Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Elektros tiekimo naujoves lydi sumaištis

Lietuvoje pamažu atsisakant monopolinio elektros tiekimo gyventojams, šie iki 2023 metų turės pasirinkti elektros tiekėją. Tačiau elektros tiekimo sistemos permainos, kuomet patys vartotojai gali rinktis elektros tiekėją, nemažai daliai vartotojų, ypač kaimo vietovėse, užminė daug mįslių. Vieniems neaišku, kaip teisingai pasirinkti elektros tiekėją, kitiems, jau pasirinkusiems, neaišku, kaip atsiskaityti už jau suvartotą elektros energiją.

Pasirinkimo metas

2020 m. gegužės 7 d. Seimui priėmus Elektros energetikos įstatymo pataisas, Lietuva prisijungė prie daugumos Europos Sąjungos šalių, kuriose visi vartotojai gali rinktis tinkamiausią elektros energijos tiekėją.

Iki šių metų pradžios tą padarė gyventojai, sunaudojantys daugiau nei 5000 kWh per metus, per šiuos metus tą turės padaryti gyventojai, sunaudojantys 1000–5000 kWh per metus, o ateinančiais metais apsispręsti teks gyventojams, sunaudojantiems iki 1000 kWh per metus. Iki pasirinkimo gyventojai elektros energiją perka iš visuomeninio tiekėjo, o jos kainą nustatė Valstybinė energetikos reguliavimo taryba.

Laiku savo pasirinkimo neišreiškusiems gyventojams yra užtikrinamas laikinas – iki pusės metų  garantinis elektros energijos tiekimas. Pasirinkti elektros tiekėją gyventojai gali ir nelaukdami, kol ateis apsisprendimo ir pasirinkimo terminas. 

Grįžo nesusimokėjusi  

Birželiui baigiantis, į „Valstiečių laikraščio“ redakciją paskambinusi Prienų rajono gyventoja tiesiai šviesiai sakė nesugebanti susimokėti už sunaudotą elektros energiją ir paprašė pagalbos. Mat Stuomenų kaimo (Šilavoto sen., Prienų r.) gyventojai Dalė ir Juozas Karaliai internetu nesinaudoja, todėl sutartį su „Ignitis“ sudarė telefonu dar balandžio 23 dieną. Pasak Dalės, darė taip, kaip buvo liepta. Padedant sūnui, kuris pasidomėjo elektros tiekėjais. „Ignitis“ pasirinko tikėdamiesi, kad pas juos bus pigiau. „Atsiuntė mums raštą, kuriame parašyta, kad nuo birželio 1 dienos turėsime mokėti pagal naują kliento kodą. Jį suteikė vyro vardu“, – sakė D.Karalienė.

Sudarius sutartį telefonu, Karaliai iš bendrovės „Ignitis“ paprastu paštu gavo du laiškus. Moteris tikino, kad iš juose esančio turinio jai nepaaiškėjo, kaip ji gaus sąskaitą, nes interneto iki šiolei neturi. Sutuoktiniai jau yra pensinio amžiaus ir neplanuoja mokytis kompiuterinio raštingumo, įsirengti internetą. Tą ji pasakė ir paskambinusi naujiems elektros tiekėjams. Tačiau D.Karalienę išklausiusi „Ignitis“ darbuotoja jiems vis tiek patarė susikurti savo paskyrą savitarnos svetainėje. Taip, esą, jiems bus daug paprasčiau deklaruoti elektros skaitiklio rodmenis ir sužinoti, kiek turi mokėti už sunaudotą elektrą.

Kaip ir įprastai darydavo, kai sutartis dar buvo su ankstesniu elektros tiekėju ESO, taip ir dabar, vos atsirado poreikis važiuoti į miestą nusipirkti maisto, Dalė namuose atidžiai ant popieriaus lapelio užsirašė elektros skaitiklio rodmenis. Buvo sunaudota 60 kilovatvalandžių dieną ir 60 kilovatvalandžių naktį. Nuvažiavusi į Prienus nuėjo į parduotuvę susimokėti terminale už elektrą, bet sužinojo, kad jos vyro vardu registruotas abonentas sunaudojęs 0 elektros energijos. „Labai nustebau, nes nuo gegužės 28 dienos beveik mėnesį naudojome elektrą ir nulis. Pagalvojau, stebuklai dedasi“, – VL pasakojo D.Karalienė.

