Pustrečio šimto parašų – tiek kol kas surinkta internetiniame puslapyje peticijos.lt po peticija „Dėl mokytojų padėjėjų trūkumo Alytaus miesto ugdymo įstaigose“. Gruodį vykusiame tarybos posėdyje sprendimas dėl trūkstamo etatų skaičiaus atidėtas, ar klausimas bus įtrauktas į sausio mėnesio tarybos darbotvarkę – kol kas neaišku. Tėvų vardu į politikus pastarajame posėdyje kreipėsi autizmo spektro sutrikimų turinčią dukrą auginanti mama Gintarė Veteikė, bet neįtikino. Dabar tėvai svarsto, ar neteks surengti mitingo po rotušės langais ir apginti teises ne tik specialiųjų poreikių turinčių vaikų, bet ir jų mokytojų, ir bendraklasių?
Kadencija baigiasi, problema nesprendžiama
Kodėl Alytaus miesto savivaldybės taryba atidėjo sprendimo „Dėl Alytaus miesto savivaldybės švietimo biudžetinių įstaigų didžiausio leistino pareigybių skaičiaus patvirtinimo“ pakeitimo svarstymą neapibrėžtam laikui? Sprendimo esmė – užtikrinti tinkamą specialiųjų poreikių turinčių vaikų ugdymą Alytaus miesto švietimo įstaigose, įsteigiant trūkstamus mokytojų padėjėjų etatus.
Alytaus miesto švietimo įstaigose šiais mokslo metais mokosi 628 vaikai su specialiaisiais ugdymosi poreikiais (540 mokyklose ir 88 – ikimokyklinio ugdymo įstaigose). Iš 628 net 309 vaikai turi didelius, 283 – vidutinius, 29 – labai didelius ir 7 nedidelius specialiuosius ugdymosi poreikius. Pastaraisiais metais vaikų su specialiaisiais ugdymosi poreikiais daugėja, didžioji jų dalis turi judėjimo, intelekto sutrikimo negalią, emocijų ir elgesio bei įvairiapusius raidos sutrikimus, taip pat mokymosi sunkumų.
Kaip mokytojui toje pačioje klasėje dirbti ir su specialiųjų poreikių turinčiais vaikais, ir su likusia klase, užtikrinant, kad ir vieni, ir kiti pasiektų geriausio rezultato?
„Kenčia visi – vaikai, tėvai, mokytojai, bet atsakymo, kodėl neskiriama lėšų, nėra, tiesiog klausimas yra nukeliamas. Gal reikalinga labai didelė suma? 170 tūkst. eurų, kaip buvo įvardyta tarybos posėdyje. Nėra labai daug, žinant, kad į šiuos metus yra perkelta 6 milijonai biudžeto likučio. Bet už nesprendžiamos problemos yra vaikai, kurie negauna reikalingos pagalbos, yra mokytojai, aš net matau juos verkiančius, tai – baisiausias variantas, nors jie yra pakankamai stiprūs“, – sako Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos Alytaus miesto susivienijimo vadovė Meilė Platūkienė.
Ji taip pat pastebi, kad šios kadencijos miesto tarybos politikai problemos nesprendžia, nors tuo tarpu jai žinomos bent trys Lietuvos savivaldybės, kurių geruoju pavyzdžiu būtų galima sekti: Tauragė bei Klaipėdos ir Raseinių rajonų savivaldybėse mokytojų padėjėjų etatams pinigai skiriami priklausomai nuo nuo poreikio, tai yra įvertinus, kiek vaikų su nustatytais specialiaisiais poreikiais nuo mokslo metų pradžios ateina į mokyklas.
„Pasigailėkite ir tų mokinių, kurie neturi specialiųjų poreikių, ir tų, kurie juos turi“
Pasirašiusieji peticiją siūlo artimiausiame Alytaus miesto tarybos posėdyje svarstyti ir Alytaus švietimo įstaigose įsteigti negalią ir/ar specialiuosius poreikius turintiems vaikams trūkstamus 15,7 mokytojo padėjėjų bei švietimo pagalbos specialistų etatus. Ką tai reiškia realiai?
