Ilgametė patirtis rodo, kad užvažiavimų ant pėsčiųjų ir eismo įvykiuose patiriamų sužalojimų kiekis rugsėjo pirmosiomis dienomis nė kiek neišauga, netgi sumažėja. Mat vairuotojai mokslo metų pradžioje būna atidesni, taip pat pirmosiomis rugsėjo dienomis prie mokyklų budi policijos pareigūnai, o patys moksleiviai būna atidūs. Tačiau būti dėmesingiems gatvėse reikia ne tik rugsėjo pradžioje.
„Tikroji padėtis, spūstys ir chaosas prie mokyklų esančiose gatvėse išryškės per dvi pirmąsias rugsėjo savaites, kai dideli žmonių srautai ims judėti vienu metu. Būtent tokia yra pagrindinė spūsčių bei rytinės eismo sumaišties prie mokyklų priežastis“, – sako draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis. Pasak eksperto, būtent tada miestų gatvėse kyla chaosas, nes važiavimo laikas dėl intensyvaus eismo ir automobilių gausos pailgėja vidutiniškai 50 proc.
„Grūstys ir stoviniavimas labiausiai būdingi mieste gyvenantiems ir jame automobiliu judantiems gyventojams, kurie bando spėti laiku nuvežti vaikus į mokyklą ir patys nepavėluoti į darbą. Per dvi savaites eismas daugiau ar mažiau nusistovės, vairuotojai pripras prie srautų, tačiau kelionės trukmė bus gerokai ilgesnė nei dabar“, – sako jis.
Pašnekovo teigimu, vairuojantys tėvai labai padėtų patys sau, jei šalia ugdymo įstaigų elgtųsi supratingiau: be reikalo nestoviniuotų, nepradėtų pokalbių ir diskusijų su kitais tėvais, lėčiau, bet užtikrintai judėtų zonoje, kurioje iš esmės reikėtų tik stabtelėti.
„Pas mus nėra labai griežtų taisyklių, kaip elgtis aikštelėse, tačiau, remiantis užsienio praktika, jose apskritai neleidžiama tėvams išlipti iš automobilio. Jei vaikas yra mažas ir jį reikia atsegti, išsodinti iš specialios kėdutės, tam patariama skirti daugiausia tris minutes. Toks laikas yra objektyviai pateisinama ir priimtina tolerancijos norma kitiems tėvams. Turėkite tai omenyje ir netapkite gaišaties bei nepasitenkinimo priežastimi“, – sako jis.
Nors prasidėjus pamokoms specialios vietos lieka tuščios, svarbu žinoti, kad jose negalima palikti automobilio be vairuotojo. Net ir aplink trūkstant parkavimo vietų šios specialios aikštelės turėtų likti tuščios.
A.Žiukelio teigimu, ne mažiau svarbu prisiminti, kad, atsisveikinus su vaiku ir pajudėjus iš specialių sustojimo vietų, Kelių eismo taisyklės galioti nenustoja. „Mėgindami išvažiuoti iš aikštelių vairuotojai tikrai ne visada tai daro pagal taisykles ir kultūringai. Ištisinės linijos kirtimas, apsisukimas ten, kur draudžiama, kelio ženklų nepaisymas ar net važiavimas šaligatviais – prie mokyklų tenka pastebėti visko. Tačiau būtina visur ir visada gerbti kitus eismo dalyvius bei patiems laikytis taisyklių“, – primena specialistas.
Vežant vaikus automobiliu net ir nedidelius atstumus visada būtina laikytis saugumo reikalavimų: sodinti į specialią kėdutę, jei vaiko ūgis nesiekia 135 centimetrų, prisegti saugos diržais, priminti pagrindines eismo saugumo taisykles. Privežus prie ugdymo įstaigos, jei tik įmanoma, nepaleisti mažamečio priešingoje gatvės pusėje, kad jam nekiltų pagunda kirsti gatvę tam neskirtoje vietoje.
Prasidėjus mokslo metams patariama įvertinti vaikų pamokų ir ugdymo tvarkaraščius, savo darbo valandas ir apgalvoti, ar judėjimui tikrai būtinas automobilis.
„Gali pasitarnauti viešasis transportas ar dalies maršruto įveikimas pėstute. Užsienio tyrimais nustatyta, kad net ir tie tėvai, kuriems atstumas iki darželio ar mokyklos yra nedidelis ir lengvai įveikiamas pėsčiomis, vis tiek renkasi automobilį, nors taip elgdamiesi nesutaupo laiko ir tik dar labiau apsunkina ir taip intensyvų eismą. Taisyklė paprasta: jeigu nebūtina važiuoti – nevažiuokite, pasivaikščiojimas gali būti ne tik greitesnis, bet ir saugesnis būdas pasiekti tikslą“, – sako A.Žiukelis.