Nesusikalba tarpusavyje

Moteris vėl siekėsi su „Ignitis“. Telefonu darbuotojos jai paaiškino, kad pirmiausia reikia deklaruoti skaitiklio rodmenis. Kadangi ji internetu nesinaudoja, todėl darbuotoja paprašė rodmenis padiktuoti telefonu. Pasakė, kad atsiųs sąskaitą, bet moteris prašė jos nesiųsti. „Kur gi aš tą sąskaitą gausiu, aš užsirašau, ką rodo skaitiklis, ir susimoku. Ir mes niekaip nesusikalbame“, – įspūdžiais dalijosi Dalė.

Rūpestinga moteris kiek palaukusi vėl pabandė susimokėti už elektrą. Jos teigimu, pirmiausia pabandė atsiskaityti „Norfos“ parduotuvėje Prienuose, kur veikia „Perlo“ terminalas, bet nepavyko, tada pasuko į „Maxima“ parduotuvės terminalą. Bet tiek vienur, tiek kitur sunaudotos kilovatvalandės buvo rodomos, bet kiek mokėti – ne.

Niekaip negalinti už suvartotą elektros energiją atsiskaityti jos vartotoja iš Stuomenų kaimo pasiguodė kaimynams. Po permainų ir jiems vis kas nors ne taip – vis kažkas kliūva. O terminale Prienuose viena pardavėja D.Karalienei pasakė: „Čia daug kam šitaip, ateina ir išeina nesusimokėję“.

„Vėl paskambinau į „Ignitis“. Išklausė ir nusprendė, kad gali būti sugedę terminalai. Bet į du buvau nuėjusi. „Ignitis“ darbuotoja man patarė dar nueiti į paštą“, – pasakojo nesėkmingai bandžiusi už elektrą susimokėti Prienų rajono gyventoja. Nusivylusi moteris per karščius į paštą jau nėjo, skubėjo namo į savo kaimą.

„Ir likau nesumokėjusi. Dabar bijau gąsdinimų, kad jeigu nors vieną dieną pavėluosiu, gal jau ten negerai bus. Aš nesuprantu, kas bus negerai? Mane nubaus? Kas čia bus?“, – guodėsi D.Karalienė.

VL Dalė minėjo, kad už jų sunaudotą dieninę elektrą susidarė 15,07 euro, o už naktinę – 10 eurų. „Tai čia ne po daug. Bet vis tiek juos reikia sumokėti. O dar yra pastovioji dedamoji – trijų eurų abonentinis mokestis. Bet nė vieno cento nesumokėjau, nes niekas pinigų nepriėmė. Gal čia naujoves ir išgalvoja tam, kad paskui uždėtų dar kokių delspinigių ar dar ką“, – svarstė Prienų rajono gyventoja.

Žmonės blaškosi

Niekaip negalinti už suvartotą elektros energiją atsiskaityti jos vartotoja iš Stuomenų kaimo pasiguodė kaimynams. Jos teigimu, jos kaimynai turi internetą, bet minėjo, kad po permainų ir jiems vis kas nors ne taip – vis kažkas kliūva. Kitas kaimynas, kuris gyvena Kaune, o Stuomenų kaime tik vasaroja sodyboje, jau tikrai mokytas, inžinerijos mokslus baigęs žmogus, pasak Dalės, sakė pykstąs už tai, kad sudėtinga su elektros tiekėjais išsiaiškinti. O terminale Prienuose viena pardavėja D.Karalienei esą pasakė taip: „Dabar ne jūs pirma, turbūt, ir ne paskutinė, čia jau daug kam šitaip, ateina žmogus ir nemato sumos, išeina nesusimokėję“.

