Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Pataikaudami gomuriui, nokautuojame ne tik juosmenį

Kūčios ir Kalėdos – ne tik šventės, bet ir nemenkas išbandymas. Ir ne tik šeimininkėms, kurios Kūčių vakarą turi patiekti 12 apeiginių sakralinių valgių iš žuvies, daržovių, grūdų, sėklų, riešutų, vaisių, uogų, grybų bei kitų miško gėrybių, o rytojaus dieną Kalėdų stalą nukrauti mėsos patiekalais ir saldumynais. Tokia valgių gausa ir įvairovė po advento, per kurį krikščionys tradiciškai vengia didesnių pobūvių, o penktadieniais pasninkauja, –nemažas išbandymas visiems mums ir mūsų virškinimo sistemai.

Tad ko neturėtume pamiršti ruošdami vaišes ir susėdę prie didžiausių metų švenčių stalo, kad nesutriktų virškinimas, „Valstiečių laikraštis“ teiravosi gydytojos dietologės Editos Gavelienėsir liaudies tradicijų žinovės žolininkės Jadvygos Balvočiūtės.

Nepamirškite vandens

Medicinos mokslų daktarė ir viena iš klinikos „Dietos sistemos“ įkūrėjų bei jos vadovė doc.E.Gavelienė sako, kad pagrindiniai mitybos principai švenčių metu turėtų būti tokie patys, kaip ir įprastomis dienomis. Anot jos, kaip nors ypatingai derinti maisto produktų, kuriuos valgysime per Kūčias ir Kalėdas, nebūtina, tačiau yra keli dalykai, kurių pamiršti nevalia.

„Vaišes ruošiančioms šeimininkėms norėčiau priminti, kad meilę artimiesiems galima išreikšti ir savo išmonę bei gebėjimą skaniai gaminti atskleisti ne priruošiant daugybę maisto, o pagaminant įvairesnių kokybiškų patiekalų. Gaminkite tiek, kad užtektų visiems paskanauti, bet ne penkioms dienoms. Kadangi perKūčias gausu ilgiau virškinamų patiekalų, pavyzdžiui, grybų, taip pat patiekalų, kuriuos gaminant naudojamas aliejus, rinkitės tokį aliejų, kurį galima kaitinti, bet nekaitinkite jo kelis kartus ir jokiu būdu nekaitinkite nerafinuoto aliejaus“, – sako ji.

Mitybos specialistė taip pat primena, kad, nepaisant gausybės ruošos darbų, kuriuos reikia nudirbti, ir Kūčių dieną svarbu nepamiršti pavalgyti įprastu metu: geriausia iš anksto suplanuoti, ką ir kada valgysite, kad neatsitiktų taip, jog pusryčius, pietus ir vakarienę suvalgysite per vieną kartą – vakare susėdę prie šventinio stalo.

„Kita taisyklė, kurios patarčiau laikytis, ypač žmonėms,linkusiems suvalgyti gausesnį maisto kiekį, kai jis yra labai skanus arba nekasdieniškas, – Kūčių vakarą planuojamą skanauti maistą iš karto įsidėti į lėkštę ir tuomet ragauti, o ne po truputėlį, po kąsnelį vis įsidedant visą vakarą. Vakare nepersivalgyti padės dar vienas dalykas –galima atsisakyti tų produktų ir patiekalų, kurie yra įprasto skonio, valgomi kone kiekvieną dieną, pavyzdžiui, duonos, ir per šventę ragauti tik įvairesnių, rečiau valgomų patiekalų“, – pataria ji.

doc. E. Gavelienė

Gydytoja dietologė rekomenduoja ant šventinio stalo pasistatyti kambario temperatūros ar šiek tiek šiltesnio vandens ir jį nuolat gurkšnoti – tai padės organizmui lengviau suvirškinti gausesnį maisto kiekį. O šeimininkės, kad ir kokios vaišingos būtų, neturėtų svečių nuolat raginti įsidėti dar kurio nors patiekalo – tegul svečiai ar namiškiai patys nusprendžia, kiek ir ko norės paskanauti.

Persivalgyti nereikėtų

Dalis žmonių ir mūsų dienomis per adventą atsisako kai kurių maisto produktų, penktadieniais pasninkauja, o atėjus šventėms atsipalaiduoja ir ima be saiko kimšti maistą. Tačiau, pasak gydytojos dietologės, išpampęs pilvas ir aukštyn lipantis sijonas – mažiausios blogybės, kurios gali ištikti be saiko prisivalgius.

„Jeigu buvote apriboję maistą, staiga gausiai neprisivalgykite. Į sijoną galima laisvesnę gumą įverti, bet geriau, kad to neprireiktų, nes gausiai prisikimšę maisto ne tik fiziškai blogai jausitės –gali prasidėtiir emociniai negalavimai, susiję su saviverte: būsite pats sau nemielas, imsite graužtis, kad neturite valios, o tokia savijauta sėkmingai išgyventi mūsų įtemptoje kasdienybėje tikrai nepadės“, – aiškina E.Gavelienė.

Gydytojos dietologės teigimu, persivalgęs žmogus paprastai jaučia sunkumą skrandyje, spaudimą, ilgiau trunkantį sotumo jausmą, nes per didelis maisto kiekis apsunkina dvylikapirštės žarnos, tulžies pūslės ir kitų šios sistemos organų darbą. Dėl šios priežasties gali atsirasti šleikštulys, imti pykinti.

Sunkumo jausmas, pykinimas, vėmimas, pasak E.Gavelienės, turėtų praeiti per keletą valandų, o jei nepraeina ir dar prasideda skausmai, bandyti juos iškęsti nereikėtų. „Jei prasideda skausmai, geriau iš karto kreiptis į gydymo įstaigą, nes juos sukelti gali apsinuodijimas maistu ir kitos kur kas rimtesnės priežastys nei persivalgymas“, – pabrėžia gydytoja dietologė.

