Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Dėl zujančių vilkikų spirgina merą ir verslininkus

Sulaužyti keliai, be išeiginių zujantys vilkikai, sukeliantys dulkių debesis ir drebinantys namų langus – tokia kasdienybe „Valstiečių laikraščiui“ skundėsi Pakruojo rajono Linkuvos seniūnijos gyventojai.

Drebina langų stiklus

Netoli „Idavang“ bendrovės Mūšos kiaulininkystės padalinio gyvenantys Linkuvos seniūnijos žmonės anksčiau kentėjo nuo kiaulių srutų smarvės. Prieš ketverius metus šalia komplekso pastačius biodujų jėgainę, kurioje deginamos biodujos, susidariusios srutų ir žaliosios biomasės anaerobinio apdorojimo bioreaktoriuje, ir gaminama šiluminė bei elektros energija, kvapą gniaužianti smarvė iš dalies sumažėjo. Tačiau, pasak gyventojų, atsirado kita problema – keliuose padaugėjo sunkvežimių.

„Vilkikai važinėja gyvenvietės keliais, kelia dulkių debesis, drebina langų stiklus, namuose net stiklinės nuo stalų krenta. Ir taip be išeiginių dienų. Kasdien bene po 8 vilkikus pravažiuoja, veža žaliąją biomasę į jėgainę, paskui dar kietą frakciją išveža, vėl galingos mašinos po 40 tonų važiuoja. Keliai neatlaiko tokio svorio ir intensyvumo, išėjo iš rikiuotės, tapo duobėti, gyventojai negali išvažiuoti iš namų automobiliais. Tai tęsiasi jau 4 metus ir niekas nieko nekeičia“, – „Valstiečių laikraščiui“ išklojo Linkuvoje gyvenantis ūkininkas Petras Virkštis.

Vyras aiškino, kad sunkiasvorių mašinų eismo intensyvumas padidėjo paleidus biodujų jėgainę. Anot jo, kol važinėjo vietos gyventojai ir ūkininkai, keliai buvo pakenčiami, o dabar tapo sunkiai pravažiuojami.

„Jie patys dažnai negali atvažiuoti be pagalbos, galingi traktoriai traukia vilkikus, kad šie pasiektų objektą. Mašinos važinėja kasdien, nes jėgainė dirba visą parą ištisus metus. Iš pradžių važiavo per Linkuvą, bet viena atkarpa tapo nepravažiuojama. Keliai nepritaikyti tokiems vilkikams. Užpylė dvi ar tris mašinas skaldos ir vėl važiuoja. Gerai, kad šiemet sausa vasara, kitaip būtų viskas – nepravažiuotų nei jų vilkikai, nei gyventojų automobiliai“, – pasakojo ūkininkas.

Asmeninio archyvo nuotr.

Mato išeitį

P.Virkštis mano, kad rajono valdžia nuolaidžiauja verslininkams ir nepasistengia dėl vietos gyventojų. „Kai savivaldybės vadovai klausia, kaip kitaip verslui atvežti žaliavą į jėgainę, atsakau klausimu – kodėl apie tai nebuvo pagalvota, kai buvo išduotas leidimas statyti naują objektą ir vyko jo projektavimo darbai?“ – vietos valdžiai priekaištavo vyras.

Ūkininkas mato išeitį, kaip išspręsti problemą, kad ir gyventojai nebūtų erzinami, ir nenukentėtų jėgainės veikla. „Yra kitas kelias, iš kitos pusės vedantis į kompleksą, jis pastatytas tarybiniais laikais. Tačiau dėl aplinkosaugos reikalavimų, kurie sugriežtinti dėl kiaulių maro, nenorima arti fermų prisileisti kitų mašinų, bijoma užkrato. Bet nutiesus naują maždaug 250 metrų kelio atkarpą į šoną, problemos neliktų ir vilkikai saugiu atstumu nuo fermų pasiektų jėgainę. Bet jie, matyt, nenori gadinti savo kelio“, – kalbėjo ūkininkas.

Jam susidarė įspūdis, jog dabar Girbutkių kaimo žmonės viliojami, jiems žadant išasfaltuoti kelio atkarpą ir siekiant gauti jų pritarimą, kad tuo keliu vilkikai judėtų į biodujų jėgainę. „Ten siauras kelias, 4 metrų pločio senovinė „ūlyčia“, automobiliai vos prasilenkia. Nežinau, kaip galima tokioje gatvėje kloti asfaltą. Jeigu ten važiuos vilkikai, asfalto greitai neliks. Tai būtų laikinas sprendimas“, – įsitikinęs vyras.

