Artėja rugsėjo 1-oji, kai daugeliui tėvų vėl teks atžalas vežioti į darželius ar mokyklas. Turbūt Lietuvoje nerasime nė vienos tvarkingos šeimos, kuri nežinotų, kad iki 12 metų amžiaus ir iki 135 cm ūgio vaikai automobilyje turi būti vežami specialioje jų ūgiui ir svoriui pritaikytoje automobilinėje kėdutėje. Vaikus nelaimės kelyje atveju labiausiai saugo ne tik kėdutė, bet ir tinkamas jos pasirinkimas ir naudojimas. Kaip išsirinkti vaikišką kėdutę, ar tėvai turi pakankamai žinių ir supratimo renkantis šią svarbią prekę?
Supratimo daugėja
„Kaip ir kasmet, šiemet taip pat pastebime, kad prieš rugsėjo 1-ąją vaikiškų kėdučių pirkimas išauga maždaug 30 procentų. Įdomu, kad dažnu atveju tai būna jau ne pirmoji vaiko kėdutė, – tiesiog tėvai jas pritaiko pagal vaiko amžių, ūgį ir svorį. Galbūt todėl pas mus besilankantys tėvai turi tikrai daug žinių ir gerai nusimano apie kėdutes“, – „Valstiečių laikraščiui“ tvirtina Andrius Saveikis, sostinėje veikiančios parduotuvės „Baby Center“ vadovas.
Pirkdami pirmąją kėdutę atžalai, tėvai paprastai jau būna išanalizavę jų saugumo testų rezultatus ir apytiksles kainas. Pašnekovas teigia, kad lietuviai labiausiai pasitiki Vokietijos vairuotojų sąjungos (ADAC) atliekamų testų rezultatais. Pasitikėjimą kelia ne tik vokiškas racionalumas ir griežta tvarka, bet ir tai, kad kiekvienas rimtas kėdučių gamintojas siekia, kad jo gaminiai būtų išbandyti ADAC laboratorijoje – palankūs įvertinimai leidžia gerokai drąsiau žengti į rinką.
Jau 13 metų rinkoje veikiančios ir dvi parduotuves Vilniuje bei Klaipėdoje turinčios bendrovės atstovas A.Saveikis teigia, kad tėvų sąmoningumas ir žinių lygis nuolat auga. „Jeigu seniau galbūt ir pasitaikydavo atvejų, kai tėvai taupydavo pinigus kėdutėms ir bandydavo išsiversti be jų, dabar tokius tėvus, matyt, net kaimynai pirštais užbadytų – kėdutes perka visi be didesnių diskusijų“, – kalba jis.
Tiesa, Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, vis dar pasitaiko atvejų, kai automobiliuose vaikai vežami netinkamai: per pirmąjį šių metų pusmetį išaiškinti 143 tokie pažeidimai, kai vaikai buvo vežami sėdynėse, kurios nepritaikytos jų ūgiui ar svoriui; pernai per tą patį laikotarpį užfiksuota 130 tokių atvejų.
Štai, šių metų kovo 12–18 dienomis vykusioje prevencinėje akcijoje „Saugos diržai“ buvo nustatyti 394 atvejai, kai važiavusieji automobiliais nebuvo užsisegę saugos diržų. Tarp šių pažeidimų buvo 13 atvejų, kai vaikai vežti neprisegti saugos diržais ar nenaudojant specialių jiems skirtų kėdučių.
Kainos – įvairios
Vaikiškų kėdučių kainos, priklausomai nuo jų konstrukcijos, gamintojo, vaiko svorio, ūgio ir amžiaus kategorijų bei daugelio kitų veiksnių gali skirtis maždaug 10 kartų. Pačios paprasčiausios ir pigiausios kainuoja apie 40 eurų, o brangiausių kaina nesunkiai perkopia ir 400 eurų ribą.
A.Saveikis tikino, kad daugiausia nuperkama vidutinio kainų lygio kėdučių, kainuojančių 150–200 eurų. Per mėnesį vienoje jų parduotuvėje vidutiniškai parduodama apie 100 kėdučių, išskyrus rugpjūtį, kai kėdučių nuperkama trečdaliu daugiau.
Beje, renkantis vaikišką kėdutę, verta išsamiai pasidomėti ne tik paties gamintojo istorija ir jo gaminamų kėdučių vertinimu, bet ir papildomais dalykais. Pavyzdžiui, kai kurie kėdučių gamintojai siūlo nemokamą savo gaminių draudimą – t. y. jeigu automobilis su jų kėdute pateko į eismo įvykį (po kurio kėdutė atrodo vizualiai nepatyrusi jokių pažeidimų), gamintojas kompensuoja naujos tokios pat kėdutės įsigijimą.
Saugumas – svarbiausia
Svarbiausia, rinkitės saugos kėdutę, kuri būtų tinkama jūsų vaiko svoriui ir ūgiui. Amžius nėra taip svarbu. Mat viena dažnesnių klaidų, kurias daro tėvai, – kėdutes renkasi pagal vaiko svorį ir amžių, bet ne ūgį. Vaikai yra labai skirtingi – vienas aukštesnis, kitas žemesnis. Todėl ir kėdutę reikėtų rinktis tokią, kuri geriausiai atitinka vaiko sudėjimą, – kaip drabužį.
Kita itin svarbi kėdutės charakteristika – jos saugumo lygis. Visose Europos Sąjungos šalyse legaliai parduodamos automobilinės kėdutės turi atitikti bent žemiausius privalomų Europoje ECE 44-04 bandymų rezultatus. Kad kėdutės modelis sėkmingai išlaikė ECE 44-04 bandymus, ženklina ant jo esanti oranžinės spalvos žyma, kurioje nurodytas modelio pavadinimas, gamintojas ir unikalus numeris.