Pažinkime organizmą

„Per Kūčias dar valgome liesą valgį, bet jis jau labai įvairus ir palyginti vitaminingas. Po advento turtingesnis Kūčių stalas yra puiki preliudija į gausų valgymą. Pirmą Kalėdų dieną maistas būna labai sotus, riebus. Tačiau iš vakaro jau būname valgę riešutų, kitų įvairių patiekalų, gėrę spanguolių kisieliaus, kuris padeda virškinti ir tulžiai nutekėti, o žemaičiai būna ir kanapinės ar sėmeninės druskos paskanavę, todėl jeigu perdaug neprisivalgysime, nieko blogo nenutiks“, – sako vaistininkė ir žolininkė J.Balvočiūtė.

Vis dėlto kiekvieno žmogaus organizmas savitas, tik mes patys geriausiai pažįstame savąjį. „Sočiu ir skaniu valgiu nuolat sau pataikaudami apkrauname kepenis, kasą, šie organai nesugeba visko suvirškinti, todėl pasijuntame blogai. Kai organizmas nebesunaudoja į jį sukimšto maisto, angliavandeniai virsta riebalais ir augina mūsų svorį, gausina cholesterolį“, – sako J.Balvočiūtė ir pataria prieš gausiai valgant pasiruošti – išgerti virškinimą gerinančios žolelių arbatos.

„Taip pat reikėtų vengti valgių, kurie mums nelabai tinka. Pavyzdžiui, jeigu padidėjęs rūgštingumas, reikėtų vengti aštraus maisto, išgerti daugiau natūralaus kisieliaus, kuris yra gleivingas ir nedirgina, nekelia rūgšties bei padeda tulžiai nutekėti, – sako žolininkė ir priduria: – Jeigu pagalvosime, kas gali atsitikti gausiai pavalgius, ir tam pasiruošime, atsirinksime tinkamą maistą, o kai kurių patiekalų atsisakysime, blogai nebus. Nepamirškite, kad blogai galite pasijusti ne tik dėl gausaus ar netinkamo maisto, bet ir nuo stipresnių gėrimų, ypač jei jų padauginsite.“

J. Balvočiūtė

Žolelės – profilaktikai

Pasak J.Balvočiūtės, kad per šventes nesustreikuotų skrandis, galima profilaktiškai pagerti žolelių arbatos. Tačiau jas taip pat reikia tinkamai pasirinkti.

„Jeigu jūsų skrandžio rūgštingumas padidėjęs, tiks švelnūs, gleivingi valgiai ir žolelės. Bet gerkite ne iš parduotuvės nusipirktą kisielių, o stipresnės ramunėlių arba mėtų arbatos, pasidarykite ir išgerkite linų sėmenų gleivių, spanguolių ar kitų vaisių kisieliaus“, – pataria ji ir aiškina, kad ketinant gerti gleivingą arbatą, užplikytas žoles reikia palaikyti 15–20 minučių, paskui gerai išmaišyti, kad gleivingos medžiagos tikrai patektų į vandenį, o ne liktų prilipusios prie žolelių, kurias arbatai ataušus nukošę išmesime.

Jeigu rūgštingumas sumažėjęs, pasak žolininkės, reikėtų užsiplikyti pelynų arbatos, tulžiai nutekėti padės kraujažolių, mėtų, ramunėlių,margainių, kiaulpienių, šlamučių arbata. „Kraujažolės tinka ir tiems, kurių rūgštingumas padidėjęs, ir tiems, kurių sumažėjęs. Jei skrandžio rūgštingumas normalus, vis tiek galima pagerti arbatėlės – paruoškite skrandį gausesnėms vaišėms, tada turėsite mažiau bėdų“, – aiškina J.Balvočiūtė.

Žolininkė mano, kad vaistinėse esančios mūsų žolininkų pagamintos šviežių, šiemet surinktų, tinkamai išdžiovintų augalų arbatos yra didelė parama norintiems vartoti žoleles. Laikantis ES reikalavimų, jose nėra nuodingų ar stipriai veikiančių žaliavų (ES yra pateikusi tokių draudžiamų augalų sąrašą). „Jei raižo vidurius, tiks stipresnė ramunėlių, mėtų, kitų kvapių žolių, smėlyninių šlamučių, kiečių, margainių arbatos, o jei nuolat vargina virškinimo bėdos, labai tinka pavartoti margainių žolės arba sumaltų jų sėklų arbatos“, – sako ji.

Pasak J.Balvočiūtės, žolelių arbatą ruošti reikia ne bet kaip. „Žoleles, kurias gersite gydymo tikslais, reikia užplikyti verdančiu vandeniu, nes kitaip dalis veiksmingų medžiagų gali likti augaluose. Tačiau laikas, per kurį arbata „pritraukia“, skiriasi. Žiedų arbatą galima ir po 5–10minučių gerti, tik bus per karšta ir teks palaukti, kol atvės. Užplikius žolių su stiebais, reikia palaukti 10 minučių ar ilgiau, o užplikytas šaknis, stambius stiebusbūtina palaikykite 0,5–1 val. ar dar ilgiau. Šaknys dažniausiai užplikomos iš vakaro. Jeigu jas užplikysite termose, arbata ryte dar bus bus šilta ir galėsite ją gerti“, – sako J.Balvočiūtė ir priduria, kad viena iš universaliausių yra vaistinių medetkų žiedų arbata – švelnų ir įvairiapusį poveikį darantis augalas padeda pačiais įvairiausiais atvejais.

Rekomenduojami video