Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiSveikata
Atskirk pelus nuo grūdų
Konkursai
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Rubrika
Pagal suklastotą automobilių ridą Lietuva pirmauja Europoje

Naudotų automobilių rinkoje yra daugybė senų automobilių su suklastota rida ir nuslėptais trūkumais, tokio automobilio pirkimas Latvijoje, Lietuvoje, Ukrainoje ar Rumunijoje – rizikingas dalykas, nes čia daugybė transporto priemonių parduodamos su suklastota rida ir nuslėptais apgadinimais.

Blogiausia – Latvijoje 

Automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ darbuotojai atliko tyrimą, kurio metu paaiškėjo, kuriose šalyse įsigyti naudotą automobilį rizikingiausia.

Prasčiausia padėtis Latvijoje, kur net 23,6 proc. visų tikrintų automobilių turėjo suklastotą ridą. Panaši situacija ir kitose Rytų Europos šalyse: Rumunijoje – 19,6 proc. automobilių rida buvo suklastota, Ukrainoje – 15,6 proc., Lietuvoje – 18,1 proc.

Ukrainoje net 80 proc. naudotų transporto priemonių įvežamos iš užsienio. Nedaug atsilieka Latvija – 75,5 proc., Lietuva – 75,3 proc., ir Rumunija – 67,2 proc.

6 iš 10 buvo daužti

Didelė dalis iš Vakarų atvykstančių automobilių yra patyrę avarijas, tada jie sutvarkomi ir parduodami kaip neturintys trūkumų. Visa tai lemia didelį žalas patyrusių automobilių skaičių Rytų Europoje. Lietuvoje 59 proc. automobilių kažkada yra patekę į eismo įvykį, Latvijoje – 57,5 proc., Rumunijoje – 57 proc., Ukrainoje – 46,7 proc.

„Didelis importuojamų automobilių kiekis yra bene pagrindinė priežastis, kodėl Rytų Europos transporto priemonių rinkoje taip paplitęs sukčiavimas. Importas daro tiesioginę įtaką automobilių su suklastota rida skaičiui. Atskleisti tokius nusikaltimus sudėtinga, nes viskas vyksta ne vienoje šalyje, – pasakoja bendrovės komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Įmonės sudarytame „Rinkos skaidrumo indekse“ Lietuva užima 21-oje vietą iš 23 šalių, tai reiškia, jog naudotų automobilių rinka čia neskaidri, o sukčiavimo mastai – dideli.

Įdomi detalė yra ta, kad Lietuva užima gana svarbią vietą naudotų automobilių iš JAV kelyje į Europą. Pasirodo, kad maždaug 25 proc. automobilių, atvykstančių į Europą iš JAV, atkeliauja per Lietuvą.

Atsuka 50 tūkstančių

53,3 tūkstančio kilometrų – maždaug tiek vidutiniškai „atjaunėja“ automobilis Lietuvoje. Tai bene dvigubai daugiau nei Jungtinėje Karalystėje. Vairuojant automobilį su suklastota rida ne tik išleidžiama daugiau pinigų jo priežiūrai, bet tai gali neigiamai paveikti ir kelionės saugumą.

Vidutinis platformoje tikrinto automobilio amžius Lietuvoje siekia 10,2 metų. Slovėnijoje, kuri pagal šį rodiklį užima 1-ąją vietą, vidutinis amžius – 6,1 m., Slovakijoje – 7,8 m., Kroatijoje – 8 m. Tai rodo, jog šių šalių pirkėjai ieško naujesnių transporto priemonių.

Atlikto tyrimo duomenimis, naudotų automobilių rinka Vakarų Europoje skaidresnė nei Rytų. Nemažai transporto priemonių į Rytų Europą atkeliauja iš Vokietijos, Prancūzijos ir Italijos.

Skaidriausia – neaktuali

Iš 23-ijų „Rinkos skaidrumo indekse“ reitinguojamų šalių, pati skaidriausia – Jungtinė Karalystė (JK). Tačiau tai visiškai neaktualu mums, nes atvežti naudotą automobilį iš JK ir įregistruoti Lietuvoje praktiškai yra neįmanoma.

