Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Smegenų chirurgų indėlis kuriant dviratininkų šalmus –istorija, kuri pakeis jūsų požiūrį į šalmus

Dviratininkų šalmai Lietuvoje privalomi asmenims iki 18 metų, visi kiti sprendžia savo nuožiūra, dėvėti šalmą ar ne. Tačiau yra viena detalė, susijusi su dviratininkų šalmais, ir paprastai žmonės, apie tai išgirdę, pakeičia savo požiūrį į šalmus visiems laikams. Tai yra neurochirurgų indėlis kuriant šiuolaikinius, maksimalią apsaugą suteikiančius šalmus.

Kaip smegenų chirurgai prisidėjo prie maksimalaus dviratininkų saugumo ir kaip veikia jų sukurta sistema dalinasi velonova.lt ekspertai.

Paprastas šalmas – apsauga nuo tiesioginio smūgio

Pirmieji dviratininkų šalmai buvo kieto plastiko kriauklės su polistireno putomis viduje. Jie išplito apie 1970 metus. Ilgą laiką, visi šalmai buvo tiesiog skirtingi šio modelio variantai. Toks šalmas apsaugodavo nuo tiesioginio smūgio ir sutrenkimo, t.y. dviratininkas, kritęs nuo dviračio ir susitrenkęs galvą į akmenį, neprasiskeldavo galvos. Tai jau daug, bet toli gražu ne viskas – nes tokio kritimo daroma žala, ne visada matoma, bet visada didelė.

Didžiausia grėsmė – ne tiesioginis smūgis, o rotacinis

Rotacinis smūgis yra tas, kuris priverčia galvą pasisukti. Jei važiuodami dviračiu krentate, patiriate ir tiesioginį, ir rotacinį smūgį. Rotacinio smūgio atveju, dalį smūgio jėgos sugeria kaukolė. Tačiau kaukolė – ne kamuolys, jos judėjimą apriboja fiziniai barjerai. Kas vyksta tada? Tada, rotacinio smūgio jėga perduodama į smegenis. Smegenys sugeria smūgio jėgą ir toliau juda kaukolės viduje – taip sukeliamas įvairaus sunkumo smegenų sutrenkimas.Ar žinote tą jausmą, kai mašinoje, staigaus posūkio metu, automobilis slysta, vairuotojas, ačiū Dievui, suvaldo automobilį, tačiau visus keleivius tarsi užmeta į šoną? Jei ne saugos diržai, galima stipriai susitrenkti. Maždaug taip.

Kaip smegenys pačios apsisaugo nuo pavojingų sutrenkimų?

Žmogaus kaukolės struktūra yra tokia – tarp smegenų ir kaukolės yracerebrospinalinis skystis, kuris apsaugo smegenis nuo sutrenkimų. Pvz. gavus šoninį smūgį, šis skystis sugeria ir neutralizuoja dalį smūgio jėgos, taip apsaugodamas smegenis. Smūgis, galima sakyti, amortizuojamas, o smegenys smūgio nepajunta arba pajunta ne taip smarkiai.Toks yra natūralus žmogaus galvos smegenų savisaugos mechanizmas.

Koks yra neurochirurgų indėlis kuriant dviratininkų šalmus?

1996 m. Švedijos neurochirurgas HansvonHolstiškėlė klausimą – kaip apsaugoti žmogaus smegenis nuo rotacinio smūgio metu patiriamų sutrenkimų? HansvonHolst pasakojo apie smegenų struktūrą ir cerebralinį skystį, apsaugantį smegenis nuo sutrenkimo, o jo studentui PeterHalldin kilo mintis – sukurti sistemą, imituojančią natūralius smegenų savisaugos mechanizmus.

Taip atsirado MIPS – MultidirectionalImpactProtection System, arba daugiakrypčio smūgio apsaugos sistema. Kaip ji veikia? Šalmo viduje tvirtinamas įdėklas, kuris gali judėti nedidele, 10-15 mmm amplitude. Detalė maža, bet reikšminga – ji, kaip ir cerebralinis skystis, sugeria dalį rotacinio smūgio jėgos. Jei važiuodami griūvate ir trenkiatės galva į kietą paviršių, minėtas įdėklas sukuria praslydimo efektą – pirma prasisuka išorinė šalmo dalis, paskui įdėklas ir tik tada, smarkiai sušvelnintas smūgis tenka galvai. Skirtumas panašus kaip tuo atveju, kai griūvate ant asfalto arba ant ledo.

Kuo skiriasi dvi pagrindinės apsaugos sistemos – MIPS ir KinetiCore?

Šiandien, dviratininkų šalmuose sutinkamos dvi apsaugos sistemos – MIPS ir KinetiCore. MIPS buvo sukurta Švedijoje 2000 m., o nuo 2007 m. plačiai taikoma įvairių gamintojų modeliuose. 2022 m.Lazer (Belgija) sukūrė analogišką sistemą, KinetiCore. Čia galioja tas pats praslydimo principas, tik praslydimo funkciją atlieka ne įdėklas, o standūs, didelio diametro šereliai šalmo viduje. Gamintojai teigia, kad KinetiCore sistema yra lengvesnė, užtikrina geresnę ventiliaciją ir mažiau kenkia aplinkai, nes gamybai naudojama mažiau plastiko.

Dviračio šalmas – ne toks paprastas, kaip atrodo

Dauguma žmonių neįtaria, kiek pastangų ir kiek žinių reikėjo, norint sukurti tokius šalmus, kuriuos šiandien be vargo galite įsigyti parduotuvėse, nežino, kaip veikia smegenų apsaugos sistemos, nesupranta tokių šalmų vertės ir kartais stebisi, kodėl šalmai, jų manymu, daug kainuoja. Žinodami, kad šalmuose slypi įrenginys, imituojantis natūralią galvos smegenų struktūrą ir jos savisaugos mechanizmus – genialu, ar ne? – į šalmus niekada nebežiūrėsite taip nepagarbiai.

Rekomenduojami video