Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Meilės romanas mokyklos suole su mokytoja

Paauglystė – gana sudėtingas žmogaus gyvenimo periodas. Psichologų teigimu, paauglys yra besiformuojanti asmenybė, dar stokojanti žinių, bet jau ieškanti savojo „aš“, dažnai valdoma emocijų staigių šuolių. O tos emocijos susijusios ir su pirmąja meile. Kartais, deja, labai skausminga – arba be atsako, arba skubotai neriant į savo jausmų pasaulį, arba ir sulaukus atsako, bet žinant, kad tą meilę reikia ypatingai slėpti. Pavyzdžiui, užmezgus artimus santykius su savo mokytoju ar mokytoja.

Draudžia ir pareigos

Nepilnamečio moksleivio (moksleivės) ir suaugusios mokytojos (mokytojo) meilė nebuvo toleruojama anksčiau, negarbinama ir dabar, tačiau, kaip pasakoja jau užaugę vakarykščiai moksleiviai arba prisiminimais dalijasi įvairaus amžiaus pedagogai, tokia meilė neišvengiama nė vienos kartos kasdienybėje. Tik kokį laipsnį ji pasiekia, kokio gilumo būna ir kokiomis pasekmėmis baigiasi, priklauso nuo mokytojo, pajutusio, kad į jį nuolat įsmeigtos moksleivės akys – ne šiaip sau įprastas žvilgsnis.

Beje, įsidarbinę pedagogai pirmiausia pasirašo, kad susipažino su pedagogo pareigybės aprašymu (instrukcija). Jame, be kita ko, yra ir nurodyta mokytojo prievolė mokyti moksleivius, kaip išvengti lytinės prievartos, lytinio išnaudojimo, „suteikti moksleiviui reikiamą pagalbą pastebėjus jo atžvilgiu taikomą smurtą, prievartą, seksualinį išnaudojimą ir pranešti apie tai mokyklos vadovybei“. Šiuose teiginiuose tarp eilučių reikia įskaityti, kad mokytojas turi gelbėti moksleivį iš seksualinio pobūdžio situacijų, vadinasi – ir pats nebūti jų dalyvis. Be to, mokytoją nuo itin artimų santykių su moksleiviu turi atbaidyti ir Baudžiamajame kodekse (BK) esantis straipsnis apie „lytinės aistros tenkinimą pažeidžiant nepilnamečio seksualinio apsisprendimo laisvę ir (ar) neliečiamumą“. Šiame straipsnyje teigiama, kad „pilnametis, lytiškai santykiavęs ar kitaip tenkinęs lytinę aistrą su jaunesniu negu 16 metų asmeniu, jeigu nebuvo išžaginimo, seksualinio prievartavimo ar privertimo lytiškai santykiauti požymių, baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki 5 metų“.

Tačiau juk BK tam ir sukurtas, kad nusikalstamų situacijų gyvenimo kasdienybėje yra apstu. Ne išimtys – ir pagal minėtą BK straipsnį. Tik pedagogų pagal šį baudžiamąjį straipsnį įkliūva retai. „Akistatos“ puslapiai liudija, kad intymių santykių tarp suaugusiųjų ir paauglių, kai nenaudotas smurtas ir prievarta, vis pasitaiko ir pasitaiko – už tai būna teisiami suaugusieji, „užmiršę“, kad paauglys iki 16 metų nėra pakankamai subrendęs savarankiškai priimti sprendimus dėl seksualinių santykių. Vadinasi, tokio kaltinamojo aiškinimas, kad paauglys, intymios meilės partneris, buvo šių santykių iniciatorius ir „pats norėjo“, yra niekinis. Teismas tokio argumento niekada negirdės.

Moralinės žalos nėra

Visa tai savo kailiu neseniai patyrė viena Kauno mokytoja (38 m.) – pavadinkime ją Dalia. Kauno apylinkės teismas jau paskelbė, kad ši mokytoja, žmona ir mama, 2014-ųjų pradžioje ir tų metų vasarą tikrai leidosi į per daug artimus santykius su savo mokiniu, tuomet aštuntoku (14 m.). Ir jų bendravime neapsieita be lytinių santykių – mažiausiai vieną kartą.

Šią istoriją, skandalu virtusią 2014-ųjų rudenį, kai aštuntoko tėvai kreipėsi į policiją, teisėsaugininkai tyrė ir analizavo bei vertino kone pusantrų metų. Galiausiai pirmosios instancijos teismas paskelbė, kad nepadoriai su paaugliu elgusis mokytoja už tai turi sumokėti 30 MGL (minimalaus gyvenimo lygio) dydžio baudą, tai yra apie 1130 eurų, ir tuomet, anot teismo, bausmės tikslai bus pasiekti.

Švelni bausmė savo kaltę iki šiol kategoriškai neigiančiai mokytojai skirta ir dėl to, kad jos padarytas nusikaltimas pagal BK laikomas nesunkiu, ir dėl to, kad teismas pripažino, jog ir pats aštuntokas Tadas (vardas pakeistas) tuomet aktyviai rodė iniciatyvą bendrauti su mokytoja.

