbo laikas atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas, papildomai padengiamos išlaidos, susijusios su tarybos nario veikla.

Jei politikas nesąžiningas, jis ne tik benzino litrų daugiau prirašys, bet ir darbo valandų. Ir jeigu ne visuomenininko Andriaus Tapino tiriamasis darbas, atvėręs nervą, rinkėjai nebūtų sužinoję nei pavardžių, nei viešųjų finansų „įsisavinimo schemų“, nei problemos masto.

Prieš du mėnesius Specialiųjų tyrimų tarnyba savo iniciatyva atliko savivaldybių teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybių tarybų narių veiklos apmokėjimą bei išlaidų savivaldybių tarybos nariams kompensavimo tvarką, antikorupcinį vertinimą. Buvo patikrintos 23 Lietuvos savivaldybės ir nurodytos visos probleminės vietos, pateiktos rekomendacijos, kaip situaciją taisyti. Lietuvos savivaldybių asociacijai ir Vidaus reikalų ministerijai nurodyta parengti siūlymus ir viešai juos paskelbti.

Laikas, skirtas naujų tvarkų parengimui, ištirpo, o vietoj turėtos vienos problemos gavome antrą – pavojingą politinę krizę.

Valdančioji Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų partija ir jos prezidiumas, užuot prisidėję prie aiškiai įvardytos problemos sprendimo, pasiūlė rengti pirmalaikius rinkimus. Paprastai tariant, matome, kad sprendžiami visai kiti uždaviniai, menkai susiję su viešaisiais finansais savivaldoje ir skaidrumu tarybose.

Šiandien turime „beveik atsistatydinusią“ Ministrę Pirmininkę, motyvaciją prarandančias visų ministrų politines komandas ir neapibrėžtą šio politinio nestabilumo laikotarpį. Tokia situacija yra nepateisinama, kai tebevyksta Rusijos karas prieš Ukrainą, kai reikia intensyvinti savo krašto gynybą, kai šalyje lėtėja ekonomika ir didėja nedarbas, kai po pusantro mėnesio viso pasaulio akys nukryps į Lietuvą, kurioje vyks NATO viršūnių susitikimas, nulemsiantis ilgalaikį regiono saugumą.

Matydami Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų partijos veiksmus, kurie kelia rizikų stabilumui Valstybėje ir dar labiau gilina piliečių nepasitikėjimą politine sistema, siūlome partijoms susitarti dėl visiems priimtinos nepartinio Ministro Pirmininko kandidatūros.

Partija „Laisvė ir Teisingumas“ su tokiu pasiūlymu kreipėsi į Lietuvos Respublikos prezidentą, kviesdama imtis iniciatyvos ir pateikti Seimui nepartinį kandidatą į Ministro Pirmininko postą bei pakviesti politines partijas konsultacijoms dėl profesionalų Vyriausybės, kuri pakeistų akivaizdžiai išbalansuotą dabartinį Ministrų kabinetą.

Eidamas Lietuvos Respublikos Seimo pirmininko pareigas, dar prieš du dešimtmečius, teikiau siūlymus savivaldai skaidrinti. Būtent savivaldoje „užauga“ ir į nacionalinę politiką ateina daugiausiai Seimo narių, ministrų. Esu įsitikinęs, kad kalbėti apie skaidrumą, aukštesnius politinės atsakomybės standartus reikia didžiosios politikos ištakose, tai yra – savivaldos lygmenyje.

Siūliau teisiškai įtvirtinti savivaldybės tarybos nario atšaukimo procedūrą. Kai tokios nėra, rinkėjai neturi jokios galios tarybos nario kėdę užsėdusiam politikui.

Kaip rodo šių dienų rezonansiniai įvykiai, kontrolės stoka pagimdė daugiau ir gilesnių problemų. Manau, kad būtų galima grįžti prie šio įstatymo projekto, papildant jį nuostata, kad savivaldybės tarybos nario atšaukimo iniciatyva galėtų kilti ne tik iš tarybos, bet ir iš pačios visuomenės.

Rekomenduojami video