Naudoto automobilio pirkimas visuomet buvo patrauklus dėl galimybės išsirinkti norimą modelį už patrauklią kainą. Prieš pandemiją daug kas rinkosi 5–7 metų senumo automobilius, bet dabar rasti tvarkingą apynaujį automobilį tampa vis sunkiau, o kainos pučiasi.
Labai krito pardavimai
Per pirmąją pandemijos bangą naujų automobilių pardavimo apimtys daugelyje regionų rekordiškai smuko, o įvedus karantiną Europoje naujų automobilių pardavimas sumažėjo iki 80 proc. Buvo stabdomos surinkimo linijos ir atleidžiami darbuotojai, o transporto industrijos perspektyvos atrodė niūriai.
Visame pasaulyje laisvėjant karantino suvaržymams ir gamintojams prisitaikant prie darbo naujomis sąlygomis, 2020 m. antroje pusėje automobilių pramonė grįžo į įprastą ritmą, tačiau pasiūla iki šiol negali pasivyti augančios paklausos. Tam įtakos turėjo ir mikroprocesorių, be kurių neįsivaizduojami nauji automobiliai, tiekimo krizė.
Kadangi į gatves visame pasaulyje tam tikrą laikotarpį pateko labai nedaug naujų modelių, dabar ta pati problema pasivijo ir naudotų automobilių rinką.
Trūksta ir naudotų
Bendrovės „Inchcape Lietuva“ naudotų automobilių verslo vystymo Lietuvoje vadovė Augustina Černiauskaitė patvirtina, kad įmonė koronaviruso pandemijos poveikį pajuto ypač stipriai. Prieš dvejus metus bendrovės aikštelėse visuomet rikiuodavosi apie 200 parduoti paruoštų apynaujų automobilių ir, prireikus, buvo nesudėtinga papildomai įsigyti dar 40 ar 50. Dabar tokios prabangos nebeliko, o prekybininkams tampa vis sudėtingiau užtikrinti pakankamą naudotų automobilių pasiūlą.
„Mūsų parduodami apynaujai automobiliai vis tiek turi būti techniškai tvarkingi tam, kad juos parduodamas galėtum suteikti garantiją. Netinka automobiliai, dėl kurių priežiūros ar remonto istorijos kyla kokių nors abejonių“, – konstatuoja pašnekovė.
O nedaužtų, avarijose nepabuvojusių, neskendusių naudotų mašinų, turinčių išsamią techninės priežiūros istoriją, trūksta. Pasak pašnekovės, to priežastis – užsidaręs gaminių judėjimo ciklas. Į rinką naujų automobilių nepatenka tiek, kiek jų reikia vartotojams, arba jie negali gauti norimos komplektacijos modelių, todėl ilgesnį laiką vairuoja tuos, kuriuos turėjo iki šiol.
„Užsidarė netgi JAV: iš čia pas mus transporto priemonių nebeatkeliauja tiek, kiek anksčiau. Natūralu, kad apynaujų automobilių, kurie įprastai parduodami pasibaigus lizingo sutartims, paklausa smarkiai išaugusi. Tai pastebima ne tik pas mus, bet ir visoje Europoje, o svarbiausia, kad padidėjus paklausai žymiai pašoko ir kainos“, – pastebi įmonės atstovė.
Įranga – svarbu
A.Černiauskaitė pasakoja, kad dėl ribotos pasiūlos pasitaiko netgi tokių kuriozinių atvejų, kai 2017 m. pagamintas automobilis dabar kainuoja tiek pat, kiek kainavo pirmajam pirkėjui. Pašnekovės teigimu, mažiau vartotojų dabar renkasi iš anksto sukomplektuotas naujas transporto priemones, nes dažnai jų įranga – labai kukli.
„Iki penkerių metų senumo automobiliai buvo geriau komplektuojami, todėl jei dabar pavyksta rasti tokį parduoti, o ypač geros techninės būklės ir su nedidele rida, tai aukso vertės radinys. Prasidėjo tikra gerų naudotų automobilių medžioklė“, – kalba pašnekovė.
Sumenko ir naudotų automobilių, kurie į rinką patekdavo po eksploatacijos įmonėse, srautas. Dažnesni atvejai, kai įmonės metams ar dvejiems papildomai pratęsia lizingo sutartis.