Senosios Lietuvos miestų ir miestelių fotografijos – unikali ir svarbi šalies istorinio ir kultūrinio paveldo dalis. Svarbų indėlį čia įnešė ir kuklūs provincijos fotografai, kurių biografijos mažai žinomos, o jų likimai dažnai tragiški. Vienas jų darbėniškis Elijahu Bruckus.

Fotografo motina Š. Švat Bruckus. XX a. pr. A. I. Pekelio nuotraukos kopija su E. Bruckaus metrika ir užrašu hebrajų kalba. Darbėnai, XX a. pr.

Policininkas Memgaudis (dešinėje su uniforma ir kardu) ,šauliai ir jų svečiai prie Darbėnų policijos punkto 1929 Darbėnai.
Nuotraukos antroje pusėje įspaustas antspaudas „Fot. Bruckus Darbėnai“. Iš jos matyti kukli fotosalono aplinka, ant paprastos medinės kėdės sustatyti vaikai, už jų kiek susiraukšlėjęs popierinis dažytas fonas, menka gėlių puokštė. Tokia nelengva buvo pradžia. Trumpam pas fotografą įsiamžinti užsukę žmonės nepagalvodavo, kiek kruopštumo ir darbo reikalauja pati paprasčiausia fotografija, jos retušavimas, pagaminimas, daug laiko praleidžiant prie raudonos šviesos, mažai vėdinamoje patalpoje. Gerbdami savo profesiją ir gerą vardą to meto fotografai darė pakankamai tobulas nuotraukas, kurių kokybė visus stebina ir dabar, praėjus beveik 100 metų. Netrukus E. Bruckus tapo populiariu ir žmonių mėgstamu Darbėnų bei Šventosios apylinkių fotografu, įamžinusiu ne tik šio krašto žmones, bet ir istorinius įvykius bei pokyčius. Išlikusios gana retos jo darytos nuotraukos rodo, kad jis neapsiribojo vien fotosalonu, bet daugiau stengėsi fotografuoti gamtoje, įvairioje aplinkoje, žmonių susibūrimuose, religinių bendruomenių ir organizacijų šventėse. Jis įamžino Šventosios uostą, siaurojo geležinkelio Darbėnai–Šventoji tiesimą ir kitus įvykius. Jau legenda yra tapusi 1928 metais jo daryta nuotrauka „Darbėnų žydai Vasario 16-osios šventėje“, kurioje įamžinti žiemiškai apsirengusių darbėniškių gausus būrys miestelio centre prie trispalvės ir valstybės herbo švenčiantys savo nepriklausomos valstybės dešimtmetį.

