Labai tikėtina, kad po to, kai prieš geras porą savaičių Vokietiją nusiaubė galingi potvyniai, mūsų šalį pasieks ten skendę automobiliai. Tiesa, tai įvyks ne iš karto: savininkai turės gauti draudimo išmokas, o pačios mašinos – būti sutvarkytos ir paruoštos pardavimui. Panaši situacija buvo susiklosčiusi 2017 metų rugsėjį, kai Jungtines Amerikos Valstijas siaubė uraganai ir potvyniai. Tuomet šalį pasiekė iš JAV atvežtų, uraganų metu skendusių automobilių.Tačiau besidairantys pirkti automobilio jau dabar turėtų žinoti, kad vanduo yra vienas didžiausių automobilių priešų – neretu atveju jie tampa nebepataisomi.
Vėl kaip naujas?
„Vanduo – pats didžiausias kiekvieno automobilio priešas, nes jis labiausiai gali pakenkti elektros grandinei, turėti įtakos variklio tepalo savybėms ir visoms judančioms detalėms. Ilgalaikėje perspektyvoje korozija gali paveikti gyvybiškai svarbius automobilio komponentus, pavyzdžiui, oro pagalvės valdiklius. Nors iš pažiūros automobilis gali atrodyti kaip naujas“, – pabrėžia Matas Buzelis, automobilių istorijos ataskaitas teikiančios bendrovės „carVertical“ komunikacijos vadovas.
Tuo tarpu apsukrumu nesiskundžiantys automobilių perpardavinėtojai nesėdi rankų sudėję ir potvynio apgadintas transporto priemones į naudotų automobilių rinką sugrąžina ganėtinai elementariais būdais.
Vandens padaryta žala automobiliui gali pasireikšti po kelių savaičių ar net mėnesių, todėl jei transporto priemonėje staiga atsiranda daug elektros sistemos gedimų, tai gali būti dėl potvynio padarytos žalos. Dažniausiai pasitaikantis skendusio automobilio bruožas – itin patraukli kaina. O pažeidimai gali būti iš pirmo žvilgsnio nematomi.
Tačiau automobilių specialistai iš esmės sutaria dėl vieno: užlietas automobilis niekada nebus patikimas. Nes vanduo pasiekia visas automobilio detales, ertmes, todėl net išoriškai tvarkingai atrodantis ir kelis šimtus kilometrų be rūpesčių įveikiantis automobilis vėliau gali netikėtai sustoti, imti kvailioti jo elektronika, o pakeitus vieną jungtį, kvailioti pradės kita.
Nors laidai būna izoliuoti, vanduo yra labai skvarbus ir patenka visur. Tai neįtikėtinai kenkia elektronikai. Iš esmės reikia pakeisti visą skendusio automobilio elektroniką, o tai kokybiškai atlikti tiesiog yra per brangu. Būtina keisti ir praktiškai visus borto kompiuterius, oro saugos pagalves aktyvuojančius jutiklius bei pačias pagalves, nes nebelieka jokios garantijos, kad pirotechniniai elementai tinkamai suveiks avarijos metu. Nenaujam automobiliui pakeisti visas laidų pynes gali kainuoti kone pusę tiek, kiek kainuoja pati mašina.
Vanduo veikia ir variklį bei pavarų dėžę. Jie nėra hermetiški, o dėl pro alsuoklius ar kitas angas į vidų patekusio vandens prasideda vidinė korozija. Vanduo sugadina visus įtempimo guolius, netgi tokius dalykus kaip dirželiai, kurių silikoninis paviršius greitai išplaunamas. Automatinės pavarų dėžės tepalas virsta klampus lyg emulsija, todėl vėliau šitas agregatas tarnauja labai neilgai.
Reikėtų turėti mintyje, kad kuo naujesnis automobilis, tuo daugiau žalos daro jį apsėmęs vanduo, nes naujuose automobiliuose itin daug elektronikos, kuriai vanduo yra didžiausias priešas.
