Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Ūkininkams – nauji rūpesčiai dėl senos navigacijos

 Prieš porą metų Europos Sąjungos institucijų parengtame Federaliniame radionavigacijos plane numatyta, kad nuo 2020 metų gruodžio 31 dienos bus nutraukta nekoduoto GPS L1/L2 formato signalo transliacija.

Tokį žingsnį nuspręsta žengti siekiant stiprinti ir palaikyti nacionalinį saugumą, prisidėti prie ekonomikos, prekybos ir produktyvumo augimo, skatinti efektyvų transporto sistemų panaudojimą, didinti žmonių mobilumą ir spręsti aplinkosaugos iššūkius. Mat šia globalia vietos nustatymo paslauga (DGPS) naudojasi platus specialistų, įvairių tarnybų ir verslo organizacijų spektras – nuo karo pramonės, žemės ūkio, aviacijos iki navigacijos telefone.

Palydovų tinklo architektūros pokyčiai palies visus DGPS paslauga besinaudojančius asmenis, įskaitant žemės ūkio sektorių, todėl specialistai perspėja ūkininkus, kad jau laikas susirūpinti dėl turimos navigacinės įrangos atnaujinimo – kreiptis į žemės ūkio techniką ir sprendimus pardavinėjančias įmones.

Ne vienas „Valstiečių laikraščio“ kalbintas šalies ūkininkas, kurio laukuose dirba moderni, šiuolaikinė technika, prisipažino pirmą kartą girdintis apie tai, kad po beveik metų nustos veikti senesnės kartos navigacinės sistemos.

Neveiks senesnės

Pasak UAB „Dojus agro“ išmaniųjų sistemų produktų specialisto Edvino Navicko, navigacinė įranga žemės ūkio technikoje plačiai paplitusi. Vien automatinio vairavimo sistema gali sumažinti ūkio sąnaudas degalams, laikui ir eksploatacijai iki 10 proc. Sekcijų valdymo funkcija leidžia sutaupyti 3–5 proc. sąnaudų pesticidams ir išlaikyti tikslią auginimo technologiją. Taip šios sistemos padeda optimizuoti kintamos normos operacijas, agronominius sprendimus ir tausoti aplinką.

„Dauguma mūsų klientų jau turi naujojo tipo antenas, tad jiems nieko nereikės daryti. Tačiau dėl palydovų tinklo atnaujinimo nuo 2021 metų sausio 1 dienos „John Deere“, „Taif fair“, „iTC“ tipo antenos nebegalės priimti SF1 ir SF2 signalų. Tad jeigu tokio tipo antena uždėta ant traktoriaus, kombaino ar kitos mašinos, vadinasi, ji nebeveiks. Po 2012 metų jos jau nebegaminamos. Jas pakeitė modernesnė įranga, kuri ir po 2021 metų sausio 1 dienos veiks kaip įprasta, be trukdžių“, – aiškino E.Navickas. Anot jo, iki 2012 metų automatinis žemės ūkio technikos valdymas dar nebuvo toks įprastas, kaip yra dabar.

E.Navicko teigimu, senesnio tipo ir po 2012 metų pagamintas antenas galima palyginti su televizija – kažkada ji buvo analoginė, tačiau laikui bėgant ji morališkai paseno ir ją pakeitė skaitmeninė televizija. Panašiai yra ir su globalia vietos nustatymo paslauga – tik šiuo atveju keičiasi signalas: iš nekoduoto į koduotą. Koduoto signalo seno tipo antenos nebepriims. Koduotas DGPS signalas ateityje leis blokuoti prarastus imtuvus, kuriuose jau dabar įdiegta mechaninė ir programinė vagystės prevencijos priemonė – dviejų lygių PIN kodas.

Neaišku kiek

„Naują navigacinę įrangą žemdirbiai turės įsigyti savo sąskaita. Jokių išlaidų kompensavimo ar dar ko nors nėra numatyta. Paskaičiavome, kad tokios žemės ūkio technikos, kurioje reikės keisti navigacinės sistemos antenas, iš mūsų buvo pirkta ne tiek jau daug – apie 20 vienetų“, – tikino E.Navickas ir pridūrė, kad dar nemažai technikos, turinčios senosios kartos DGPS, į mūsų šalį įvežė naudotos žemės ūkio technikos pardavėjai. Todėl problema dėl navigacinių sistemų atnaujinimo gali būti didesnė, nei atrodo iš pirmo žvilgsnio.

UAB „Biržų žemtiekimas“ komercijos direktorius Ugnius Stančiauskas yra tokios pat nuomonės. Pasak jo, duomenys, kokiai daliai jų parduotos naujos ar naudotos technikos naudotojų reikės atnaujinti navigacines sistemas, paaiškės nebent šio mėnesio pabaigoje, kai bus išanalizuota situacija, pabendrauta su klientais. U.Stančiauskas aiškino, kad tarp jų – ne tik ūkininkai, bet ir dirbantieji su miškininkystės technika bei kitomis specializuotomis mašinomis, pagamintomis iki 2012 metų pradžios.

„Seno modelio imtuvai-antenos buvo naudotos tiek naujuose traktoriuose, savaeigėse mašinose, kuriomis prekiavome, tiek ir įvežtoje prekybai naudotoje technikoje. Ir naudota technika atkeliaudavo su senomis antenomis. Po 2020 metų atsisakyti šios technikos vien tik dėl šio signalo būtų nelogiška. Net jeigu 2010–2011 metais pagamintas traktorius vidutinio galingumo, jo vertė tikrai yra daug kartų didesnė negu signalo priėmimo antenos“, – tvirtino U.Stančiauskas.

Jo manymu, ūkininkai pasuks kitu keliu – investuos į naują anteną arba dairysis alternatyvos. Mat alternatyvių antenų gamintojų, siūlančių savo sistemas, tikrai yra. Tačiau retas ūkininkas ryšis atsisakyti navigacinių sistemų teikiamos pagalbos, jei ja naudojosi iki šiol. Jie jau galėjo įsitikinti, kad tai tikrai yra tos sistemos, kurios mažina jų išlaidas. Ir nesvarbu, kur jos sumontuotos – į žemės ūkio ar kitos srities techniką.

„Klientas, įsigijęs tokią sistemą savo mašinai, pajaučia naudą, nes gali sutaupyti. Žemės ūkio padėtis jau keleri metai iš eilės yra sudėtinga, o kiekvienas, norėdamas sutaupyti, mažinti laidas, savikainą, uždirbti iš savo veiklos, eina naujų technologijų keliu. Tai neišvengiama. Suprantu ir vartotoją. Jis nusipirko ir tikėjosi daug metų dirbti būtent su šiuo DGPS signalu ir dabar netikėtai sužino, kad turės jo atsisakyti ir pereiti prie naujų imtuvų. Be tai ne mūsų, o globalūs sprendimai, kuriems mums teks paklusti“, – teigė UAB „Biržų žemtiekimas“ komercijos vadovas.

 

Rekomenduojami video