Įsibėgėjant pavasariui, dviračių entuziastai šias transporto priemones nekantrauja ištraukti iš sandėliukų ir garažų. Tam, kad sezonas džiugintų ir tęstųsi kuo ilgiau, visą žiemą nejudintus dviračius reikėtų apžiūrėti ir tinkamai paruošti. Gera žinia ta, kad tam tikrus pasiruošimo darbus, priklausomai nuo jų sudėtingumo, dviračių entuziastai gali atlikti patys. Ekspertai dalijasi patarimais, padėsiančiais paruošti savo dviratę transporto priemonę pirmajam išvažiavimui.
Nuodugniai apžiūrėkite
Pirmas žingsnis prieš sėdant ant dviračio – jį apžiūrėti. Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, ar dviračio detalės ir komponentai neatsilaisvinę, ar visi varžtai gerai priveržti, ar grandinė nėra nusidėvėjusi. Pastarąją prieš važiuojant į lauką reikėtų dar ir sutepti. Galiausiai derėtų pasirūpinti, kad padangose būtų pakankamai oro. Jei važiuosite per minkštomis padangomis, galite ne tik apgadinti transporto priemonės ratus, bet ir gerokai prailginti kelionės trukmę.
Padangų slėgis per žiemą dažniausiai kiek nukrenta. Minkštos padangos gali būti greičiau pažeidžiamos, ypač trinktelėjus į gatvės bortelį ar laiptus. Tačiau nereikėtų persistengti – per daug pripūstos padangos gali būti labai kietos, nesugerti smūgių ir neužtikrinti reikiamo sukibimo.
Anot jo, oro slėgio lygis priklauso nuo to, kur planuojama važinėti dviračiu. Jei ruošiatės važinėti tik lygiu asfalto paviršiumi, padangos gali būti kietesnės, jei svarstote važiuoti bekele – pasitarnaus kiek minkštesnės padangos.
Po žiemos taip pat būtina patikrinti grandinės būklę. Kaip pastebi dviratininkas Donatas Šertvytis, dviračių grandinės per laiką gali oksiduotis, o tai kelia nepageidaujamus garsus. „Rekomenduojama nuplovus grandinę ją nusausinti ir sutepti specialia alyva arba vašku. Tai galima kartoti po kiekvieno ilgesnio ar purvinesnio pasivažinėjimo“, – sako dviratininkas.
Patikrinkite stabdžius
„Bene svarbiausias dalykas, į kurį reikėtų atkreipti dėmesį atliekant dviračio techninę apžiūrą, – jo stabdžiai. Po praėjusio sezono stabdžių kaladėlės gali būti sudilusios. Dėl to dviračio stabdžiai veiks prasčiau, važinėti taps nesaugu. Sudilusias stabdžių kaladėles reikėtų pakeisti naujomis“, – sako dviratininkų treneris Valdas Rimkus.
Stabdžių kaladėlių būklė priklauso nuo to, kur ir kiek važinėjama dviračiu. Dviratininkams, kurie numina tūkstančius kilometrų, kaladėles kartais tenka keisti net kelis kartus per sezoną.
Anot V.Rimkaus, tai, kiek dėmesio dviračiui reikės prieš pradedant sezoną, nemenkai priklauso nuo jo saugojimo sąlygų žiemą. Jei dviratis buvo laikomas drėgnoje patalpoje, jis ar atskiros jo detalės gali būti aprūdijusios. Ant dviračio taip pat gali būti kondensato, dėl kurio rūdijimo procesai neretai prasideda jau pradėjus važinėti. Taigi, prieš pradedant dviračiu naudotis patartina jį gerai nuplauti, pašalinti visas rūdis.
Nuo dviračio stabdžių kokybės priklauso ir kitų eismo dalyvių saugumas, todėl kritiškai svarbu įsitikinti, kad jie veikia tinkamai. Mažiausia, ką gali padaryti kiekvienas – spustelėti stabdžių rankenėles ir įvertinti, ar jos atlieka savo funkciją, tačiau rekomenduojama žengti ir kitus papildomus žingsnius.
Įvertinkite, kaip rieda
Patikrinus padangas, grandinę ir stabdžius, galima bandyti sėsti ant dviračio ir neskubant juo pavažiuoti netolimą atstumą. D.Šertvytis pataria atidžiai įvertinti dviračio skleidžiamus garsus ir pojūčius minant.
„Jei dviratis techniškai tvarkingas, važiavimas juo turėtų būti malonus, taip pat jūsų neturėtų trikdyti keisti garsai. Į pastaruosius būtina atkreipti dėmesį – bet koks dviračio skleidžiamas garsas indikuoja, kad kažkas veikia netinkamai. Pavyzdžiui, cypimas dažniausiai reiškia, kad grandinė nėra pakankamai sutepta“, – pastebi dviratininkas.
Pasak jo, jei garso šaltinio nepavyksta identifikuoti savarankiškai, reikėtų apsilankyti dviračių taisykloje ir leisti dviračiu pasirūpinti profesionalams.
Svarbiausia – saugumas
Nors važinėjimas dviračiu teikia didžiulį malonumą, kelyje pasitaiko ir nelaimingų atsitikimų. Nors padėtis Lietuvoje sparčiai gerėja, kartais vis dar tenka susidurti su dviračiams nepritaikyta infrastruktūra, taip pat pasitaiko nesusikalbėjimų tarp skirtingų transporto priemonių vairuotojų.
Gerai veikiančios dviračio šviesos, mirksinčios lemputės ar atšvaitai gali užtikrinti geresnį dviratininko matomumą ir apsaugoti nuo nelaimingų atsitikimų. Visgi, net ir apsišarvavus visomis saugumo priemonėmis, avarijų rizika išlieka.
Skaudžių įvykių priežastimi gali tapti ir prastai pritvirtinta dviračio grandinė, nestabili sėdynė, įvairūs dviračio rėmo ar ratlankių pažeidimai. Važiuojant dideliu greičiu menkiausias kelio nelygumas ar duobė tokiu atveju gali dviratį sumėtyti, o kritus patiriamos įvairaus sudėtingumo traumos.
Matomumas ir šalmas
Svarbu ne tik tai, kad dviratis gerai važiuotų ir jo stabdžiai būtų efektyvūs – reikia pasirūpinti, kad kelyje būtumėte matomi. V.Rimkus rekomenduoja dviratį prieš sezono pradžią nuvežti į jų apžiūra užsiimančias dirbtuves. Specialistai pašalins visus trūkumus ir tinkamai paruoš transporto priemonę saugiam ir maloniam važinėjimui.
„Važinėjimo dviračiais sąlygos Lietuvoje dar toli gražu nėra pačios saugiausios, todėl prieš išriedant į gatves svarbu ne tik pasirūpinti gera dviračio technine būkle, bet ir tinkamomis apsaugomis, pirmiausia – šalmu“, – sako V.Rimkus.