Padės net uoslė
Būtina žinoti, kad užlietą automobilį nesąžiningi perpardavėjai gali kruopščiai išvalyti, vizualiai aptvarkyti kontaktus ir parduoti kaip tvarkingai eksploatuotą transporto priemonę. Anot M.Buzelio, įprastai prieš perkant naudotą automobilį jo apžiūrą sudaro keletas ganėtinai elementarių punktų, tačiau norint išvengti užlieto automobilio įsigijimo, kiekvienas pirkėjas turėtų imtis gerokai rimtesnių priemonių.
Vienas būdų pastebėti, ar automobilis kada nors buvo apgadintas vandens – į pagalbą pasitelkti savo uoslę. Labai sunku visiškai atsikratyti pelėsių kvapo iš potvynio apgadinto automobilio, o pelėsių susidarymas yra tikras ženklas, kad automobilis buvo veikiamas didelio vandens kiekio. Šis nemalonus kvapas yra naudinga užuomina būsimiems pirkėjams. Jeigu savo uosle negalite pasitikėti, tuomet naudoto automobilio drėgmei pajusti svarbus ir lytėjimo pojūtis.
Vanduo, atsiradęs dėl užliejimo, paprastai kaupiasi tose vietose, kurių gali nepastebėti net pardavėjas. Kad aptiktumėte drėgmę, braukite rankomis per kilimėlį ir įvairiose vietose jį patapšnokite. Jei galite, atlupkite kilimėlį ir pažiūrėkite, ar tarp kilimo ir automobilio kėbulo jaučiate drėgmę.
Žiūrėdami po kilimėliu taip pat galite pastebėti kitų vandens padarytos žalos požymių, pavyzdžiui, rūdžių. Būtinai atidarykite bagažinę ir apžiūrėkite kilimėlį. Tada ištraukite atsarginį ratą ir apčiuopkite po juo esančią medžiagą. Šioje vietoje paprastai kaupiasi vanduo.
Ypatingą dėmesį reiktų atkreipti į žibintų reflektorius – jei mašina buvo panirusi pernelyg giliai, vandens lašų fragmentai turėtų matytis plika akimi.
Galiausiai verta pasitikrinti automobilio istoriją, nes ji leis sužinoti informaciją, kuria automobilio pardavėjas nėra linkęs dalintis. Mat nepriklausomai nuo šalies, kurios keliais automobilis rieda, kiekvienas vairuotojas patekęs į nemalonią situaciją privalo pranešti dviem institucijoms: policijos pareigūnams ir draudimo bendrovei. Jeigu automobilis patenka į avariją, būna apsemtas arba paveiktas vandens, šis įvykis neabejotinai bus užfiksuotas draudimo bendrovėje ir bus atspindėtas „carVertical“ automobilių istorijos patikros ataskaitoje.
Taiko į brangesnius
„Valstiečių laikraščio“ kalbintas automobilių remontu užsiimantis meistras Gvidas G. įsitikinęs, kad nėra tokio dalyko, kaip „truputį skendęs“ automobilis. Mat jeigu vanduo buvo užliejęs bent keletu centimetrų aukščiau nei numato gamintojas, remontas greičiausiai kainuos gerokai daugiau nei įmanoma sutaupyti susigundžius pigiu „skenduoliu“.
Tiesa, labai tikėtina, kad skendę automobiliai iš Vokietijos Lietuvą pasieks jau suremontuoti, nes jų gali prisipirkti vietiniai turkai, kurie suremontavę automobilį jį pardavinės kaip normaliai eksploatuotą. Tiesa, kadangi skendusio automobilio paruošimas pardavimui yra nepigus malonumas, niekas nesiima to daryti su nebrangiais automobiliais. Tiesiog neapsimoka.
Todėl tikrai nedidelė tikimybė, kad už 3–7 tūkstančius eurų įsigysite skendusią mašiną. Didesnė tikimybė įsigyti skendusį automobilį perkant brangų, 15–25 tūkstančius eurų kainuojantį modelį.
Išnaša:
Vienas būdų pastebėti, ar automobilis kada nors buvo apgadintas vandens – į pagalbą pasitelkti savo uoslę. Labai sunku visiškai atsikratyti pelėsių kvapo iš potvynio apgadinto automobilio, o pelėsių susidarymas yra tikras ženklas, kad automobilis buvo veikiamas didelio vandens kiekio.