Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaSužinok. Augink atsakingaiKultūraPatarimaiSvetur Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sužinok. Augink atsakingai
Sveikata
Svetur
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Lenktynininko pasididžiavimas – už jį vyresnis ZAZ

Vienas tituluočiausių Lietuvos žiedinių lenktynių ir ralio meistrų Ramūnas Čapkauskas trasoje valdo itin galingus bolidus, kasdien važinėja greitu ir patogiu „Audi A6 Allroad“, tačiau retkarčiais sėda ir prie lenktynininkams labai neįprastos mašinos vairo. Tai 1973 metais pagamintas ZAZ-968A. Pats lenktynių sporto meistras yra gimęs 1977 metais, tad juokauja, kad važiuodamas vyresniu už save automobiliu sukelia didesnį aplinkinių susidomėjimą, negu vairuodamas kokį išskirtinį „Porsche“.

Trejų metų darbas

R.Čapkauskas „Valstiečių laikraščiui“ sakė, kad automobilis atkurtas itin kruopščiai ir ne tik išoriškai. „Variklis, pavarų dėžė, važiuoklė, stabdžiai – viskas perrinkta arba sudėta nauja. Kai pirkau, šis ZAZ buvo nuriedėjęs vos 36 tūkst. kilometrų ir niekada nevažinėtas žiemą, negavęs druskos, todėl kėbulo būklė buvo ideali. Senolis, iš kurio pirkau, bagažinėje paliko naudojimosi instrukciją, visus originalius įrankius ir net seną Kelių eismo taisyklių knygelę“, – savo turimu ZAZ egzemplioriumi džiaugėsi pašnekovas.

Pirmą kartą šį ZAZ–968A R.Čapkauskas išvydo maždaug prieš dešimtmetį, kai garbaus amžiaus kaunietis apsilankė jo vadovaujamame automobilių serviso centre ir ketino pirkti padangas. Lenktynininkas tuomet įdėmiai apžiūrėjo automobilį ir įsitikino, kad jo būklė yra labai gera. „Visada norėjau turėti vyresnį už save automobilį, šis ZAZ man ypač patiko ir tiko, todėl paklausiau savininko, ar nesutiktų parduoti“, – pasakojo pašnekovas.

Praėjo dar šiek tiek laiko, mat senolis dvejojo, ar parduoti savo ilgai turėtą ir mylėtą automobilį. Po sandorio, ZAZ dar kelerius metus stovėjo R.Čapkausko garaže, kol sportininkas pagaliau ėmėsi jo atnaujinimo. Visas darbų procesas (įskaitant ir originalių detalių paiešką, kurias tekdavo pirkti pačiose įvairiausiuose buvusios SSRS kampeliuose) užtruko dar trejus metus. Per šį laiką visas automobilis iš esmės buvo išardytas, o tuomet surinktas iš naujo.

Brangiausias ZAZ?

„Skubos nebuvo, norėjome viską atlikti labai kokybiškai ir darbas pavyko. Sakyčiau, kad dabar šis ZAZ atrodo net geriau, negu buvo naujas“, – džiaugsmo neslėpė kaunietis. Jo skaičiavimu, mašinos atnaujinimas kainavo apie 12 tūkst. eurų. Tad sportininko turimą ZAZ-968A, ko gero, galima vadinti brangiausia šio modelio mašina Lietuvoje.

Originalios detalės buvo perkamos pačiose įvairiausiuose buvusios SSRS kampeliuose. Asmeninio archyvo nuotr.

Nesenai R.Čapkauskas su sūnumi Titu šiuo automobiliu vyko į senovinės technikos suvažiavimą Pasvalyje. Penkiolikametis „Valstiečių laikraščiui“ sakė, kad jį, kaip ir tėvą, vilioja technika. „Nors domiuosi automobilių sporto varžybomis ir ketinu startuoti šiemet Palangoje vyksiančiose 1000 km varžybose, bet man įdomu ir senovinė technika. Kartu su seneliui padėjome tėčiui restauruoti šį automobilį: restauravome kėbulą, ieškojome detalių“, – pasakojo Titas Čapkauskas.

Šeiminiam duetui išvažiuoti į ilgesnę kelionę tenka gana retai, nes R.Čapkauskas labai saugo unikalų automobilį – tokios būklės jų likę itin mažai: „Bet išvažiavus į gatvę dėmesys šiai mašinai tikrai didelis: vyresnio amžiaus žmonėms jis sukelia nostalgiją, nes daugeliui tai buvo pirmasis jų automobilis.“

Valdymas juokingas

Skirtingai nei daugelio standartinių automobilių, šio galiniais ratais varomo ZAZ–968A ratus suka oru aušinamas 1,2 litro darbo tūrio, 40 AG pajėgumo benzininis variklis, kuris taip pat įmontuotas automobilio gale. Todėl didelis svoris tenka galinei mašinos daliai, o priekis – labai lengvas. Tad šio automobilio valdymas yra labai specifinis.

„ZAZ valdymas yra labai juokingas: susirangyti salone nepaprasta net vidutinio ūgio žmogui, pasukti vairą reikia pastangų, o ir jį pasukus mašina kurį laiką nieko nedaro. Tik po kurio laiko pradeda sukti, bet ir tai nelabai aišku, kiek ji klausys vairo ir kiek pasuks. Bet tuo jis savotiškai ir žavus. Vis dėlto važiavimo patogumu ir saugumo jausmu ZAZ–968A nė iš tolo neprilygsta dabartiniams automobiliams: vairuodamas jį labai greitai supranti, kaip toli šioje srityje automobilių pramonė pažengė į priekį“, – aiškino ralio meistras.

Per tris dešimtmečius šis ZAZ nuriedėjo vos 36 tūkst. kilometrų, juo niekada nevažinėta žiemą, jis negavęs druskos, todėl kėbulo būklė buvo ideali. Asmeninio archyvo nuotr.

Beje, dėl savo neįprasto dalių komponavimo ir svorio balanso praeityje kaimo vietovėse ZAZ buvo vertinamas už savo pravažumo galimybes – labai lengvas priekis ir sunkus galas jam leisdavo įveikti tokius purvynus, kuriuose kiti lengvieji automobiliai tiesiog užklimpdavo.

Kauniečiui lenktynininkui šiuo automobiliu yra pavykę pasiekti didesnį nei 100 km per valandą greitį. Kaip tuomet jautėsi vienas geriausių žiedinių lenktynių meistrų? „Jausmas toks, lyg sportiškuoju „Mitsubishi Evo“ lėkčiau kokiu 180 km per valandą greičiu ant šlapio asfalto“, – juokėsi pašnekovas. Kol kas restauruotu ZAZ lenktynininkas yra nuvažiavęs vos porą tūkstančių kilometrų.

Automobiliai ZAZ–968A buvo gaminami 1971–1980 metais dabartinės Ukrainos teritorijoje veikusioje Zaporožės automobilių gamykloje. Panašiai kaip „Trabant“ Rytų Vokietijoje, ZAZ automobiliai buvo laikomi „liaudies automobiliais“ buvusioje Sovietų Sąjungoje, nes jie buvo pigiausi. Be to, labai paprastai remontuojami (būtina pažymėti, jog jie buvo labai nepatikimi ir nuolat gedo).

Automobilių išvaizda ir savybės suteikė šiam automobiliui ne vieną pravardę, tarp kurių bene labiausiai paplitusi „atlėpausis“ (dėl specifinių oro paėmimo angų mašinos galinėje dalyje) arba „muilinė“ (vėlesniam modeliui ZAZ-968M, kuris jau nebeturėjo oro paėmimo angų – ausų).

Rekomenduojami video