Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Šiltos žiemos mažina vairuotojų įgūdžius

Šiltos pernykštė ir šiųmetė žiemos, kai laikosi teigiama temperatūra, ima keisti vairuotojų įpročius – jie vis dažniau dairosi universalių padangų, o ištikus plikšalai ar lijundrai nesugeba perjungti mąstymo į „žiemos režimą“ ir nesuvaldo automobilio.  

Dairosi universalių

„Pas mus niekada nebuvo trijų rūšių padangų – būdavo tik vasarinės arba žieminės. Tačiau pastaruoju metu itin išaugus universalių padangų poreikiui, pradėjome jomis aktyviai prekiauti ir dabar oficialiai turime trijų rūšių padangas: žiemines, vasarines ir universalias“, – pasakoja Erlandas Gintneris, bendrovės „Melga“ vadovas.

Pasak jo, tai nėra tik Lietuvai būdinga tendencija – šylant klimatui ir švelnėjant žiemoms, universalių padangų poreikis išaugo visoje Europoje, o padangų gamintojai į tai netruko sureaguoti.

Rytis Pareigis, „GoodYear/Dunlop“ atstovybės Lietuvoje vadovas, taip pat sako pastebintis išaugusį universalių padangų poreikį, tačiau jį labiau jaudina kitas dalykas.

„Tokios šiltos žiemos tiems, kurie važinėja leisgyvėmis padangomis, leidžia tikėtis, kad nieko blogo nenutiks. Tačiau jei likę tik 3–4 milimetrai protektoriaus, bet kuris šalnotas rytas gali būti lemtingas. Be to, tokios padangos labai pavojingos ir lyjant, nes nesugeba susidoroti su vandens kiekiu“,  – kalba jis.

Jo įsitikinimu, tokios švelnios ir šiltos žiemos iš esmės yra blogai, nes atbukina vairuotojus, mažina jų įgūdžius ir bet koks plikledis ar šalna tampa ne tik nemaloniu netikėtumu, bet ir neįveikiamu išbandymu.

Perjungti mąstymą

Automobilių lenktynininkų manymu, svarbiausias yra vienas patarimas – prasidėjus žiemai „perjungti“ savo mąstymą ir automobilį vairuoti visiškai kitaip nei vasarą. Automobilį reikia valdyti kur kas švelniau ir apdairiau. Švelnumas, plastiški, nestaigūs judesiai labai svarbu – žiemą tai reikėtų prisiminti.

Lietuvos ralio čempionas ir vienu universaliausiu lenktynininkų Lietuvoje laikomas Evaldas Čirba pataria: „Žiemą svarbu nuolat tikrinti kelio dangos būklę, nes ji visą laiką kinta, todėl dar neišvažiavus iš kiemo rekomenduojama staigiau spustelėti stabdžio pedalą ir patikrinti, ar slysta ratai, kaip sukimba su keliu.“

Tik iškritus pirmajam sniegui, verta nuvažiuoti ant apsnigtos aikštelės ir ten pratintis suvaldyti posūkiuose slystantį automobilį, prisiminti, kaip stabdyti ir pajudėti iš vietos. Paprastas, bet geras pratimas yra toks: pažymėkite savo įsivaizduojamą kliūtį ir mokykitės prieš ją sustoti, po to – apvažiuoti, naudojantis stabdžiais ir vairu. Radus didelę ir saugią aikštelę, staigiu vairu suktelėjimu ir akceleratoriumi galima išprovokuoti mašinos slydimą ir paskui bandyti jį kuo greičiau suvaldyti.

„Supratus, kas sukelia mašinos slydimą ir kaip jį valdyti, bus galima drąsiau jaustis žiemos keliuose“, – aiškino E.Čirba.

Lemia daug veiksnių

Dalis vairuotojų kelyje elgiasi vienodai esant bet kokioms eismo ir oro sąlygoms. Tačiau ekspertai pabrėžia, kad esant rūkui, slidžiai ar nenuvalytai kelio dangai, lijundrai, šlapdribai, pūgai ar vėjui, vairavimo įpročiams turėtų būti skirtas ypatingas dėmesys.

Vairuotojai turėtų atkreipti dėmesį į gerokai ilgesnį stabdymo kelią ir kitokį automobilio „elgesį“ posūkiuose, kai yra slidi kelio danga ar nenuvalyti kelkraščiai. Reikia būti atsargiems stabdymo zonose prieš pėsčiųjų perėjas ir šviesoforus. Priklausomai nuo eismo sąlygų ir nuo automobilio pagalbinių saugumo sistemų, stabdymo stiprumas taip pat skiriasi – kartais reikia stabdyti labai švelniai, kartais staigiai ir stipriai. Stabdant automobilius su ABS sistema, galima vairuoti ir taip išvengti kliūties. Svarbus ir akvaplanavimas, dideliu greičiu įvažiavus į vandens balą.

Svarbu suprasti, kad geriausia stabdyti prieš posūkį, o ne posūkyje. Jei kelias pabarstytas druska, saugiau važiuoti provėžose, jei kelias, ypač žvyrkelis, nepabarstytas, geriau rinktis sniego dangą, o ne slidžias provėžas. Nereikia pamiršti ir matomumo. Drėgnas asfaltas tamsiu paros metu, rūkas arba prastas matomumas lyjant gali sukelti problemų tuomet, kai reikia greitai įvertinti susidariusią situaciją.