Darbėnų valsčiaus viršaitis Bertašius (sėdi centre ) su kaimų seniūnais ir valsčiaus tarnautojais; trečioje eilėje 1-as iš kairės tarnautojas Antanas Juška, antras iš kairės Sūdėnų kaimo seniūnas, ūkininkas Vladislovas Petreikis. Darbėnai, XX a. 3-ias deš.
Įamžindamas svarbius savo krašto įvykius, E. Bruckus suprato, kad ateityje tai pasitarnaus žmonėms, jų šalies istorijos ir gyvenimo pažinimui. Jis vienas iš retų Lietuvos fotografų dalį savo fotografijų ženklinęs fotografiniu būdu darytu užrašu – metrika su savo pavarde, Darbėnų miestelio pavadinimu ar fotografijos vietos, laiko ar aplinkybių aprašymu. E. Bruckus buvo kviečiamas įamžinti ir valdžios įstaigas, visuomenines, religines bei politines organizacijas jų susibūrimų bei švenčių metu. Darbėnų senbuvio Antano Juškos (gim. 1934 m.) archyve išlikusi XX a. trečiajame dešimtmetyje žiemos metu daryta Darbėnų valsčiaus viršaičio, jo pavaldinių valsčiaus kaimų seniūnų ir tarnautojų nuotrauka, kurioje jie įsiamžinę apsirengę žiemiškais rūbais, ant batų apsiavę guminiais kaliošais, galvas prisidengę kepurėmis. Kukliame E. Bruckaus fotosalone žmonės išliko tokie, kokie jie buvo ir gatvėje.
Marijampolėje gyvenantis buvęs šio miesto policijos komisariato viršininkas Skirmantas Andriušis, kolekcionuojantis prieškarines Lietuvos policijos ir kariuomenės fotografijas, pasidalino dviem E. Bruckaus fotografijomis iš savo kolekcijos, kuriose įamžinti ant traktoriaus sėdintis eilinis policininkas su uniforma ir žemesniosios policijos mokyklos baigimo ženklu bei 1929 metų Darbėnų policijos ir Šaulių organizacijos susirinkimo dalyviai ir jų svečiai, šventinę dieną įsiamžinę prie Darbėnų policijos punkto. E. Bruckus stengėsi savo klientus džiuginti ir naujomis, iki tol nematytomis fotografijų formomis, nelauktais siužetais. Darbėniškės Liucijos Šimkutės-Jakubauskienės (gim. 1939 m.) archyve išlikusi unikali nuotrauka, kurioje grupė jaunų žmonių nufotografuoti sugulę pievelėje šalia geležinkelio bėgių, pravažiuojančio garvežio, traukiančio krovininius vagonus, fone. Prieš savo vestuves 1937 m. sausį, 1936 metų vasarą jaunieji Juzefa Pakalniškytė ir Juozas Šimkus su savo bičiuliais pas E. Bruckų užsakė išskirtinę nuotrauką ir nebuvo nuvilti. Tai profesionali, geros kokybės ir išskirtinio siužeto fotonuotrauka, įrodanti, kad tuo metu ir Lietuvos provincijoje dirbo kūrybingi, puikūs savo amato ir profesijos žinovai.
E. Goldsteinas pasidalijo ir, jo nuomone, fotografo motinos Š. Švat Bruckus fotografijos kopija, kurią prieš kurį laiką jis surado pas Jeruzalėje gyvenusią E. Bruckaus pusseserę Sarą Pekel Šaked. Fotografijos apačioje hebrajiškai parašyta, kad ji mirė 1919 metų birželio 13 dieną, taip pat parašyta ir E. Bruckaus metrika. Tikėtina, kad tai senos jo mokytojo A. I. Pekelio fotografijos kopija, kurią jis, būdamas jau profesionalus fotografas, padarė savo motinos atminimui.
1941 metais Lietuvą okupavus nacistinei Vokietijai, E. Bruckaus, kaip ir kitų žydų, laukė tragiškas likimas. Jis kartu su kitais Darbėnų žydais vyrais buvo nužudytas 1941 metų birželio 29 dieną, kai jo šeimos nariai: žmona Chava (gim. 1902 m.), sūnus Abrachamas (gim. 1934 m.), sesuo Ela bei šiandien nežinomi jaunesnieji broliai ir seserys nužudyti kiek vėliau. Sunaikinus Darbėnų žydų bendruomenę, be pėdsakų dingo ir unikalus keletą dešimtmečių kauptas fotografo kūrybinis stiklo negatyvų archyvas, neišliko ir paties fotografo atvaizdo, nors viltis, kad jį pavyks kada nors rasti, ir išlieka. Deja, sunkiais karo ir pokario metais, senos fotografijos žmonių nebuvo vertinamos.

Darbėnų eilinis policininkas, sėdintis ant traktoriaus. Darbėnai, XX a. 4-as deš.
Norisi tikėti, kad ateityje Darbėnų metraštininko E. Bruckaus fotonuotraukos ras savo vietą miestelio muziejuje, o jo ir garbingos Darbėnų žydų bendruomenės atminimas bus įamžintas.
Romualdas Beniušis