Modernėjant Lietuvos kariuomenei ir palaikant jos transporto priemonių parko plėtrą, nuolat papildant jį naujesnėmis transporto priemonėmis, vis aktualesniu ir svarbesniu klausimu tampa transporto priemonių priežiūra bei techninis aptarnavimas. Siekiant sklandžiai tai spręsti, daugiau nei prieš 10 metų Lietuvos kariuomenės Depų tarnyboje pradėjo veikti mobili transporto priemonių patikros linija, kurioje šiais metais buvo atnaujinta programinė įranga.
Lietuvos kariuomenės Depų tarnyba – tai specializuotas Lietuvos kariuomenės struktūros vienetas, įgyvendinantis jam skirtus kariuomenės logistikos uždavinius. Pagrindinis šios tarnybos tikslas – palaikyti Lietuvos kariuomenės operacines pajėgas ir karinius vienetus, vykdančius operacijas bei kasdienes užduotis, organizuoti tiekimą, tinkamą sistemų funkcionavimą bei sandėliavimą.
Naudodamiesi atnaujinta programine įranga šios tarnybos mechanikai nustato transporto priemonių gedimus, techninę būklę, vykdo patikras prieš išvykstant į pratybas arba pratybų metu, esant „mūšio lauke“.
Lietuvos kariuomenės Depų tarnyboje esančios transporto priemonių patikros linijos išskirtinumas – mobilumas. Civilinės įstaigos transporto priemonių techninę būklę tikrina tik stacionariose stotyse, o mobili transporto priemonių patikros linija gali būti lengvai transportuojama su sunkiąja technika (pavyzdžiui, specialiosios paskirties sunkvežimiais SISU) ir puikiai funkcionuoti bet kurioje vietoje, pavyzdžiui, pratybų lauke.
Mobilią transporto priemonių patikros liniją valdo kariai-mechanikai, baigę specialius kursus. Mechanikai mobilią transporto priemonių patikros liniją valdo centrinės techninės apžiūros linijos duomenų kompiuteriu, kuris sumontuotas aušinamoje spintoje.
Jo paskirtis – duomenų iš patikros linijos įrenginių surinkimas, greitas apdorojimas ir ataskaitos suformavimas. Matavimo stendai valdomi planšetiniu kompiuteriu. Kariai šia mobilia linija gali patikrinti visą automobilio techninę būklę ar atskirus automobilio sistemos mazgus – visos tam būtinos sistemos yra mobiliajame patikros konteineryje. Linijoje įrengtas stabdžių stendas, ašių laisvumo detektorius, ašies keltuvas, žibintų reguliavimo stendas, dūmų analizatorius, belaidis OBD modulis (angl. On-board diagnostics), centrinis techninės apžiūros linijos duomenų kompiuteris bei linijos valdymo sistema.
Kiekvienas iš šių komponentų atlieka tam tikras funkcijas, nulemiančias bendrus šios linijos privalumus. Stabdžių stendas pasižymi ypač didele leistina maksimalia matuojamos ašies apkrova, kuri gali būti ne mažesnė kaip 20 tonų, todėl galima aptarnauti sunkųjį transportą.
Įrengta ašies svėrimo 8 daviklių sistema, stabdžių stende galima atlikti ne tik automobilių su viena varančiąja ašimi, bet ir padidinto pravažumo ratinių transporto priemonių (su dviem arba daugiau varančiųjų ašių) stabdžių tikrinimą hidraulinėmis ir tiesiogiai mechaniškai sujungtoms transmisijomis.
Ašių laisvumo detektorius išsiskiria ypač didele leistina ašies apkrova – ne mažiau nei 20 tonų, o ašies keltuvo kėlimo galia – ne mažesnė nei 16 tonų. Dauguma transporto priemonių Lietuvos kariuomenėje – sunkiasvorės, todėl šis parametras yra itin svarbus. Su šia patikros linija dirbantys specialistai pabrėžė, kad linijoje įrengtas belaidis OBD modulis, skirtas naujausiems „Euro 6“ taršos kategoriją atitinkantiems lengviesiems automobiliams ir sunkiasvorei technikai. Naudojant jungtį tikrinamos transporto priemonių išmetamosios dujos ir dūmingumas.
Lietuvos kariuomenės įsigyjami kovinės paramos šarvuotieji visureigiai, pėstininkų kovos mašinos bei kita moderni technika reikalauja tobulinti ir šių transporto priemonių tinkamą techninį aptarnavimą.
VL