Tado tėvai tikėjosi ir nuskurdinti jų sūnų į suaugusiųjų pasaulį per anksti įtraukusią mokytoją – buvo pateikę 15 000 eurų dydžio ieškinį dėl patirtos neturtinės žalos. Tačiau teismas šį ieškinį atmetė argumentuodamas, kad aštuntokas moralinę įtampą jautė ne dėl artimo bendravimo su savo mokytoja, o dėl to, kad tai tapo žinoma jo tėvams ir buvo paviešinta (ikiteisminis tyrimas, bendravimas su ekspertais, teismo posėdžiai). Be to, po kilusio skandalo sunkių išgyvenimų kankintas paauglys atsisakė kreiptis pagalbos į psichologus, kapstėsi pats. Ir reikia paminėti, kad teismo posėdžiuose kalbėta, jog susitvarkyti su prislėgusia išgyvenimų našta jam pavyko.

Skirtumas – 22 metai

Mokytoja Dalia šiuo metu dirba kitoje mokykloje, nes po kilusio skandalo ji išėjo iš mokyklos, kurioje liko mokytis ją „išdavęs“ paauglys. Ko gero, didesnė bausmė už teismo paskirtą baudą šiai mokytojai yra jos jau sumokėta viešumo kaina. Teismo koridoriuose mokytoją sekiojo žurnalistai, ją fotografavo ir filmavo, kalbino. Iš pradžių Dalia visai nesileido į kalbas, tačiau teismo proceso pabaigoje ji jau šykščiai paaiškindavo žurnalistams, kad nėra kalta dėl to, kuo kaltinama.

Moters veidą daug kam buvo galima įsiminti. Tai, ko gero, turėtų atbaidyti nuo panašaus elgesio kitus darbą norinčius turėti pedagogus, kurie dar „nežino“, kad už intymius santykius su paaugliu gresia ir baudžiamoji atsakomybė. Juolab, kai tarp draugystės (meilės) partnerių – net 22 metų skirtumas!

Toks jis yra tarp Dalios ir Tado. Mokytoja, įgijusi aukštąjį išsilavinimą, pradėjo mokytojauti būtent tais metais, kai Tadas gimė. Kai kilo sekso skandalas, Dalia buvo jau 14–15 metų dirbusi pedagogė. Beje, labai teigiamai charakterizuojama, palankiai vertinama mokyklos vadovybės, kolegų, daugumos mokinių ir jų tėvų.

Greičiausiai todėl ir nekeista, kad simpatiška, maloni, dėstomą dalyką gerai išmananti pedagogė galėjo tapti moksleivio, jos mokyto apie 4 metus, meilės objektu.

Bylos duomenimis, viskas tarp Tado ir Dalios prasidėjo tuomet, kai šis aštuntokas panoro pagerinti savo pažymius už Dalios dėstomą dalyką, nes buvo gavęs dvejetą. Mokinys gavo iš mokytojos įvairių užduočių, dėl to abu pradėjo daugiau bendrauti interneto svetainėse ir telefonu, paauglys dažniau užsukdavo į mokytojos kabinetą.

Košę užvirė... padėka

Kartą Tado tėtis, užsukęs į miegamąjį pasižiūrėti, kodėl Tadas dar nemiega, pamatė, kad sūnus nepaleidžia iš rankų savo telefono. Kai tėtis telefoną atėmė, Tadas sureagavo itin karštai – jį ištiko šokas, panika, isterija. Tėvams tai sukėlė įtarimų, tad jie panagrinėjo duomenis sūnaus telefone ir rado Tado susirašinėjimą su Dalia. Žinučių turinys išdavė, kad jiedu bendrauja ne kaip mokinys su mokytoja.

Tėvai, dar šį tą iškvotę iš tylenio sūnaus, kreipėsi į pačią mokytoją, prašė jos nebendrauti su jų sūnumi kaip su mylimuoju, bet vėliau pastebėjo, kad Tado ir mokytojos bendravimas tęsiasi. Tuomet jie ėjo aiškintis į mokyklą, kalbėjo su direktoriumi, su Tado klasės auklėtoja, net mokytojos sutuoktinį namie aplankė, kad tik nutrauktų baudžiamos meilės romaną. Nors mokytoja neigė tėvų įtarimus, tačiau per patį pokalbį sučirškė jos slėptas antras mobilusis telefonas. Taip sužinota, kad mokytoja jį turi, kad juo bendraudavusi su Tadu. Tuomet Daliai beliko arba prisipažinti klydus, arba apgalvoti, kaip paaiškinti, švelniai tariant, keistą žinučių Tadui turinį. O tas bendravimas tarp mokytojos ir mokinio buvo labai intensyvus – vien per porą dienų buvo užfiksuota apie 2000 žinučių!

