Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Ministro vertimas pandemijos nesuvaldys

Ministro Arūno Dulkio vertimas iš posto pandemijos suvaldyti nepadės, o jo pirmtako Aurelijaus Verygos palikimas dar ilgokai kenks ne tik kovoje su COVID-19 virusu. Taip mano Seimo Sveikatos reikalų komiteto vadovas Antanas Matulas. Su juo ir kalbamės apie dėl pandemijos susiklosčiusią situaciją Lietuvoje, kitas sveikatos apsaugos problemas.

-Prezidentas Gitanas Nausėda viešai pareiškė, kad kolektyvinį imunitetą nelemtam COVID-19 virusui reiktų pasiekti iki vasaros. O išgirstame, jog per dieną paskiepyta beviltiškai mažai – 43 žmonės. Ar judant tokiais tempais kalbos neliks tik deklaracija?

-Pačius suformuluotus tikslus vertinu teigiamai. Vyriausybė bei ministerija turi stengtis juos įgyvendinti, ir labai gerai, kad jie ambicingi. Žinome, kad net ir gamintojai diegia naujus pajėgumus. Mūsų galios čia šiek tiek ribotos. Pirkimus juk vykdome su kitomis ES valstybėmis. Kada buvo sužinota, jog vakcinų kiekiai bus mažinami, Lietuva, kartu su Skandinavijos šalimis, sureagavo bei pareiškė, kad toks mažinimas neįmanomas.

-ES tarsi užperka pakankamai vakcinų, tačiau išgirstame, kad „Moderna“ pabrangino savo preparatą 30 procentų. Mūsų valdžia pareiškė, kad tai yra per brangu. Tai Lietuvos piliečiai neverti pabrangusios vakcinos?

-Vakciną siūlo ir diegia verslas. Jie siekia pelno. „Moderna“ yra vieni iš jų. Jie pasiūlė, berods, 300 tūkst. injekcijų padidinta kaina. Mūsų valstybė atsisakė ir manau, kad tai logiška. Juk sutartys sudaromos su keliomis kompanijomis dėl maždaug 7 milijonų vakcinų. Tai tegul negausim viso kiekio, tegul du trečdalius, Lietuvai pakaks. Mūsų populiacijoje, kur tėra 2,8 milijono gyventojų, net dauginant iš trijų, poreikio papildomai ir brangiau pirkti vakcinos nėra. Pagalvokime ir apie tai, kaip reaguos visuomenė, žiniasklaida, kai dalis tos vakcinos netiks arba jos atliks?

-Kaip šiandien vertinate vis dar naujo ministro Arūno Dulkio darbą? Iki šiol ministerijoje įtaką darė Kauno ir Santaros klinikų konkurencinės kovos. Konkurencija gerai, bet ne sveikatos srityje. Ko tikitės iš šio ministro?

-Žinoma, dėl tos konkurencijos nukentėjo visa sveikatos sistema. O ypač praėjusios kadencijos metu, kai buvo proteguojamos išskirtinai Kauno klinikos. Ir ne vieną kartą Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) buvusį ministrą yra pripažinusi pažeidus viešuosius ir privačius interesus. Išėjo taip, kad praėjusioje kadencijoje, kai ministras buvo Aurelijus Veryga, ne tik Santaros, bet ir kitos ligoninės negavo jokios paramos. Net Vilniaus greitosios pagalbos ligoninė, esanti sostinės Lazdynų mikrorajone, jos negavo. Tai didžiausia ir rimčiausia ligoninė, teikianti būtinąją pagalbą. Galima pagalvoti, kas ištiktų, jei reiktų užsidaryti šiai ligoninei? Kas teiktų pagalbą? Karantino metu užsidarė Vilniaus Antakalnio ligoninė. Daugybė kitų virto COVID-19 ligoninėmis. Įsivaizduokime, jei uždarome dar ir šitą. Aiškinama, kad dalį pagalbos galima kažkaip perkelti, atidėti. Bet juk yra lūžiai, traumos, kita. Konkurencija tarp Kauno ir Vilniaus yra sveika, bet negali virsti pogrindiniu karu. Tai gerai, kad atėjo ministras, kuris neatstovauja nė vienai pusei.

-A.Dulkiui prikišama labai daug dalykų, kurie sudėlioti vadovaujant ne jam – net NVSC veikla. Kokia bus nauda, jei jį greitai nuversime, ir kas labiausiai juo nepatenkintas?

-Žmogus atėjo nelengvu metu. Versti? Kvailystė, žinoma. Šiuo metu viskas daroma, kalbama tam, kad suvaldytume virusą, kitkas dažnai ignoruojama. Ministrui sakiau, kad jam lieka visos kitos sveikatos sistemoje neišspręstos problemos, kurios niekur nedingo. Aišku, kai visas dėmesys sutelktas virusui, kitų sferų rankos dar nepasiekia. Reikia jam padėti, o ne versti. Jokiu būdu šiuo metu neversčiau. Palikimas juk tragiškas. Ypač įstaigų, kurios veikia aplink ministeriją. Nacionalinė sveikatos laboratorija – sutrikdytas, suardytas pirkimas, kuris turėjo būti viena iš kovos su pandemija priemonių. Radiacijos saugos centrui ketverius metus vadovauja laikina vadovė. Nacionalinis kraujo centras (NKC) – vėl plūsta skundai. ULAC centras sužlugdytas, funkcijos atimtos. Išties palikimas yra tragiškas.