Tačiau būtina pažymėti, kad ECE 44-04 bandymai užtikrina tik reikalingą minimalų automobilinių kėdučių saugos lygį, bet anaiptol negarantuoja pakankamo saugumo avarijos atveju. Todėl nustatyti realų vaikiškos kėdutės apsaugos lygį galima tik atliekant nepriklausomus saugumo bandymus.
Rimčiausiai vertinamų ADAC bandymų metu kėdutės testuojamos atliekant priekinį ir šoninį smūgius ir vertinant kitus parametrus: fiksavimo paprastumą ir patikimumą, patogumą, aptarnavimo paprastumą, pavojingų medžiagų naudojimą ir pan. Susumavus visus šiuos duomenis, nustatomas bendras vertinimas. ADAC ekspertai primygtinai rekomenduoja naudoti tik tas kėdutes, kurios buvo įvertintos geriau negu patenkinamai.
Net ir geriausia kėdutė neišgelbės avarijos atveju, jeigu ji bus netinkamai pritvirtinta automobilyje arba visai nepritvirtinta. JAV nacionalinės saugaus eismo administracijos atlikti tyrimai parodė, kad pagrindinės klaidos vežant vaikus yra netinkamas kėdučių tvirtinimas mašinose arba pernelyg laisvas tvirtinimas. Verta prisiminti, kad tinkamai pritvirtinta kėdutė nejudės daugiau nei 2,5–3 cm į priekį ar bet kurią kitą pusę. Jei kėdutė juda daugiau, vadinasi, ji pritvirtinta netinkamai – reikia bandyti iš naujo.
Patarimų – apstu
Neskubėkite pirkti pirmos pasitaikiusios automobilinės saugos priemonės. Apsilankykite keliose parduotuvėse, panaršykite gamintojų internetinėse svetainėse, pasitarkite su tėvais, jau naudojančiais automobilinę kėdutę.
Be to, apgalvokite, kaip dažnai ją teks išimti iš automobilio. Jeigu ji bus nuolat išimama iš automobilio, tada rinkitės mažesnio svorio, kompaktiškesnę kėdutę. Jei dažnai ir ilgai keliaujate, pirkite tokią kėdutę, kurioje vaikas jaustųsi patogiai ilgesnį laiką ir galėtų miegoti (numatytos kelios nugarėlės nulenkimo padėtys).
Patartina kuo ilgiau vežioti vaikus kėdutėse, kurios tvirtinamos nugara važiavimo kryptimi, nes tokia konstrukcija laikoma saugiausia. Ypač tai aktualu vežiojant mažylius, kurie sveria mažiau nei 9 kg arba dar nesėdi be suaugusiojo pagalbos. Tokiu atveju tikrai nepatartina vežioti saugos kėdutėje, tvirtinamoje veidu į priekį.
Vaiko saugos kėdutę patartina keisti tuomet, kai jo svoris tampa per didelis arba jo galva iškyla aukščiau už kėdutės nugarėlę.
Turi išaugti tris kėdutes
Vaiko saugumas per kelionę priklauso ir nuo to, kaip kėdutė pritvirtinta automobilyje. Paprastai naudojami trys kėdutės tvirtinimo būdai: kėdutė kartu su vaiku prisegama automobilio saugos diržu; kėdutė turi atskirą saugos diržą, kuriuo joje prisegamas vaikas, o prie automobilio sėdynės ji pritvirtinama automobilio diržu; kėdutė tvirtinama prie automobilio sėdynės specialiais joje esančiais fiksatoriais „IsoFix“. Pastarasis tvirtinimas laikomas patikimiausiu.
Skaičiuojama, kad vaikas nuo gimimo turi išaugti tris kėdutes – tik tuomet jis vežiojamas jo ūgiui ir svoriui labiausiai pritaikytose kėdutėse ir būna geriausiai apsaugotas.
Pirmoji kėdutė – nuo gimimo iki, pavyzdžiui, 13 kg ar 15 mėn.
Antroji – nuo 9 kg arba nuo 60 cm ūgio, trečioji – nuo 100 iki 150 cm ūgio. Išaugęs trečią kėdutę, vaikas paprastai jau pasiekia tą ribą, kai gali keliauti automobiliu be papildomų priemonių arba su sėdynės paaukštinimu.
Tėvai kartais daro klaidą įsigydami universalias kėdutes, kurios teoriškai turėtų tikti nuo tada, kai vaikas pradeda sėdėti, iki tuomet, kai jas išauga. Tačiau, specialistų nuomone, universalios kėdutės, kurios skirtos vaikams nuo 9 iki 36 kg, arba nuo 61 iki 150 cm ūgio, paprastai nėra tinkamos nei mažiems, nei jau užaugusiems vaikams. Tiesa, universali kėdutė pasiteisina, kai vaikas ja vežamas labai retai, pavyzdžiui, viešėdamas pas senelius, – tokiu atveju universali kėdutė yra gana praktiškas pirkinys.
Ūgtelėję vaikai jau gali būti vežami naudojant nebe visavertes kėdutes, bet specialius sėdynių paaukštinimus, kurie pakelia vaiką iki reikiamo aukščio, kad automobilio saugos diržai juostų jį taisyklingai – per petį ir dubens kaulus. Paaukštinimą reikėtų pradėti naudoti tuomet, kai vaikas išauga kėdutės atlošą arba į ją nebetelpa pečiai.
Kai kurie pigiausi paaukštinimai būna pagaminti iš putplasčio ir tokios prastos kokybės nerekomenduojama pirkti. Paaukštinimai taip pat turi atitikti standartus ir turėti tai patvirtinantį lipduką.