Planuoja didesnį remontą

Pakruojo rajono savivaldybės meras Saulius Margis, išgirdęs „Valstiečių laikraščio“ klausimą apie Linkuvos seniūnijos gyventojų skundus dėl sugadintų kelių ir zujančių vilkikų, prasitarė, kad dėl to žmonės jį lyg ant keptuvės čirškina jau bene du mėnesius. Jis patikino, kad yra parengtas planas, kaip bus sprendžiama problema. Dėl to ne kartą tartasi ir su Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Saulius Margis

„Tam tikri darbai jau pradėti, atliekama tos kelio atkarpos ekspertizė, po to matysime, ką reikia remontuoti, bus ruošiamas techninis projektas. Jeigu nesuspėsime šiemet, kitais metais iš esmės suremontuosime. Asfalto neplanuojama kloti, paliksime žvyrkelį. Gal dar kai ką suspėsime rudenį sutvarkyti“, – aiškino rajono vadovas.

Jis pripažino, kad minimas žvyrkelis daug metų nebuvo iš esmės remontuojamas, ir pridūrė, jog negali uždrausti juo važiuoti vilkikams. Kitas klausimas – ar toks kelias pritaikytas sunkiasvoriam transportui?

„Įmonės atstovai buvo privežę skaldos, baisiausias vietas aptvarkė. Dabar pradėjome kalbėtis, kad galbūt bus sumažintas vilkikų srautas, gal kitu keliu važiuos, bet visur žmonės nenori, kad sunkiasvorės mašinos keltų triukšmą ir dulkes“, – sakė meras.

Jis patvirtino, kad numatyta Girbutkių kaimo kelią asfaltuoti iki kitų metų vasaros pradžios. „Bus asfaltuojama 150 metrų atkarpa, jau ruošiame dokumentus. Tuo keliu vilkikai galėtų važiuoti į jėgainę, bet gyventojai to nenori. Deriname, kad galbūt viena kita mažina pravažiuos, bet viso srauto ten leisti negalime“, – teigė rajono vadovas.

Asmeninio archyvo nuotr.

Aiškinsis pažadus

Žvyrkelį planuojama remontuoti Kelių fondo lėšomis. S.Margis prasitarė, kad kalbantis su gyventojais šie minėjo, jog verslininkai esą buvo žadėję prisidėti prie kelių tvarkymo. „Neseniai apie tai sužinojome. Tad su įmonės atstovais bandysime kalbėtis dėl tų pažadų, kurių jie mums nepaviešino. Jeigu pažadėjo, save gerbiantys verslininkai pažadus ištesės“, – tikisi meras.

Savivaldybės atstovams gyventojai metė dar vieną kozirį – diskutuojant dėl biodujų jėgainės statybų esą buvo žadama pasistatyti kitą privažiavimo kelią. „Dabar renkame biodujų jėgainės statybų leidimo, projektavimo ir kitus dokumentus. Peržiūrėsime tarybos sprendimus, techninius projektus ir žiūrėsime, ar ten buvo numatyta tokia sąlyga, ar tai tik žmonių paskleisti gandai“, – gilintis į buvusios valdžios sprendimus žadėjo jis.

S.Margis pripažino, kad yra galimybė vilkikams aplenkti gyvenviečių kelius ir pasiekti jėgainę. „Yra kitas kelias, kuris eina per kiaulių fermos teritoriją, jis asfaltuotas. Bet dėl aplinkosaugos reikalavimų negali važiuoti kitas transportas, nes ten vežami pašarai ir kt. Juolab kad ten laikoma motininė banda, todėl yra padidinti apsaugos reikalavimai. Tačiau yra variantas – nutiesti kelių šimtų metrų kelio atšaką, bet, sako, kad ten privati žemė. Dabar tą informaciją tikriname. Jeigu atšaką nutiestų, neerzindami gyventojų važinėtų į objektą“, – aiškino meras.

Siūlo skaičiuoti

Danijos kapitalo įmonės „Idavang“, dalinės biodujų jėgainės savininkės, generalinis direktorius Saulius Leonavičius sakė girdėjęs apie gyventojų šnekas dėl vilkikų ir iškart pabrėžė, kad per Linkuvą važiuoja daug įvairių sunkiasvorių mašinų.