Bendravimas, kaip paaiškėjo dar vėliau, vykdavo ir mokyklos kabinete. Tuomet jau ne žinutės buvo rašinėjamos...

Tado tėvai, iš pradžių neketindami kelti visko į viešumą, apsiribodami pokalbiais su mokytoja ir jos pažadais, vėliau savo sprendimą pakeitė, nes sužinojo, kad Daliai mokykloje buvo paskelbta padėka už gerą darbą. Tado tėvų kantrybė trūko – jie nutarė teismo keliu sustabdyti pagyras esą tokiai mokytojai. O mokyklos direktorius tuo metu tik droviai atsikirtinėjo, kad mokytojai padėkota už gerą darbą ankstesniais mokslo metais...

Gydo užimtumas

Savo kaltę neigianti mokytoja teisme aiškino, kad Tadas buvo ją įsimylėjęs, o atstumtas pradėjo kalbėti net apie savižudybę, todėl ji ir nenutraukusi bendravimo staiga. Maža to, buvo pasipasakojusi kelioms kolegėms, nes norėjusi sužinoti, kaip jai geriau elgtis. Moteris tikino, kad savo ankstesnius parodymus, jog nieko draudžiamo tarp jų nebuvę, Tadas vėliau pakeitė priešingai vien dėl to, jog jis užpyko ant mokytojos, nutraukusios bendravimą, ir taip keršijo jai, be to, turėjo palaikyti savo tėvų, panorusių teismo, poziciją.

Beje, Tadas pareigūnams pripažino, kad tuo metu jis jautėsi vienišas, o mokytoja su juo bendravo maloniai, tad ir jam pačiam buvę gera.

Šis faktas, kaip „Akistatai“ aiškino kalbinti psichologai, turėtų būti signalas visiems tėvams, leidžiantiems sudaryti šeimoje tokią atmosferą, kurioje vaikai, ypač maištautojai paaugliai, arba jaučiasi esą ne patys svarbiausi šeimoje, arba per griežtai auklėjami, kontroliuojami, sekami. Šie tuomet ieško kitokios atmosferos ir paguodos už namų durų. Ne išimtis – ieško ir labai artimo ryšio su savo mokytojais, nes svarbiausia – kad gautų teigiamų emocijų. Tuomet paaugliai įgyja daugiau pasitikėjimo savimi, neretai teigiamų emocijų paieška perauga į romantinius jausmus, o prognozuoti pasekmių, kai viskas gali išaiškėti ir staiga nutrūkti, patys dar nesugeba.

Anot psichologų, tokioje situacijoje atsidūrusiam paaugliui teisingą kelią turi parodyti ir įsimylėta(s) mokytoja(s), ir tėvai, jeigu tik nuoširdžiai ir išmintingai bendrauja su savo vaiku. Vaikas turi kuo daugiau savo laiko ir minčių atiduoti mokslams, papildomiems būreliams ir žinoti, kad meilė mokytojui praeis, be to, tam mokytojui gali sukelti didelių nemalonumų. O juk kai mylima, mylimajam neigiamų emocijų nelinkima.

Tik faktai:

Mokinio ir mokytojo meilė – ne išimtis ir visame pasaulyje, tik kai kuriose šalyse mokytojai už intymius santykius su moksleiviais baudžiami itin griežtai.

Pernai vasarą JAV buvo nuteista kalėti 22 metus mokytoja Dženifer (30 m.), nes, anot teismo, suvedžiojo tris 17-mečius savo mokinius, su kuriais turėjo „neteisėtų seksualinių kontaktų“. Po tokių santykių su vienu mokiniu Dženifer tapo nėščia, tačiau pasidarė abortą. Mokytoja įkliuvo dėl meilės žinučių, kurias sūnaus telefone aptiko jo tėvai.

Kiek anksčiau JAV spauda skelbė, kad mokytoja Stefany (28 m.) nuteista kalėti 10 metų, nes teismas įrodė, jog ji seksualiai bendravo su dviem 14 ir 16 metų paaugliais, savo mokiniais.

Prieš keletą metų Anglijoje buvo nuteistas mokytojas Džeremis (20 m.), moterimi pavertęs savo mokinę Megan (15 m.) ir kurį laiką sistemingai su ja lytiškai santykiaudavęs. Už tai vedęs pedagogas buvo nuteistas kalėti 5,5 metų.

Beje, kai kuriose užsienio šalyse už tokius nusikaltimus nuteistų pedagogų pavardės automatiškai atsiduria vadinamajame lytinių nusikaltėlių registre – šie mokytojai visam gyvenimui praranda galimybę toliau darbuotis mokykloje.

Pasaulyje taip pat žinomas ir ne vienas atvejis, kai draudžiami mokytojų ir jų moksleivių intymūs santykiai baigiasi vaikelio gimimu, šeimos sukūrimu.

Irena ZUBRICKIENĖ

 

Rekomenduojami video