„Mano dukra – antrokė. Dabar jau turime padėjėją, o kalbėti tarybos posėdyje ėjau dėl visų vaikų, nes norėjau papasakoti, kaip reikalingi mokytojo padėjėjai. Be tokio specialisto mano vaikas iki šiol nemokėtų nei skaičiuoti, apie skaitymą ir nekalbu. Politikai mūsų neužjaučia ir nesupranta, nes patys neturi tokių problemų ir, ko gero, jų nėra ir jų artimoje aplinkoje. Ir ačiū Dievui. Daugiausia čia kalbame apie autizmo spektro sutrikimus, o šita negalia nematoma. Tai yra kitokie vaikai ir kitoks pasaulio supratimas. Jiems galima padėti, o be pagalbos problema gilėja ir tai yra visų mūsų reikalas“, – sako G.Veteikė, atvirai kalbanti apie tai, kad specialiųjų poreikių vaikų tėvams nuolat tenka kovoti už savo teises, tarsi šios šeimos nebūtų miesto bendruomenės dalis, politikai jiems skirtų savo asmenines, o ne biudžeto lėšas.
„Turėčiau nuliūdinti specialiųjų poreikių vaikų tėvus, nes įstatymas numato, kad vienas padėjėjas gali būti skiriamas net 8 vaikams. Nepaisant to, kad artėja 2024 metai, ateina įtraukusis ugdymas, jokių pasikeitimų šia linkme negirdėti“, – sako M.Platūkienė. Po to, kai taryba gruodžio mėnesį atidėjo klausimą dėl mokytojų padėjėjų etatų skaičiaus didinimo, ji sako sulaukusi daugybės žinučių ne tik mokytojų, bet ir mokyklų vadovų, kurie puikiai žino problemą, bet negali jos išspręsti be politikų valios.
Tarybos posėdyje kalbėjusi M.Platūkienė įvardijo, kad, jos žiniomis, vien gruodį trys mokytojai ir viena padėjėja pareiškė planuojantys išeiti iš darbo, nes sąlygos tapo ypač sudėtingos, jie visiškai sugniuždyti psichologiškai. Autizmo spektro sutrikimų turintys vaikai kartais gali būti agresyvūs, dėl to kenčia ir bendraklasiai, ir mokytojai, ypač jei šalia neturi padėjėjo, kuris padėtų rasti kontaktą su vaiku, o jam – padėtų mokytis.
„Pasigailėkite ir tų mokinių, kurie neturi specialiųjų poreikių, ir tų, kurie juos turi“, – apibendrina M.Platūkienė.
* * *
Politikai daro didelę skriaudą nepriimdami sprendimo, nes vaikams padėjėjų reikia dabar. Mūsų vaikai truputį kitokie, išskirtiniai, ir taip patiriame labai daug streso. Turime ne tik rūpintis savo vaikais ir jų gerove, bet dar ir maldauti pagalbos, kuri jiems priklauso. Toks jausmas, kad niekam nerūpi vaikai su specialiaisiais poreikiais. Kiti gal ir nelabai suvokia, kodėl mokytojo padėjėjai tokie reikalingi. Padėjėjas vaikui padeda mokytis suprasti. Ieško būdų, kai sukontaktuoti su juo ir padėti išmokti. Mano pačios dukrą mokytojo padėjėja išmokė skaityti, lėtais žingsneliais, bet mes pasiekėme rezultatą ir džiaugiamės kiekvienu mažu išmoktu dalyku. Tokiems vaikams sukurtos individualios programos ir vertinimai, nes jiems prireikia daugiau laiko, viskas vyksta šiek tiek lėčiau. Bet svarbiausia yra judėti į priekį, rasti kontaktą su padėjėju, kuris mylėtų vaikus ir turėtų kantrybės. Iš politikų mums tereikia visai nedidelės pagalbos – skirti lėšas, kad mūsų vaikai gautų tai, kas jiems priklauso ir būtina jau šiandien.
Gintarė Veteikė, mama