-Kaip jūs vertinate padėtį NVSC? Iš asmeninės patirties galiu pasakyti, kad pranešus apie pandeminį kontaktą, jie net neatsako ir prisiskambinti neįmanoma.

-Šiai institucijai buvo primesti darbai, kurių ji nemokėjo daryti. Apsilankęs NVSC sužinojau, kad ten dirbama nepakeliamu krūviu. Tai, ko iš jų reikalaujama, padaryti neįmanoma. Vadovo klausimas turi būti sprendžiamas nedelsiant, nors žmogus ir specialistas yra tikrai neblogas. Nacionalinio saugumo sumetimais iš NVSC tiesiog reikia atimti kai kurias funkcijas. Čia norėtųsi aktyvesnių A.Dulkio veiksmų. Man jis sakė norįs pradėti nuo nulio.

-Kokia jūsų nuomonė dėl rajoninių ligoninių naikinimo? Juk tai gali visiškai sujaukti regionų vystymąsi. Negi jaunos šeimos norės kurtis ir gyventi ten, kur artimiausia padori ligoninė už poros šimtų kilometrų?

-Ačiū Dievui, kad nepavyko įgyvendinti tų juodų sumanymų. Gerai, kad bent Prezidentė Dalia Grybauskaitė tada išklausė ir medikų, ir savivaldybių pozicijas. Ten pagalbos būtų išvis niekam nelikę. Mažai kas atsimena, kad pagal buvusio ministro projektą ligoninė turėjo atitikti penkis kriterijus, kitaip su ja nesudaroma sutartis. Ir ji dvejus metus negalėtų net dalyvauti konkurse finansavimui.

-Per dvejus metus jos išgyventų? Iki kitos galimybės?

-Aišku, kad ne. Ne po dvejų metų, o po mėnesio tokių ligoninių būtų nelikę. Toks ir buvo tikslas. Gal 15 ligoninių būtų „iškritusios“. Gerai, kad tai ir liko tik projektu, nes šiuo metu pandeminius ligonius būtume turėję gydyti ne ligoninėse, o stadionuose, sandėliuose. Pandeminė situacija turi priversti politikus peržiūrėti lovų poreikį. Juk tokių ligų pasaulyje tik daugės. Be abejo, išlaikyti chirurginį ar gimdymo skyrių kiekviename rajone nėra racionalu, tačiau rajono ligoninės turi išlikti, ypač dėl vyresnio amžiaus žmonių. Lietuvoje reikia bent 5–7 didelių rimtų centrų, o iki šiol buvo stiprinami tik Vilniaus ir Kauno. Praėjusioje kadencijoje laimėjo Kaunas. Dabar tiek naujasis ministras, tiek Seimo komitetas turi susitelkti ties faktu, kad stiprūs centrai turi būti Šiauliuose, Panevėžyje, Klaipėdoje ir Alytuje, gal dar kitur.

-Prie SAM yra prikurta daugybė kontorėlių. Buvusi valdžia įsteigė Bendrųjų kompetencijų centrą (šis – prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos), kuris turėjo perimti biudžetinių įstaigų, taigi pavaldžių ir SAM, buhalterijos ir personalo tvarkymą bei taip sumažinti sąnaudas. Tai sukėlė tik chaosą, sąnaudų nesumažino, bet kai kam naudos davė. Kalbama, kad ta įstaigėlė knibžda policijos pensininkų – gal jiems įdarbinti ir buvo įsteigta. Kas iš tos gausybės įstaigėlių pacientui?

-Tokių ir panašių kontorų ir kontorėlių uždarėme jau kokias penkias. Negalime sakyti, kad visos jos nereikalingos. Gal jas galima sujungti. Aišku, ne taip paradoksaliai, kaip Radiacinės saugos centrą buvo bandoma sujungti su NVSC. Bendrųjų kompetencijų centras irgi labai keistas buvusios valdžios eksperimentas, kuris nepasiteisino. Tikslas buvo sutaupyti lėšų. SAM neliko buhalterijos – visi etatai buvo perkelti arba panaikinti. Paskui patys turėjo juos atstatyti. Buvo atkurti visi etatai ir pareigybės. Bendrųjų kompetencijų centras, nors ten ir yra kompetentingų žmonių, lėšų nesutaupė nė kiek.

-Kaip vertinate padėtį Nacionaliniame kraujo centre (NKC)? Vienas keistų SAM komisijos sprendimų – dėl kraujo plazmos išvežimo į užsienį 2019 m., kurio be spaudimo savo darbą išmanantys specialistai negalėjo padaryti. Sprendimas skelbiamas viešai – sulyginus jį su teisės aktų reikalavimais, panašu, kad net nesiruošta slėpti, o buvusi NKC vadovė Joana Bikulčienė kalba tiesą – ją „patraukė“ tik tam, kad tinkami žmonės NKC plazmą be jokių įsipareigojimų tiesiog pasisavintų.

-Dabartinę padėtį NKC vertinu tikrai blogai. Per mėnesį komitetas gavo bent tris rimtus skundus, kur surašyti labai svarūs argumentai. Kaip Seimo komiteto pirmininkas kreipiausi ir į SAM, ir į prokuratūrą, kad ištirtų tuos atvejus. Jei tai, kas parašyta skunduose, yra tiesa – tai nusikaltimas. Plazma yra Lietuvos žmonių padovanotas turtas. Leisti išvežti, kaip tai padaryta 2019 metais, yra visiškai netinkamas sprendimas. NKC veikloje tvarkos ir šiandien įžvelgiu mažai.

Rekomenduojami video