Daug avarinių situacijų sukelia ne tik vairuotojai, tačiau ir pėstieji bei dviratininkai. Ypač nenuspėjami yra vaikai – net tada, kai eina šaligatviu. Pasitaiko atvejų, kai vaikai bėga per kelią degant raudonai šviesoforo šviesai, arba, norėdami sutrumpinti kelią, kerta jį neleistinoje vietoje. Vairuodami neužsiimkite pašaliniais darbais. Šis perspėjimas labiausiai taikytinas piktnaudžiaujantiems išmaniaisiais telefonais. Jie ne tik užima rankas, bet ir atitraukia vairuotojo dėmesį nuo kelio.

Sausis – probleminis

Draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje duomenimis, sausį automobiliai vairuotojams padaro daugiausia bėdų.

„Lyginant su gruodžiu, pernai sausį pagalbos kelyje vairuotojams prireikė 25 proc. dažniau“, – teigia draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas Rimvydas Pocius.

Anot R.Pociaus, daugeliu atvejų nemaloni staigmena vairuotojų laukia rytais, kai po žvarbios nakties automobilis paprasčiausiai neužsiveda. Vis tik pasitaiko, kad transporto priemonės dėl šalčio genda jau kelionėje ar „įkalina“ vairuotojus darboviečių, prekybos centrų stovėjimo aikštelėse, degalinėse ir kitose vietose, iki kurių atvažiuoti dar pavyksta, bet grįžti namo – nebe.

„Nereikėtų pamiršti, kad žiemiški orai sunkina ir vairavimo sąlygas, todėl pagalbos kelyje vairuotojams dažniau prireikia ir po eismo įvykių. Be to, netrūksta ir tokių klasikinių situacijų, kai paprasčiausiai pamirštama laiku papildyti automobilio kuro baką. Tuomet vienintelė išeitis yra sulaukti pagalbos arba su bakeliu rankose per šaltį pėdinti iki artimiausios degalinės“, – sako R.Pocius.

Draudimo eksperto teigimu, degalų trūkumas – vienas iš atvejų, kai dėl neužsivedančio automobilio būna kaltas ne vien tik šaltis. Patys vairuotojai žiemą dažnai nepasirūpina ne tik degalų bako turiniu, bet ir tinkama savo transporto priemonės technine būkle. Anot R.Pociaus, Lietuvos vairuotojai vis labiau pripranta prie šiltėjančių žiemų, todėl neretai šalčiai užklumpa juos visai nepasiruošusius.

„Didesnės ir mažesnės šalčio bangos anksčiau ar vėliau į Lietuvą atkeliauja kiekvienais metais, todėl joms reikia ruoštis ir pasirūpinti, kad automobilis veiktų užtikrintai. Visų pirma, vairuotojai turėtų skirti dėmesio transporto priemonės akumuliatoriui. Taip pat derėtų nepamiršti ir žiemos sąlygoms tinkančios variklio alyvos, laiku keisti kuro, oro filtrus, patikrinti kitas automobilio veikimui svarbias sistemas. Be abejo, visuomet reikėtų sekti automobilio kuro sąnaudas ir, esant šaltam orui, nevažinėti su signalizuojančia kuro lygio lempute. Spustelėjus šaltukui, automobilis užsives geriau, jei kuro bakas nebus apytuštis“, – pažymi R.Pocius.

Išauga avaringumas

Tiesa, draudimo eksperto teigimu, net ir techniškai tvarkingų automobilių savininkams ne visuomet pavyksta išvengti nemalonių situacijų, todėl vairuotojams gali labai praversti pagalbos kelyje paslauga. R.Pociaus teigimu, ją galima įsigyti atskirai arba su kasko. Skirtingi pagalbos kelyje variantai apima transporto priemonės techninės apžiūros ir gedimo šalinimo vietoje, transportavimo po gedimo ar eismo įvykio, saugojimo, degalų pristatymo, kelionės pratęsimo ar grįžimo atgal, nakvynės suteikimo kelionėje ir kitas paslaugas.

„Lietuvos draudimo“ statistika rodo, kad, iškritus pirmajam sniegui, tą dieną avaringumas keliuose išauga net 30–80 procentų. Esant pastoviai sniego dangai, ilgainiui vairuotojai pripranta prie žiemos eismo sąlygų ir slidžios kelio dangos, tačiau vidutinė avarijos žala visą žiemą išlieka penktadaliu didesnė nei vasarą. Tai rodo, kad vairuotojams suvaldyti automobilį slidžiame kelyje sudėtingiau, trūksta praktinių įgūdžių.

Bendrovė išskiria vairuotojų įpročius, kurie didina avaringumą žiemą:

Nenuvalyti apšerkšniję automobilio langai. Tie vairuotojai, kurie, prieš sėsdami prie vairo, nuvalo tik nedidelį priekinio ir šoninių stiklų dalį, smarkiai rizikuoja. Geras matomumas – svarbiausia saugumo sąlyga, todėl rekomenduojama nuvalyti visus apledėjusius automobilio langus, taip pat veidrodėlius, priekinius ir galinius žibintus.

Žiemai neparuošta valytuvų sistema. Šaltuoju metų laiku valytuvams ir jų sistemai tenka padidintas darbo krūvis: įvairūs krituliai – nuo lietaus, šlapdribos iki pūgos, greitai besikeičianti oro temperatūra ir itin dideli šalčiai reikalauja, kad ji veiktų nepriekaištingai. Tam reikia kokybiškų valytuvų, jų guma turi būti nepažeista.

Nuolatinis skubėjimas. Žiemą rekomenduojama numatyti kelionei du kartus daugiau laiko nei įprastai. Vos įsėdus į automobilį sunku įvertinti, kokia kelių būklė, todėl vairuotojams dažnai tenka taikytis prie kelio sąlygų vos pradėjus kelionę.

Rekomenduojami video