Saulius Leonavičius

„Mes nežinome, kieno tie vilkikai, nestovėjome ir nežiūrėjome į juos. Jų per dieną ten daug juda, o į biodujų jėgainę važiuoja tik keli – 4 ar 5 vilkikai. Kol kas niekas nežino, kieno tos mašinos ir kur jos važiuoja. Ten žemės ūkio kraštas, dabar, prasidėjus javapjūtei, vilkikų bus dar daugiau. Be to, biodujų jėgainė pastatyta prieš 4 metus, nieko naujo nepradėjome ten daryti, gamybos apimtys ir žaliavos srautai nepakito. Nežinia, kodėl problema iškilo dabar“, – stebėjosi „Idavang“ vadovas.

Jis sakė, kad susitikus su Pakruojo rajono savivaldybės meru buvo sutarta, jog pirmiausia bus suskaičiuotos pravažiuojančios sunkiasvorės mašinos ir išsiaiškinta, kur jos juda. „Gal ten per parą pravažiuoja kokių 30 vilkikų, iš kurių tik 5 suka į jėgainę“, – neskubėti versti kaltės biodujų jėgainei siūlė S.Leonavičius.

Gadintojų gali būti daugiau

Biodujų jėgainę valdančios tarptautinės įmonių grupės „Modus Group“, tarp įvairių veiklų plėtojančios ir atsinaujinančios energetikos verslą, valdybos narys Ruslanas Sklepovič neslėpė nuostabos, kad dėl gyventojų nepasitenkinimą keliančių sunkiasvorių mašinų judėjimo atpirkimo ožiu paversta jėgainė.

„Šis objektas veikia jau penktus metus, per tą laiką niekas nepasikeitė. Mes negalime perdirbti nei daugiau, nei mažiau, nes esame apriboti, kiek galime sugeneruoti elektros į tinklą. Čia ir anksčiau, ir dabar per parą atvažiuoja 5 vilkikai. Pakruojo rajone atsirado naujų fermų, į kurias atvažiuoja dešimtys sunkvežimių su pašarais. Siūlome identifikuoti tas mašinas ir neužsipulti biodujų jėgainės“, – kitur ieškoti kelių gadintojų siūlė jis.

R.Sklepovič teigė, kad su rajono savivaldybės vadovu buvo aptartas visas priemonių paketas dėl gyventojų skundų. Ar įmonė prisidėtų finansiškai tvarkant kelius? „Apie kurį kelią dabar kalbame, ten yra keli. Einantis per Girbutkių kaimą bus asfaltuojamas, tam jau gautos lėšos. Kelias, vedantis per Linkuvą, priklauso Lietuvos automobilių kelių direkcijai, juo pravažiuoja šimtai vilkikų, o mūsų – tik penki. Tai būtų neadekvati priemonė. Be to, ir teisiškai to negalėtume padaryti“, – aiškino pašnekovas.

Kviečia apžiūrėti turinį

Biodujų jėgainės valdytojų atstovas teigė, kad gamyboje reikiamos biomasės – krakmolo gamybos atliekų – dabar atsivežama iš Panevėžyje veikiančios krakmolo gamyklos „Roquette Amilina“. „Tai skystos formos grūdų likučiai. Kadangi veža Vilniaus transporto kompanija, žmonės prigalvoja visokių gandų ir mitų dėl atvežamo turinio. Jie gali ateiti atvirų durų dienomis ir pasižiūrėti, ką atveža. Gamyboje galime naudoti tik žemės ūkio ar augalinės kilmės atliekas. Tai yra tikrinama“, – pabrėžė jis.

Kalbėdamas apie skundus dėl vilkikų „Modus Group“ valdybos narys leido suprasti, kad gyventojai turėtų džiaugtis dėl biodujų jėgainės, nes ji sumažino smarvę, sklindančią iš fermų vežant srutas.

„Biodujų jėgainė yra fermos aplinkosaugos arba, kitaip tariant, didelis fermos nuotekų valymo įrenginys, skirtas tam, kad iš fermos vežamas mėšlas būtų kuo geriau biologiškai apdorotas ir neturėtų kvapų. Šis objektas yra sanitaras“, – aiškino R.Sklepovič.

 

 

Rekomenduojami video