„Turi man kas nors paaiškinti, kas čia vyksta, kodėl iš manęs pinigų nepaima. Neišgalvoju į ką man kreiptis pagalbos“, – guodėsi „Valstiečių laikraščiui“ D.Karalienė, pridurdama, kad jiems su vyru šioje painiavoje sunku susigaudyti, todėl liko nesusimokėję. Moteris neprieštarauja, kad kiekvieną mėnesį teks skambinti į „Ignitis“ bei deklaruoti skaitiklio rodmenis, nors jai buvo patogiau, kai to daryti nereikėdavę – užsirašydavo rodmenis ant lapelio ir terminale, liaudiškai tariant, viską pati susitvarkydavo, be niekieno pagalbos.  

D.Karalienė VL teigė, kad ne tik ji, bet ir daugiau kaimo žmonių nesupranta elektros tiekimo gyventojams rinkos liberalizavimo prasmės, nes elektros laidai lieka tie patys, elektros skaitiklių taip pat niekas nekeitė – liko tie patys. „Viskas liko kaip buvo, tik aptarnaujanti bendrovė persikrikštijo. Aš ir dabar nesuprantu, kaip suprasti šį išmislą: kaimynas vienokį tiekėją pasirinks, o aš – kitą, bet elektros linija ir laidai juk eina tie patys, tai kaip čia bus?“, – retorišku klausimu situaciją apibūdino pašnekovė.

Jos teigimu, gal elektros tiekėjai neįsigilina, kad kaimo žmogus nevažinėja kasdien į miestą, nes nuvažiavimas jam kainuoja. Važiuoja tik, kai reikia nusipirkti maisto. Tuo pačiu ir mokesčius susimoka. Ir nėra gerai, kai to padaryti terminaluose nepavyksta.

Visada yra pagalba

Neringa Pikčilingienė, Šilavoto seniūnė (Prienų r.)

Man kol kas šiomis dienomis neteko sulaukti gyventojų nusiskundimų, kad kam nors būtų iškilusi panaši problema. Jeigu vienišas ar vyresnio amžiaus žmogus ko nors pats nesupranta, visada yra kaimynai. Be to, mūsų seniūnijoje yra nemažai tokių žmonių, pas kuriuos į namus ateina socialiniai darbuotojai. Ir pas vienišus, ir pas tuos, kuriems reikalinga priežiūra namuose. Ten socialinis darbuotojas aplankęs ir padeda viską susitvarkyti. Tada jiems ir maistą perka, ir mokesčius padeda sumokėti.

Dar vis aiškina

Artūras Ketlerius, „Ignitis grupės“ ryšių su visuomene vadovas

Pasiaiškinau šią situaciją. Klientė nuo birželio 1 dienos pasirinko „Ignitis“ kaip nepriklausomą elektros energijos tiekėją. Taigi, klientei birželis yra pirmasis mėnuo, todėl mokėtinos sumos dar nebuvo, ji galėjo tik deklaruoti rodmenis arba sumokėti avansu.

Tokiais atvejais įprastai klientams pirmąjį mėnesį rekomenduojame elgtis taip: iki mėnesio pabaigos deklaruoti skaitiklio rodmenis savitarnoje e.ignitis.lt arba paskambinus tel. 1802 arba +370 611 21802. Pirmąjį mėnesį atsiskaityti nereikia. Reikia sulaukti sąskaitos ir ją apmokėti kitą mėnesį (šiuo atveju iki liepos 31 d.) bet kuriuo klientui patogiu būdu. Klientė liepos mėnesį apmokėdama už praėjusį – birželio – mėnesį, tuo pačiu metu jau galės deklaruoti skaitiklių duomenis už einamąjį mėnesį. Sąskaitos apmokėjimui gali būti pateikiamos klientui patogiu būdu: e.ignitis.lt savitarnoje, el. paštu ar paštu.

Rekomenduojami video