Toks hamletiškas klausimas gali kilti skaisčioje saulėje išvydus pavasarišką nuotaiką temdančius rūdžių židinukus. Pastarieji ypač suveši po žiemos, kai keliuose išbarstoma daugybė tonų druskos mišinio, gadinančio automobilio kėbulą. Kaip racionaliau jį atnaujinti?
Estetiniai trūkumai
„Keliuose privalo važinėti tik techniškai tvarkingos, techninius reikalavimus atitinkančios transporto priemonės. Tačiau keliai iš esmės nėra itin palankūs technikai. Todėl beveik pusė į techninę apžiūrą atvykstančių automobilių pripažįstami neatitinkančiais keliamų reikalavimų“, – teigė Klaipėdos techninės apžiūros centro „Transkona“ generalinis direktorius, Europos automobilių kroso vicečempionas Paulius Pleskovas. Anot jo, dar neseniai neigiamą techninės apžiūros sprendimą lemdavo net mažos rūdžių pūslelės, pūpsančios ant įvairių kėbulo vietų. „Dabar atsisakyta trūkumų, kurie nėra svarbūs eismo saugumui, pėsčiųjų saugai ir susiję tik su estetine transporto priemonės išvaizda: paviršine korozija, dažų dangos pažeidimais, nedideliais įlenkimais ir pan.“, – priminė P.Pleskovas.
Apsaugo paviršių
Nepaisant tokiems kėbulo defektams sušvelnintų techninės apžiūros reikalavimų, sniego, druskos ir žvyro išpuolius iškentusių automobilių savininkams tenka daugiau dėmesio skirti savo plieninių žirgų išvaizdai. Juolab kad tai susiję ir su tolesnio rūdžių plitimo stabdymu. Vienas iš būdų suteikti daugiau gyvybingumo ir žavesio automobiliui – kėbulo spalvą atnaujinantis poliravimas. Jis atlieka dvi funkcijas: apsauginę ir kosmetinę. Polirolis sudaro papildomą išorinį sluoksnį, apsaugantį dažytą automobilio paviršių nuo abrazyvinių (smėlio, purvo) ir cheminių (druskos) medžiagų poveikio, taip pat nuo ultravioletinių spindulių.
Užlygina įbrėžimus
Polirolio sluoksnis atlieka ir estetinę funkciją: po šios procedūros automobilis labiau blizga. Ši procedūra leidžia pakankamai efektyviai slėpti smulkius viršutinio dažų sluoksnio pažeidimus ar net gilesnius įbrėžimus. Vertėtų žinoti, kad daugelyje „atstatančiųjų“, arba valančiųjų, polirolių yra abrazyvinis komponentas, nuimantis viršutinį poliruojamą dažų sluoksnį. Toks preparatas naudojamas išblukusiems dažams atgaivinti, įsigėrusiam purvui panaikinti, smulkiems įbrėžimams maskuoti ir dažomam paviršiui po remonto apdirbti.
Piktnaudžiauti neverta
Visgi piktnaudžiauti poliroliu su abrazyvinėmis dalelėmis nepatariama, nes dažnai jį naudojant dažai nusišveičia. Ypač dėmesingi turėtų būti metallic spalvos automobilių šeimininkai. Renkantis polirolį, svarbu žinoti, kokia tiksliai metallic dažų spalva padengtas automobilis, nes įvairiems atspalviams reikia skirtingų polirolių. Kitas svarbus apsektas – spalvinių polirolių naudojimas. Standartinėms spalvoms, pavyzdžiui, baltai arba juodai, problemų veikiausiai nekils, tačiau jei automobilis originalaus atspalvio, poliruojant galima sugadinti spalvą ir suteikti kitą, netinkamą atspalvį. Prieš naudojant polirolį, patartina jį išbandyti mažai matomoje vietoje, pavyzdžiui, slenksčio apačioje, arba atsisakyti spalvinės sudėties ir pasirinkti bespalvį polirolį.