Iš visų platformoje patikrintų Jungtinės Karalystės automobilių, 14,5 proc. buvo suklastota rida, o 21 proc. – patyrę apgadinimų, tai rodo, kad pirkėjai neturėtų aklai pasitikėti pardavėjais. Jungtinė Karalystė turi mažiausią įvežtinių automobilių procentą visoje Europoje – vos 10,7 proc.

Antrąją vietą „Rinkos skaidrumo indekse“ užima Vokietija, kurioje 12,6 proc. automobilių rida yra suklastota, o 21,3 proc. – patyrę žalas. Tai labai aktualu pirkėjams Lietuvoje, mat daugiausiai naudotų automobilių pas mus atkeliauja būtent iš šios šalies.  

Nors Vokietija yra didžiausia automobilių gamintoja Europoje, 26,8 proc. naudotų transporto priemonių į šią šalį atkeliauja iš užsienio. Italijoje apgadintų automobilių skaičius pats mažiausias iš visų „Skaidrumo indekse“ esančių šalių – 16,6 proc. Transporto priemonių su suklastota rida skaičius taip pat gana žemas – 11 proc. Tiesa, 32,1 proc. visų naudotų automobilių importuojami iš kitų šalių.

„Visos šios valstybės yra reikšmingos automobilių pramonės žaidėjos. Vokietija, Italija ir Prancūzija gamina daug automobilių ir tuo pačiu maitina likusią Europą naudotomis transporto priemonėmis“, – M.Buzelis.

Didelės baudos

Prancūzijoje baudos už ridos klastojimą bene 10 kartų didesnės nei kai kuriose Rytų Europos šalyse, tad nieko keista, kad čia vos 9,6 proc. transporto priemonių yra dirbtinai „atjaunintos“. Apgadintų automobilių dalis didesnė – 28,5 proc. Prancūzija importuoja 54 proc. naudotų automobilių, ir tai yra didžiausias skaičius tarp „Skaidrumo indekse“ lyderiaujančių šalių.

Centrinės Europos šalys – Kroatija, Čekija, Vengrija ir Slovakija – „Skaidrumo indekse“ yra per vidurį. Šios valstybės pasižymi dideliu naudotų automobilių importu ir nemaža apgadintų transporto priemonių dalimi.

Pusė visų naudotų automobilių Čekijoje įvežami iš užsienio: 51,6 proc. turi įrašų apie žalas, o 11,4 proc. važinėja su suklastota rida. Kaimyninėje Slovakijoje importuojamų automobilių dalis dar didesnė ir siekia 58,5 proc., o net 57,7 proc. automobilių yra patyrę vienokių ar kitokių apgadinimų, 1 iš 9 rida yra suklastotą.

Panaši situacija ir Vengrijoje, kurioje 52,6 proc. automobilių importuoti iš kitų šalių: 55 proc. – apgadinti, o 12,7 proc. – su suklastota rida.

Šiame kontekste išsiskiria Kroatija, kurioje automobilių su suklastotu odometru dalis viena mažiausių – tik 10,3 proc. Tiesa, 56,4 proc. automobilių kažkada buvo apgadinti.

Duomenis rinko metus

Kaip buvo atliktas tyrimas? Šis tyrimas grindžiamas duomenimis iš realių automobilių ataskaitų, kurios buvo sugeneruotos per 12 mėnesių laikotarpį. Tai leido susidaryti išsamų naudotų transporto priemonių rinkos vaizdą Europoje ir palyginti skirtingas šalis.

Indeksas buvo sudarytas remiantis 6 kriterijais. Kadangi šie kriterijai nėra vienodai svarbūs, jiems priskirtas skirtingas svoris. Pavyzdžiui, tai, kiek ridos klastojimas yra svarbiau nei vidutinis patikrintų automobilių amžius.

Rekomenduojami video