Būtini įgūdžiai
Nusprendus naudoti spalvinį polirolį, geriausia būtų kreiptis į oficialią atstovybę. Jos specialistų konsultacija padėtų išsirinkti tinkamą spalvinį polirolį. Poliruoti kėbulą pačiam nėra toks paprastas uždavinys, kaip galėtų atrodyti iš pirmo žvilgsnio. Net geriausias ar kokybiškiausias polirolis gali pasirodyti neefektyvus ir net pakenkti, jei nebus laikomasi poliravimo technologijos ir nebus reikiamų šio darbo įgūdžių.
O ką daryti, jei poliravimas jau negelbsti, norint atkurti gerokai pažeistą dažų dangą ar pakeisti automobilio spalvą? Dažyti automobilį įprastai užtrunka, nemažai kainuoja. Be to, automobilį reikia „išrengti“ ir vėl surinkti. Kita vertus, nedažnas vairuotojas ryžtasi pakeisti automobilio spalvą vien todėl, jei esama netenkina ir pageidauja kitos. Sprendžiant šią dilemą, pasirinkimą praplėtė technologijų įvairovė – nuo automobilio apklijavimo plėvele iki padengimo skystu gumos mišiniu. Šią technologiją propaguojantis Ramūnas Žilionis teigė, kad „Plasti Dip“ dažais pakeisti automobilio spalvą užtrunką vos 3–4 valandas ir svarbiausia – nereikia jo ardyti. Procedūros kainą lemia sunaudotos dangos kiekis. Priklausomai nuo to, automobilio išvaizdos keitimas vidutiniškai kainuoja nuo 500 eurų.
Senas išradimas – naujai paskirčiai
Pasaulyje ši technologija imta taikyti prieš dešimtmetį, kai vienas garsiausių JAV automobilių tobulinimo meistrų Chipas Foosas savo projektams įgyvendinti ėmė naudoti „Plasti Dip“ dangą. Iki tol skystos gumos medžiaga buvo dengiami pervežimui „jautrūs“ kroviniai, įrankių rankenos ir kt. Taip senas išradimas pritaikytas naujai paskirčiai. Dabar visame pasaulyje automobilio spalvos keitimas purškiama gumos mišinio danga yra ne tik stiliaus, bet ir praktiškumo sprendimas. Nors šie dažai pagaminti gumos pagrindu, nereikia manyti, kad jie gali būti tik padangos spalvos – juodi matiniai.
Nelieka purvo pėdsakų
„Patraukliausia gumos mišinio dangos ypatybė – galimybė keisti automobilio eksterjerą, nedarant jokios žalos originaliems dažams. Automobilį galima plauti naudojant aukšto slėgio vandens siurblius“, – tvirtina R.Žilionis. Net pačios jautriausios aplinkos poveikiui matinės baltos spalvos automobilis gali būti ištepliojamas purvu, o nuplovus nelieka jokių jo žymių.
Pakanka nulupti
„Gumos mišinio danga gali būti pusantro šimto bazinių spalvų. Dėl papildomų priedų danga gali įgyti metallic, perlo ir kitus atspalvius. Nebūtinai ji turi būti matinė. Specialiu laku automobiliui galima suteikti net blizgesį“, – tvirtino R.Žilionis. Anot jo, galima paruošti bet kokią kliento pageidaujamą spalvą, tad šiuo požiūriu ribas gali nubrėžti tik pačių fantazija. Jei pageidaujama susigrąžinti buvusią automobilio spalvą, pakanka pašalinti dangos sluoksnį. Jį nulupus, nelieka klijų ar kitų medžiagų pėdsakų.
Gumos mišinio danga tinka ne tik viso automobilio, bet ir atskirų jo dalių ar elementų spalvos keitimui. Preparatu galima paįvairinti tiek interjero, tiek eksterjero dalių spalvą, atnaujinti ratlankius. Perdažant jų net nereikia nuimti nuo automobilio. Ši procedūra užtrunka tik keletą valandų ir kainuoja nuo 40 eurų.